Επιλέχθηκε το παρακάτω κείμενο για επεξεργασία σε συνδυασμό με το κεφάλαιο της οικογένειας στη Γ΄Λυκείου ως ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα για την τάξη. Καλή ανάγνωση!

Ο Μεμάς είναι το δεύτερο παιδί στην οικογένεια επτά χρόνια μικρότερος από το μεγαλύτερο αδελφό του. Οι γονείς του ήταν σε προχωρημένη ηλικία. Ο πατέρας του ήταν πολιτικός μηχανικός και η μητέρα του δούλευε σε μια εταιρεία πετρελαιοειδών, όπου έχε μια πολύ καλή θέση, γιατί ήταν άνθρωπος ικανός και δυναμικός.

Η ζωή των γονέων του Μεμά από την αρχή του γάμου τους βασικά ήταν αγώνας, προσπάθεια, κατάστρωση και εκτέλεση σχεδίων και προγραμμάτων. Ακόμη και οι ευκαιρίες ψυχαγωγίας ήταν μέρος του γενικότερου προγράμματος για οικονομική και κοινωνική πρόοδο.

Το δεύτερο μέρος του προγράμματος ήταν η απόκτηση παιδιών που θα εγεννώντο με τη φροντίδα του καλύτερου μαιευτήρα, που θα έτρωγαν εξαιρετικά καλοδιαλεγμένες τροφές, θα έπαιζαν με τα καλύτερα παιχνίδια, θα πήγαιναν στα καλύτερα σχολεία και θα διέπρεπαν ως επιστήμονες και διανοούμενοι.

Όταν γεννήθηκε ο μεγαλύτερος αδελφός του Μεμά, ο Βίκτωρ, η μητέρα του αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά σε αυτόν, προσπαθώντας να πραγματοποιήσει αυτό το μέρος του σχεδίου  της με την ίδια τελειότητα που πραγματοποίησε το πρώτο…

Τα παιδιά μεγαλώνοντας συνεδέοντο πολύ με τη μητέρα τους. Τον πατέρα τους που έιχε αρχίσει να αποφεύγει το σπίτι του και να αναζητά έω από τη συζυγική του σχέση αυτό που έλειπε απ΄ αυτή, τον έβλεπαν σπάνια και σιγά σιγά άρχισαν όχι μόνο να μην τον επιζητούν αλλά και να ενοχλούνται από την παρουσία του, ιδιαίτερα επειδή είχαν αρχίσει οι συγκρούσεις μεταξύ εκείνου και εκείνης και τα παιδιά ησθάνοντο ότι εκείνος κακοποιούσε τη μητέρα του. Εκείνη δεν παρέλειπε να παραπονείται στα παιδιά για τον πατέρα τους και να τον κατηγορεί.

Καθώς ο Βίκτωρ έμπαινε στην Εφηβεία, γινόταν περίεργος και μονόχνοτος και άρχισε να έχει προβλήματα στο σχολείο. Το πολυετές σχέδιο όμως προέβλεπε ο Βίκτωρ να πάει στο εξωτερικό να σπουδάσει και να γίνει μέγας οικονομολόγος. Έτσι ενώ ο Βίκτωρ είχε δυσκολίες στο σχολείο, η μητέρα του άρχισε να του φέρνει δασκάλους στο σπίτι να του κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα, να τον στέλνει σε φροντιστήρια και να ξοδεύει πάρα πολλά χρήματα για όλα αυτά προκαλώντας την έντονη δυσφορία και την αντίδραση του συζύγου της. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ο Βίκτωρ πήγε στην Αγγλία να σπουδάσει οικονομολόγος, αλλά πολύ σύντομα τα παράτησε και χωρίς να πάρει τα πράγματά του γύρισε πίσω κατηγορώντας τους πάντες ως ηλίθιους και υποδεέστερους του.

Ενώ συνέβαιναν όλα αυτά, ο πατέρας είχε εντελώς αποξενωθεί από τους γιους του και δεν είχε καμιά απολύτως σχέση με τη σύζυγό του. Πήρε διαζύγιο, παντρεύτηκε τη γραμματέα του στην οποί μεταβίβασε όλα τα περιουσιακά του στοιχεία, έτσι ώστε όταν αργότερα πάθανε να μην περιέλθει απολύτως κανένα από αυτόν στους γιους του.

Ο Μεμάς κλήθηκε να παρουσιαστεί στο στρατό. Η μητέρα του φρόντισε να πάρει δύο τρεις αναβολές και τελικά μια απαλλαγή ως ψυχασθενής…..

Ο Μεμάς δεν είχε καμία επαφή με κανέναν, εκτός από τη μητέρα του. Με τον αδελφό του ευρίσκετο διαρκώς σε πόλεμο αν και ζούσαν στο ίδιο σπίτι.

Για τη μητέρα του Μεμά,  ο Μεμάς ήταν άρρωστος που εχρειάζετο ιατρούς, νοσοκομεία και φάρμακα και προ παντός εκείνη. Έτσι ο Μεμάς τελικά παρέμεινε ολοκληρωτικά δικός της. Κοιμόταν μέχρι το μεσημέρι και ξενύχταγε βλέποντας τηλεόραση. Συνόδευε τη μαμά στη λαϊκή σέρνοντας το καροτσάκι με τα ψώνια.

Ο Μεμάς πλησίαζε τα σαράντα και η μητέρα είχε υπερβεί τα ογδόντα, όταν κάποια μέρα έπαθε εγκεφαλικό, που την άφησε παράλυτη και άλαλη. Ενώ εκείνη εβρίσκετο σε άθλια κατάσταση, οι δυο γιοι της ενεπλάκησαν σε ένα βίαιο καυγά.. Ο Βίκτωρ κάλεσε την αστυνομία, η οποία με βάση την υφισταμένη διάγνωση για το Μεμά και την υπογραφή του αδελφού οδήγησε τον Μεμά στο ψυχιατρείο. Μετά από αυτό ο Βίκτωρ εγκατέλειψε την ετοιμοθάνατη μάνα του στο έλεος του Θεού και πήγε να μείνει στο εξοχικό της οικογένειας. Οι συγκάτοικοι της πολυκατοικίας ειδοποίησαν την αρμόδια κοινωνική υπηρεσία που φρόντισε για τη μεταφορά της ετοιμοθάνατης γυναίκας στο νοσοκομείο.

 

Π. Φιλόθεος, Ο μύθος τηςψυχικής νόσου, εκδ. Αρμός, Αθήνα, 2001

 

Ερωτήσεις

  1. Ν αναγνωρίσετε σε ποια σημεία του παραπάνω αποσπάσματος οι σχέσεις των μελών της οικογένειας δημιουργούσαν εμπόδια στο να πάει η ζωή τους μπροστά
  2. 2. Να διατυπώσετε ερωτήματα που σας γεννιούνται με αφορμή το παραπάνω περιστατικό