Ιούλ 16
05

Διαμαρτυρία

Κάτω από (Καταγγελίες) από στις 05-07-2016 και με ετικέτα

Κοζάνη 29-6-2016

Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Κοινοποίηση: 1)Προς την Περιφερειακή Δ/νση Α/θμιας –Β/θμιας Εκπαίδευσης

2) Διεύθυνση Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Κοζάνης

Κύριε Υπουργέ,

Μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων που θα ισχύσουν από το Σεπτέμβρη στα σχολεία (μείωση ωρολογίου προγράμματος στα Γυμνάσια, αλλαγές και  άνοιγμα των αναθέσεων) με έκπληξη διαπιστώσαμε τη μείωση των ωρών των Αρχαίων στην Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου που ήρθε να προστεθεί στις διαδοχικές μειώσεις των ωρών των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Λύκειο στη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών.

Στα χρόνια αυτά είδαμε τον εξοβελισμό των Λατινικών από τη Β’ Λυκείου,  τη μείωση των ωρών της Ιστορίας στη Γ’ Γυμνασίου και της Νεοελληνικής γλώσσας στην Α’ Γυμνασίου το 2014, την εξαφάνιση ωρών Ιστορίας στα ΕΠΑΛ, ωρών Λογοτεχνίας στη Γ’ Λυκείου και την κατάργηση του Επιταφίου στη Γ’ Λυκείου το 2015.

Μετά τις αλλεπάλληλες αφαιρέσεις, η προσθήκη μιας ώρας Νεοελληνικής Γλώσσας μόνο στην Α’ Γυμνασίου αποτελεί τουλάχιστον ειρωνεία, καθώς κανείς δεν αντιλαμβάνεται γιατί η αύξηση των ωρών διδασκαλίας της Nέας Eλληνικής περιορίζεται μόνο στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου και γιατί η μείωση των ωρών της Αρχαίας Ελληνικής δεν εξισορροπείται με ενίσχυση της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και στις άλλες δύο τάξεις του γυμνασίου.

Θεωρούμε πως η σημασία της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας είναι αυτονόητη και επηρεάζει όλα τα διδακτικά αντικείμενα.  Η καλλιέργεια της γλωσσικής ικανότητας απαιτεί βεβαίως σχολικό χρόνο κατά τον οποίο ο μαθητής ανατροφοδοτείται από τον εκπαιδευτικό και τους συμμαθητές του.  Πρόκειται για μια διαδικασία μάθησης που η εμπειρία μας έχει αποδείξει ότι δεν τελεσφορεί στο ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο που προτείνεται.

Η ποιότητα στην εκπαίδευση δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς την ουσιαστική κατάκτηση της μητρικής γλώσσας, όπως έχει αποδειχτεί από πλήθος έρευνες. Εάν πρωτεύων στόχος της Πολιτείας μας είναι να ενισχύσει το ανθρώπινο κεφάλαιο και τους δημοκρατικούς θεσμούς, οφείλει να στοχεύσει στη διεύρυνση και ενδυνάμωση όλων των φιλολογικών μαθημάτων.  Συνεπώς, ο σχεδιασμός της εκπαιδευτικής πολιτικής δεν μπορεί να αγνοεί τις σύγχρονες προσεγγίσεις στη γλωσσική εκπαίδευση.

Αυτό που πραγματικά θα περιμέναμε από μία προοδευτική κυβέρνηση είναι οι αξίες του ελληνικού πολιτισμού αλλά και τα ευρύτερα πολιτιστικά αγαθά να κατανοηθούν και να γίνουν κτήμα των νεότερων, βελτιώνοντας πρωτίστως το γλωσσικό επίπεδο της μητρικής γλώσσας των μαθητών και μαθητριών, δηλαδή της νεοελληνικής. Η αυθαίρετη μείωση των φιλολογικών ωρών, χωρίς καμία μελέτη παρά μόνο με οικονομικά κριτήρια, η αναγγελία αιφνιδίων και αντιπαιδαγωγικών ρυθμίσεων  από το Υπουργείο Παιδείας χωρίς παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια και χωρίς καμία γνωμοδότηση  από το επιστημονικό όργανο του  Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής δείχνουν ότι το Υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει σοβαρά επιστημονικά ζητήματα  μάλλον επιπόλαια, δίχως να κάνει προσπάθεια για σοβαρό δημόσιο διάλογο και πολιτική ουσίας.

Επιπλέον, εκφράζουμε την εντονότατη αντίθεσή μας στην απόφαση για επαναφορά της τρίτης ανάθεσης, διότι οδηγεί στην υποβάθμιση όλων των γνωστικών αντικειμένων. Η συγκεκριμένη απόφαση αντιμετωπίζει τα μαθήματα όχι ως ανεξάρτητους επιστημονικούς κλάδους με ιδιαίτερη διδακτική μεθοδολογία, αλλά ως δευτερεύοντα διδακτικά αντικείμενα η διδασκαλία των οποίων περιορίζεται στην απλή αναπαραγωγή στείρων γνώσεων. Θεωρούμε αντιεπιστημονική  και αντιπαιδαγωγική την απόφαση αυτή, η οποία θυσιάζει τη διδακτική προσφορά των μαθημάτων από καταρτισμένους επιστήμονες στη μηχανιστική λογική της κάλυψης κενών και της τυπικής διεκπεραίωσης του ωρολογίου προγράμματος.

Οι τελευταίες αποφάσεις του Υπουργείου δυστυχώς συμπυκνώνουν την απαξία που δείχνει η ελληνική πολιτεία στη γνώση και στους επιστήμονες που η ίδια εκπαιδεύει, αλλά και στο σύστημα που έχει ορίσει για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση.

Εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας και σας καλούμε να επαναπροσδιορίσετε τις  αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου, με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και να δώσετε σε όλα τα φιλολογικά μαθήματα τη θέση που τους αρμόζει στο ελληνικό δημόσιο σχολείο.



Αφήστε μια απάντηση