Φ.Ε. Μια φλόγα στο σκοτάδι (4 δ.ώ)

Το βιβλίο με το οποίο ασχοληθήκαμε σε αυτή τη δράση είναι το “Μια φλόγα στο σκοτάδι” της Μαρίας Ρουσάκη. Το βιβλίο αυτό παρουσιάζει την αληθινή ιστορία της Έλεν Κέλερ, που υπήρξε αμερικανίδα συγγραφέας, ακτιβίστρια και λέκτορας.

Σε ηλικία μόλις δεκαεννέα μηνών η Έλεν Κέλερ έχασε την ακοή και την όρασή της από μια σοβαρή ασθένεια. Ως τα επτά της χρόνια ζούσε μπερδεμένη, χωρίς να μιλάει, να βλέπει και να ακούει.
Μέχρι που η Ανν Σάλιβαν, μια νεαρή δασκάλα, ανέλαβε την εκπαίδευσή της και της αποκάλυψε τη μαγεία των λέξεων. Με επιμονή και υπομονή της έμαθε να επικοινωνεί με τον κόσμο γύρω της, να γράφει, να διαβάζει, να μιλάει με τη νοηματική και σιγά σιγά με τη φωνή της.
Έτσι η Έλεν, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, βγήκε από το σκοτάδι μέσα στο οποίο ζούσε, μορφώθηκε, ταξίδεψε κι έγινε σύμβολο ελπίδας και δύναμης για γενιές ολόκληρες. Το φως της εκπέμπει μέχρι και σήμερα, μέσα από την ιστορία της συγκλονιστικής ζωής της.

Είναι δύσκολο να προσδιορίσω τον ακριβή χρόνο που μας απασχόλησε αυτό το βιβλίο και τούτο διότι ασχοληθήκαμε με αυτό αποσπασματικά. Η ανάγνωση του κειμένου έγινε από εμένα προς τα παιδιά της τάξης, χωρίς χρήση προτζέκτορα, μια και το βιβλίο δεν έχει (γιατί δε χρειάζεται) πλούσια εικονογράφηση. Κάθε φορά, λοιπόν, που τελειώναμε κάποιο μάθημα και μας περίσσευε κάποιο δεκαπεντάλεπτο, κλείναμε τα πάντα και διαβάζαμε το βιβλίο σε συνέχειες. Αν θυμάμαι ορθά, η ανάγνωση του τελείωσε σε 5 – 7 μέρες περίπου.

Αξίζει εδώ να σημειώσω ότι δεν αναφέρθηκε από την αρχή πως πρόκειται για αληθινή ιστορία, προκειμένου να κρατήσω το στοιχείο του αιφνιδιασμού για το τέλος. Συν τοις άλλοις, ήθελα να δω αν θα συγκινούσε η ιστορία τους μαθητές ως ανάγνωσμα και κατά πόσο θα προέκυπταν απορίες σχετικά με την αυθεντικότητά της. Επίσης, πιθανόν, να ήταν πιο εύκολο για τα παιδιά να επεξεργαστούν την αναπηρία της Έλεν βλέποντάς την ως φανταστικό χαρακτήρα.

Για καλή μου τύχη, οι αρχικές επιδιώξεις μου επαληθεύτηκαν πολύ σύντομα. Κάθε που τελείωνε η ανάγνωση, κουβεντιάζαμε για όσα είχαμε διαβάσει. Αναφερθήκαμε, ενδεικτικά, για το πώς προέκυψε η αναπηρία της, για τον τρόπο που την χειριζόταν η ίδια και τα πρόσωπα γύρω της, για το πώς κατάφερε να επικοινωνήσει με τη δασκάλα και την οικογένειά της. Ιδιαίτερη εντύπωση τους έκανε το γεγονός ότι έπρεπε να συνδέσει την λέξη ως γράμματα με την σημασία της, δηλαδή πως κατάλαβε ότι νερό σημαίνει αυτό το δροσερό που κυλάει από τη βρύση.

Μέχρι να τελειώσει το ανάγνωσμα, με ρωτούσαν αν είναι αληθινή ιστορία. Τους επέστρεφα πίσω την ερώτηση λέγοντας “Εσύ τι πιστεύεις;”. Σαν επέμεναν τους έλεγα ότι θα απαντήσω όταν τελειώσει το βιβλίο. Αυτό που με χαροποιούσε ήταν πως έδειχναν όλα τους ενδιαφέρον για το κείμενο. Κι αν κάποιο διέκοπτε για να πει κάτι, από κάπου αλλού ακουγόταν ένα “σσσσς” για να συνεχίσω.

 Όταν λοιπόν τελείωσε το βιβλίο, ήρθε και η απάντηση πως ήταν ένα υπαρκτό πρόσωπο. Αρχικά, είδαμε από το διαδίκτυο φωτογραφίες της και διαβάσαμε πληροφορίες για την ζωή της από το Wikipedia, που μπορείτε να βρείτε εδώ. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε βίντεο με αναφορές στη ζωή και το έργο της (βλ. παρακάτω). Επιπλέον, αναφερθήκαμε σε κινούμενο σχέδιο που δείχνει τη ζωή της και είδαμε κάποια αποσπάσματα.

Τέλος, η όλη δράση, συνδέθηκε με το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος Γ’ δημοτικού και πιο συγκεκριμένα με το κεφάλαιο 2 της 8ης ενότητας με τίτλο “Ξεπερνούμε τις δυσκολίες στην επικοινωνία“. Χρησιμοποιήσαμε το υλικό που βρίσκεται στην αντίστοιχη ενότητα του blog – και μπορείτε να βρείτε εδώ – για να μιλήσουμε για τις δυνατότητες επικοινωνίας ανάμεσα σε ακούοντες και μη, τη νοηματική και τη γραφή braille, κάμπτοντας έτσι το φράγμα της διαφορετικότητας.

Τα παιδιά, αν και δεν το περίμεναν στην αρχή, εντυπωσιάστηκαν από την ιστορία και από τον τρόπο που είναι γραμμένο το βιβλίο. Μέσα από την ιστορία της Έλεν Κέλερ, πιστεύω ήρθαν πιο κοντά στο να κατανοούν και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα γύρω τους.

 

Περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή και το έργο της Έλεν Κέλερ μπορείτε να βρείτε στα άρθρα από την Μηχανή του Χρόνου και από το site amea-care.gr.  

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *