Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

To μοιρολόγι της φώκιας

 ΟΜΑΔΑ Α΄ (πρόσωπα)

  1. Να προσδιορίσετε τα χαρακτηριστικά της γριάς Λούκαινας μέσα από τις εκδηλώσεις της (κατά την πορεία της προς τη θάλασσα, την αφήγηση των αναμνήσεών της και κατά την επιστροφή της).
  2. Πώς περιγράφεται η Ακριβούλα; Τι νομίζετε ότι συμβολίζει η κάθοδός της στο μονοπάτι;
  3. Ποιος είναι ο ρόλος του μικρού βοσκού στο διήγημα; Εάν ο βοσκός αντιλαμβανόταν τη μικρή Ακριβούλα στον απόκρημνο δρομίσκο, τι υποθέτετε ότι θα της έλεγε; (απαντήστε σαν να είστε στη θέση του βοσκού…)
  4. Με ποιο τρόπο πετυχαίνει ο συγγραφέας να μετατρέψει τη φώκια σε «μορφή» που εκφράζει τον ανθρώπινο πόνο;

ΟΜΑΔΑ Β΄ (χώρος – χρόνος – ο συγγραφέας)

  1. Να προσδιορίσετε το χώρο και το χρόνο του διηγήματος και να ερμηνεύσετε τη λειτουργία τους στην πλοκή του διηγήματος. Ποια αίσθηση προκαλεί η περιγραφή του κοιμητηρίου κατά την ώρα του ηλιοβασιλέματος;
  2. Ένας από τους στόχους του συγγραφέα στα διηγήματά του είναι η συμμετοχή της φύσης στον ανθρώπινο πόνο. Πώς επιτυγχάνεται αυτό στο διήγημα; Μπορείτε να συμβουλευτείτε την παρακάτω σελίδα http://www.pi-schools.gr/download/lessons/hellenic/lykeio/neoel_logo/kath_b.pdf (Βιβλίο του καθηγητή «Η μαγεία του Παπαδιαμάντη», σελίδα 58)
  3. Να συγκεντρώσετε εικόνες από το βίο και τον τόπο του Παπαδιαμάντη, και να δημιουργήσετε ένα slideshow με το photopeach, χρησιμοποιώντας εικόνες και λόγο (http://photopeach.com/ χρειάζεται εγγραφή). Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε επιπλέον εικόνες των ηρώων του διηγήματος (να βρείτε στο διαδίκτυο ή να ζωγραφίσετε).

Φωτογραφικό υλικό μπορείτε να αντλήσετε από τις παρακάτω σελίδες ή όποιες εσείς κρίνετε κατάλληλες http://papadiamantis.net/%CE%96%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%A6%CF%89%CF%84%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1

http://papadiamantis.org/multimedia/44-pictures1

Για το βίο του Παπαδιαμάντη διαβάστε εδώ

http://papadiamantis.org/cv6/47-cv-full

https://www.sansimera.gr/biographies/1144

  1. Να δημιουργήσετε μια χρονογραμμή σε χαρτόνι ή σε ηλεκτρονική μορφή timetoast (http://www.timetoast.com/ χρειάζεται εγγραφή), στην οποία θα περιλάβετε τα σημαντικότερα γεγονότα της ζωής και του έργου του Παπαδιαμάντη. Μπορείτε να συμβουλευτείτε τις παρακάτω σελίδες ή όποιες εσείς κρίνετε κατάλληλες

http://www.greek-language.gr/digitalResources/literature/education/literature_history/search.html?details=66#prettyPhoto

http://papadiamantis.org/cv6/47-cv-full

https://www.sansimera.gr/biographies/1144

ΟΜΑΔΑ Γ΄ (λογοτεχνικό ρεύμα – θέμα)

  1. Πώς πετυχαίνει ο συγγραφέας να προσδώσει ρεαλισμό στο διήγημα; Ποια στοιχεία συντελούν στο χαρακτηρισμό του διηγήματος ως ηθογραφικού;
  2. Οι ιδεολογικοί άξονες γύρω από τους οποίους στρέφεται το έργο του Παπαδιαμάντη είναι η βαθιά προσήλωση στη χριστιανική πίστη και η απεικόνιση της ζωής των απλών ανθρώπων. Πού υπάρχουν τα θέματα αυτά στο διήγημα «Το μοιρολόγι της φώκιας»;
  3. Ποια λυρικά στοιχεία διακρίνετε στο διήγημα;
  4. Ποια στάση ζωής εκφράζουν οι δύο τελευταίοι στίχοι του μοιρολογιού της φώκιας (που είναι επίσης χαραγμένοι στην προτομή του συγγραφέα στη Σκιάθο); Συμφωνείτε; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.

ΟΜΑΔΑ Δ΄ (αφήγηση)

  1. Ποιους αφηγηματικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο συγγραφέας; Σε ποια σημεία του κειμένου λειτουργεί ο εσωτερικός μονόλογος και πώς;
  2. Ποια στοιχεία προετοιμάζουν τον αναγνώστη (προσημαίνουν) για το θάνατο της Ακριβούλας; Σε ποιο σημείο του διηγήματος αποκαλύπτεται η τραγική ειρωνεία που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας και τις πετυχαίνει με αυτή;
  3. Να ξαναγράψετε την παράγραφο «Η μικρά κατέβη ολίγα βήματα…την παρουσίαν της.» αφηγούμενοι με εσωτερική εστίαση από την πλευρά του βοσκού. Μπορείτε να αναδιηγηθείτε το κείμενο όπως εσείς θέλετε, κάνοντας τροποποιήσεις.
  4. Nα δημιουργήσετε ένα βίντεο στο οποίο θα αφηγηθείτε πολύ σύντομα την υπόθεση του διηγήματος. Χρησιμοποιήστε το movie maker ή όποιο άλλο πρόγραμμα γνωρίζετε. (πολύ απλά επίσης μπορείτε να δημιουργήσετε ένα PowerPoint και να εξάγετε την παρουσίαση ως βίντεο).

Για την ερώτηση 13 και 15 μπορείτε να ξαναδιαβάσετε την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου (σελ. 12-14) ή να αντλήσετε πληροφορίες από τη σελίδα http://www.potheg.gr/Treasure.aspx?lan=1 (λήμμα αφηγηματικοί τρόποι).

ΟΜΑΔΑ Ε΄ (γλώσσα)

  1. Να επισημάνετε τα αντιθετικά ζεύγη εικόνων, σκηνών, προσώπων που υπάρχουν στο διήγημα και να τα σχολιάσετε.
  2. Αφού ξεχωρίσετε τις εικόνες του διηγήματος (σε στατικές, κινητικές ή ηχητικές), να επισημάνετε τη λειτουργία τους στο κείμενο. Να αναπαραστήσετε με το σώμα σας 2-3 στατικές εικόνες του διηγήματος.
  3. α) Το διήγημα αρχίζει με μοιρολόγι της γριάς Λούκαινας και τελειώνει με μοιρολόγι της φώκιας (αναλογία). Ποιο μεταδίδει ισχυρότερη συγκίνηση; Να εξηγήσετε γιατί; β)Να συσχετίσετε την «παγίδευση» της γολέτας στο λιμάνι λόγω άπνοιας με την «παγίδευση» της Ακριβούλας από τον αυλό του βοσκού (αναλογία).
  4. Σε τι συνίσταται η ιδιομορφία της γλώσσας του Παπαδιαμάντη; (απαντήστε προφορικά στους συμμαθητές σας). Να ξαναγράψετε το διήγημα μετά το σημείο «… δεν είχεν αισθανθή την παρουσίαν της», δίνοντας διαφορετική εξέλιξη στο κείμενο.

 

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ – ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ

(επιλέξετε το Α ή το Β)

Α. Με τίτλο το δίστιχο

«Σαν να’χαν ποτέ τελειωμό / τα πάθια κι οι καημοί του κόσμου»

να δημιουργήσετε: ή ένα ποίημα ή ένα διήγημα ή ένα άρθρο (σε σχολική εφημερίδα) ή μια ζωγραφιά.

Β. Να παρουσιάσετε σύντομα το θέμα του διηγήματος Έρωτας στα χιόνια του Παπαδιαμάντη, και να εξηγήσετε με βάση τα δύο διηγήματα την εξής φράση που διατύπωσε ο Ελύτης για τον Παπαδιαμάντη: «Η επί γης ευτυχία είναι στιγμούλα, και η στιγμούλα αυτή ένα σκαλοπάτι για να περάσεις από το άλλο μέρος, το μέρος του θανάτου».

 

 

Κατηγορίες: Β΄ Λυκείου, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ. Ετικέτες: , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση