Φ.Ε.: Πετάει πετάει… ο χειμώνας; (1 δ.ώ.) (1η και 2η χρήση)

328569779 901400284401184 7821746327832578864 nΒιβλία που έχουν τον λυρισμό κρυμμένο μέσα σε απλές καθημερινές λέξεις, βιβλία που φανερώνουν περίτρανα ότι τα πολλά λόγια είναι φτώχια, τέτοια βιβλία μιλάνε απευθείας στην καρδιά των παιδιών. Τέτοια βιβλία μπορούν να έρθουν στη σχολική μας αίθουσα είτε αυτή φιλοξενεί προνήπια και νήπια είτε παιδάκια του δημοτικού.

Οι κοινές θύμησες των ομάδων αυτών είναι που επιτρέπουν στο βιβλίο της Σεβαστής Χατζησαββίδου «Πετάει πετάει.. ο χειμώνας;» (εκδόσεις Σιέλ) να αγαπηθεί από τόσο μεγάλο εύρος ηλικιών. Και πώς το καταλαβαίνεις αυτό; Όταν συμμετέχουν στο παιχνίδισμα του βιβλίου, όταν απαντάνε σχεδόν αυτόματα, χωρίς σκέψη, στα ερωτήματα που θέτει, όταν είναι ανοιχτά στο να κουβεντιάσουν ήρεμα πάνω στις διαφορετικές απαντήσεις τους κι όταν στον χώρο επικρατεί γαλήνη.

Έτσι συνέβη και στις δικές μας αίθουσες με αυτό το βιβλίο, οπότε κέρδισε μια θέση άξια στις καρδιές μας πρώτα και έπειτα στη βιβλιοθήκη μας. Στην Β’ τάξη, η ανάγνωση συνδυάστηκε με την Παγκόσμια Μέρα Αγκαλιάς (21 Ιανουαρίου) ενώ στη Δ’ με την έναρξη του καρναβαλιού. Ο Άγγελος το αρκουδάκι είχε την τιμητική του και στις 2 περιπτώσεις.

Πορεία διδασκαλίας – 1η χρήση

  1. Καθόμαστε σε ημικύκλιο με την ομάδα μας. Ο/η εκπαιδευτικός στέκεται απέναντι από τα παιδιά και παρουσιάζει το βιβλίο, συστήνοντας και τους συντελεστές του.
  2. Ακολουθεί μεγαλόφωνη ανάγνωση και ταυτόχρονη παρουσίαση των εικόνων. Ο/η εκπαιδευτικός κρατά το βιβλίο στραμμένο προς τα παιδιά ώστε να μπορούν όλα να παρατηρήσουν τις εικόνες. Επιτρέπουμε ως ένα βαθμό την επικοινωνία των παιδιών με το βιβλίο, προσέχοντας να μην απομακρυνθούμε από την φιλοσοφία του και τα συναισθήματα που δημιουργεί.
  3. Στο τέλος της ανάγνωσης καλούμε τα παιδιά να μιλήσουν για το τι τους άρεσε στο βιβλίο και πώς τα έκανε να νιώσουν.
  4. Εστιάζουμε την προσοχή στο σαλόνι του βιβλίου όπου η αρκούδα αγκαλιάζεται από την Ειρήνη και παίρνουμε αφορμή να αναφέρουμε την Παγκόσμια Μέρα Αγκαλιάς.
  5. Εξηγούμε στα παιδιά πως θα δημιουργήσουμε μια μικροκατασκευή όπου ένα αρκουδάκι θα κρατά στα χέρια του μια καρδιά η οποία συμβολίζει την αγάπη και τα όμορφα συναισθήματα.
  6. Μοιράζουμε το φύλλο Α4 και δείχνουμε στα παιδιά τη διαδικασία δημιουργίας της χειροτεχνίας (βρείτε τις οδηγίες και το πατρόν εδώ).
  7. Δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο για να ολοκληρωθεί το έργο.
    Σημ: Εμείς τα χεράκια τα στερεώσαμε με συρραπτικό για συντομία χρόνου ενώ για την καρδιά χρησιμοποιήσαμε κόλλα στικ.
  8. Καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν πού θα χαρίσουν την χειροτεχνία τους και ενημερώνουμε πώς μπορούνε, φυσικά, να την πάρουν σπίτι τους.

Πορεία διδασκαλίας – 2η χρήση

  1. Καθόμαστε σε ημικύκλιο με την ομάδα μας. Ο/η εκπαιδευτικός στέκεται απέναντι από τα παιδιά και παρουσιάζει το βιβλίο, συστήνοντας και τους συντελεστές του.
  2. Ακολουθεί μεγαλόφωνη ανάγνωση και ταυτόχρονη παρουσίαση των εικόνων. Ο/η εκπαιδευτικός κρατά το βιβλίο στραμμένο προς τα παιδιά ώστε να μπορούν όλα να παρατηρήσουν τις εικόνες. Επιτρέπουμε ως ένα βαθμό την επικοινωνία των παιδιών με το βιβλίο, προσέχοντας να μην απομακρυνθούμε από την φιλοσοφία του και τα συναισθήματα που δημιουργεί.
  3. Στο τέλος της ανάγνωσης καλούμε τα παιδιά να μιλήσουν για το τι τους άρεσε στο βιβλίο και πώς τα έκανε να νιώσουν.
  4. Επικεντρώνουμε την προσοχή των παιδιών στο πώς περιγράφεται ο μήνας Φλεβάρης και τα καλούμε να αναφέρουν ποια στοιχεία του παρουσιάζονται.
  5. Επικεντρωνόμαστε στις Απόκριες και οδηγούμε τα παιδιά να παρατηρήσουν τον αρκούδο στο εξώφυλλο. Αναρωτιόμαστε αν ο αρκούδος συμμετείχε στις Απόκριες, τι θα ήθελε να ντυθεί.
  6. Αφήνουμε τα παιδιά να δώσουν τις απαντήσεις τους κι έπειτα αναφέρουμε ότι πρόκειται να κάνουμε το πορτρέτο του με τα διάφορα κοστούμια που σκέφτηκαν τα παιδιά.
  7. Για να δώσουμε ένα παραπάνω κίνητρο, αναφέρουμε ότι οι δημιουργίες τους θα στολίσουν το εξωτερικό μέρος της πόρτας μας για όλη τη διάρκεια του Φλεβάρη.
  8. Σχεδιάζουμε τα βασικά τμήματα του πορτρέτου στον πίνακα και καλούμε τα παιδιά να ακολουθήσουν τις οδηγίες μας (εννοείται ότι δε θα βγούνε εντελώς ίδια τα σχέδια, αλλά αυτό επιδιώκουμε).
    Μπορείτε να βρείτε το σχέδιο που χρησιμοποιήσαμε εμείς εδώ.
  9. Στη συνέχεια, δίνουμε τον χρόνο για να συμπληρώσουν τη ζωγραφιά με τη στολή που επιθυμεί ο καθένας. Στο σχέδιο προσθέτουμε με μαρκαδόρους κομφετί και σαρπαντίνες για να είναι πιο γιορτινό.
  10. Αφού συγκεντρώσουμε όλες τις δημιουργίες των παιδιών, τις κολλάμε στην πόρτα της τάξης με χαρτοταινία, δημιουργώντας έτσι ένα μωσαϊκό μασκαραδο-αρκουδο-πορτρέτων!

Ακολουθούν φωτό από τις δημιουργίες μας!!


Μετάβαση στο sway.office.com.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *