Καλώς ήρθες στο δέκατο τρίτο ασύγχρονο εξ αποστάσεως μάθημα μουσικής.
Στο μάθημα αυτό θα :
- μάθεις τις είναι η «συνήχηση»
- γνωρίσεις όργανα κι θα ακούσεις τραγούδια μονοφωνικά και πολυφωνικά
- μάθεις τι είναι η «συγχορδία»
- γνωρίσεις μία ιδιαίτερη μορφή τραγουδιού, τον «κανόνα»
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Μελέτησε το βιβλίο σου το κεφάλαιο 13, μάθε τι είναι η συνήχηση και κάνε το φύλλο εργασίας 1.
2. αφού μελετήσεις τι είναι η «συγχορδία» το φύλλο εργασίας 2.
3. οι συγχορδίες χωρίζονται σε πολλές κατηγορίες. Οι δύο πιο κύριες είναι οι μείζονες συγχορδίες που μας προσφέρουν ένα «σοβαρό» άκουσμα και οι ελάσσονες που έχουν πιο μελωδικό/λυπητερό άκουσμα. Άκουσε στην παρακάτω εφαρμογή (chords) μείζονες και ελάσσονες συγχορδίες και παρατήρησε τις διαφορές τους,
4. οι ανθρώπινες φωνές πολλές φορές μπορούν και συνδυάζονται όπως οι συγχορδίες. άκουσε μερικά παραδείγματα φωνητικής μουσικής και παρατήρησε τον τρόπο που συνδυάζονται οι φωνές: α. Στο παραδοσιακό τραγούδι από την Προποντίδα «Καράβι – καραβάκι» όλες οι φωνές τραγουδούν την ίδια ακριβώς μελωδία. O συνδυασμός αυτός ονομάζεται μονοφωνία β. Στο παραδοσιακό ηπειρώτικο τραγούδι «Δεροπολίτισα» κάθε φωνή τραγουδάει μια ξεχωριστή μελωδία που συνηχεί και συνδυάζεται με τις υπόλοιπες. Ο συνδυασμός αυτός ονομάζεται πολυφωνία γ. Tο τραγούδι «Στράικ ιτ απ, Τάμπορ» (“Strike it up, Tabor” – «Aς αρχίσει το τραγούδι, Tάμπορ») του Τόμας Γουίλκς (Thomas Weelkes) αποτελεί παράδειγμα πολυφωνικής φωνητικής μουσικής από τη δυτικοευρωπαϊκή μουσική παράδοση
5. με τον ίδιο τρόπο που συνδυάζονται οι ανθρώπινες φωνές έτσι και πολλά μουσικά όργανα μπορούν με τον ήχο που παράγουν να δημιουργούν συγχορδίες ή όχι. Αφού μελετήσεις ποια είναι τα πολυφωνικά και ποια τα μονοφωνικά όργανα, κάνε το φύλλο εργασίας 3.