Δημοσιευμένο στην κατηγορία Διάβασμα στο σπίτι

Επιχείρηση: διάβασμα στο σπίτι

Η επιχείρηση «Διάβασμα στο Σπίτι» αποτελεί σημείο τριβής μεταξύ γονέων και παιδιών με τα νεύρα και τις φωνές να κυριαρχούν στην προσπάθεια κάθε πλευράς να εξηγήσει τα «θέλω» και τις ανάγκες της.

  • «Διαβάζουμε καθημερινά πολλές ώρες, είναι σωστό;»
  • «Είναι καλό να κάθομαι συνεχώς δίπλα του όταν διαβάζει;»
  • «Πότε πρέπει να ξεκινάμε το διάβασμα και με ποια μαθήματα;»
  • «Πειράζει που καμιά φορά του λύνω εγώ τις ασκήσεις;»

Αυτά είναι τα βασικότερα ερωτήματα που  θέτουν επισταμένως οι γονείς από την έναρξη της σχολικής χρονιάς μέχρι τη λήξη των μαθημάτων.

Η γενική άποψη

Tουλάχιστον στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού οι γονείς θα πρέπει να είναι δίπλα στο παιδί την ώρα του διαβάσματος, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να κάνουν τις ασκήσεις του. Βέβαια σε πολλές περιπτώσεις η θεωρία απέχει από την πράξη με αποτέλεσμα να μην είναι λίγες οι φορές που κάποιοι γονείς να γράφουν εκθέσεις και φυλλάδια των παιδιών όταν αυτά δεν έχουν όρεξη προκειμένου το «καμάρι» τους να μην πάει αδιάβαστο στο σχολείο. Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, οι γονείς ασχολούνται ενεργά με το διάβασμα των παιδιών:

  1. είτε επειδή πιστεύουν ότι πρέπει να εμπλέκονται
  2. είτε επειδή θεωρούν ότι αυτή τους η στάση έχει θετικό αντίκτυπο στη μάθηση του παιδιού
  3. είτε έχοντας την άποψη ότι η εμπλοκή τους ζητείται, αναμένεται και εκτιμάται θετικά από τους δασκάλους.

Τι ισχύει όμως στην πράξη;

Πόσες ώρες πρέπει να διαβάζει ένας μαθητής Δημοτικού;

Δεν υπάρχει προκαθορισμένο ωράριο για τη μελέτη στο σπίτι. Ούτε πρέπει να υπάρχει. Το ζητούμενο είναι ο μαθητής να κάνει όλες τις εργασίες με προσοχή και χωρίς βιασύνη. Το κάθε παιδί χρειάζεται το δικό του οργανωμένο χώρο και χρόνο μελέτης, ενώ κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας θα πρέπει να επικρατεί ηρεμία στο σπίτι. Δεν πρέπει το παιδί να διαβάζει τη μία στιγμή στο τραπέζι της κουζίνας, την άλλη στιγμή στο σαλόνι ή εκεί που σιδερώνει η μαμά του. Όπως ακόμη θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μιλάμε για μελέτη και όχι διάβασμα. Μελετώ αυτό που ήδη έχω προσλάβει ως πληροφορία και έχω επεξεργαστεί ώστε να το μετατρέψω σε γνώση στο σχολείο μου, με τον δάσκαλό μου. Βέβαια και οι γονείς πρέπει να σεβαστούν το δικαίωμα του παιδιού στο παιχνίδι και να μη του στερούν τον απαραίτητο χρόνο.

Πρέπει ο γονέας να εμπλέκεται στο διάβασμα των παιδιών και σε ποιο βαθμό μπορεί να είναι αυτό αποδεκτό;

Η εμπλοκή των γονέων και μάλιστα όταν είναι πιεστική, μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Οι γονείς δεν πρέπει να παίζουν το ρόλο του δασκάλου, υπάρχει κίνδυνος το παιδί να μην προσέξει ποτέ τον δάσκαλό του. Τα σχολικά καθήκοντα είναι αποκλειστικά ευθύνη του παιδιού και ως έτσι πρέπει να εκλαμβάνονται από τους γονείς του. Με κανέναν τρόπο η βοήθεια δεν σημαίνει ότι οργανώνουμε εμείς την εργασία του. Συμμετοχή δεν σημαίνει ότι κρατάμε το βιβλίο για να μας πει το μάθημα χωρίς να του ξεφύγει γραμμή, αλλά να είμαστε κοντά του όταν μας χρειαστεί. Με άλλα λόγια, οι γονείς που εμπλέκονται ασφυκτικά στο διάβασμα των παιδιών τους, βλέπουν το αύριο των παιδιών τους με τα μάτια του χθες. Δεν κρίνονται και δεν αξιολογούνται οι γονείς. Αν ο γονέας θέλει να βοηθήσει το παιδί του, πρέπει να το ενθαρρύνει ώστε εκείνο να συσχετίζει αυτά που έμαθε στο σχολείο με αυτά που παρατηρεί γύρω του. Να εμπλέκεται ο γονέας, αλλά δεν θα πρέπει να έχει την ταύτιση του ρόλου πχ «Έχουμε διάβασμα», Έχουμε εργασίες», αντιθέτως έχει διάβασμα, έχει διαγώνισμα, έχει εργασίες.

Τι πρέπει να κάνει ο γονιός όταν το παιδί δεν έχει κατανοήσει τη διδακτέα ύλη και δυσκολεύεται με τις εργασίες του;

Θα πρέπει να καταλάβουν οι γονείς, ότι μέσω της σχολικής εργασίας θα αξιολογηθεί η προσπάθειά του παιδιού, με σκοπό τον εντοπισμό κάποιων αδυναμιών του και τη σωστή αντιμετώπισή τους, για να μπορέσει να χτίσει την προσωπική του μόρφωση. Συνεπώς αν δεν έχει κατανοήσει ή δεν έχει επεξεργαστεί σωστά την πληροφορία το παιδί τότε πρέπει την επόμενη ημέρα να ζητήσει νέα παρέμβαση από τον δάσκαλο του. Το παιδί μαθαίνει από το λάθος του. Και το λάθος πρέπει να το γνωρίζει ο δάσκαλος. Εάν παρά ταύτα ο συγκεκριμένος μαθητής δεν έχει την ωριμότητα ή τη νοητική ικανότητα να αφομοιώσει κάτι που το κάνουν εύκολα οι περισσότεροι συμμαθητές του, τότε χρειάζεται συμπληρωματική βοήθεια, που είναι αμφίβολο αν μπορούν να την προσφέρουν οι γονείς του. Ακόμη χειρότερο είναι να τιμωρήσουν ή να προσβάλουν λεκτικά το παιδί τους. Ο ρόλος του γονέα είναι αυτός του συμπαραστάτη, του ανθρώπου που ακούει με προσοχή όλα όσα του εμπιστεύεται το παιδί του.

Πρέπει οι γονείς να κάνουν τις σχολικές εργασίες των παιδιών αντί για αυτά; 

Σε καμία περίπτωση οι γονείς δεν πρέπει να επωμιστούν τα καθήκοντα του παιδιού τους. Του υπονομεύουν το μέλλον, το καθιστούν οκνηρό, ανεύθυνο, τεμπέλικο, χωρίς πρωτοβουλία. Το παιδί να κάνει αυτά που μπορεί, μέχρι εκεί που μπορεί, όπως μπορεί και ο δάσκαλος είναι αυτός που θα εντοπίσει την αδυναμία του μαθητή. Ο δάσκαλος είναι αυτός που θα υποψιαστεί τυχόν μαθησιακό πρόβλημα και θα το διαχειριστεί καλύτερα από τον γονέα του παιδιού. Ούτως ή άλλως ο δάσκαλος υποψιάζεται ότι την εργασία την έκαναν οι γονείς του μαθητή. Επί αυτής της βάσης η συμβουλή του δασκάλου προς τους γονείς του παιδιού είναι να μη προσβάλουν τον μαθητή, να μη χρησιμοποιούν μειωτικούς χαρακτηρισμούς και να μιλήσουν με τον δάσκαλο για το πρόβλημα του μαθητή.

Άλλωστε, ο  δάσκαλος καλεί στο σχολείο τον γονέα προκειμένου να αντλήσει πληροφορίες για τον μαθητή αλλά και για τον γονέα, προκειμένου να βοηθηθεί ο μαθητής. Με το να κάνουν τις σχολικές εργασίες, οι γονείς υπερπροστατεύουν και υποκαθιστούν το παιδί, μετατρέποντάς το σε ένα είδος μαριονέτας. Δυστυχώς, πολλές φορές πρυτανεύει στους γονείς, όχι μόνο η άγνοια, αλλά και η τάση της απόρριψης της έννοιας αγωγή του νέου ανθρώπου, σαν να είναι αυτή που θα τον εμποδίσει να προκόψει μέσα στην κοινωνία μας. Έχουν θαμπωθεί από την αριθμολαγνεία και την τεστομανία του εκπαιδευτικού συστήματος και αδυνατούν να διακρίνουν την αλήθεια πίσω από τους στατικούς μύθους. Το κάνουν να νομίζει ότι επιτυχία και ευτυχία είναι μόνο αυτά και του εμπνέουν το φόβο για τη μοναξιά της αποτυχίας.

Κρυμμένη είναι η ευτυχία, μόνο μέσα στον πραγματικά μορφωμένο άνθρωπο.

Πηγή: infokids.gr