Η δυσλεξία


Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ
 είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία με δυσχέρεια στην ανάγνωση(Δυσαναγνωσία), στην ορθογραφία (Δυσορθογραφία), στον προφορικό και γραπτόλόγο και στα μαθηματικά (Δυσαριθμησία). 
Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι δυσλεξίας: η επίκτητη, που εμφανίζεται ως άμεσο αποτέλεσμα τραυματισμού ή εγκεφαλικής ασθένειας και η εξελικτική που γίνεται αντιληπτή στο χρονικό διάστημα που το παιδί μαθαίνει να διαβάζει.
Ο Πόρποδας ορίζει την ειδική εξελικτική δυσλεξία σαν την ειδική δυσλεξία που έχουν ορισμένα άτομα στη μάθηση του γραπτού λόγου (δηλ. της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής), παρά τις νοητικές δυνατότητες τους, την κανονική λειτουργία των αισθητηρίων, την ομαλή ψυχική τους υγεία και τη θετική επίδραση του οικογενειακού, σχολικού και κοινωνικού περιβάλλοντος.
Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ,είναι μια λέξη: γνωστή από παλιά, τώρα της μόδας, ταμπού γι’ αυτούς που την υποπτεύονται, πόνος για όσους τη βιώνουν, ακαταλαβίστικη για τα παιδιά. 

ΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΛΕΞΙΑ

  • ΔΕΝ είναι ασθένεια (συνεπώς δεν αναμένεται θεραπεία της)
  • ΔΕΝ οφείλεται σε οργανική δυσλειτουργία (όρασης ή ακοής)
  • ΔΕΝ οφείλεται σε αναπτυξιακή ανωριμότητα (συνεπώς η επανάληψη της τάξης δεν έχει θετικό αποτέλεσμα)
  • ΔΕΝ παρουσιάζει τα ίδια συμπτώματα, ούτε είναι στον ίδιο βαθμό σε όλα τα δυσλεκτικά παιδιά 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΛΕΞΙΑ

  • ΕΙΝΑΙ μια δυσχέρεια στην επεξεργασία των γλωσσικών πληροφοριών 
  • ΕΙΝΑΙ δυσκολία του γραπτού και του προφορικού λόγου
  • ΕΙΝΑΙ ένα σύνολο συμπτωμάτων (σύνδρομο νευρολογικό, κυρίως κληρονομικό)
  • ΕΙΝΑΙ ένα πρόβλημα που δυσκολεύονται πολύ να κατανοήσουν και συνεπώς να δεχθούν και να το αντιμετωπίσουν σωστά οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί.

Τα δυσλεξικά άτομα παρουσιάζουν τις παρακάτω ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ:

  • Δυσκολία στην αντίληψη των εννοιών της σειράς και της διαδοχής. Συγχέουν ακολουθίες (αλφάβητο, μέρες, μήνες, εποχές, τηλεφωνικούς αριθμούς) και μπερδεύονται να βρουν ένα όνομα στον τηλεφωνικό κατάλογο ή μια λέξη στο λεξικό. 
  • Δυσκολία στην αντίληψη της κατεύθυνσης (ιδιαίτερα στη διάκριση αριστερού – δεξιού, στα σημεία του ορίζοντα (Βοράς – Δύση,….) και στο γεωγραφικό προσανατολισμό με βάση χάρτη ή πυξίδα. 
  • Δύσκολα μαθαίνουν ορισμούς, θυμούνται ημερομηνίες, μάχες, συνθήκες, ονόματα…
  • Δυσκολία στην εκμάθηση της ώρας, συγχέουν το «παρά» και το «και»
  • Αδυναμία συγκέντρωσης προσοχής σε μια δραστηριότητα για κάποιο διάστημα και αντίδραση με παρορμητικότητα. 
  • Έλλειψη οργάνωσης (σχολική τσάντα, δωμάτιο, παιχνίδια, γραφείο, βιβλιοθήκη, ρούχα, ντουλάπα), καθώς και της μελέτης τους (βάσει προγράμματος) και των άλλων υποχρεώσεων τους, με αποτέλεσμα να μην είναι συνεπείς σ’ αυτά. 
  • Αδιαφορία για τα βιβλία και οτιδήποτε άλλο στο οποίο χρησιμοποιείται στο γραπτό λόγο.
  • Στον προφορικό λόγο, δυσκολεύονται να βρουν ονόματα γνωστών αντικειμένων (Δώσε μου αυτό τοοοοο…. πως το λένε το …..τέτοιο)
  • Αποπροσανατολίζονται και δεν μπορούν να ακολουθήσουν περίπλοκες οδηγίες ή εντολές (Άνοιξε την αριστερή πόρτα της ντουλάπας, στο πάνω δεύτερο συρτάρι είναι η μπλούζα και φέρτην μου) 
  • Παρουσιάζουν πρόβλημα στη λεπτή κινητικότητα των χεριών και αδεξιότητα στις κινήσεις τους. 
  • Σκέφτονται με εικόνες και όχι με λέξεις.
  • Παρουσιάζουν ανεξήγητα «καλές» και «κακές» μέρες στο σχολείο και στο σπίτι, χωρίς να υπάρχει εμφανής αιτία. 
  • Έχουν συναισθηματική ανωριμότητα (παίζουν με παιδιά μικρότερης ηλικίας)
  • Αποδιοργανώνονται σε ατμόσφαιρα άγχους και έντασης. 
  • Συχνά παρουσιάζουν και ορισμένα ιατρικά προβλήματα (αλλεργίες, άσθμα, πόνους αυτιών, κεφαλόπονους κοιλιακά άλγη) που οφείλονται στο υψηλό άγχος που δημιουργεί η ταπεινωτική αποτυχία στο σχολείο. 
  • Αριστεύουν στα πρακτικά μαθήματα, αποτυγχάνουν στα θεωρητικά. 
  • Έχουν όμως ανώτερες ικανότητες αντίληψης και δημιουργικής σκέψης. Είναι προικισμένα άτομα, υψηλής ευφυΐας και μεγάλης δημιουργικότητας, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα στον προφορικό λόγο και αυτό είναι παραπλανητικό.
  • Αντιμεταθέτουν συλλαβές μέσα μια λέξη π.χ. διαβάζουν νοκοσομείο αντί νοσοκομείο.
  • Δυσκολεύονται στα συμφωνικά συμπλέγματα π.χ. διαβάζουν σφαγίδα αντί σφραγίδα, σρατός αντί στρατός. 
  • Παραλείπουν, επαναλαμβάνουν ή προσθέτουν μικρές λέξεις όπως να, και,…
  • Διαβάζουν καθρεφτικά μικρές λέξεις π.χ. αχ αντί χα,αν αντί να, ζάρι αντί ρίζα, ήταν αντί νάτη
  • Προφέρουν λανθασμένα κάποια φωνήεντα π.χ. κόνω αντί κάνω.
  • Δυσκολεύονται στην κατανόηση του κειμένου, γιατί ρίχνουν το βάρος στην «αποκωδικοποίηση» των λέξεων, στην ορθή και ακριβή ανάγνωση.

Μια εξαιρετική ταινία για τη δυσλεξία παρουσιάζεται παρακάτω:

                              Σαν αστέρια στη γη (Taare Zameen Par) [2007]

Είναι ο τίτλος της ταινίας που ασχολείται με το θέμα της Δυσλεξίας. Στα αγγλικά μεταφράζεται “Every child is Special.” Η ταινία είναι ινδικής παραγωγής.
Πρόκειται για μια εξαιρετική ταινία, που αξίζει να παρακολουθήσουν όλοι οι εκπαιδευτικοί, ειδικής και γενικής αγωγής. Η ταινία πραγματεύεται το θέμα της δυσλεξίας μέσα από την ιστορία ενός μικρού μαθητή της Γ’ τάξης δημοτικού σχολείου, του Ishaan, ο οποίος δυσκολεύεται με τα μαθήματα, αδυνατεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του σχολείου, δεν γράφει σωστά, δεν διαβάζει όπως οι συμμαθητές του, δεν συγκεντρώνεται με αποτέλεσμα να τον πιέζουν να διορθωθεί ,τόσο οι δάσκαλοι του όσο και οι γονείς του, θεωρώντας τον τεμπέλη και ανόητο. Οι γονείς του αποφασίζουν να  τον στείλουν εσώκλειστο σε ένα αυστηρό σχολείο και έτσι τα προβλήματα του μικρού μαθητή αυξάνονται καθώς αισθάνεται μοναξιά και εγκατάλειψη. Παραιτείται επίσης, και από την μεγάλη του αγάπη, την ζωγραφική και πέφτει σε κατάθλιψη.  Τα πράγματα για τον Ishann αλλάζουν όταν στο σχολείο διορίζεται ένας καινούργιος καθηγητής καλλιτεχνικών, ο οποίος αντιλαμβάνεται τα προβλήματα του μικρού του μαθητή, καθώς είναι και ο ίδιος δυσλεξικός και ξεκινάει έναν αγώνα να τον βοηθήσει γνωρίζοντας ότι το παιδί έχει ξεχωριστές ικανότητες. Ο αγώνας του είναι δύσκολος, καθώς αντιμετωπίζει την αντίδραση των συναδέλφων και των γονιών του παιδιού. Η προσωπική του δουλειά και ένας διαγωνισμός ζωγραφικής, θα συντελέσουν ώστε ο  Ishann να ανακτήσει την χαμένη του αυτοπεποίθηση και να καταφέρει να ξεχωρίσει από τους συμμαθητές του.


ΠΑΤΑΤΟΥΚΟΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ


Περισσότερες πληροφορίες

0 σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Σύμβολο κράτησης θέσης avatar

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση