ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Θετικά.
• Μέσω του διαδικτύου διευρύνονται οι γνώσεις και οι ορίζοντες των ατόμων προσφέροντας δυνατότητες πρόσβασης σε αρχεία ξένων βιβλιοθηκών άλλων χωρών, ο άνθρωπος δηλαδή συγκεντρώνει γρήγορα και εύκολα βιβλιογραφικό υλικό για την πραγματοποίηση εργασιών, όπως επιστημονική μελέτη κ.λπ. Η ίδια η διαδικασία της γνώσης πραγματοποιείται με πιο ευχάριστο τρόπο, γιατί συνδυάζεται με εικόνα, ήχο κ.λπ.
• Γνωρίζουμε ταυτόχρονα τον τρόπο σκέψης και τις συνήθειες άλλων λαών και πολιτισμών, γιατί μέσω του διαδικτύου ταξιδεύουμε, ανταλλάσσουμε πληροφορίες με πολίτες άλλων χωρών και ωριμάζουμε καθώς ξεφεύγουμε από προκαταλήψεις και στερεότυπα.
• Ο κόσμος γίνεται μικρότερος μέσω του διαδικτύου, οι επιστήμονες διευκολύνονται ως προς τη μεταξύ τους συνεργασία και στρέφονται σε νέες ιδέες, με αποτέλεσμα την επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη.
• Προάγεται και η οικονομική ανάπτυξη, εφόσον, ειδικά τα τελευταία χρόνια, κάθε επιχείρηση διαθέτει μια ιστοσελίδα στο διαδίκτυο και μπορεί να διαφημίσει τα προϊόντα της πραγματοποιώντας οικονομικές συναλλαγές με τους καταναλωτές πιο εύκολα και πιο γρήγορα.
• Προσφέρει νέες δυνατότητες στην εκπαίδευση, συμβάλλει στον προγραμματισμό από την πλευρά των παιδιών, στην οργανωμένη παρουσίαση εργασιών σε συνεργασία και με μαθητές από άλλα σχολεία ή και άλλες χώρες.
• Τέλος, επικοινωνούν οι λαοί, προάγεται ο διάλογος και η συνεργασία τους και διευρύνεται η δημοκρατία.
Αρνητικά.
• Πνευματικός Τομέας
• Ο άνθρωπος και δη ο νέος εθίζεται στις εύκολες λύσεις και την έτοιμη τροφή. Παθητικοποιείται και δεν αναπτύσσει την κριτική του σκέψη, απομακρύνεται από το βιβλίο και γενικότερα, καθώς προσκολλάται στο τεχνοκρατικό μοντέλο ζωής, αδιαφορεί για την ευρύτερη πνευματική του καλλιέργεια και τις ηθικές αξίες.
• Κίνδυνος μαζοποίησης και χειραγώγησης ιδιαίτερα για τους αναπτυσσόμενους λαούς, γιατί το διαδίκτυο αποτελεί τεχνολογία υψηλής στάθμης που ελέγχουν οι πιο ανεπτυγμένες χώρες.
• Υπάρχουν οι λεγόμενοι «χάκερς» που σπάνε κωδικούς και εισέρχονται στα αρχεία εταιρειών, επιχειρήσεων, ακόμη και κρατικών υπηρεσιών και εκμεταλλεύονται τα στοιχεία που βρίσκουν.
• Πολλοί έχουν φτάσει στο σημείο να διατυπώνουν και ανησυχίες για τον κίνδυνο του «ηλεκτρονικού μας φακελώματος» μέσω διαδικτύου και της παραβίασης των προσωπικών μας δεδομένων, γεγονός που απειλεί την πνευματική μας ελευθερία.
• Κοινωνικός Τομέας
• Η καθήλωση στην οθόνη των Η/Υ επιφέρει την αποξένωση των ανθρώπων και ενώ τυπικά το διαδίκτυο διευκολύνει την επικοινωνία ανθρώπων και λαών, την ίδια στιγμή συμβάλλει και στον περιορισμό των διαπροσωπικών σχέσεων.
• Προάγονται κυκλώματα παιδεραστίας, πορνείας, ναρκωτικών, φαινόμενα κοινωνικής νοσηρότητας.
• Πολιτιστικός Τομέας
• Ο άνθρωπος προσκολλάται στο τεχνοκρατικό μοντέλο ζωής, γίνεται προοδόπληκτος και απομακρύνεται από την παράδοση και από πνευματικές αξίες.
• Άκριτη υιοθέτηση ξένου λεξιλογίου – ξενομανία. Κωδικοποίηση της γλώσσας, άρα και αλλοίωση της. Μέσω των Η/Υ επιχειρείται και επιτυγχάνεται ευκολότερα η πολιτιστική διείσδυση και η επιβολή των ανεπτυγμένων χωρών στις αναπτυσσόμενες.
• Ψυχολογικός Τομέας
• Πρόκληση άγχους απ’ τους γρήγορους ρυθμούς και τα πάρα πολλά μηνύματα που μας καταιγίζουν απ’ το διαδίκτυο και από την αγωνία για αφομοίωση τους.
• Σύγκριση διαδικτύου με άλλα μέσα.
• Στο διαδίκτυο είναι πιο ενεργητική η στάση του δέκτη και ο καθένας μπορεί ν’ αποτελέσει ταυτόχρονα και ταχύτατα δέκτη και πομπό πληροφοριών. Στο internet επιλέγουμε εμείς τις πληροφορίες, ενώ στα ΜΜΕ αποφασίζουν άλλοι για εμάς.
• Στο διαδίκτυο υπάρχει η δυνατότητα για πολλές και διαφορετικές μορφές επικοινωνίας (διαλόγος, αποστολή μηνυμάτων, εικόνων – βίντεο κ.λπ., πραγματοποίησης συναλλαγών κ.ά.). Μέσω του διαδικτύου πραγματοποιείται πιο ευχάριστα η πρόσβαση στη γνώση. Συνδυάζεται η εικόνα με τον ήχο και την κίνηση. Για παράδειγμα αντλώντας πληροφοριακό υλικό για το Μότσαρτ, έχουμε τη δυνατότητα να βλέπουμε μπροστά μας την εικόνα του και ν’ ακούμε ταυτόχρονα τη μουσική του.
• Το διαδίκτυο χρησιμοποιείται από ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων σήμερα και απευθύνεται σ` ένα εξίσου μεγάλο μέρος, ενώ, αντίθετα, στα υπόλοιπα ΜΜΕ έχουν πρόσβαση όλοι ευκολότερα
• Το διαδίκτυο έχει περισσότερο διεθνή και παγκόσμιο χαρακτήρα, ενώ τα άλλα ΜΜΕ πληροφορούν για θέματα διεθνή, δίνουν, ωστόσο, προτεραιότητα και βαρύτητα στα γεγονότα της εκάστοτε χώρας.
• Πομποί και δέκτες μπορούν να είναι ταυτόχρονα εκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου, ενώ στα άλλα ΜΜΕ η σχέση μεταξύ πομπού και δέκτη δεν είναι συνήθως αμφίδρομη.
• Το διαδίκτυο προσαρμόζεται πιο εύκολα και κατάλληλα στις ανάγκες των χρηστών.
• Στο διαδίκτυο έχουμε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών και υπάρχει κίνδυνος πολλές από αυτές να είναι ανεξέλεγκτα γραμμένες, μη εξακριβωμένες κ.λπ. Η/Υ αυτό και μπορεί να προωθηθούν πιο εύκολα επικίνδυνα κυκλώματα πορνείας, σωματεμπορίας, παιδεραστίας κ.λπ., να ενισχυθεί η παραπληροφόρηση των δεκτών ή να ελεγχθούν με ύπουλο τρόπο οι προτιμήσεις τους (κίνδυνος ηλεκτρονικού φακελώματος). Αντίθετα, στα κανάλια της τηλεόρασης και στους ραδιοφωνικούς σταθμούς υπάρχει το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο, στις εφημερίδες οι δημοσιογράφοι, οι εκδότες, η ένωση συντακτών κ.λπ. που ελέγχουν έως κάποιο βαθμό την.
• Η γλώσσα στο διαδίκτυο δεν είναι ιδιαίτερα ποιοτική, είναι μάλλον κωδικοποιημένη σε αρκετές περιπτώσεις και, το κυριότερο, μη ελεγχόμενη, ενώ στα υπόλοιπα ΜΜΕ ιδίως στον Τύπο, η κατάσταση είναι καλύτερη ως προς τη γλώσσα (ο γραπτός λόγος είναι πιο προσεγμένος).
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Οκτ 202416