Ανατρέχοντας στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχουν πολλοί ορισμοί για την έννοια της ‘διαπολιτισμικής εκπαίδευσης’. Γενικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η χρήση του όρου διαπολιτισμική εκπαίδευση πραγματοποιείται για να δηλωθούν οι αρχές μιας συγκεκριμένης παιδαγωγικής που αξιοποιεί διαφορετικά πολιτισμικά στοιχεία και ασχολείται με συγκεκριμένα προγράμματα, τα οποία πραγματώνουν αυτή την παιδαγωγική ή προσανατολίζει σε επιστημονικές αναλύσεις με αντικείμενο την εκπαίδευση παιδιών με ιδιαίτερα εθνοπολιτισμικά χαρακτηριστικά (Ασκούνη & Ανδρούσου, 2000:15). Υπάρχουν όμως κάποιες γενικές παράμετροι, στις οποίες συγκλίνουν όλοι οι ορισμοί και συνθέτουν το περιεχόμενο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Οι παράμετροι αυτές αναφέρονται σε έννοιες, όπως η αλληλεγγύη, ο σεβασμός, η αποδοχή του άλλου, η ανοχή στη διαφορετικότητα, η επαφή και συναναστροφή με το ξένο στοιχείο, η συνεργασία, η αρχή της ισοτιμίας και των ίσων ευκαιριών, η διαμόρφωση θετικών αντιλήψεων για τις διαφορές ανάμεσα στους πολιτισμούς, η πολυδιάστατη γενική μόρφωση και ο αμοιβαίος πολιτισμικός εμπλουτισμός.

            Ωστόσο, η εφαρμογή των αρχών που διέπουν τη διαπολιτισμική εκπαίδευση πρέπει να συνοδεύεται και από τις κατάλληλες διδακτικές μεθόδους, τις οποίες χρειάζεται να χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός για να έχει τα αναμενόμενα μαθησιακά και παιδαγωγικά αποτελέσματα. Κάποιες από τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις που είναι κατάλληλες για τη διαπολιτισμική διδακτική είναι η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, η μέθοδος project, η διαθεματική προσέγγιση, η διδασκαλία με τη χρήση νέων τεχνολογιών, ο καταιγισμός ιδεών, η διδακτική αξιοποίηση της εικόνας, η βιωματική μάθηση καθώς και πολλές άλλες προσεγγίσεις, οι οποίες είναι συνήθως ευχάριστες για τους μαθητές και προσφέρονται για την ανάπτυξη διαπολιτισμικής συνείδησης και επικοινωνίας. Προϋποθέτουν όμως βέβαια και την αντίστοιχη κατάρτιση του διδάσκοντα και πιο ενδελεχή προετοιμασία του.

            Με βάση τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι η διαπολιτισμική εκπαίδευση έχει τη δυνατότητα να διεμβολίζει επιτυχώς σχεδόν το σύνολο των γνωστικών αντικειμένων του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, και ιδιαίτερα τον τομέα των ανθρωπιστικών σπουδών, καθώς θεωρείται το πεδίο εκείνο που ασχολείται άμεσα με τον πολιτισμό και τα πνευματικά επιτεύγματα της κοινωνίας, διευρύνει την κριτική σκέψη και ενισχύει την ενσυναίσθηση. Επιπλέον, ο τομέας των ξένων γλωσσών βοηθά άμεσα στην ανάπτυξη του διαπολιτισμικού σεβασμού, στη δρομολόγηση πολιτισμικών ανταλλαγών και στην καλλιέργεια της αντιρατσιστικής σκέψης.

Αυτές τις μέρες αναβιώνουν ασυνείδητα ή συνειδητά παλιές συνήθειες, παραδόσεις και έθιμα. Κι αυτό ανεξάρτητα από την εμπορευματοποίηση Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς ήδη από τον εικοστό αιώνα.

Σε μερικές ημέρες είναι παραμονή Πρωτοχρονιάς. Σε κάθε χώρα υπάρχουν διάφορα έθιμα και συνήθειες που χαρακτηρίζουν αυτή την ημέρα: π.χ. οι Ισπανοί τα μεσάνυχτα που αλλάζει ο χρόνος σε κάθε χτύπημα της καμπάνας τρώνε μια ρόγα σταφύλι και κάνουν μια ευχή. Στην Ελλάδα κόβουμε τη βασιλόπιτα με το χρυσό φλουρί. Τι κάνουν άραγε οι Γερμανοί;

Παραμονή Πρωτοχρονιάς ή Σιλβέστερ, όπως λέγεται στη Γερμανία, είναι αδιανόητη χωρίς βεγγαλικά και ταρατατζούμ.

Πως περνάει όμως ο κόσμος τον χρόνο του μέχρι τις 12 τα μεσάνυχτα; Συνήθως με συγγενείς και φίλους, τρώγοντας λιχουδιές. Εξάλλου η παραμονή Πρωτοχρονιάς είναι μια μέρα ξεφαντώματος και δεν έχει στενά οικογενειακό χαρακτήρα, όπως τα Χριστούγεννα.

Στις 12 τα μεσάνυχτα όλοι οι Γερμανοί ανταλλάσσουν το πρωτοχρονιάτικο φιλί και πίνουν ένα ποτηράκι σαμπάνια και τότε, επιτέλους, αρχίζει ο εκκωφαντικός θόρυβος από τα αμέτρητα βεγγαλικά.

100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως ξοδεύουν οι Γερμανοί για βεγγαλικά που θα ρίξουν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Η παράδοση λέει ότι μόλις αλλάζει ο χρόνος πρέπει να κάνουν θόρυβο για να διώξουν τα κακά πνεύματα.

Τον Μεσαίωνα ο κόσμος ξεχυνόταν στους δρόμους χτυπώντας κατσαρόλες, παίζοντας τύμπανα, τρομπέτες, ψέλνοντας ύμνους και ασφαλώς χτυπούσαν ασταμάτητα οι καμπάνες των εκκλησιών. Έτσι ξόρκιζαν το κακό. Επίσης προσπαθούσαν να υποδεχτούν τον καινούργιο χρόνο χαρούμενοι για να αποφύγουν τις κακοτυχίες και τις αρρώστιες.

Σε αυτό βοηθούσαν και φαίνεται ότι βοηθούν μέχρι σήμερα διάφορα σύμβολα που φέρνουν γούρι: το πέταλο, το σοκολατένιο γουρουνάκι ή ακόμη καλύτερα το τετράφυλλο τριφύλλι, που καλλιεργείται επιμελώς για τις ημέρες αυτές και το ομοίωμα ενός καπνοδοχοκαθαριστή που τώρα πια κατασκευάζεται από πλαστικό στην Κίνα.

Τα γούρια που συναντάμε στην Γερμανία δεν είναι μόνο το τριφύλλι, αλλά και πολλά άλλα όπως π.χ. το γουρουνάκι, το πέταλο, ο καπνοδοχοκαθαριστής. Κατεβάστε το παρακάτω έγγραφο, για να κάνετε τις αντιστοιχίσεις:

bedeutung-von-gluecksbringern-zum-neuen-jahr

 

Να σημειώσουμε τέλος ότι οι Γερμανοί λένε την παραμονή της Πρωτοχρονιάς «Σιλβέστερ». Γιατί; Γιατί στις 31 Δεκεμβρίου του 335 μαρτύρησε ο άγιος Σίλβεστρος (πάπας της Ρώμης) και έτσι έδωσε το όνομά του στην τελευταία μέρα του χρόνου.

Daphne Grathwohl / Βιβή Παπαναγιώτου

Υπεύθ. σύνταξης: Σπύρος Μοσκόβου

In der Vorweihnachtszeit ist es Tradition selbst Karten zu basteln und an Bekannte und Verwandte zu schicken.

So habe ich mir gedacht ein Video hochzuladen, dass ich auch zur Zeit mit meinen Schülern ausprobiere und es hat riesenspaß gemacht. Ich hoffe es gefällt euch auch. Viel Spaß damit.

Basteln mit Papier

Zunächst eine kleine Präsentation zu Weihnachten, was die Sitten und Gebräuche betrifft.

Vielen Dank an usch64, der diese Präsentation mit SlideShare gemacht hat.

 

Το διάστημα που προηγείται των Χριστουγέννων για τους Γερμανούς είναι πολύ σημαντικό!

Στα έθιμα των Γερμανών, κυριαρχούν τα:

  • Χριστουγεννιάτικα μπισκότα,
  • Adventskranz και
  • χριστουγεννιάτικες αγορές με γλυκά, στολίδια και ζεστό κόκκινο κρασί με μπαχαρικά

Στη Γερμανία ο εορτασμός των Χριστουγέννων αρχίζει πολύ νωρίς , όλο αυτό το διάστημα ονομάζεται Advent .

Κατασκευάζουν ένα στεφάνι (Adventskranz) από κλαδιά ελάτου και τοποθετούν επάνω τέσσερα κόκκινα κεριά, για κάθε μία από τις τέσσερις Κυριακές πριν από τα Χριστούγεννα. Παλιότερα το στεφάνι αυτό κρεμόταν με κόκκινες κορδέλες από τη λάμπα, σήμερα συνήθως είναι επιτραπέζιο. Την πρώτη Κυριακή πριν από τα Χριστούγεννα ανάβουν το ένα κερί, την δεύτερη Κυριακή καίνε δύο κεριά, την τρίτη Κυριακή τρία και την τελευταία Κυριακή πριν από τα Χριστούγεννα καίνε και τα τέσσερα κεριά πάνω στο στεφάνι.

Για την περίοδο αυτή του Advent φτιάχνουν ένα ημερολόγιο (Adventskalender), το ημερολόγιο αυτό είναι συνήθως μεγάλο και τοποθετείται στον τοίχο. Έχει πορτούλες με αριθμούς από το 1 έως το 24, δηλαδή από την 1η μέχρι την 24η Δεκεμβρίου, την παραμονή των Χριστουγέννων. Κάθε μέρα τα παιδιά ανοίγουν μια πορτούλα και τα περιμένει μια έκπληξη, μπορεί να είναι σοκολατάκι , κάποια ζωγραφιά ή και ένα μικρό παιχνιδάκι. Όλο αυτό το διάστημα οι μαμάδες φτιάχνουν με την βοήθεια των παιδιών του σπιτιού διάφορα κουλουράκια (Plätzchen) Printen, Zuckersternchen, Spekulatius και Stollen.

Στη γιορτή του Αγ. Νικολάου στις 6 Δεκεμβρίου, τα παιδιά αφήνουν τα μποτάκια τους έξω από την πόρτα του σπιτιού και ο Nikolaus φορτωμένος με ένα μεγάλο σακί, έρχεται τη νύχτα και τα γεμίζει με γλυκά, αν ήταν «καλά παιδιά».

Το χριστουγεννιάτικο δέντρο (Weihnachtsbaum) είναι από φυσικό έλατο με κανονικά κεράκια ή λαμπάκια και τα στολίδια του είναι μπαλίτσες, πολύχρωμες ξύλινες φιγούρες, αλογάκια, αγγελάκια ακόμη και ζαχαρωτά. Την παραμονή των Χριστουγέννων ο Χριστούλης (Christkind) ή ο Weihnachtsmann φέρνουν δώρα για όλη την οικογένεια κάτω από το Χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Στις πόλεις σε διάφορες πλατείες υπάρχουν Χριστουγεννιάτικες αγορές. Πρόκειται για υπαίθρια σπιτάκια ξύλινα, πολύχρωμα, στολισμένα γιορτινά. Εκεί βρίσκει κανείς Χριστουγεννιάτικα στολίδια, χειροποίητα δώρα, ζεστό κρασί με μπαχαρικά (Glühwein), ζεστά λουκάνικα, μπύρα, καραμελωμένους ξηρούς καρπούς, παραδοσιακά κουλουράκια.

Την ημέρα των Χριστουγέννων όλη η οικογένεια συγκεντρώνεται γύρω από το τραπέζι με το παραδοσιακό Χριστουγεννιάτικο φαγητό. Συνήθως είναι ψητή χήνα με κόκκινο λάχανο και πατατοκροκέτες.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακός είναι ο εορτασμός για τον ερχομό του νέου έτους (Silvester), με χορούς, τραγούδια, βεγγαλικά και άφθονη σαμπάνια. Μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου, οι Γερμανοί αλλά και χιλιάδες τουρίστες, συγκεντρώνονται μπροστά στην αψίδα της μεγάλης πύλης (Brandenburger Tor)και γιορτάζουν. Συμμετέχουν διάσημα συγκροτήματα και τραγουδιστές απ΄όλο τον κόσμο και φυσικά πολλά πυροτεχνήματα.

Αναμένοντας λοιπόν οι Γερμανοί τα Χριστούγεννα εύχονται:

«FROHE WEIHNACHTEN UND EIN GUTES NEUES JAHR»

Πηγή: www.germanika-kallitheas.gr

Στις 05.06.2014, ημέρα περιβάλλοντ0ς, στο 14ο Δημοτικό Καρδίτσας θα πραγματοποιηθεί μια εκδήλωση, με παρουσίαση, παιχνίδια, δρώμενα. Στην εκδήλωση θα συμμετέχουν όλες οι ειδικότητες.

Δείτε μια μικρή παρουσίαση εδώ