Εκπαιδευτικό στέκι
7 Δεκ 2016

Η ταινία ως εκπαιδευτικό εργαλείο

Συντάκτης: ΝΙΚΟΛΙΔΑΚΗ ΣΤΥΛΙΑΝΗ | Κάτω από: Χωρίς κατηγορία
Στο σύγχρονο περιβάλλον του οξύτατου ανταγωνισμού και των αδιάκοπων αλλαγών, οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί τείνουν να επενδύουν όλο και περισσότερη σκέψη, εντονότερη προσπάθεια και υψηλότερες δαπάνες στην επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού τους.Αναντικατάστατο μέσο για τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας κάθε επιμορφωτικού προγράμματος αποτελούν οι εκπαιδευτικές ταινίες. Η ταινία σαν εκπαιδευτικό εργαλείο

Αύξηση της αποτελεσματικότητας

Οι εκπαιδευτικές ταινίες συνιστούν ζωτικό εργαλείο στην προσπάθεια επιχειρήσεων και οργανισμών να αυξήσουν την αποτελεσματικότητα των διοικητικών στελεχών, να ενισχύσουν τις πωλήσεις και τη θέση τους απέναντι στον ανταγωνισμό, να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση των πελατών ή, γενικότερα, να διασφαλίσουν την ποιότητα σε κάθε τομέα της δραστηριότητάς τους.

Πλεονεκτήματα της χρήσης εκπαιδευτικών ταινιών

Μια κατάλληλη εκπαιδευτική ταινία έχει τεράστια επίδραση στην εκπαίδευση των εργαζομένων, ενώ τα πλεονεκτήματα της χρήσης ταινιών στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι πολυάριθμα.

Ένα από αυτά είναι η αυξημένη αποτελεσματικότητα στη μετάδοση των εκπαιδευτικών μηνυμάτων. Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι οι εικόνες, όταν χρησιμοποιούνται για να υποστηρίξουν τον προφορικό ή γραπτό λόγο, μπορούν να αυξήσουν τη συγκράτηση των μηνυμάτων κατά 50% ή και περισσότερο. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στη σημερινή κοινωνία όπου οι άνθρωποι είναι συνηθισμένοι σε πληροφορίες που παρουσιάζονται με οπτική μορφή.

Εκπαιδευτικές ταινίες που επιλέγονται προσεκτικά με γνώμονα το ύφος τους και την άμεση σχέση τους με το εκάστοτε περιβάλλον μπορούν να προσφέρουν στους θεατές μια νέα προοπτική σε γνωστά προβλήματα, να αυξήσουν τη συγκράτηση ζωτικών πληροφοριών και να βελτιώσουν την απόδοση στην εργασία.

Μια δυναμική ταινία μπορεί να χρησιμεύσει σαν γόνιμη εισαγωγή σε οποιοδήποτε εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα για την ενεργητική συμμετοχή στη διάρκεια της εκπαίδευσης, να προσδιορίσει το ύφος της εισήγησης και να παράσχει ξεκάθαρη εστίαση για το σχεδιασμό του εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Επιπλέον, εκπαιδευτικές ταινίες που επιδεικνύουν συγκεκριμένες τεχνικές μπορούν να βοηθήσουν τον εκπαιδευτή να μεταδώσει τα κεντρικά σημεία μέσω της οπτικής ενίσχυσης του προφορικού μηνύματος. Ενεργούν σαν καταλύτες στη συζήτηση και ενθαρρύνουν το κοινό να συμμετάσχει με συγκέντρωση και ενθουσιασμό.

Τέλος, μια κατάλληλη, δραματική εκπαιδευτική ταινία μπορεί να αποτελέσει το δημιουργικό αποκορύφωμα ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.

Επιλογή της κατάλληλης εκπαιδευτικής ταινίας

Υπάρχουν ορισμένα στοιχειώδη βήματα στην επιλογή και χρήση εκπαιδευτικών ταινιών.

Αρχικά καθορίστε τον αντικειμενικό σας σκοπό. Προτού προχωρήσετε στη διαδικασία επιλογής μιας ταινίας, σχεδιάστε τη δομή του εκπαιδευτικού σας προγράμματος και αποφασίστε πώς θα μπορούσε να ενταχθεί σε αυτό μια εκπαιδευτική ταινία. Εξετάστε τα ακόλουθα σημεία:

Η ταινία θα χρησιμεύσει ως πρωταρχική πηγή πληροφοριών;

Θα χρησιμοποιήσετε την ταινία για να ενισχύσετε την παρουσίασή σας;

Επιδιώκετε να εξασφαλίσετε υψηλότερη απόδοση, αυξημένη ευαισθητοποίηση ή καλύτερη συμπεριφορά;

Πρόκειται να εκπαιδεύσετε σε συγκεκριμένες δεξιότητες;

Θα προγραμματίσετε την παρουσίαση της ταινίας στην αρχή του εκπαιδευτικού προγράμματος σαν πρώτο έναυσμα ή σε επόμενο στάδιο σαν επανάληψη ή ανακεφαλαίωση;

Κατόπιν, εξετάστε τις διαθέσιμες εκπαιδευτικές ταινίες. Αφού καθορίσετε τη δομή του εκπαιδευτικού σας προγράμματος, είστε έτοιμοι να επιλέξετε την κατάλληλη ταινία. Κατάλογοι και φυλλάδια μπορούν να σας βοηθήσουν στην επιλογή σας.

Διαθεσιμότητα ελληνικής έκδοσης

Η μεταγλώττιση ή ο υποτιτλισμός στα Ελληνικά αποτελεί ουσιώδη παράγοντα για την αποτελεσματικότητα μιας ταινίας στα πλαίσια εκπαιδευτικών προγραμμάτων, καθώς η χρήση εκπαιδευτικών ταινιών σε ξένη γλώσσα παρουσιάζει προφανείς δυσκολίες.

Συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό

Επίσης, σημαντική είναι η ύπαρξη συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού (οδηγός για τον εκπαιδευτή, σημειώσεις για διανομή στους εκπαιδευόμενους, διαφάνειες κλπ.) που διευκολύνει την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των ταινιών στο πλαίσιο ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.

Στην Ελλάδα ήδη διατίθενται από την PANOPTRON, μεταγλωττισμένες ή υποτιτλισμένες στα Ελληνικά, εκπαιδευτικές ταινίες που καλύπτουν ευρύτατο φάσμα θεμάτων επιχειρησιακής επιμόρφωσης. Όλες συνοδεύονται από πρόσθετο εκπαιδευτικό υλικό για την αποτελεσματική αξιοποίησή τους είτε στο πλαίσιο ενός εκπαιδευτικού προγράμματος είτε ως μέσων ατομικής μελέτης για τα μέλη του οργανισμού σας.

πηγή:  http://www.panoptron.gr/reference/training_ideas/video_training.htm

1 σχόλιο προς “Η ταινία ως εκπαιδευτικό εργαλείο”

  1. ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ ΡΟΔΟΝΙΚΗ είπε:

    Ευχαριστώ πολύ για το άρθρο που μοιράστηκες στο blog μου.