Feed
Άρθρα
Σχόλια

Αρχείο για την κατηγορία 'Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ'

Συμμετρία ως προς σημείο

Δείτε το μάθημα στο:

http://users.sch.gr/popiardv/blog/?p=421


Ο Sam Loyd μας έστειλε μερικούς γρίφους του, για να λύσουμε στο μάθημα μας.

Σήμερα ασχοληθήκαμε με το εξής πρόβλημα  – γρίφο:

Μας δόθηκε μια κάρτα να τη κόψουμε σε τρία μέρη (τα δυο κομμάτια είχαν από ένα μουλάρι και το τρίτο δύο καβαλάρηδες). Στη συνέχεια έπρεπε  να τοποθετήσουμε τους δύο καβαλάρηδες πάνω στα μουλάρια τους.

Ξεκινήσαμε. Κόψαμε τη κάρτα σε 3 μέρη.


Στα δύο μέρη  είχαμε από ένα μουλάρι και στο τρίτο τους δύο καβαλάρηδες.

Ο γρίφος ζητούσε να τοποθετήσουμε τους καβαλάρηδες πάνω στα μουλάρια.

Το προσπαθήσαμε και τότε διαπιστώσαμε ότι δεν ήταν και τόσο εύκολο…

Μμμ!  καθόλου εύκολο, αν και κάναμε όλους τους συνδιασμούς.

Αρα γε γίνεται και πώς;

Ενας μαθητής είπε:- κυρία το κατάφερα κοιτάξτε εδώ:

Μμμ καλή ιδέα! Κάπως στο χώρο…μήπως να το προσπαθήσουμε και στο επιπεδο; πώς όμως ;

Συνεχίσαμε τις προσπάθειες μας δοκιμάζοντας και άλλα σχήματα – συνδιασμούς

Μια ομάδα δίπλωσε τα μουλάρια στη μέση και ….δείτε το αποτέλεσμα …Εφτασε πολύ κοντά στη λύση!

Μια μαθήτρια από μια άλλη ομάδα φωνάζει:- κυρία το πετύχαμε ελάτε να δείτε!

Ναι τα παιδιά το βρήκαν!

“Ο συμμαθητής μου κινούσε περίεργα τα μουλάρια και τότε μου ήρθε η ιδέα!”,  είπε η μαθήτρια.

Η νικήτρια ομάδα καμαρώνει την ανακάλυψη της που οφείλεται στη καλή συνεργασία των μαθητών!


Καταπληκτικό πανέξυπνο είπαν όλοι με ένα στόμα!

Μήπως να φτιάξουμε κι εμείς ένα δικό μας ;

Αυτό θα είναι μια ευχάριστη έκπληξη…

Αξιολόγηση στα κριτήρια διαιρετότητας

Ας θυμηθούμε τα κριτήρια διαιρετότητας:


Είμαστε έτοιμοι για την αυτοαξιολόγηση;

Θα πρέπει να τοποθετήσετε τους αριθμούς που εμφανίζονται σε λίστες, ώστε να διαιρούνται συγχρόνως με το 2 και το 3, ή το 2 και το 5, ή το 3 και το 5 ή είναι ΑΛΛΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Εχετε διαθέσιμο χρόνο 4 λεπτά. Κάθε προσπάθεια βαθμολογείται θετικά (σωστό) ή αρνητικά (λάθος).

Πάμε

Στο τελευταίο μάθημα της συμμετρίας ως προς άξονα έγινε η κατασκευή ενός γεωμετρικού σχήματος και η επανάληψη του μέσω του κατάλληλου εργαλείου του λογισμικού των μαθηματικών Geogebra,  “συμμετρία αντικειμένου ως προς ευθεία”.

Δείτε το παράδειγμα:

Οι εργασίες μαθητών:



ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΕ ΛΕΥΚΟ ΧΑΡΤΙ

Οι μαθητές στο τρίτο μάθημα της συμμετρίας ως προς άξονα σχεδιάζουν ένα γεωμετρικό σχήμα και βρίσκουν το συμμετρικό του ως προς μια ευθεία ε με γνώμονα και διαβήτη. Εφαρμόζουν τα τρία βήματα για την εύρεση συμμετρικού σημείου σε κάθε κορυφή του σχήματος.


Ενώνουν τα συμμετρικά σημεία και βρίσκουν το συμμετρικό σχήμα του αρχικού.

Αρα γε όταν θέλουμε να φτιάξουμε ένα σχέδιο με άξονα συμμετρίας θα πρέπει να το σχεδιάσουμε ολόκληρο ή κάτι άλλο;

Ενας μαθητής από το πρώτο μάθημα είχε σχεδιάσει μισό προσωπάκι σκύλου. Με το ριζόχαρτο συμπληρώθηκε το άλλο μισό και το αποτέλεσμα ήταν ένα ωραιότατο σχέδιο!!!


ΣΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΑΞΟΝΑ ΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ

Στο τέταρτο μάθημα παρατηρούν ότι πολλά γεωμετρικά σχήματα ή αντικείμενα έχουν έναν άξονα συμμετρίας. Αν δηλαδή φανταστούμε ότι διπλώνουμε το σχήμα / αντικείμενο ως προς αυτόν τον άξονα το ένα μέρος του σχήματος συμπίπτει με το άλλο του μέρος. Το συμμετρικό του σχήματος ως προς αυτον τον άξονα είναι το ίδιο το σχήμα.

Βρίσκουν παραδείγματα από τις εμπειρίες τους. Λένε ότι ο άνθρωπος, το αυτοκίνητο, μια γάτα, ένας σκύλος, μία πεταλούδα,ένα μήλο έχουν έναν άξονα συμμετρίας.

Θυμούνται τα γνωστά τους γεωμετρικά σχήματα και παρατηρούν ότι αυτά έχουν έναν, δύο ή περισσότερους άξονες συμμετρίας.

Στη συνέχεια διπλώνουν ένα χαρτί στα δύο και το επαναλαμβάνουν αρκετές φορές. Με ένα ψαλιδάκι κόβουν τις άκρες σε διάφορα σχήματα. Το ξεδιπλώνουν και ανακαλύπτουν κάθε φορά ένα σχήμα με άξονα συμμετρίας.  Εκπλήσσονται δε όταν καταλαβαίνουν το πόσο εύκολο είναι να φτιάξουν ένα αποκριάτικο στολίδι!

Θέλετε να φτιάξετε ένα στολίδι με χαρτοκοπτική ψηφιακη; ΔΟΚΙΜΑΣΤΕ:

Οι μαθητές στέλνουν τις κατασκευές τους:


Δεύτερο μάθημα της Γεωμετρίας στο κεφάλαιο: Συμμετρία.

ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΑΞΟΝΑ

Οι μαθητές εξετάζουν τα σχήματα που έφτιαξαν στο προηγούμενο μάθημα με ριζόχαρτο. Ερευνούν σχέσεις και ιδιότητες των συμμετρικών σχημάτων. Αποφασίζουν να μελετήσουν αρχικά σχέσεις και ιδιότητες σε ένα απλό γεωμετρικό σχήμα και το συμμετρικό του. Επιλέγουν το πιο απλό όλων ένα ΣΗΜΕΙΟ. Αριστερά από την ευθεία τοποθετούν σημείο Α και με τη γνωστή μέθοδο τσάκισης και αποτύπωσης βρίσκουν το συμμετρικό του Α΄. Φέρνουν το ευθύγραμμο τμήμα ΑΑ΄και ονομάζουν Κ τη τομή του με τον άξονα συμμετρίας, την ευθεία ε.


Με τα χαρακάκια τους, το μοιρογνωμόνιο και τον διαβήτη διαπιστώνουν ότι το τμήμα ΑΑ΄είναι κάθετο στην ευθεία ε. Το τμήμα ΑΚ ισούται με το ΚΑ΄(προφανώς αφού ταυτίζονται με τη δίπλωση). Συνεχίζουν εξετάζοντας τις ιδιότητες και σε άλλα σημεία του σχήματος τους. Διαπιστώνουν ότι τα συμμετρικά σημεία ισαπέχουν απο την ευθεία ε.


Δοκιμάζουν στη κατασκευή σχήματος και του συμμετρικού του σε ένα τετραγωνισμένο χαρτί (μιλιμετρέ). Δημιουργούν ένα σχήμα που έχει τις κορυφές του σε  σημεία τομής γραμμών του μιλιμετρέ και το χρωματίζουν. Σχεδιάζουν μια ευθεία ε κατακόρυφη ή οριζόντια και την ορίζουν ως άξονα συμμετρίας. Εφαρμόζουν τις ιδιότητες που ανακάλυψαν προηγούμενα για να κατασκευάσουν το συμμετρικό των κορυφών του σχήματος. Αποφασίζουν ότι μπορούν να “δουν” τη κάθετη γραμμή ΑΚ στην ευθεία ε, με τη βοήθεια των γραμμών του μιλιμετρέ. Επίσης μπορούν να βρουν εύκολα τη θέση του Α΄. Μετρούν πάνω στη κάθετη γραμμή ΑΚ τον αριθμό των τετραγώνων από το Α μέχρι το Κ και συνεχίζουν μετρώντας  άλλα τόσα στην προέκταση της ΑΚ από την άλλη πλευρά της ευθείας.

ααα

Μάλλον δεν είναι και τόσο εύκολο μερικά σημεία ξεφεύγουν και τα μετρούν λάθος προς άλλη κατεύθυνση. Τα διορθώνουν και έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Τώρα είναι έτοιμοι να περιγράψουν τον τρόπο κατασκευής συμμετρικού σχήματος ως προς ευθεία ε.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΣΥΜΜΕΤΡΙΚΟΥ ΣΗΜΕΙΟΥ Α ΩΣ ΠΡΟΣ ΕΥΘΕΙΑ ε.

1) Κατασκευάζω ευθύγραμμο τμήμα ΑΚ κάθετο στην ευθεία ε

2)Προεκτείνω το ΑΚ προς το μέρος του Κ

3)Παίρνω ίσα τμήματα ΑΚ = ΚΑ΄

Τα παραπάνω σημεία Α, Α΄ είναι συμμετρικά ως προς την ευθεία ε


ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΑΞΟΝΑ!

Πρώτο μάθημα της Γεωμετρίας στο κεφάλαιο: Συμμετρία.

ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΑΞΟΝΑ

Τα παιδιά χρησιμοποιούν ένα ριζόχαρτο. Το τσακίζουν στα δύο αλλά όχι απαραίτητα στη μέση και σχεδιάζουν την ευθεία ε, που διέρχεται από τη γραμμή τσάκισης.

Ανοίγουν το ριζόχαρτο και ζωγραφίζουν ή γράφουν κείμενα αριστερά από την ευθεία ε. Τσακίζουν το ριζόχαρτο πάνω στην ευθεία και ξεπατικώνουν ό,τι βλέπουν στην άλλη μεριά του ριζόχαρτου. Ανοίγουν το ριζόχαρτο και βλέπουν τα σχέδια και τα κείμενα τους και στη δεξιά μεριά της ευθείας.

Παρατηρούν ότι τα σχέδια μοιάζουν να καθρεφτίζονται σε σχέση με την ευθεία ε και τα κείμενα τους το ίδιο. Γελούν με τα μηνύματα που είχαν γράψει και με αυτά που έλαβαν.

Επινοούν μέθοδο και απαντούν στο ερώτημα: Μπορείτε να διαβάσετε γρήγορα και ορθά το παρακάτω μήνυμα;

Εναλλακτικά κατεβάστε το αρχείο από ΕΔΩ: word.ggb

Σύγκριση τμημάτων

Παρατηρήστε προσεκτικά το σχήμα που ακολουθεί και βρείτε το μεγαλύτερο σε μήκος τόξο.

Πατήστε πάνω στο σχήμα και πειραματιστείτε με το αρχείο Geogebra, αξιοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία που διατίθενται ώστε να στηρίξετε την άποψή σας.

Επιμένετε στην αρχική σας επιλογή;

ΟΦΘΑΛΜΑΠΑΤΕΣ !

Οφθαλμαπάτη ή πραγματικότητα;

Οι ευθείες που σχηματίζουν τις σειρές τετραγώνων του σχήματος, μετά από προσεκτική παρατήρηση φαίνονται να μην είναι παράλληλες.

Εσείς τι γνώμη έχετε;

Πατήστε πάνω στην εικόνα και πειραματιστείτε με το αρχείο geogebra που θα ανοίξει, για να βεβαιωθείτε.

Αυτοαξιολόγηση στα είδη των γωνιών

Ταιριάξτε το είδος της γωνίας ή των γωνιών στο αριστερό πλαίσιο με τον ορισμό του/της στο δεξί πλαίσιο.

Έχετε στη διάθεσή σας 5 λεπτά! Κάθε προσπάθεια βαθμολογείται θετικά (σωστό) ή αρνητικά (λάθος).

Ετοιμοι; πάμε:

Δημιουργός  : Κουλέτση Ειρήνη, ΠΕ03

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!

« Πιο πρόσφατα Άρθρα - Παλιότερα Άρθρα »

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων