5ο εργαστήριο: “Ομοιότητες και Διαφορές στο ανθρώπους”

 

Στόχος αυτού του εργαστηρίου ήταν να εντοπίσουν τα παιδιά ομοιότητες και διαφορές στους ανθρώπους μέσα από εικόνες αλλά και από την παρατήρηση του εαυτού τους και των συμμαθητών τους!

Αρχικά τα παιδιά έπαιξαν ένα κινητικό παιχνίδι στο οποίο τους μοιράσαμε εικόνες από πίνακες με προσωπογραφίες του Picasso. Αφού βάλαμε έντονη μουσική και τους δώσαμε την οδηγία: «κινούμαι
με τη μουσική ανάμεσα από τους άλλους χωρίς να τους αγγίζω. Όταν συναντάω κάποιον,  ανταλλάσσω την εικόνα μου με τη δική του. Κάθε εικόνα πρέπει να φεύγει γρήγορα από τον έναν στον άλλον». Στόχος ήταν όλοι οι πίνακες να περάσουν από όλα τα παιδιά ή τουλάχιστον να τους δουν όσα περισσότερα παιδιά είναι εφικτό. Κατά τη διάρκεια της κίνησης και της ανταλλαγής των εικόνων χρησιμοποιούσαμε πάλι την
τεχνική της παύσης της μουσικής καθώς αυτό βοηθούσε τα παιδιά να είναι συγκεντρωμένα στη διάρκεια της κινητικής δραστηριότητας και να ακολουθούν οδηγίες. Όταν διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά έχουν καταφέρει να κινούνται με τη μουσική, να περνούν ο ένας ανάμεσα από τον άλλον χωρίς να αγγίζονται και να ανταλλάσσουν τις εικόνες, κάναμε παύση στη μουσική. Σε κάθε παύση τα παιδιά έμεναν ακίνητα εκεί που είναι και η οδηγία ήταν: «Μένω ακίνητος ή ακίνητη. Κοιτάζω προσεκτικά την εικόνα που έχω στα χέρια μου και λέω λέξεις ή ό,τι σκέφτομαι για αυτήν.»
Έπειτα επαναλάβαμε τη δραστηριότητα αρκετέ φορές.

20231107 103036 20231107 103041 20231107 103051 20231107 103057 20231107 103135 20231107 103139 20231107 103441 20231107 103741

Στην τελευταία παύση μουσικής η οδηγία ήταν: «Αφήνω τις εικόνες στο κίτρινο πανί( που είχαμε τοποθετήσει από πριν στο πάτωμα) και κάθομαι γύρω από αυτό σε κύκλο.». Η νηπιαγωγός πήρε τότε μία εικόνα,  την επέδειξε στην Ολομέλεια και ζήτησε από τα παιδιά να παρατηρήσουν αυτά τα ιδιαίτερα πρόσωπα, να σκεφτούν τι τα εντυπωσιάζει στο καθένα από αυτά και να συζητήσουν για το πόσο διαφορετικοί είμαστε μεταξύ μας οι άνθρωποι και στην πραγματικότητα.
Κάνουμε ερωτήσεις όπως:
• Είναι άντρας ή γυναίκα το πρόσωπο που βλέπεις; Από πού το κατάλαβες;
• Πώς είναι τα μαλλιά της κοπέλας;
• Περιέγραψε τα μάτια της, τι χρώμα είναι; Είναι μικρά ή μεγάλα;
• Τι παράξενο βλέπετε;
• Πόσες μύτες έχει το πρόσωπο; Έχει ένα ή δύο στόματα;

20231107 10391020231107 120046 20231107 105159

Έπειτα αποφασίσανε να φτιάξουν τα παιδιά τον δικό τους πίνακα ζωγραφικής εμπνευσμένα από τους πίνακες του Πικάσο!

20231107 141255 20231107 141503 20231107 141612 20231107 141809 20231107 14183920231107 14225020231107 143228 20231107 143549 20231107 143601 20231107 141255 20231107 142913 20231107 14264020231107 144219

Στην συνέχεια παίξαμε πάλι ένα κινητικό παιχνίδι παρόμοιο με το παραπάνω. Αρχικά μοιράσαμε στα παιδιά εικόνες από πίνακες με προσωπογραφίες της Μάργκαρετ Κιν,  βάλαμε μουσική και τους δώσαμε την οδηγία: «κινούμαι με τη μουσική ανάμεσα από τους άλλους χωρίς να τους αγγίζω. Όταν συναντάω κάποιον, ανταλλάσσω την εικόνα μου με τη δική του. Κάθε εικόνα πρέπει να φεύγει γρήγορα από τον έναν στον άλλον». Στόχος είναι και πάλι όλοι οι πίνακες να περάσουν από όλα τα παιδιά ή τουλάχιστον να τους δουν όσα περισσότερα παιδιά είναι εφικτό. Κατά τη διάρκεια της κίνησης και της ανταλλαγής των εικόνων χρησιμοποιούσαμε πάλι την τεχνική της παύσης της μουσικής καθώς αυτό βοηθά τα παιδιά να είναι συγκεντρωμένα στη διάρκεια της κινητικής δραστηριότητας και να ακολουθούν οδηγίες.
Όταν διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά έχουν καταφέρει να κινούνται με τη μουσική, να περνούν ο ένας ανάμεσα από τον άλλον χωρίς να αγγίζονται και να ανταλλάσσουν τις εικόνες, κάναμε παύση στη μουσική. Σε κάθε παύση τα παιδιά έμεναν ακίνητα εκεί που είναι και η οδηγία ήταν: «Μένω ακίνητος ή ακίνητη. Κοιτάζω προσεκτικά την εικόνα που έχω στα χέρια μου. Το σώμα μου παίρνει τη στάση του σώματος του παιδιού στην εικόνα. Λέω συναισθήματα που μου έρχονται στο μυαλό». Έπειτα επαναλάβαμε τη δραστηριότητα αρκετές φορές.

20231107 114248 20231107 114051 20231107 114048 20231107 113941 20231107 113929 20231107 113914 20231107 113912 20231107 113858 20231107 113856

Στην τελευταία παύση της μουσικής  η οδηγία ήταν: «Αφήνω τις εικόνες στο γαλάζιο πανί(που έχουμε απλώσει από πριν στο χώρο όπου θα κάνουμε την Ολομέλεια) και κάθομαι γύρω από αυτό σε κύκλο.».  Η νηπιαγωγός πήρε τότε πάλι μία εικόνα και την επέδειξε στην Ολομέλεια καλώντας τα παιδιά να παρατηρήσουν αυτά τα ιδιαίτερα πρόσωπα, να σκεφτούν τι τα εντυπωσιάζει στο καθένα από αυτά και να συζητήσουμε για το πόσο διαφορετικοί είμαστε μεταξύ μας οι άνθρωποι και στην πραγματικότητα.
Κάναμε ερωτήσεις όπως:
• Είναι αγόρι ή κορίτσι στον πίνακα; Από πού το κατάλαβες;
• Η μύτη είναι μικρή ή μεγάλη; Το στόμα είναι μικρό ή μεγάλο;
• Τι φαίνεται πολύ μεγάλο στο πρόσωπο του παιδιού; Περιέγραψε τα μάτια (μέγεθος,
χρώμα, σχήμα).
• Νομίζεις ότι είναι χαρούμενο ή λυπημένο το παιδί; Από πού το κατάλαβες;
• Ποιο σημείο του προσώπου μας δείχνει πώς νιώθουμε;

20231107 114319 20231107 114401 20231107 11512220231107 120033

Αναφέραμε στα παιδιά ότι: «Μπορεί να διαφέρουμε στην εμφάνιση, όμως όλοι έχουμε κάτι κοινό που είναι πιο σημαντικό από όλα: Τα συναισθήματα! Τα συναισθήματα φαίνονται στα μάτια των ανθρώπων ανεξαρτήτου χρώματος και σχήματος» και κατόπιν ακολουθήσε συζήτηση με ερωτήσεις όπως:
Εσείς πότε νιώθετε χαρούμενοι; Πότε λυπημένοι;
Προτρέπουμε τα παιδιά να σχηματίσουν προτάσεις όπως
«Νιώθω χαρούμενος όταν….»
«Νιώθω λυπημένος όταν….»
«Νιώθω θυμωμένος όταν…..»
«Νιώθω άβολα όταν….»
«Νιώθω στενοχωρημένος όταν….»
«Νιώθω θυμό όταν…..»
Ακόμη αναφέραμε στα παιδιά ότι: «Όλοι ανεξαρτήτου φύλου, ηλικίας και φυλής μπορούμε να νιώσουμε τα ίδια συναισθήματα –χαρά, λύπη, οργή, θυμό, ανυπομονησία κ.ό.κ. Όμως ο
καθένας έχει διαφορετικούς λόγους που του προκαλούν το κάθε συναίσθημα».

Επιπλέον καλέσαμε τα παιδιά να γνωρίσουν μέσω της αναζήτησης στο Διαδίκτυο, παιδιά από διάφορα μέρη του κόσμου. Ένα – ένα, έρχονταν στον υπολογιστή και με τη βοήθεια της νηπιαγωγού, έγραφε και αναζητούσε εικόνες από παιδιά τα οποία κατοικούν στην Αφρική, στην Κίνα, στο Πακιστάν, στην Αγγλία κ.α.

20231109 131130 120231109 13130020231109 13130920231109 13162120231109 13184920231109 13395120231109 13403120231109 13543320231109 135455

Έπειτα, ρωτήθηκαν για τις ομοιότητες και τις διαφορές που παρατηρούν στους εαυτούς τους και τα παιδιά της φωτογραφίας ή του βίντεο. Κάποιες από τις απαντήσεις τους ήταν:

  • Βαγγέλης: Τα παιδιά στην Αφρική, έχουν μαύρο χρώμα στο δέρμα, σγουρά και κοντά μαλλιά και είναι πολύ αδύνατα!
  • Μάριος: Τα κορίτσια στο Πακιστάν φοράνε μακριά ρούχα και μαντίλι στο κεφάλι τους, ενώ εμείς όχι!
  • Μαριέττα: Τα παιδιά στο Πακιστάν, έχουν καφέ χρώμα στο δέρμα, αλλά όχι τόσο όσο τα παιδιά της Αφρικής!
  • Βαγγέλης: Μιλάμε διαφορετικά (έχουμε διαφορετική γλώσσα)
  • Σταύρος: Τα παιδιά στην Κίνα έχουν μπεζ – κίτρινο δέρμα.
  • Βαγγέλης: Κι έχουν όλα το ίδιο σχήμα στα μάτια. Είναι πολύ μικρά! (Τραβήξαμε όλοι με τα δάχτυλά μας τις άκρες των ματιών μας και γίναμε Κινεζάκια)
  • Μαριέττα: Τα παιδιά στην Αγγλία είναι πολύ άσπρα στο δέρμα και με ξανθά μαλλιά!

Καταλήξαμε στο συμπέρασμα, ότι παρά τις διαφορές μας, έχουμε και πολλές ομοιότητες. Όλοι έχουμε μάτια, αυτιά, χέρια κ.τ.λ. Όλοι είμαστε άνθρωποι και έχουμε τα ίδια δικαιώματα, άσχετα με το βάρος μας, το ύψος, τη γλώσσα που μιλάμε και το χρώμα μας!

Τέλος ακολούθησε ομαδική εργασία με θέμα: «Τα παιδιά του κόσμου»

Σε ένα λευκό χαρτόνι, σχεδιάσαμε και ζωγραφίσαμε τη Γη. Γύρω της, τα παιδιά σχεδίασαν το περίγραμμα του χεριού τους και το ζωγράφισαν το κάθε ένα με διαφορετικό χρώμα: Κίτρινο, για το παιδάκι της Κίνας, καφέ για το παιδάκι του Πακιστάν κ.τ.λ.

20231109 15181620231109 151935 20231109 152144 20231109 15251720231109 15312120231109 15282020231109 154035