Φ.Ε. Ο ραφτάκος των λέξεων, 2η χρήση (2 δ.ώ.)

«Ο ραφτάκος των λέξεων» του Αντώνη Παπαθεοδούλου είναι ένα πολύ συναισθηματικό βιβλίο που μιλάει για την ζεστασιά που μπορεί να προσφέρει η αγάπη και οι όμορφες λέξεις. Αποτελεί ιδανικό κείμενο για να μιλήσει στα παιδιά με λιτό και κατανοητό τρόπο για αυτές τις έννοιες. Για το λόγο αυτό, και για άλλους πολλούς, επέλεξα να το χρησιμοποιήσω μια δεύτερη φορά, σε εκδήλωση που διοργανώσαμε με το σχολείο μου για την Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου.

Η δραστηριότητα στη βάση της, πατάει στην αρχική εφαρμογή της αλλά έχει προσαρμοστεί ώστε να είναι βατή για μεγαλύτερο ηλικιακό εύρος, καθώς μας ήταν άγνωστες οι ηλικίες των παιδιών που θα συμμετείχαν στη δράση. Επιπλέον, γίνεται μια “προέκταση” προκειμένου να μπορέσουν τα παιδιά όχι μόνο να εξασκήσουν τις δεξιότητες λεπτής κινητικότητάς αλλά και να παράγουν γραπτό λόγο μετά από ερώτηση αφόρμησης.

Υλικά που χρειαζόμαστε:

  • Τραπέζια εργασίας και καρέκλες
  • Φορητό υπολογιστή
  • Προβολικό σύστημα
  • Καλώδια για τις συνδέσεις – πολύπριζα/ επεκτάσεις
  • Επιφάνεια προβολής
  • Κομμένους ρόμβους (για οικονομία χρόνου)
  • Το κουβερτάκι της αγάπης σε λευκό χαρτόνι Α4
  • Καρτελάκια για το πρόσωπο που θα χαρίζανε την κουβέρτα
  • Μαρκαδόρους – Ξυλομπογιές
  • Μολύβια
  • Ψαλίδια
  • Κόλλες στικ

Πορεία διδασκαλίας:

1. Γίνεται ανάγνωση του κειμένου από την εκπαιδευτικό και ταυτόχρονη προβολή των εικόνων του βιβλίου με τη χρήση προβολικού συστήματος ώστε η εικονογράφηση (Ίρις Σαμαρτζή) και το κείμενο του βιβλίου να παρουσιάζονται στο σύνολο των συμμετεχόντων στη δράση.
2. Ακολουθεί συζήτηση για τις λέξεις που μας γεμίζουν όμορφα συναισθήματα. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης δεχόμαστε και ονόματα/ ιδιότητες που μπορεί να αναφέρουν τα παιδιά όπως: μαμά ή ονόματα των παιχνιδιών τους. Η προηγούμενη εφαρμογή δείχνει ότι η αποδοχή αυτών των λέξεων “ξεκλειδώνει” όλα τα παιδιά, επιτρέποντάς τα να αναφέρουν όλα αυτά για τα οποία νιώθουν αγάπη.
3. Σημειώνουμε τις λέξεις σε ένα αρχείο (π.χ. Ζωγραφική ή Word) στον υπολογιστή για να τα βλέπουν όλοι μέσω του προβολικού συστήματος. Αν η δράση γίνει σε χώρο όπου υπάρχει πίνακας, μπορούμε να γράψουμε απευθείας εκεί τις λέξεις.
4. Εξηγούμε ότι, χρησιμοποιώντας τις λέξεις που ανέφεραν τα παιδιά, θα φτιάξουμε τις δικές μας κουβερτούλες της αγάπης.
5. Μοιράζουμε τους χάρτινους ρόμβους και ζητάμε να σημειώσουν κάποιες από τις λέξεις που φαίνονται στον προτζέκτορα. Αν υπάρχουν παιδιά διαφορετικής ηλικίας, μπορούμε να ζητήσουμε από τα μεγαλύτερα παιδιά να βοηθήσουν τα μικρότερα. Για παράδειγμα, μπορούνε να τα βοηθήσουν να διαβάσουν ή και να γράψουν τις λέξεις που θέλουν.
Σημ: Οι ρόμβοι προκύπτουν αν εκτυπώσουμε το αρχείο με το κουβερτάκι σε διαφορετικού χρώματος χαρτονάκια Α4.
6. Μοιράζουμε λευκά χαρτονάκια Α4,  πάνω στα οποία έχουμε προσχεδιάσει τις κουβέρτες μας και ζητάμε να βάλουνε τα «μπαλώματα» (ρόμβους με τις λέξεις) και στις κουβέρτες των διπλανών τους. Έτσι μοιραζόμαστε τα όμορφα συναισθήματα.
7. Δίνουμε χρόνο για ολοκλήρωση. Μπορούνε να το στολίσουν όπως αλλιώς φαντάζονται (χρωματισμός με μαρκαδόρους). Παροτρύνουμε τους μεγαλύτερους να βοηθήσουν τους μικρότερους.
8. Έπειτα ζητάμε να σκεφτούν σε ποιον θα χάριζαν την κουβέρτα και γιατί.
9. Αφού ακούσουμε δυο – τρία παραδείγματα, μοιράζουμε την καρτέλα που έχουμε προετοιμάσει για να συμπληρώσουν τις σκέψεις τους. Στη μια μεριά της καρτέλας υπάρχει χώρος για να σημειώσουν γραπτά την απάντησή τους ενώ στην πίσω μπορούν να το ζωγραφίσουν, κάτι που είναι βοηθητικό αν συμμετέχουν στη δράση μικρότερα παιδιά.
10. Ακολούθως κουβεντιάζουμε τις απαντήσεις των παιδιών.
11. Επέκταση: Αν έχουμε το περιθώριο, από άποψη χρόνου αλλά και διάθεσης των παιδιών, μπορούμε να κάνουμε αναφορά στο βιβλίο “Το δώρο της Παπλωματούς” η οποία χάριζε τα υπέροχα παπλώματά της σε όποιον τα είχε ανάγκη.
12. Στο τέλος της δράσης, τα παιδιά παίρνουνε τις δημιουργίες τους μαζί τους ως αναμνηστικό της συμμετοχής τους το οποίο ταυτόχρονα μπορεί να δώσει μια εικόνα στους γονείς περί του θέματος και της προσέγγισης που ακολουθήθηκε.

.png

Σχόλια επί της εφαρμογής:
Η εκδήλωση για την Παγκόσμια Μέρα Παιδικού βιβλίου συνδύαζε εισηγήσεις που αφορούσαν τη χρήση και τα οφέλη του παιδικού βιβλίου και απευθύνονταν σε ενήλικες ενώ παράλληλα, σε διπλανό χώρο, τα παιδιά συμμετείχαν στην παραπάνω δράση. Της δράσης προηγήθηκε ένα παιχνίδι γνωριμίας καθώς οι μικροί συμμετέχοντες και συμμετέχουσες ήταν από διαφορετικά σχολεία της περιοχής. Επίσης, ο αριθμός τους – ευτυχώς για μας –  ήταν ικανοποιητικός για τη μέρα εκείνη, οπότε η όλη διαδικασία τράβηξε χρονικά περισσότερο από όσο είχε αρχικά προβλεφθεί. Για το λόγο αυτό, και για να μπορέσουν τα παιδιά να αποχωρήσουν όταν τελείωσαν οι ομιλίες για τους ενήλικες, δε πρόλαβε να γίνει η συμπλήρωση των καρτελών για το πού θα την χάριζαν την κουβερτούλα.

Ωστόσο, όλα τα παιδιά πήραν σπίτι την κουβερτούλα που δημιούργησαν από κοινού και έτσι ο βασικός σκοπός της δράσης, που ήταν η καταγραφή και ανταλλαγή όμορφων συναισθημάτων, εκπληρώθηκε. Επιπλέον, παρουσιάζεται ο αρχικός σχεδιασμός με την ευχή να μπορέσει να ολοκληρωθεί κάποια επόμενη φορά.

Επίσης θα ήθελα να αναφερθεί πως παρόλο που η δράση και το υλικό σχεδιάστηκε από εμένα, η εφαρμογή της έγινε από τη συνάδελφο Μελά Μαρία διότι εγώ συμμετείχα στις ομιλίες που αφορούσαν τους ενήλικες. Θα ήθελα λοιπόν να την ευχαριστήσω που μοιράστηκε τον ενθουσιασμό μου και την αγάπη μου για το παιδικό βιβλίο με τη σημαντική συμβολή της τη μέρα εκείνη.

Τέλος, αξίζει να αναφέρω ότι τα πλαίσια που χρησιμοποίησα στις καρτέλες και τα “κρόσια” της κουβερτούλας μας είναι clipart της αξιόλογης και πάντα βοηθητικής και ακούραστης Playground Learning. Χίλια ευχαριστώ λοιπόν!!

Τα αρχεία που χρησιμοποιήσαμε:
Το κουβερτάκι της αγάπης    και    Καρτέλα ερώτησης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *