Αρχικά ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πουν προσωπικά τους βιώματα από ατυχήματα που πιθανόν συνέβησαν σε συγγενικά τους πρόσωπα ή που άκουσαν σε συζητήσεις, στην τηλεόραση κτλ.
Καταγράψαμε με τις αιτίες των ατυχημάτων, όπως:
- Απροσεξία
- Κακή ικανότητα οδήγησης π.χ. από ηλικιωμένους
- Υπερβολική ταχύτητα
- Παραβίαση πινακίδων ή φωτεινού σηματοδότη
- Επικίνδυνες προσπεράσεις
- Κακοτεχνίες στο οδόστρωμα
- Άσχημες καιρικές συνθήκες
Παρουσιάσαμε στην ολομέλεια της τάξης, στην γωνιά του υπολογιστή εικόνες οδικών ατυχημάτων και καλέσαμε τα παιδιά να σκεφτούν και να εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν.
Αναρωτηθήκαμε κατά πόσο μπορούν τα ατυχήματα να προκληθούν επειδή κάποιος από τους εμπλεκόμενους είχε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα. Συζητήσαμε κατόπιν τα ακόλουθα:
-Πώς μπορούν τα συναισθήματα να επηρεάζουν την
συμπεριφορά ενός οδηγού/πεζού/ποδηλάτη;
– Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη;
-Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν….
Μετά παίξαμε ένα Θεατρικό παιχνίδι όπου τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και αναλάβαν να παρουσιάσουν ένα τροχαίο ατύχημα μέσα από την μίμηση ρόλων. Στην συνέχεια αναρωτήθηκαν και αποφασίσανε για το τι έπρεπε να έχει γίνει για να μην συμβεί το ατύχημα αλλά και για τις σωστές αντιδράσεις (π.χ. διατήρηση ψυχραιμίας, ενημέρωση των άλλων οδηγών, ενημέρωση του πλησιέστερου αστυνομικού τμήματος, ειδοποίηση ασθενοφόρου ή πρώτων βοηθειών κ.α.) και ξαναπαρουσιάσανε την σκηνή ώστε να αποφευχθεί το τροχαίο ατύχημα.
Συζητήσαμε για την σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.
Κατόπιν ζητήσαμε από τα παιδιά, να φωτογραφίσουν με την βοήθεια των γονέων τους, τα σήματα κυκλοφορίας που συναντάνε στην διαδρομή για το σχολείο μας. Φέραμε τις φωτογραφίες στο σχολείο και τις κοιτάξαμε στον υπολογιστή. Όποια σήματα δεν τα ξέρουμε ψάχνουμε να βρούμε τη σημασία τους.Κατόπιν συζητάμε τα ακόλουθα:
-Μήπως θα έπρεπε να υπάρχουν και άλλες πινακίδες που να ειδοποιούν για κάτι που δεν έχει προβλεφθεί;
-Έχει δοθεί μέριμνα για τα παιδιά που θα ήθελαν να έρθουν στο σχολείο με το ποδήλατο;
-Υπάρχουν διαβάσεις πεζών;
-Οι φωτεινοί σηματοδότες επαρκούν;
Στο τέλος του εργαστηρίου κατασκεύασαν κρεμαστό αυτοκινητάκι με το μήνυμα “ΟΔΗΓΑ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ”, το οποίο και χάρισαν στους γοενίς τους για να το τοποθετήσουν στο αμάξι τους τους, ώστε να θυμούνται να οδηγούν με προσοχή!