Στην ενότητα ο Θεός ελευθερώνει και σώζει ο διδάσκων αντιμετωπίζει μία ιδιαιτερότητα όσον αφορά το θέμα των πληγών του Φαραώ και ειδικότερα τη σφαγή των πρωτοτόκων παιδιών της Αιγύπτου. Οι μαθητές δεν μπορούν να κατανοήσουν πολλές φορές πως ο Θεός της αγάπης και της συγχώρεσης άφησε να γίνει κάτι τόσο σκληρό.Στα πλαίσια αυτού του προβληματισμού τα παιδιά θα πρέπει να κατανοήσουν για τα εξής και κατόπιν να γίνει συζήτηση πάνω στους προβληματισμούς τους. 

Ο Θεός της εξόδου είναι ο Θεός ελευθερωτής.

 Ο Θεός σήμερα όπως τότε, είναι κοντά στο λαό του και τον απελευθερώνει από κάθε τύραννο ή τυραννία. Ο θεός μας γλιτώνει, μας βγάζει από αδιέξοδα, μας ελευθερώνει, μας λυτρώνει. Γι’ αυτό και το γεγονός της εξόδου είναι το πρότυπο δυναμικής απελευθερωτικής στράτευσης για πρόσωπα και λαούς.

1.Οι δέκα πληγές ερμηνεύτηκαν και ερμηνεύονται ακόμα ως τιμωρίες του θεού. Ο Θεός όμως ούτε εκδικείται, ούτε τιμωρεί. Ο Μωϋσής και ο Ααρών έπραξαν και είπαν ότι μπορούσαν για να κάμψουν τη σκληροκαρδία και απανθρωπιά του Φαραώ. Συνέβηκαν πολλά που θα μπορούσαν να προβληματίσουν το Φαραώ. Οι συνέπειες των επιλογών του όπως ο πνιγμός του στρατού του στη θάλασσα ήταν αναπόφευκτες. Ουσιαστικά ο Θεός λειτουργεί ως παιδαγωγός, ως γονιός που δίνει ευκαιρίες στον άλλο να καταλάβει μόνος του το λάθος. Όπως ο γονιός, θα ακολουθήσει μία κλιμακωτή συμπεριφορά όσον αφορά την τιμωρία στο παιδί, πρώτα θα κάνει συστάσεις στο παιδί, κατόπιν θα το επιπλήξει και στο έσχατο σημείο θα το τιμωρήσει έτσι και ο Θεός δίνει πολλές ευκαιρίες πριν φτάσει στην τιμωρία. Αυτό δε σημαίνει ότι ο γονιός δεν αγαπάει το παιδί του (όταν το τιμωρεί) ειδικά όταν θέλει να το προστατέψει από κάτι χειρότερο

2. Επιπλέον τα γεγονότα γράφτηκαν πολύ αργότερα από τότε που έγιναν. Μέχρι τότε διαδίδονταν από στόμα σε στόμα, από γενιά σε γενιά και φυσικά μεγαλοποιήθηκαν και άλλαξαν.

3. Οι ήρωες του 1821 πως φτάνουν σε μας σήμερα; (πέρα από τις ιστορικές καταγεγραμμένες μαρτυρίες).

4. Και ο δικός μας λαός θέλοντας να πει ότι χρωστάει τη λευτεριά στο Θεό, αφηγείται άλλοτε ότι η Παναγία ήταν μαζί μας στα τείχη ή άλλοτε ότι ο Αϊ- Δημήτρης κυνήγησε τους εχθρούς μας. Τι σημαίνει αυτό; Oτι η Παναγία σκότωνε Τούρκους και Βουλγάρους ο Άγιος Δημήτριος; Έτσι ο λαός ερμηνεύει: Χρωστάμε τη σωτηρία μας στο Θεό. Το ίδιο κάνουν και οι Εβραίοι. Κάθε φορά που κερδίζουν μία περήφανη νίκη η Π.Δ αναφέρει ότι άγγελος  Κυρίου «κατέσφαξε τους εχθρούς μας». Η ερμηνεία είναι ίδια: Χρωστάμε τη σωτηρία μας στο Θεό.

Οι Δέκα Πληγές (Εβρ עשר המכות‎, Εσέρ Χα Μακότ), ή αλλιώς Πληγές της Αιγύπτου (εβρ. מכות מצרים‎, Μακότ Μιτζραγίμ) ήταν, δέκα καταστροφικές συμφορές με τις οποίες έπληξε ο Θεός  του Ισραήλ τον Φαραώ της Αιγύπτου και το λαό του 3500 χρόνια πριν, καθώς δεν επέτρεπε στον καταπιεσμένο λαό Ισραήλ να φύγει από την Αίγυπτο ώστε να λατρεύει ελεύθερα τον Θεό του.

1.      Τα νερά του ποταμού Νείλου μετατράπηκαν σε αίμα, με συνέπεια να πεθάνουν τα πλάσματα του νερού και να μην υπάρχει πόσιμο νερό 

2.        Βάτραχοι εμφανίστηκαν παντού

        3.    Η ατμόσφαιρα της Αιγύπτου γέμισε με σκνίπες)

      4.    Σμήνη από αλογόμυγες κατέκλυσαν κάθε κατοικία των Αιγυπτίων, σε σημείο που, όπως αναφέρει η αφήγηση, «η γη καταστράφηκε από τις αλογόμυγες»  

       5.     Επιδημία έπληξε όλα τα κοπάδια των Αιγυπτίων, ώστε «κάθε είδους ζωντανά της Αιγύπτου άρχισαν να ψοφούν»  

6.     Άνθρωποι και ζώα γέμισαν εξανθήματα (μεγάλα σπυριά και πληγές) 

7.   Βροχή από χαλάζι καταστρέφοντας τα πάντα 

8.    Ακρίδες από τις οποίες  σκοτείνιασε η ατμόσφαιρα, και κατέφαγαν τη βλάστηση και τους καρπούς 

        9. Πυκνό σκοτάδι για τρεις ημέρες πυκνό σκοτάδι σκέπασε όλη την αιγυπτιακή επικράτεια  

10.   Οι πρωτότοκοι γιοι των Αιγυπτίων ( και ο γιος  του γιου του Φαραώ) καθώς και τα πρωτότοκα των ζώων τους

 Η επιστημονική κοινότητα προσπαθεί εδώ και δεκαετίες να δώσει πειστικές απαντήσεις για τις αιτίες που προκάλεσαν τις δέκα πληγές του Φαραώ. Δύο από αυτές είναι οι επικρατέστερες. Από τη μία πιστεύεται ότι  ήταν είτε το κόκκινο φύκος που κατέστησε τοξικά τα νερά του Νείλου ενώ από την άλλη το ηφαίστειο της Σαντορίνης που ανέτρεψε την οικολογική ισορροπία της περιοχής.Ακόμα και αν γίνει αποδεκτή κάποια στιγμή μία από τις δύο επιστημονικές θεωρίες το θαύμα των δέκα πληγών δεν είναι μάλλον οι ίδιες αυτές οι πληγές αλλά η χρονική στιγμή που αυτές εμφανίστηκαν και τα αποτελέσματα που επέφεραν στη σωτηρία του ισραηλιτικού λαού…