Πώς διαβάζουμε παραμύθια με τα παιδιά ;

Διαβάζοντας με τα παιδιά

Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους με τον οποίο οι ερευνητές μελετούν τον οικογενειακό γραμματισμό  είναι η συχνότητα έκθεσης στον έντυπο λόγο που κυμαίνεται από τον αριθμό των παιδικών βιβλίων στο σπίτι ως το χρόνο που δαπανάται για κοινή ανάγνωση βιβλίων και την άμεση διδασκαλία γλωσσικών δεξιοτήτων από τους γονείς. δείχνουν ότι η εμπειρία παραμύθι κατά την προσχολική ηλικία μπορεί να είναι μια σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Οι Sénéchal et al (1996) σε δύο πειράματά τους με νήπια και τους γονείς τους αναφέρουν πως οι γνώσεις των γονέων και  παιδιών γύρω από τα παιδικά βιβλία είναι πολύ καλοί προάγγελοι των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Επίσης  αναφέρουν  ότι άλλες πτυχές του οικιακού περιβάλλοντος γραμματισμού όπως ο  αριθμός των βιβλίων στο σπίτι, οι επισκέψεις σε βιβλιοθήκη, η έκθεση των ίδιων των γονέων στον έντυπο λόγο σχετίζονταν με τις δεξιότητες λεξιλογίου των παιδιών.

Πόσο χρόνο, όμως, θα έπρεπε να καταναλώνουν οι γονείς διαβάζοντας βιβλία στα παιδιά τους; Παιδιά που  είχαν καλή πρόοδο στην ανάγνωση είχαν γονείς που τους διάβαζαν τουλάχιστον 60 λεπτά την εβδομάδα, περίπου 10′ την ημέρα. Εάν τα παιδιά έχουν βιβλία που τους τα διαβάζουν, και γελάνε και συζητάνε γι΄αυτά, τότε μαθαίνουν πως τα βιβλία μπορεί να έχουν ενδιαφέρον, να είναι διασκεδαστικά και γεμάτα πληροφορίες. με το να διαβάζουμε στα παιδιά τα μαθαίνουμε να απολαμβάνουν τα βιβλία και με τον καιρό  να θελήσουν να διαβάσουν μόνα τους.

 

Έξι Βοηθητικές Ερωτήσεις

Τι είδους ερωτήσεις να κάνουμε στα παιδιά σχετικά με το κείμενο;

Ακολουθεί  μια λίστα με ερωτήσεις που μπορούμε να απευθύνουμε στα παιδιά για οποιοδήποτε είδος βιβλίου. Οι καλοί αναγνώστες κάνουν ερωτήσεις στον εαυτό τους για τα όσα διαβάζουν, όπως “Τι συνέβη;”, “Γιατί το έκαναν/ είπαν αυτό;”, “Τι θα συμβεί μετά;” Αυτές είναι ερωτήσεις που μας βοηθάν να σκεφτόμαστε αυτό που διαβάζουμε και να το κατανοούμε. Ενθαρρύνουμε το παιδί να αναρωτιέται την ώρα που θα διαβάζει το ίδιο αργότερα.

 

Οι ερωτήσεις του Rudyard Kipling είναι ένας χρήσιμος, βοηθητικός τρόπος να ξεκινήσετε να ρωτάτε το παιδί σας για όσα του διαβάζετε.

  1. Ερωτήσεις σχετικές με την ιστορία

Πότε;

  • Πότε έγινε η ιστορία;
  • Πριν πόσο καιρό;
  • Τι συνέβη πριν;
  • Τι θα συμβεί μετά;
  • Τι σημαίνει «μια φορά κι έναν καιρό»;

Πού;

  • Πού έγινε;
  • Τι είδους μέρος ήταν;
  • Είναι ένα πραγματικό ή ένα φανταστικό μέρος;
  • Μπορείς να το ζωγραφίσεις;
  • Πού θα μπορούσε να τοποθετηθεί;

Ποιος;

  • Ποιος την έγραψε;
  • Ποιος είναι μέσα;
  • Ποιος είναι ο πιο σημαντικός ήρωας;
  • Ποιος άλλος είναι σημαντικός;
  • Μπορείς να ζωγραφίσεις τον ήρωα;
  • Τι είδους άνθρωπος είναι;

Τι;

  • Τι είδους ιστορία είναι;
  • Τι συνέβη στην ιστορία;
  • Τι θα μπορούσε να είχε συμβεί;
  • Τι σκεφτόταν, τι έλεγε, τι ένιωθε ο ήρωας;
  • Τι από αυτά που σκεφτόταν/ ήθελε/ έλπιζε θα συνέβαιναν;

Πώς;

  • Πώς συνέβη αυτό το γεγονός;
  • Πώς ξεκίνησε;
  • Πώς πιστεύεις ότι θα τελειώσει
  • Πώς τελείωσε;
  • Πώς θα το τελείωνες εσύ;

Γιατί;

  • Γιατί συνέβη με τον τρόπο που συνέβη στη ιστορία;
  • Γιατί γράφτηκε
  • Γιατί γράφτηκε με αυτόν τον τρόπο;
  • Ποιος λέει την ιστορία και γιατί;
  1. Ταιριάζουμε ήχους με λέξεις

  • Διαβάζουμε τον τίτλοκαθώς δείχνουμε τις λέξεις και ενθαρρύνουμε το παιδί να πει τον τίτλο. Τι λέει ο τίτλος;

 

  • Κατά διαστήματα διαβάζουμε μια πρόταση και ενθαρρύνουμε το παιδί να επαναλάβει την πρόταση ενώ δείχνει εμείς δείχνουμε τις λέξεις. Τι λέει αυτή η πρόταση;

 

  • Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει τι είπε ένας ήρωαςμε τη φωνή του ήρωαΤι λέει ο ήρωας;

 

  • Ζητάμε από το παιδί να κοιτάζειόταν πλησιάζουμε στο τέλος της σελίδας και να γυρίσει τη σελίδα για μας. Ξέρεις ποτέ πρέπει να αλλάξεις σελίδα;

 

  • Μιλάμε για το βιβλίοκαι ρωτάμε το παιδί αν έχει κάποιες ερωτήσεις να μας κάνει. Θέλεις να ρωτήσεις κάτι για το βιβλίο;

 


  1. Διαβάζοντας μαζί

 

  • Διαβάζουμε τον τίτλο μαζίενώ δείχνουμε τις λέξεις. Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει μόνο του  τον τίτλο στην εσωτερική σελίδα. Μπορείς να διαβάσεις τον τίτλο;
  • Καθώς διαβάζετε το βιβλίο , μερικές φορές παραλείψετε μια λέξη– π.χ. μια λέξη που επαναλαμβάνεται ή την τελευταία λέξη μιας πρότασης. Μπορείς να διαβάσεις τη λέξη που λείπει;
  • Όταν τελειώσετε μια σελίδα ή ένα μέρος του βιβλίου δείτε αν το παιδί σας μπορεί να εντοπίσει καμιά λέξηπου επαναλαμβάνεται. Μπορείς να δεις αυτήν τη λέξη ξανά; (αν το παιδί δεν τα καταφέρει, αφήστε το λίγα δευτερόλεπτα να σκεφτεί, πεστε  και διαβάστε)
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας , αν μπορεί, να διαβάζει μερικά  βιβλία μαζί σαςΜπορείς να διαβάσεις μαζί μου;
  • Ενθαρρύνετε το παιδί σας να μιλάει για το αγαπημένο κομμάτιτου βιβλίου, λέγοντας τι του άρεσε και γιατί.  Τι σου άρεσε περισσότερο και γιατί;

 

Βιβλιογραφία

 

Fisher Robert. How to Develop Your Childs Mind.Souvenir Press, London , 1999.

 

Sénéchal, M., LeFevre, J., Hudson, E., & Lawson, E. P. (1996). Knowledge of storybooks as a predictor of young children’s vocabulary. Journal of Educational Psychology, 88(3), 520-536. doi:10.1037/0022-0663.88.3.520

science games

Author: Kristof Van de Keere (Belgium)

 

Δείτε το στο slideshare.net
Title of activity: The Swing Game
Science Content: Physical Science
Target Concepts/Skills: Physical properties related to the behaviour of a pendulum, e.g. periodic time of swing for a pendulum of different weight, length of string etc.The projection of a swing when oscillating can also be included.
Target Age group: 3-5 years old
Duration of activity: 45 minutes to carry out a selected inquiry investigation
Summary: Children in small groups start the activity with exploring the swing game (game with a swing and cones).  After this exploration phase, children are confronted with specific scientific problems concerning the swing game. For example: If you want to make a swing game, then you need a good swing. What is a good swing? And what can the rules for the game be? How can you make such a game of your own?

Different research questions can be part of the activity while children build their own swing! Which swing takes the longest time back and forward?
Which materials are the best to attach on the rope? What are the best objects for the swing to hit?
While the children are building, they are engaged in an inquiry activity. They want to build a swing which meets the expectations of the game they have in mind. In order to integrate the results of the inquiry into the game, children need to have the chance to do the research themselves. They need time and opportunity to test and compare materials and results.

Objective and learning outcomes: Children have the opportunity to explore and study the properties of a swing/pendulum.

By the end of the activity children would be able to:

·         Carry out with guidance, systematic observation, questioning, planning and recording to obtain evidence;

·         With guidance, plan and execute a simple experiment to test inquiry question;

·         Identify some principles of swings by executing experiments with the swing game: length of string make it swing slower, heavier bob has greater impact on hitting objects etc.

Resources: ·         Swing from which the length of the rope can be changed. (eg with duplo blocks)

·         Different weights that one can easily attach onto the swing (see worksheet in attachment)

·         Different materials that can be used for the swing to hit;

·         Worksheet that accompanies the inquiry process (see attachment)

Μάχη της Κρήτης

images

Μάχη της Κρήτης

Η 3η πρωινή της 20ής του Μάη ήταν η πιο σημαντική χρονική στιγμή για την 

Εικαστική απεικόνιση της Μάχης της Κρήτης

7η Γερμανική αεραποβατική Μεραρχία. Ομάδες- ομάδες οι αλεξιπτωτιστές της, φορτωμένοι σαν αστακοί το βαρύ οπλισμό τους, περίμεναν την τελική διαταγή δίπλα από τα αεροσκάφη τους. Στον αττικό ουρανό, πριν χαράξει, ακούστηκαν οι πρώτοι παράξενοι θόρυβοι. Οι Αθηναίοι ξύπνησαν απορημένοι και ανήσυχοι, όσο οι θόρυβοι δυνάμωναν και πολλαπλασιάζονταν. « Σαν να επρόκειτο για αποδημία γιγάντιων πουλιών».

Στην Κρήτη, καθώς η αυγή έπαιρνε να χαράζει, οι υπερασπιστές της άφωνοι και άγρυπνοι καρτερούσαν μέσα στους ελαιώνες και πίσω από τα πρόχειρα μετερίζια τους. Στις 6.30 οι σταθμοί επιτήρησης αέρα ανέφεραν το πλησίασμα του εχθρού και δόθηκε συναγερμός. Σε λίγα λεπτά τα πρώτα σμήνη σκέπασαν τον ουρανό στην παράκτια λωρίδα Σούδας- Μάλεμε κι άρχισαν, κατεβαίνοντας χαμηλά να βομβαρδίζουν και να πυροβολούν. Από τις 7.00 τα κύματα των αεροπλάνων πύκνωσαν και η πόλη των Χανίων δέχτηκε την πρώτη σφοδρή επίθεση. Γκρέμισαν σπίτια, άναψαν φωτιές και γέμισαν οι δρόμοι έντρομους πολίτες. Νέα επερχόμενα σμήνη στούκας έκαναν τρομακτικό το βάρος της επίθεσης βομβαρδίζοντας κάθε κινούμενο στόχο, ανατινάζοντας αποθήκες, πυροβολεία, καράβια αραγμένα. Ακόμα και κατοικίδια ζώα που βοσκούσαν αμέριμνα στα χωράφια πολυβολούσαν. Σε λίγο σμήνη από Γιούγκερς 52 που έσερναν από δύο και τρία ανεμοπλάνα φάνηκαν και άρχισαν να απελευθερώνουν το φορτίο τους. Κι ένα πολύχρωμο κοπαδιαστό σύμπλεγμα από αλεξίπτωτα σχημάτισε αθόρυβες γραμμές που κατέβαιναν πανηγυρικά κουβαλώντας μαχητές, κάθε λογής πυρομαχικά, εφόδια υγειονομικά, ακόμα και μοτοσικλέτες, που θα αποτελούσαν το πρώτο πολεμικό υλικό για την εδραίωση της εισβολής. Πεντακόσια μεταφορικά αεροσκάφη πήραν μέρος στις επιχειρήσεις της πρώτης αυτής μέρας στο χώρο Σούδας- Μάλεμε κι απ’ αυτά μόνο εφτά καταστράφηκαν. Ακολούθησαν μάχες σφοδρές και εξοντωτικές, χωρίς σεβασμό για τον αντίπαλο. Σε κάποια φάση του αγώνα, εχθροί και φίλοι δεν ξεχωρίζονταν. Οι απώλειες των Γερμανών υπήρξαν τρομακτικές.. Οι μισοί αλεξιπτωτιστές εξολοθρεύτηκαν. Όμως κατάφεραν να στερεώσουν το προγεφύρωμα για την παραπέρα δράση τους.. Παρ’ όλες τις προσπάθειες των υπερασπιστών για ένα περίπου δεκαήμερο, η κατάληψη της Κρήτης από τους Γερμανούς πέτυχε.

Ο αγώνας της Κρήτης προξένησε τόσο μεγάλες απώλειες στις διαλεχτές μονάδες των αλεξιπτωτιστών, ώστε μέχρι το τέλος του πολέμου οι Γερμανοί σε καμιά περίπτωση δεν τόλμησαν να εκτεθούν σε τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Με διαταγή του Χίτλερ οι μονάδες αλεξιπτωτιστών καταργήθηκαν. Αυτές ήταν και οι πρώτες σημαντικές απώλειες των Γερμανών που τραυμάτισαν ανεπανόρθωτα τη φασιστική υπεροψία και προβλημάτισαν όσους υποτάχθηκαν. Για πρώτη φορά ο αήττητος φασισμός αναγκάστηκε να αποκαλύψει τα ασθενή του σημεία.

Μετά την κατάρρευση, ένας μεγάλος αριθμός από τους Έλληνες αξιωματικούς και στρατιώτες προτίμησαν να μη παραδοθούν. Βρήκαν καταφύγιο στα απρόσιτα Κρητικά βουνά και μαζί με ντόπιους οπλισμένους Κρήτες συγκρότησαν τους πρώτους πυρήνες αντίστασης εναντίον του κατακτητή. Η Κρητική αντίσταση ήταν η πρώτη γενναία άρνηση υποταγής και το πρώτο ελπιδοφόρο μήνυμα στις άλλες καταχτημένες περιοχές της Ευρώπης.

Δόξα και τιμή στους Έλληνες νεκρούς της κρητικής εποποιίας του ’41 και της σκληρής αντιστασιακής πάλης για την αποτίναξη του ζυγού της Γερμανικής κατοχής.

maxikritis

 

 

ΠΛΕΥΣΗ ΒΥΘΙΣΗ

Πορεία μάθησης : Τα καράβια που επιπλέουν

 

Ηλικία: 5-6 ετών

Δραστηριότητες μάθησης: Σχεδιασμός και προγραμματισμός διερεύνησης. Συγκέντρωση αποδεικτικών στοιχείων. Εξήγηση αποδεικτικών στοιχείων

Δημιουργικές διαθέσεις: Περιέργεια; Δυνατότητα συνεργασίας

Συνέργειες: Αξιολόγηση για μάθηση. Αντανάκλαση και συλλογιστική. Κίνητρο και επίδραση

Συναφείς παράγοντες: Ομαδική εργασία

Γενικές πληροφορίες

Σχολικό περιβάλλον: Είναι ένα αστικό νηπιαγωγείο στην Κρήτη (Ελλάδα) με δύο τάξεις.

Σχολική πολιτική για την επιστήμη: Ακολουθούμε το επίσημο εθνικό πρόγραμμα σπουδών.

Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα σπουδών:

  • Τα παιδιά γνωρίζουν και χρησιμοποιούν επιστημονικές μεθόδους.
  • Τα παιδιά μαθαίνουν να συλλέγουν, να συγκρίνουν δεδομένα και να συνάγουν συμπεράσματα.
  • Τα παιδιά αξιολογούν τις σκέψεις τους και τα αποτελέσματα των ενεργειών τους.

(περισσότερα…)