Το φιλολογικό μου ιστολόγιο

Ένας οδηγός για τηΓλώσσα και τη Λογοτεχνία

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Μάι 20249

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Ορισμός : Η διαδικασία μετάδοσης πληροφοριών (ειδήσεων , μηνυμάτων) από κάποιο πομπό σε κάποιον δέκτη .Η ανακοίνωση ενός γεγονότος σε κάποιον.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ

  • Διάδοση των γνώσεων , διακίνηση ιδεών
  • Συμβάλλει  στην ανταλλαγή απόψεων , το διάλογο , την κάμψη του δογματισμού , την αναζήτηση της αλήθειας.
  • Βοηθά στη λήψη σωστών και έγκαιρων αποφάσεων .
  • Το άτομο κοινωνικοποιείται ερχόμενο σε επαφή με τον περίγυρό του
  • Κατάργηση των αποστάσεων μεταξύ ανθρώπων και λαών , οικουμενισμός
  • Διευκολύνεται η επιστημονική έρευνα , η επίλυση των παγκόσμιων προβλημάτων , η οικονομική ζωή , ο προγραμματισμός του δημόσιου βίου
  • Το άτομο κρίνει , συγκρίνει , ελέγχει , επιλέγει ελεύθερα
  • Ενεργοποιείται η πρωτοβουλία του ατόμου , το οποίο έχει την ευθύνη για την πρόσβαση σε κάθε χρήσιμη πληροφορία.

 

Υπερπληροφόρηση

Βομβαρδισμός του δέκτη με τεράστιο όγκο πληροφοριών .

Κίνδυνοι από την υπερπληροφόρηση:

  • Η προβολή μηνυμάτων μετατρέπεται σε ένα χαώδη και θορυβώδη κόσμο στον οποίο τα άτομο αδυνατεί να δαμάσει – να αφομοιώσει. Σταδιακά αφήνεται , οι αντιστάσεις του πέφτουν. Ο δέκτης μετατρέπεται σε παθητικό αποδοχέα των μηνυμάτων.
  • Μείωση κριτικής ικανότητας , εύκολη η χειραγώγηση του. Ευάλωτος στη διαφήμιση και την προπαγάνδα .Ο πομπός αρχίζει να εξουσιάζει το δέκτη
  • Απώλεια πνευματικής ελευθεριάς , διάσπαση εσωτερικής συνοχής

Κατευθυνόμενη πληροφόρηση

Η πληροφόρηση που υποκρύπτει σκοπιμότητας , που γίνεται με υστεροβουλία .Συνώνυμο της προπαγάνδας .Πρόκειται λοιπόν για ειδικά σχεδιασμένη μετάδοση της είδησης για την εξυπηρέτηση κάποιου συμφέροντος . Ο σκοπός –ή καλύτερα η σκοπιμότητα – είναι τόσο σημαντικός ώστε συχνά το μήνυμα παραποιείται ( παραπληροφόρηση)

Παραπληροφόρηση είναι η συνειδητή διάδοση σκόπιμων ή παραποιημένων ειδήσεων με στόχο τον αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης και την εξυπηρέτηση ιδιοτελών σκοπιμοτήτων.

 

ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Αίτια

  1. Η εξάρτηση των ΜΜΕ από κομματικά συμφέροντα εξαιτίας της οποίας :
  • Λειτουργούν ως φερέφωνα της εκάστοτε κρατικής εξουσίας
  • Μεταδίδουν ελεγχόμενες πληροφορίες
  • Διαστρεβλώνουν της αλήθεια και παραποιούν την πραγματικότητα
  • Προβάλλουν επιλεκτικά ορισμένα στοιχεία της είδησης ή αξιοποιούν αποσπασματικά τις πληροφορίες.

 

  1. Ο έλεγχος των ΜΜΕ από οργανωμένα συμφέροντα , τα οποία είναι διαπλεκόμενα με την πολιτική εξουσία:
  • Λειτουργούν αποπροσανατολιστικά , διαφοροποιώντας το περιεχόμενο των ειδήσεων ή προβάλλοντας εύπεπτα προγράμματα που προκαλούν τον εφησυχασμό και την αδρανοποίηση της συνείδησης των πολιτών.
  • Αποκρύπτουν ειδήσεις που θίγουν φορείς της οικονομικής εξουσίας , τυχόν ατασθαλίες και παράνομες δραστηριότητες.
  1. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ΜΜΕ με στόχους:
  • Την υψηλή τηλεθέαση , ακροαματικότητα , αναγνωσιμότητα
  • Την εμπορική επιτυχία (οδηγεί στην προβολή ειδήσεων με κριτήρια εντυπωσιοθηρίας και μεγιστοποίησης της απήχησης τους.

 

  1. Η μη τήρηση της δημοσιογραφικής δεοντολογίας από την πλευρά των δημοσιογράφων σημαίνει:
  • Εμπλοκή της είδησης με το σχόλιο, την υποκειμενική δηλαδή αξιολόγησης της
  • Αλλοίωση του περιεχομένου της είδησης, απόκρυψη ντοκουμέντων κ.α
  • Απουσία πλουραλιστικής πληροφόρηση, μη παρουσίαση όλου του φάσματος των απόψεων.

 

  1. Οι φορείς της πολιτικής εξουσίας:
    • Η κυβερνητική εξουσίας , με στόχο να επηρεάσει προς όφελός της την κοινή γνώμη αποκρύπτοντας ή υποβαθμίζοντας στη συνείδηση του πολιτικής της.
    • Τα αντιπολιτευόμενα κόμματα ή άλλες πολιτικές οργανώσεις όταν ασκούν μια στείρα , χωρίς αρχές και ιδεολογικά ερείσματα , ψηφοθηρική πολιτική ,στοχεύουν στην άσκηση ιδεολογικής επιρροής

 

  1. Οργανωμένες ομάδες συμφερόντων που εξυπηρετούν ιδιοτελείς σκοπιμότητες:
    • Παραποιούν το περιεχόμενο μιας πληροφορίας
    • Αλλοιώνουν τα στοιχεία της είδησης
    • Αναδεικνύουν ή υποβαθμίζουν πτυχές της.

7. ατομικοί και κοινωνικοί λόγοι

  • η αδιαφορία , η παθητικοποίηση και απολιτικοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου , που ζει στον «πολιτισμό της ευδαιμονίας
  • οι αυξημένες υποχρεώσεις του σύγχρονου ανθρώπου δεν του αφήνουν ελεύθερο χρόνο και διάθεση για ενασχόληση με τα κοινά
  • η τάση τμήματος της κοινωνίας να ασχολείται με την ιδιωτική ζωή επωνύμων και ανώνυμων, προκειμένου να ξεχάσει τα δικά του προβλήματα

 

Προτάσεις

Πολύ μεγάλη ευθύνη φέρουν τόσο ο πομπός, όσο κι ο δέκτης με τη στάση του απέναντι στον πομπό και το μήνυμα.

 

ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

  • Παρέμβαση της πολιτείας με τους συντεταγμένους θεσμούς για κοινωνικό έλεγχο στα ΜΜΕ και προσασμογή της δημόσιας εκπομπής των μηνυμάτων στους νόμους του δημόσιου συμφέροντος
  • ενεργοποίηση των μη λαϊκιστών πολιτικών, για να προκαλέσουν ρήξεις και τομές, χωρίς να υπολογίζουν το πολιτικό κόστος και να κάμπτονται από διάφορες πιέσεις.
  • ισότιμη συμμετοχή των πολιτικών και κοινωνικών φορέων στη διοίκηση τους
  • θεσμική κατοχύρωση της πολυφωνικής ενημέρωσης
  • αξιοκρατία στην πρόσληψη στελεχών, άτομα ανιδιοτελή, με ψυχικό και ηθικό σθένος
  • εφαρμογή των κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας , επιβολή ποινών σε ακραίες περιπτώσεις
  • καλλιέργεια αμφίδρομης σχέσης πομπού δέκτη

 

Από τα άτομα:

  • ευρύτερη πνευματική καλλιέργεια για ανάπτυξη κριτικής σκέψης και στάσης απέναντι στα ΜΜΕ
  • συνεχής εγρήγορση , αντίδραση , απόρριψη του χυδαίου και επαναφοράς στην ηθική και αισθητική τάξη
  • εξοικονόμηση ελεύθερου χρόνου , για ενεργό συμμετοχή στα πολιτικά ζητήματα
από κάτω από: ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ- ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ| με ετικέτα ,  |  | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ    

Τα σχόλια είναι κλειστά.



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων