Μάρθα Σαββίδου, Α2
Πώς θα αισθανόσουν αν ζούσες στον τόπο σου αλλά ένιωθες ότι το σχολείο σου βρίσκεται σε μια άλλη χώρα;
Κάπως έτσι αισθάνονται στο σχολείο τα παιδιά των αυτόχθονων λαών. Οι αποικιοκράτες του 15ου αιώνα ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με αυτόχθονες λαούς, ανθρώπους που κατοικούσαν στην γη των προγόνων τους, καταπατώντας τη γη τους με αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς να εξαφανιστούν και αρκετοί να χάσουν την πολιτισμική τους ταυτότητα.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, Πυγμαίοι, Βουσμάνοι, Μπαντού και Βέρβεροι της Αφρικής, Μογγόλοι και Βεδουίνοι της Ασίας, Ινδιάνοι της Αμερικής, Αβορίγινες, Μαορί της Ωκεανίας, Εσκιμώοι/Ινουίτ του Αρκτικού κύκλου και Λάπωνες/Σαάμι της Σκανδιναβία είναι κάποιοι από τους 370εκ. αυτόχθονες που ζουν σε 90 χώρες του κόσμου. Ανήκουν στο 15% των φτωχών του κόσμου και ξεχωρίζουν για το χαμηλό επίπεδο μόρφωσης, την έλλειψη πρόσβασης σε νερό, την κοινωνική ανισότητα και τη βία που βιώνουν, ιδιαίτερα οι γυναίκες.
Κατά παράβαση των δικαιωμάτων στην εκπαίδευση σύμφωνα με τη Διακήρυξη των Ηνωμένων Εθνών το πλαίσιο της παρουσίας των παιδιών των αυτοχθόνων στις σχολικές δομές, παραμένει διαχρονικά προβληματικό. Τα αίτια πρέπει να αναζητηθούν στο ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο δεν επιτρέπει στα παιδιά να μιλούν τη μητρική τους γλώσσα στο σχολείο, αδιαφορεί για την ιστορία, τις παραδόσεις τους και τη κουλτούρα τους, δεν διευκολύνει την πρόσβαση τους στα απομακρυσμένα από τους οικισμούς τους σχολεία, ενώ η εξ αποστάσεως εκπαίδευση υπολειτουργεί η δεν υπάρχει.
Η επιτυχής ενσωμάτωση των αυτοχθόνων στο σχολείο και στην κοινωνία θα επιτευχθεί μόνο όταν πάψει το σχολείο να αδιαφορεί και παραχωρήσει χώρο και αξία στον πολιτισμό τους, εξασφαλίζοντας την ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Έχοντας κάνει τόσα βήματα στη θεσμοθέτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και σε θέματα (στη διασφάλιση της) ισότητας και αυτοκυριαρχίας των λαών δεν μπορούμε ως πολίτες του 21ου αιώνα να επιτρέπουμε τη διαιώνιση των ανισοτήτων του παρελθόντος απέναντι στους αυτόχθονες λαούς.
πηγές: