Ο πληθυσμός της Ευρώπης ήταν ανέκαθεν ανομοιογενής. Τα σχολικά βιβλία όμως δεν το πρόβαλλαν ποτέ δίνοντας έτσι την εντύπωση του «ξένου» και του «βαρβάρου». Το να ορίζονται όμως οι πολίτες ενός κράτους στο πλαίσιο του τι δεν είναι δεν είναι ούτε λογικό ούτε νομιμοποιημένο[1].

Τα προβλήματα κοινωνικοποίησης αυτών των παιδιών, που στην πλειοψηφία τους προέρχονταν από τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, και η ανάγκη αντιμετώπισης πολλαπλών εκπαιδευτικών προβλημάτων γέννησαν και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Στον ευρωπαϊκό χώρο η διαπολιτισμική εκπαίδευση λοιπόν συγκροτήθηκε ως αναγκαιότητα για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προβλημάτων μεταναστευτικών και μειονοτικών ομάδων αλλά και συνδυάσθηκε με τα εθνικά συμφέροντα των κυβερνήσεων[2].

Ο όρος “διαπολιτισμική εκπαίδευση” κάνει την εμφάνισή του στη δεκαετία του ΄60 στην επίσημη εκπαιδευτική πολιτική της Αμερικής και του Καναδά όπως ήδη αναφέρθηκε. Ουσιαστικά γίνεται προσπάθεια να αποτιμηθεί το πρόβλημα της ανισότητας ευκαιριών στην εκπαίδευση σε σχέση με τους μετανάστες εφόσον η εκπαίδευση ήταν το εργαλείο για την ένταξη αυτών των ατόμων αργότερα στην αγορά εργασίας.

Το ίδιο το φαινόμενο της μετανάστευσης ήταν ουσιαστικά η γενεσιουργός αιτία της πολυπολιτισμικότητας των κοινωνιών και της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης κατ΄ επέκταση. Γι’ αυτό το λόγο ίσως δεν μπορεί να απομονωθεί η διαπολιτισμική αγωγή ως ένα άλλο ακόμη μοντέλο εκπαίδευσης αλλά ως το αποτέλεσμα μετασχηματισμών των παραδοσιακών μηχανισμών των εθνικών κρατών και των κοινωνιών τους και μιας συνεχούς διαδικασίας μετασχηματισμού τους.

(Από τη διπλωματική εργασία της Αλμπανάκης Ξανθής “Μετανάστες από τη νοτιοανατολική Ευρώπη και η ένταξή τους στη Διαπολιτισμική εκπαίδευση)

Ακολουθεί ένα video από τη Sietar με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.

http://www.youtube.com/v/fq1WF-2EY7M&hl=el_GR&fs=1


 

[1] Couiby, D.&Joneς C., (1995), Postmodernity and European Education Systems, Oakhill, Trentham Books όπως στο Φλουρής, Γ & Ιβριντέλη, Μ, στο Αγγελίδης, Π-Μαυροειδής, (2004), Εκπαιδευτικές Καινοτομίες για το Σχολείο του Μέλλοντος, Αθήνα, Δάρδανος, σ. 228

 

[2]Ανδρούσου, Α., (1996), Διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαιδευτική πρακτική στο Ευαγγέλου, Ο., (2007), Διαπολιτισμικά Αναλυτικά Προγράμματα, Αθήνα, Δάρδανος, σ. 44