4

Βλέπω, μελετώ, σχολιάζω την ταινία “Freedom Writers”

Περίληψη της ταινίας 

Η ταινία Freedom Writers αφηγείται την ιστορία της Erin Gruwell, μιας νεαρής και άπειρης δασκάλας που ξεκινά να διδάσκει σε ένα προβληματικό σχολείο στην Καλιφόρνια. Η τάξη της αποτελείται από μαθητές διαφόρων εθνικοτήτων, οι οποίοι βιώνουν καθημερινά τη βία των συμμοριών, τις φυλετικές διακρίσεις και την κοινωνική απομόνωση.

Αρχικά, οι μαθητές δεν δείχνουν κανένα ενδιαφέρον για το σχολείο και δεν εμπιστεύονται την Erin. Εκείνη όμως, με υπομονή, επιμονή και αφοσίωση, καταφέρνει να τους κερδίσει, δίνοντάς τους φωνή μέσα από την γραφή και την έκφραση των προσωπικών τους εμπειριών.

Με αφορμή την ανάγνωση του “Ημερολογίου της Άννας Φρανκ”, οι μαθητές εμπνέονται να κρατήσουν και οι ίδιοι ημερολόγια, καταγράφοντας τις δυσκολίες και τα όνειρά τους. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, δημιουργείται μια ισχυρή σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ δασκάλας και μαθητών. Το μάθημα μετατρέπεται σε καταφύγιο ελπίδας και δύναμης.

Η ταινία αναδεικνύει τη δύναμη της εκπαίδευσης, της ενσυναίσθησης και της ανθρώπινης θέλησης για αλλαγή, δείχνοντας ότι ακόμα και μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον, η πίστη σε κάθε παιδί μπορεί να οδηγήσει στην προσωπική και κοινωνική του ανάταση.

Χαρακτηρισμοί Προσώπων 

Erin Gruwell (η καθηγήτρια)

  • Χαρακτηριστικά: Ιδεαλίστρια, υπομονετική, αφοσιωμένη, εμπνευστής.
  • Περιγραφή: Παρά τις αντιξοότητες, η Erin πιστεύει ακράδαντα στη δύναμη της εκπαίδευσης και στην ικανότητα κάθε παιδιού να αλλάξει. Δεν παραιτείται ακόμα και όταν αντιμετωπίζει την αδιαφορία του σχολείου και την απόρριψη από τους μαθητές της. Ενσαρκώνει το πρότυπο του δασκάλου που «παλεύει» για τους μαθητές του με κάθε κόστος.

Eva Benitez (μαθήτρια – αφηγήτρια σε μεγάλο μέρος της ταινίας)

  • Χαρακτηριστικά: Σκληρή, αμυντική, πληγωμένη, με βαθιά αίσθηση τιμής.
  • Περιγραφή: Ανήκει σε λατινοαμερικανική συμμορία και είναι εγκλωβισμένη σε έναν κύκλο βίας και εκδίκησης. Μέσα από τη σχέση της με την καθηγήτρια και τη συγγραφή του ημερολογίου, σταδιακά ανοίγεται και τολμά να ξεχωρίσει από το σύστημα που την καταπιέζει.

Andre Bryant (μαθητής με παρελθόν σε συμμορίες)

  • Χαρακτηριστικά: Έξυπνος, εσωστρεφής, κυνικός, βαθιά πληγωμένος.
  • Περιγραφή: Έχει χάσει τον αδελφό του από τη βία των δρόμων και νιώθει εγκαταλελειμμένος από το σχολικό σύστημα. Με τον χρόνο, δείχνει ευαισθησία και δημιουργικότητα, ενώ η γραφή τον βοηθά να ξαναβρεί την αξιοπρέπειά του.

Marcus (μαθητής με προβλήματα συμπεριφοράς)

  • Χαρακτηριστικά: Αντιδραστικός, αποστασιοποιημένος, τρυφερός εσωτερικά.
  • Περιγραφή: Εγκατέλειψε το σπίτι του και βρίσκεται συνεχώς σε σύγκρουση με την εξουσία. Η Erin τον προσεγγίζει χωρίς να τον κατακρίνει, και αυτό τον οδηγεί να επανασυνδεθεί με τη μητέρα του και με τον εαυτό του.

Scott Casey (σύζυγος της Erin)

  • Χαρακτηριστικά: Απογοητευμένος, αποστασιοποιημένος, ρεαλιστής.
  • Περιγραφή: Αντιπροσωπεύει την πίεση που δέχεται η Erin από τον προσωπικό της περίγυρο. Η αφοσίωσή της στους μαθητές την απομακρύνει από τον Scott, οδηγώντας τελικά στη διάλυση του γάμου τους.

Διεύθυνση και συνάδελφοι του σχολείου

  • Χαρακτηριστικά: Συντηρητικοί, αδιάφοροι, διστακτικοί στην αλλαγή.
  • Περιγραφή: Δεν πιστεύουν στους μαθητές και περιορίζονται σε μια στάση γραφειοκρατικής ασφάλειας. Αντιπροσωπεύουν το “σύστημα” που δεν δίνει ευκαιρίες.

1

Κατηγοριοποίηση και Εγκατάλειψη των Σχολείων στο Freedom Writers. Η ταινία καταδεικνύει με σαφή τρόπο τις ανισότητες στο εκπαιδευτικό σύστημα, ιδιαίτερα σε πολυπολιτισμικές και κοινωνικά υποβαθμισμένες περιοχές των ΗΠΑ. Το σχολείο όπου διδάσκει η Erin Gruwell είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής «ένταξης» (integration), που όμως οδηγεί σε:

  1. Κατηγοριοποίηση μαθητών
  • Οι μαθητές χωρίζονται σε «αδύναμους» και «δυνατούς» – με τους πρώτους να θεωρούνται «αδιόρθωτοι».
  • Οι μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο ή που ζουν σε περιοχές με βία, συμμορίες και φτώχεια καταλήγουν σε περιθωριοποιημένες τάξεις.
  • Ο ίδιος ο όρος “τάξη των προβληματικών” ενισχύει τις χαμηλές προσδοκίες και αναπαράγει τον φαύλο κύκλο αποτυχίας.
  1. Εγκατάλειψη του σχολείου από το ίδιο το σύστημα
  • Οι τάξεις είναι υποστελεχωμένες, χωρίς βιβλία ή πόρους, και οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν ουσιαστική υποστήριξη.
  • Οι περισσότεροι καθηγητές έχουν παραιτηθεί ηθικά, πιστεύοντας ότι «δεν μπορούν να σωθούν όλοι».
  • Η διεύθυνση είναι γραφειοκρατική, κυνική και αντιδραστική στην αλλαγή.
  1. Συνέπειες στους μαθητές
  • Πολλοί μαθητές εσωτερικεύουν την απόρριψη και θεωρούν ότι το σχολείο δεν είναι για αυτούς.
  • Εμφανίζεται χαμηλή αυτοεκτίμηση, επιθετικότητα και αίσθηση αποκλεισμού.
  • Το σχολείο δεν λειτουργεί ως χώρος ελπίδας ή προοπτικής, αλλά ως αναγκαστικό πέρασμα.
  1. Η ανατροπή της κατηγοριοποίησης

3

Η Erin Gruwell αμφισβητεί ενεργά το σύστημα:

  • Φέρεται στους μαθητές ως άτομα με δυνατότητες και αξιοπρέπεια.
  • Εισάγει βιβλία, υλικά και ιδέες που ταυτίζονται με τη ζωή των μαθητών (όπως το «Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ»).
  • Μετατρέπει το μάθημα από δασκαλοκεντρικό σε εμπειρικό, βιωματικό και συναισθηματικά φορτισμένο.

Η νεαρή καθηγήτρια Erin Gruwell κατάφερε να εμπνεύσει και να κερδίσει τους μαθητές της στο Freedom Writers για πολλούς λόγους που σχετίζονται με τη στάση, τις αξίες και τις παιδαγωγικές της επιλογές. Παρακάτω συνοψίζονται οι βασικότεροι παράγοντες που συνέβαλαν στην επιτυχία της:

  1. Πίστεψε στους μαθητές της
  • Όταν όλοι τους θεωρούσαν «χαμένη υπόθεση», εκείνη τους αντιμετώπισε ως άτομα με δυνατότητες.
  • Δεν έκανε διακρίσεις, δεν φοβήθηκε την ετερότητα, και επένδυσε στον κάθε μαθητή ξεχωριστά.
  1. Έδειξε αυθεντικό ενδιαφέρον και ενσυναίσθηση
  • Άκουσε τις ιστορίες τους με κατανόηση και χωρίς προκατάληψη.
  • Δημιούργησε έναν χώρο ασφαλή και αποδεκτό, όπου οι μαθητές ένιωσαν ότι για πρώτη φορά κάποιος νοιάζεται πραγματικά.
  1. Εφάρμοσε βιωματική και εναλλακτική διδασκαλία
  • Αντί για στεγνά σχολικά εγχειρίδια, επέλεξε βιβλία με συναισθηματικό βάθος και κοινωνικό μήνυμα, όπως το Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ.
  • Ενθάρρυνε τους μαθητές να γράψουν τα δικά τους ημερολόγια, δίνοντάς τους φωνή και σκοπό.
  1. Ήταν σταθερή και αφοσιωμένη
  • Παρά τις δυσκολίες και την αμφισβήτηση από συναδέλφους, δεν τα παράτησε.
  • Θυσίασε προσωπικό χρόνο και σχέσεις για να σταθεί στο πλευρό των μαθητών της, δίνοντας το παράδειγμα συνέπειας και πίστης.
  1. Τους έδωσε επιλογές και ευκαιρίες
  • Οργάνωσε επισκέψεις, κάλεσε επιζώντες του Ολοκαυτώματος, έκανε δράσεις πέρα από τη σχολική τάξη.
  • Έδειξε στους μαθητές πως υπάρχει κόσμος έξω από τη βία και τη φτώχεια που γνώριζαν.
  1. Δημιούργησε κοινότητα μέσα στην τάξη
  • Η τάξη της έγινε ένα δεμένο σύνολο, όπου οι μαθητές άρχισαν να συνεργάζονται και να στηρίζουν ο ένας τον άλλον.
  • Ανέπτυξαν σεβασμό, αλληλεγγύη και αυτοεκτίμηση.

Η Erin Gruwell ενέπνευσε γιατί δίδαξε με την καρδιά της, όχι μόνο με το μυαλό της. Πίστεψε ότι κάθε παιδί μπορεί να αλλάξει, αν του δώσεις χώρο, σεβασμό και μια αληθινή ευκαιρία.

2

 

Α. Φύλλο Εργασίας: Freedom Writers – Τι κάνει έναν δάσκαλο να ξεχωρίζει;

ΟΝΟΜΑ: …………………………………… ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: ……………………………………

  1. Παρατηρώ και σκέφτομαι

α. Πώς συμπεριφέρονταν οι μαθητές στην αρχή της ταινίας;

β. Τι τους έκανε να αλλάξουν στάση απέναντι στην καθηγήτρια;

  1. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της καθηγήτριας Erin Gruwell;

(Σημείωσε με αυτά που πιστεύεις ότι την περιγράφουν)

  • [ ] Αυστηρή
  • [ ] Υπομονετική
  • [ ] Αδιάφορη
  • [ ] Αφοσιωμένη
  • [ ] Δίκαιη
  • [ ] Αλαζονική
  • [ ] Εμπνευστική
  • [ ] Τυπική
  • [ ] Δημιουργική
  • [ ] Ανοιχτόμυαλη

Πρόσθεσε δικά σου χαρακτηριστικά :

  1. Συζήτηση με την ομάδα μου (ή ατομικά)

α. Τι σημαίνει για εσένα «ένας καλός δάσκαλος»;
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………

β. Έχεις γνωρίσει δάσκαλο ή δασκάλα που σε ενέπνευσε; Τι τον/την έκανε ξεχωριστό/ή;
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………

  1. Δημιουργική Γραφή

Γράψε μια μικρή επιστολή σε έναν εκπαιδευτικό που θα ήθελες να ευχαριστήσεις – πραγματικό ή φανταστικό.

1 1

Β. Φύλλο Εργασίας: Freedom Writers – Ο ρόλος του σχολείου

ΟΝΟΜΑ: …………………………………… ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: ……………………………………

  1. Παρατηρώ και Καταγράφω

α. Πώς παρουσιάζεται το σχολείο στην αρχή της ταινίας;

  • Τι εικόνα δίνει για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς;

β. Ποιες είναι οι συνθήκες φοίτησης των μαθητών; Πώς επηρεάζουν τη στάση τους απέναντι στο σχολείο;

  1. Συζήτηση: Ποιο είναι το σχολείο που αξίζουν οι μαθητές;

α. Συμπλήρωσε τη φράση:
«Ένα καλό σχολείο είναι εκεί που…»

β. Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σε ένα σχολείο «που διδάσκει» και ένα σχολείο «που εμπνέει»;

γ. Τι έκανε η καθηγήτρια Erin ώστε το σχολείο να γίνει χώρος ελπίδας για τους μαθητές;

  1. Κριτική Σκέψη

α. Στην ταινία βλέπουμε πως οι μαθητές ένιωθαν ότι το σχολείο τους είχε εγκαταλείψει.
Πιστεύεις πως αυτό μπορεί να συμβαίνει και στην πραγματικότητα; Πώς;

β. Τι μπορεί να κάνει το σχολείο για να στηρίξει όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από τη γλώσσα, τη χώρα καταγωγής ή το οικογενειακό τους περιβάλλον;

  1. Δημιουργική Πρόταση (ομαδικά ή ατομικά)

Σχεδίασε/γράψε με λίγες φράσεις πώς φαντάζεσαι ένα σχολείο που:

  • … σε κάνει να νιώθεις ασφαλής
  • … σέβεται τις διαφορές
  • … ενθαρρύνει να ονειρεύεσαι
    (Μπορείς να φτιάξεις και ένα σχεδιάγραμμα ή αφίσα)

1 2

Γ. Φύλλο Εργασίας: Freedom Writers – Κοινωνική Ανισότητα και Εκπαίδευση

ΟΝΟΜΑ: …………………………………… ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: ……………………………………

  1. Παρατηρώ και Σκέφτομαι

α. Ποια κοινωνικά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι μαθητές στην ταινία;
(Μπορείς να σημειώσεις 2-3)

  • …………………………………………………………………………………
  • …………………………………………………………………………………
  • …………………………………………………………………………………

β. Πώς αυτά τα προβλήματα επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους στο σχολείο;

  1. Συζητώ και Αξιολογώ

α. Πιστεύεις ότι όλοι οι μαθητές έχουν ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση; Γιατί;

β. Ποιοι παράγοντες (οικογενειακοί, οικονομικοί, πολιτισμικοί) δημιουργούν ανισότητες στη μάθηση;

γ. Πώς αντέδρασε η καθηγήτρια Erin Gruwell στην κοινωνική αδικία που έβλεπε;

  1. Ενσυναίσθηση και Σύνδεση με τη δική μας πραγματικότητα

α. Έχεις παρατηρήσει γύρω σου φαινόμενα κοινωνικής ανισότητας; Πού; (στο σχολείο, στη γειτονιά, στα μέσα ενημέρωσης κ.λπ.)

β. Ποιοι τρόποι υπάρχουν για να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα μέσα στο σχολείο;

  1. Δημιουργική Έκφραση

Γράψε ένα σύντομο μήνυμα ελπίδας ή ισότητας, σαν να απευθύνεσαι σε έναν συμμαθητή σου που νιώθει αποκλεισμένος.
«Θέλω να σου πω ότι…»
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
«Μπορούμε να…»
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………

 

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση