004 catalog 3

 

Συνημμένα:    Τα μέρη του ζώου    Ερωτηματολόγιο για ομάδες εργασίας

– Μοιράζομαι τις γνώσεις, τις εμπειρίες, τις δεξιότητές μου με τους συνεκπαιδευόμενούς μου.

– Συμβάλλω με τον τρόπο μου στην εκπαιδευτική διαδικασία

– Αναλαμβάνω και διεκπεραιώνω ρόλους με επιτυχία.

 

Θέμα: Το κρέας στη διατροφή και τη ζωή μας.

Υλικά: χάρτης με τα μέρη του μοσχαρίσιου κρέατος, ερωτηματολόγια,

κατάλογος με τα μέρη του κρέατος και τους τρόπους μαγειρέματος.

Συμμετέχοντες: όλοι ανταλλάσσουν γνώσεις και εμπειρία με αφορμή την παρουσίαση του Παναγιώτη.

Ερωτηματολόγιο –  Άξονες συζήτησης:

  • Ποια τα χαρακτηριστικά του χοιρινού κρέατος;
  • Ποιες οι διαφορές του με το μοσχάρι και το αρνί;
  • Ποιο θεωρείται καταλληλότερο για βρώση;
  • Ποιο κομμάτι κρέατος προτείνεται για σούπα, μαγειρευτό, κλπ;
  • Πως το κρέας συνοδεύει τις συνήθειές μας;
  • Τι συμβολίζει; Γιατί;
  • Τι είδους κρέατος προτιμάται στις λατρευτικές εκδηλώσεις;
  • Για ποιους λόγους απαγορεύεται η κατανάλωση κρέατος από διάφορες θρησκείες;
  • Τι συμβολίζει τι χοιρινό για τους Μουσουλμάνους και το βοδινό για τους Βουδιστές;
  • Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η κατανάλωση κρέατος: Χορτοφάγοι και υποκατάστατα. Διάφορες παθήσεις που σχετίζονται με τις διοξίνες.
  • Η διατροφή του ζώου και οι επιπτώσεις της στο προς κατανάλωση προϊόν.
  • Η μεσογειακή διατροφή.
  • Που μπορεί να μάθει κανείς να κόβει σωστά κρέας. Πιστοποίηση

 

 

Η μέθοδος peer mentoring συνιστά έναν ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο διαμοιρασμού και οικειοποίησης της γνώσης. Ο Παναγιώτης, ως κρεοπώλης, γνωρίζει πολύ καλά τα μέρη του κρέατος και τους προτεινόμενους τρόπους μαγειρέματος. Παράλληλα, η κα Σούλα, πριν συνταξιοδοτηθεί, διατηρούσε με το σύζυγός της κρεοπωλείο και γνωρίζει καλά τα μέρη του κρέατος.

Ο Παναγιώτης είχε προετοιμαστεί κατάλληλα για την παρουσίαση φέρνοντας υλικο για όλους τους εκπαιδευομένους. Με τη μέθοδο του peer mentoring παρουσίασε τα μέρη του κρέατος και η κα Σούλα τους τρόπους μαγειρέματος. Έτσι:

Μάθαμε ποια μέρη είναι κατάλληλα για γιουβέτσι και ποια για μαγειρευτό. Μάθαμε να διακρίνουμε ποιο κομμάτι κρέας να αγοράζουμε ανάλογα με την όρεξή μας και την τσέπη μας.

Ο Παναγιώτης  μας εξήγησε ότι το φιλέτο είναι το καλύτερο κομμάτι κρέατος όχι μόνο γιατί είναι λίγο σε ποσότητα, αλλά γιατί αποτελεί ένα μέρος του ζώου που δεν χρησιμοποιείται για ζωτικές λειτουργίες, άρα δεν περιέχει ίνες  μύες ή λίπος.

Μας πληροφόρησε επίσης ότι συνήθως τρώγεται «μέτριο» και είναι ιδιαίτερα αρεστό στους «ξένους» όπως χαρακτηριστικά είπε. Ωστόσο, αυτός που «ξέρει» προτιμά τα μάγουλα ή την ουρά για ένα καλό και πλούσιο σε θρεπτικά στοιχεία γιουβέτσι.

Οι εκπαιδευόμενοι, έδειξαν ενεργό ενδιαφέρον, αλλά οι εκπαιδευτές μεγαλύτερο και αποφάσισαν πλέον να επιλέγουν το κρέας που αγοράζουν.

Με αφορμή αυτό το σημείο έγινε συζήτηση περιστράφηκε γύρω από το θέμα της ποιότητας. Οι εκπαιδευόμενοι του Παναγιώτη και της Σούλας θέλησαν να μάθουν πως θα ξεχωρίσουν το φρέσκο από το μπαγιάτικο κρέας, το ντόπιο από το εισαγόμενο. Δυστυχώς, δεν είναι κάτι εύκολο, το μόνο ίσως ενδεικτικό στοιχείο είναι η σκληρότητα. Τα ντόπια κρέατα είναι πιο σκληρά, μιας και τα ζώα είναι ελευθέρας βοσκής σε αντίθεση με τον τρόπο θρέψης των ζώων σε φάρμες.. Σε αυτό το σημείο, μάθαμε ότι τα εκτροφεία ζώων συνιστούν βασανιστήριο για τα τελευταία, καθώς, προκειμένου να συλλέξουν λίπος, δεν έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν καθόλου.

Εκτός, των άλλων έγινε λόγος για το πως έναν κρεοπώλης, σήμερα μπορεί να πιστοποιηθεί, από τις Σχολές Κρέατος, αλλά βέβαια, μόνο η εμπειρία είναι που σε καταξιώνει στο κάθε επάγγελμα.

Τέλος, με τη συζήτηση που έγινε, διαπιστώσαμε ότι το κρέας αποτελεί βασικό σημείο όχι μόνο της διατροφής, αλλά και της κουλτούρας του κάθε λαού. Σχετίζεται άμεσα με λατρευτικές τελετουργίες και συνοδεύει σημαντικές διαβατήριες τελετές.

Η κα Σούλα μας εξήγησε πώς παρασκευάζεται το παραδοσιακό “κισκέτς” αξιοποιώντας  όλα τα μέρη του κρέατος και η Αντονέττα μοιράστηκε την εμπειρία της από την συμμετοχή της σε ένα ραμαζάνι.

Η εμπειρία ήταν πολύ ευχάριστη και επιμορφωτική για όλους και δεσμευτήκαμε να την επαναλάβουμε.