poppypappa's blog

Παρέχεται από το Blogs.sch.gr

Ενδιαφέρον μαθητών για προγράμματα αντι-βίας

Μάι 20143

Στην πρόταση που έκανα για το θέμα της ερευνητικής εργασίας στους μαθητές της Α’ λυκείου με θέμα : “Η βία δεν είναι μαγκιά . Μίλα μη φοβάσαι!” εκδήλωσαν συμμετοχή πάρα πολλοί μαθητές οι οποίοι ήθελαν να παρακολουθήσουν το μάθημα. Το γεγονός ότι η επιλογή  σαφώς δεν μπορεί να  έγινε με προσωποκεντρικά κριτήρια (είναι μαθητές καινούργιοι στο σχολεία και συνεπώς δεν με έχουν απλά αγαπήσει!!!)  με έκανε να αναρωτηθώ για τους λόγους που τους ώθησαν να το θέλουν. Τους έδωσα λοιπόν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο για να έχω μια πρώτη ένδειξη για την επίμονη παράκληση να συμμετάσχουν στην συγκεκριμένη πρόταση ερευνητικής εργασίας. Παραθέτω τα αποτελέσματα σε μια ομάδα 20 ατόμων (ενδεικτικά)

1.Με ποιο/ποια κριτήρια επιλέξατε τη συγκεκριμένη ερευνητική εργασία;

Α.  ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΘΕΜΑ        12

Β.  ΕΠΊΚΑΙΡΟ ΘΕΜΑ (Τώρα γίνεται πολύ λόγος για το θέμα)  18

Γ.   ΕΧΩ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ (Έχω υπάρξει θύμα-θύτης-παρατηρητής)   8

Δ.   ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ   11

Ε.   ΑΛΛΟ   

âΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ    1

âΣΥΝΕΧΙΣΗ ΓΝΩΣΕΩΝ 2

2.Γνωρίζω τη διαφορά μεταξύ περιστατικού βίας και «πειράγματος»

      ΝΑΙ       ¥ 17

      ΟΧΙ        ¥3

  1. ‘Έχω εμπλακεί σε περιστατικό βίας

      ΝΑΙ        ¥19

      ΟΧΙ         ¥1

  1. Έχω εμπλακεί σε περιστατικό βίας ως:

Α. ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ    ¥20

Β. ΘΥΜΑ                    ¥5

Γ. ΘΥΤΗΣ                    ¥5

5.  Σε περιστατικά βίας που έχω δει, έχω αντιδράσει….

Α. ΝΑΙ   14¥     ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ     8  ¥       ΜΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ 9   ¥

Β. ΟΧΙ     6   ¥   ΦΟΒΗΘΗΚΑ     5   ¥    ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΑΝΩ     3¥

6. Τι προσδοκώ να κερδίσω από αυτή την εργασία/ ενασχόληση με το θέμα?

  âΓΝΩΣΕΙΣ / ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ 20

  âΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ 1

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ερωτηματολόγιου /Σύντομη ανάλυση

Η επιλογή της ερευνητικής εργασίας έγινε σε ποσοστό 60% με βάση το ενδιαφέρον του θέματος και σε ποσοστό 90% της επικαιρότητας. Η επικαιρότητα αφορά όχι μόνο περιστατικά στις ειδήσεις αλλά και στο χώρο που κινούνται οι μαθητές.  Στοιχείο ευαισθητοποίησης αποτέλεσε και η ενασχόληση του σχολείου στο πρόγραμμα COMENIUSΑΝΤΙ –ΒΙΑΣ του προηγούμενου τετραμήνου. Σε ποσοστό 40% οι μαθητές εκδήλωσαν προσωπικό ενδιαφέρον για το θέμα. Ενώ σε ποσοστό 55% οι μαθητές  θέλουν να αποκτήσουν ή να βελτιώσουν τις γνώσεις τους στα θέματα βίας και κυρίως αντιμετώπισης προς την κατεύθυνση της ενεργούς παρατήρησης.

Σχεδόν όλοι οι μαθητές έχουν προσωπική εμπειρία από περιστατικά βίας, συμμετείχαν είτε ως παρατηρητές (100%) είτε ως θύτες (25%) ή ως θύματα. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι οι  μαθητές δήλωσαν ότι μπορούν να διακρίνουν ένα περιστατικό βίας. Οι περισσότεροι όμως όταν συζητήθηκε στην τάξη , και ρωτήθηκαν για να προσδιορίσουν τα χαρακτηριστικά εκείνα που πρέπει να έχει ένα εκφοβιστικό περιστατικό, το μόνο που δήλωσαν ότι κάνει ένα περιστατικό να το θεωρούν τέτοιο είναι η αγριότητα ή η ένταση της επιθετικής συμπεριφοράς του θύτη.

Αυτό το στοιχείο , επιτάσσει την αναγκαιότητα του κατάλληλου θεωρητικού πλαισίου της ερευνητικής εργασίας μας. Η ευαισθητοποίηση και η γνώση είναι τα πρώτα απαραίτητα εφόδια  για ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΉ  ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ.

Σημαντικό επίσης στοιχείο του ερωτηματολογίου μας    είναι το ποσοστό των μαθητών που προσπάθησαν να αντιδράσουν σε περιστατικό βίας στο οποίο έτυχε να είναι παρατηρητές. 70% των μαθητών αντέδρασαν και προσπάθησαν να διακόψουν την συμπλοκή άλλοτε αποτελεσματικά (40%) και άλλοτε μη αποτελεσματικά (45%).Οι μαθητές (30%) που δεν αντέδρασαν – που πάγωσαν – σε τέτοια περιστατικά , το έκαναν γιατί φοβήθηκαν  (25%) ή γιατί δεν ήξεραν τι να κάνουν (15%).

Ενθαρρυντικό, παρήγορο αλλά και κάτι που μας θέτει μεγάλη υποχρέωση απέναντί τους είναι η ομόφωνη εκδήλωση ενδιαφέροντος για να διδαχθούν τρόπους αντιμετώπισης. Όλοι οι μαθητές του προγράμματος θεωρούν ότι οι γνώσεις και η δημιουργία αντι-βίας που θέλουμε να δημιουργήσουμε θα τους κάνουν πιο αποτελεσματικούς ως παρατηρητές περιστατικών βίας, ότι οι ίδιοι δεν θα καταφεύγουν στην βία για την επίλυση των προβλημάτων τους και ότι θα μπορούν να αποτρέπουν και τους θύτες .

Κοινός στόχος λοιπόν είναι η εκπαίδευση των μαθητών και η καλλιέργεια κλίματος αντι-βίας. Σεβασμός των δικαιωμάτων και προώθηση καλών πρακτικών.

Καλή αρχή .

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ενδιαφέρον μαθητών για προγράμματα αντι-βίας    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Πρόσφατα σχόλια



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων