Το φιλολογικό μου ιστολόγιο

Ένας οδηγός για τηΓλώσσα και τη Λογοτεχνία

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Οκτ 202416

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Θετικά.
• Μέσω του διαδικτύου διευρύνονται οι γνώσεις και οι ορίζοντες των ατόμων προσφέροντας δυνατότητες πρόσβασης σε αρχεία ξένων βιβλιοθηκών άλλων χωρών, ο άνθρωπος δηλαδή συγκεντρώνει γρήγορα και εύκολα βιβλιογρα­φικό υλικό για την πραγματοποίηση εργασιών, όπως επιστημονική μελέτη κ.λπ. Η ίδια η διαδικασία της γνώσης πραγματοποιείται με πιο ευχάριστο τρόπο, γιατί συνδυάζεται με εικόνα, ήχο κ.λπ.
• Γνωρίζουμε ταυτόχρονα τον τρόπο σκέψης και τις συνήθειες άλλων λαών και πολιτισμών, γιατί μέσω του διαδικτύου ταξιδεύουμε, ανταλλάσσουμε πληροφορίες με πολίτες άλλων χωρών και ωριμάζουμε καθώς ξεφεύγουμε από προκαταλήψεις και στερεότυπα.
• Ο κόσμος γίνεται μικρότερος μέσω του διαδικτύου, οι επιστήμονες διευκολύνονται ως προς τη μεταξύ τους συνεργασία και στρέφονται σε νέες ιδέες, με αποτέλεσμα την επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη.
• Προάγεται και η οικονομική ανάπτυξη, εφόσον, ειδι­κά τα τελευταία χρόνια, κάθε επιχείρηση διαθέτει μια ιστοσελίδα στο διαδίκτυο και μπορεί να διαφημίσει τα προϊόντα της πραγματοποιώντας οικονο­μικές συναλλαγές με τους καταναλωτές πιο εύκολα και πιο γρήγορα.
• Προσφέρει νέες δυνατότητες στην εκπαίδευση, συμβάλλει στον προγραμματισμό από την πλευρά των παιδιών, στην οργανωμένη παρουσίαση εργασιών σε συνεργασία και με μαθητές από άλ­λα σχολεία ή και άλλες χώρες.
• Τέλος, επικοινωνούν οι λαοί, προάγεται ο διάλογος και η συνεργασία τους και διευρύνεται η δημοκρατία.
Αρνητικά.
• Πνευματικός Τομέας
• Ο άνθρωπος και δη ο νέος εθίζεται στις εύκολες λύσεις και την έτοιμη τρο­φή. Παθητικοποιείται και δεν αναπτύσσει την κριτική του σκέψη, απομα­κρύνεται από το βιβλίο και γενικότερα, καθώς προσκολλάται στο τεχνοκρατικό μοντέλο ζωής, αδιαφορεί για την ευρύτερη πνευματική του καλλιέργεια και τις ηθικές αξίες.
• Κίνδυνος μαζοποίησης και χειραγώγησης ιδιαίτερα για τους αναπτυσσόμε­νους λαούς, γιατί το διαδίκτυο αποτελεί τεχνολογία υψηλής στάθμης που ελέγχουν οι πιο ανεπτυγμένες χώρες.
• Υπάρχουν οι λεγόμενοι «χάκερς» που σπάνε κωδικούς και εισέρχονται στα αρχεία εταιρειών, επιχειρήσεων, ακόμη και κρατικών υπηρεσιών και εκμε­ταλλεύονται τα στοιχεία που βρίσκουν.
• Πολλοί έχουν φτάσει στο σημείο να διατυπώνουν και ανησυχίες για τον κίνδυ­νο του «ηλεκτρονικού μας φακελώματος» μέσω διαδικτύου και της παραβία­σης των προσωπικών μας δεδομένων, γεγονός που απειλεί την πνευματική μας ελευθερία.
• Κοινωνικός Τομέας
• Η καθήλωση στην οθόνη των Η/Υ επιφέρει την αποξένωση των ανθρώπων και ενώ τυπικά το διαδίκτυο διευκολύνει την επικοινωνία ανθρώπων και λαών, την ίδια στιγμή συμβάλλει και στον περιορισμό των διαπροσωπικών σχέσεων.
• Προάγονται κυκλώματα παιδεραστίας, πορ­νείας, ναρκωτικών, φαινόμενα κοινωνικής νοσηρότητας.
• Πολιτιστικός Τομέας
• Ο άνθρωπος προσκολλάται στο τεχνοκρατικό μοντέλο ζωής, γίνεται προοδόπληκτος και απομακρύνεται από την παράδοση και από πνευματικές α­ξίες.
• Άκριτη υιοθέτηση ξένου λεξιλογίου – ξενομανία. Κωδικοποίηση της γλώσσας, άρα και αλλοίωση της. Μέσω των Η/Υ επιχειρείται και επιτυγ­χάνεται ευκολότερα η πολιτιστική διείσδυση και η επιβολή των ανεπτυγμέ­νων χωρών στις αναπτυσσόμενες.
• Ψυχολογικός Τομέας
• Πρόκληση άγχους απ’ τους γρήγορους ρυθμούς και τα πάρα πολλά μηνύμα­τα που μας καταιγίζουν απ’ το διαδίκτυο και από την αγωνία για αφομοίω­ση τους.
• Σύγκριση διαδικτύου με άλλα μέσα.
• Στο διαδίκτυο είναι πιο ενεργητική η στάση του δέκτη και ο καθένας μπορεί ν’ αποτελέσει ταυτόχρονα και ταχύτατα δέκτη και πομπό πληροφοριών. Στο internet επιλέγουμε εμείς τις πληροφορίες, ενώ στα ΜΜΕ αποφασίζουν άλλοι για εμάς.
• Στο διαδίκτυο υπάρχει η δυνατότητα για πολλές και διαφορετικές μορφές επικοινωνίας (διαλόγος, αποστολή μηνυμάτων, εικόνων – βίντεο κ.λπ., πραγματοποίησης συναλλαγών κ.ά.). Μέσω του διαδικτύου πραγματοποιείται πιο ευχάριστα η πρόσβαση στη γνώση. Συνδυάζεται η εικόνα με τον ήχο και την κίνηση. Για παράδειγμα αντλώντας πληροφοριακό υλικό για το Μότσαρτ, έχουμε τη δυ­νατότητα να βλέπουμε μπροστά μας την εικόνα του και ν’ ακούμε ταυτό­χρονα τη μουσική του.
• Το διαδίκτυο χρησιμοποιείται από ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων σήμε­ρα και απευθύνεται σ` ένα εξίσου μεγάλο μέρος, ενώ, αντίθετα, στα υπό­λοιπα ΜΜΕ έχουν πρόσβαση όλοι ευκολότερα
• Το διαδίκτυο έχει περισσότερο διεθνή και παγκόσμιο χαρακτήρα, ενώ τα άλλα ΜΜΕ πληροφορούν για θέματα διεθνή, δίνουν, ωστόσο, προτεραιότη­τα και βαρύτητα στα γεγονότα της εκάστοτε χώρας.
• Πομποί και δέκτες μπορούν να είναι ταυτόχρονα εκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου, ενώ στα άλλα ΜΜΕ η σχέση μεταξύ πομπού και δέκτη δεν είναι συνήθως αμφίδρομη.
• Το διαδίκτυο προσαρμόζεται πιο εύκολα και κατάλληλα στις ανάγκες των χρηστών.
• Στο διαδίκτυο έχουμε έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών και υπάρχει κίνδυ­νος πολλές από αυτές να είναι ανεξέλεγκτα γραμμένες, μη εξακριβωμένες κ.λπ. Η/Υ αυτό και μπορεί να προωθηθούν πιο εύκολα επικίνδυνα κυκλώμα­τα πορνείας, σωματεμπορίας, παιδεραστίας κ.λπ., να ενισχυθεί η παραπλη­ροφόρηση των δεκτών ή να ελεγχθούν με ύπουλο τρόπο οι προτιμήσεις τους (κίνδυνος ηλεκτρονικού φακελώματος). Αντίθετα, στα κανάλια της τηλεό­ρασης και στους ραδιοφωνικούς σταθμούς υπάρχει το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο, στις εφημερίδες οι δημοσιογράφοι, οι εκδότες, η ένωση συντα­κτών κ.λπ. που ελέγχουν έως κάποιο βαθμό την.
• Η γλώσσα στο διαδίκτυο δεν είναι ιδιαίτερα ποιοτική, είναι μάλλον κωδικο­ποιημένη σε αρκετές περιπτώσεις και, το κυριότερο, μη ελεγχόμενη, ενώ στα υπόλοιπα ΜΜΕ ιδίως στον Τύπο, η κατάσταση είναι καλύτερη ως προς τη γλώσσα (ο γραπτός λόγος είναι πιο προσεγμένος).

από κάτω από: ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ- ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ| με ετικέτα  |  | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ    

Τα σχόλια είναι κλειστά.



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων