Φιλολογική παρουσία

Μια προσπάθεια ενημέρωσης

Μαθησιακές Δυσκολίες

Ιαν 201529

μαθησιακές δυσκολίες

Μαθησιακές Δυσκολίες

ΔΥΣΛΕΞΙΑ

Είναι η εξελικτική δυσκολία στην επεξεργασία του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια δυσκολία στην ανάγνωση, δυσανάλογα επίμονη προς την ηλικία και το νοητικό δυναμικό του μαθητή, και επίσης επίμονη αδυναμία στην εκμάθηση της ορθογραφίας των λέξεων. Σε πολλές περιπτώσεις, η δυσλεξία φαίνεται να κληρονομείται. Δεν είναι ασθένεια, αλλά μια διαφορετικότητα στη δομή του εγκεφάλου, η οποία χρειάζεται ένα διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας. Τα άτομα με δυσλεξία είναι χαρισματικά και πολύ παραγωγικά. ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΑ

Είναι η δυσκολία στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων, παρά την απουσία εμφανούς διαταραχής, όπως κάποιο σύνδρομο ή νοητική υστέρηση. Η δυσαριθμησία μπορεί να είναι: α) αναπτυξιακή ή εξελικτική β) επίκτητη. Στην πρώτη περίπτωση, αναφερόμαστε σε άτομα σχολικής ηλικίας (μαθητές) που για πρώτη φορά έρχονται σε επαφή και αποκτούν μαθηματικές γνώσεις και δεξιότητες. Η δεύτερη αφορά άτομα που έχουν μάθει μαθηματικά, αλλά αργότερα, κατά την παιδική/εφηβική ή συχνότερα ενήλικη ζωή τους, χάνουν αυτή την ικανότητά τους, κάτι που οφείλεται σε μια επίκτητη διαταραχή που συνδέεται με κάποια βλάβη στον εγκέφαλο. Ο όρος «αναπτυξιακή» σημαίνει απλώς ότι το παιδί δεν αποκτά εύκολα μαθηματικές γνώσεις και δεξιότητες, και το πρόβλημα συνδέεται με την ποιότητα της αρχικής του μάθησης.

ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ

 Είναι μια νευρολογική διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη γραφή, με παραμορφώσεις ή λάθη. Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή σχηματίζουν γράμματα με λάθος μέγεθος ή και κατεύθυνση ή γράφουν λανθασμένες και με ορθογραφικά σφάλματα λέξεις, παρά τις οδηγίες για το αντίθετο. Επίσης, είναι πιθανό να έχουν και άλλες δυσκολίες μαθησιακές, αλλά συνήθως δεν έχουν κοινωνικές δυσκολίες.

ΔΥΣΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

Η αιτιολογία της δυσαναγνωσίας δεν είναι σαφής, όπως συμβαίνει και με την πλειοψηφία των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Τα αίτιά της μπορεί να ποικίλλουν. Οι περισσότερες σύγχρονες έρευνες συμπεραίνουν ότι πρόκειται για πρόβλημα στην καταγραφή και επεξεργασία αυτού που βλέπουμε την ώρα της ανάγνωσης και μπορεί να επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι το περιβάλλον ή το φως. Πρόκειται για ανικανότητα του εγκεφάλου να αποκωδικοποιήσει οπτικά ερεθίσματα του κειμένου. Άλλη παράμετρος που ενδεχομένως μπορεί να εμπλέκεται είναι η φωνολογική αποκωδικοποίηση των ήχων. Όπως και να έχει, είναι γεγονός ότι μπορούμε να υποψιαστούμε από πολύ μικρή ηλικία ότι το παιδί μας παρουσιάζει ανάλογη δυσκολία. Στην αντιμετώπιση του προβλήματος, καθοριστικό ρόλο παίζει η έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση από το λογοθεραπευτή, που λύνει το πρόβλημα από τη ρίζα του. Έτσι, ανάλογα με το παιδί και το είδος της διαταραχής, η λύση μπορεί να είναι άμεση ή μακροχρόνια, εφόσον στην προκειμένη περίπτωση επιλεγεί και καθοριστεί το ιδανικό θεραπευτικό πρόγραμμα, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του εκάστοτε μαθητή.

ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

& ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Πολλά παιδιά, ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, χαρακτηρίζονται από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς ζωηρά, υπερκινητικά, απρόσεκτα, δραστήρια ή ανυπάκουα. Αυτή η συμπεριφορά, αν και δυσκολεύει τη ζωή των γονέων και των δασκάλων, θεωρείται έως μια ηλικία φυσιολογική. Παρ’ όλα αυτά, όμως, επιβαρύνουν την καθημερινή ζωή του παιδιού, καθώς και τη σχολική επίδοσή του. Τι γίνεται, όμως, όταν ένα παιδί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σχεδόν καθόλου στα μαθήματά του; Τι γίνεται, όταν δεν μπορεί να κάνει τις εργασίες του; Όταν δεν έχει την υπομονή να καθίσει σε ένα σημείο σχεδόν ποτέ; Τότε, πιθανόν το παιδί να πάσχει από Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ – Υ). Η διαταραχή αυτή είναι πολύ συχνή κυρίως στα αγόρια και τα χαρακτηριστικά της είναι τρία: η υπερκινητικότητα, η ελλειμματική προσοχή και η παρορμητικότητα.

Αυτισμός

Δεκ 20139

images

 

 

 

 

 

Λονδίνο

Ο αυτισμός μπορεί να εντοπιστεί ακόμη και σε βρέφη δύο μηνών, σύμφωνα με πρώιμα στοιχεία μελέτης. Αυτό αναφέρουν ερευνητές του Πανεπιστημίου Εμορι στην Ατλάντα με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Nature», οι οποίοι ανέλυσαν το πώς τα παιδιά κοιτούν τα πρόσωπα των γύρω τους από τη γέννησή τους ως και την ηλικία των τριών ετών.

Μειωμένη οπτική επαφή

Όπως είδαν οι επιστήμονες τα παιδιά που αργότερα διαγνώσθηκαν με αυτισμό είχαν μειωμένη οπτική επαφή – ορόσημο του αυτισμού – από τους πρώτους κιόλας μήνες της ζωής τους με τα άτομα γύρω τους. Τα ευρήματά αυτά δίνουν ελπίδα για πρώιμη παρέμβαση ενάντια στη διαταραχή.

Οι ερευνητές από την Ατλάντα χρησιμοποίησαν τεχνολογία που καταγράφει τις κινήσεις των ματιών προκειμένου να ελέγξουν τον τρόπο με τον οποίο τα βρέφη κοιτούσαν γύρω τους και αποκρίνονταν σε διαφορετικά ερεθίσματα. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα βρέφη που αργότερα διαγνώστηκαν με αυτισμό έδειχναν σταθερή μείωση της προσοχής τους σε ό,τι αφορούσε το βλέμμα των γύρω τους ήδη από τους δύο μήνες ζωής τους.

Ο επικεφαλής της μελέτης δρ Γουόρεν Τζόουνς ανέφερε στο BBC ότι «τα νέα ευρήματα δείχνουν για πρώτη φορά πως μπορούμε να εντοπίσουμε ορισμένα σημάδια του αυτισμού κατά τους πρώτους μήνες ζωής του παιδιού. Πρόκειται για τα πιο πρώιμα σημάδια της διαταραχής που έχουμε παρατηρήσει ως σήμερα».

Η μελέτη

Οι επιστήμονες μελέτησαν 59 βρέφη που αντιμετώπιζαν αυξημένο κίνδυνο για αυτισμό καθώς είχαν αδέλφια με τη διαταραχή καθώς και 51 βρέφη που ανήκαν σε ομάδα «χαμηλού κινδύνου» για αυτισμό.

Ο δρ Τζόουνς και ο συνάδελφός του δρ Αμι Κλιν παρακολούθησαν τα παιδιά αυτά ως τα τρία έτη τους, όταν και τους έγινε επίσημη εξέταση για διάγνωση του αυτισμού.

Δεν γίνεται αντιληπτό από τους γονείς

Από την εξέταση κρίθηκε ότι 13 παιδιά παρουσίαζαν κάποια διαταραχή του αυτιστικού φάσματος -11 αγόρια και δύο κορίτσια. Τότε οι ειδικοί επέστρεψαν στα στοιχεία που είχαν συλλέξει μέσω της τεχνολογίας καταγραφής της κίνησης των ματιών. Τα αποτελέσματα τους εξέπληξαν. «Στα βρέφη με αυτισμό η οπτική επαφή εμφανίζει σημαντική μείωση ήδη πριν από τους έξι μήνες ζωής» σημείωσε ο δρ Τζόουνς προσθέτοντας ότι αυτή η αλλαγή μπορεί να γίνει αντιληπτή μόνο μέσω προηγμένης τεχνολογίας και όχι από τους γονείς με την απλή οπτική επαφή με τα παιδιά τους. «Δεν είναι κάτι που οι γονείς θα μπορούσαν να δουν. Αν ανησυχούν τότε είναι καλό να μιλήσουν στον παιδίατρό τους».

Αισιοδοξία αλλά και επιφυλακτικότητα

Η δρ Ντέμπορα Ρίμπι από το Τμήμα Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Ντάραμ ανέφερε ότι η μελέτη παρέχει σημαντικές πληροφορίες για πιθανή πρώιμη διάγνωση του αυτισμού.«Αυτοί οι πρώιμοι δείκτες είναι πολύ σημαντικοί ώστε να εντοπίσουμε το νωρίτερο δυνατόν διαταραχές όπως ο αυτισμός ώστε να μπορέσουμε να παρέμβουμε εγκαίρως» είπε.

Από την πλευρά της η Καρολάιν Χάτερσλι, επικεφαλής του Τμήματος Πληροφοριών και Συμβουλευτικής της Εθνικής Εταιρείας για τον Αυτισμό της Βρετανίας σχολίασε ότι «η μελέτη βασίστηκε σε ένα πολύ μικρό δείγμα και χρειάζεται να επαναληφθεί σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα προτού εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα». Η ειδικός συμπλήρωσε ότι«ο αυτισμός είναι μια σύνθετη διαταραχή. Δύο άτομα με αυτισμό δεν είναι ίδια και έτσι είναι δύσκολο να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση στη διάγνωση της διαταραχής αφού πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι πτυχές της συμπεριφοράς του κάθε ατόμου».

Σχολικός εκφοβισμός (bullying)

Φεβ 201318

Σχολικός εκφοβισμός (bullying)εκφοβισμός.

Ο όρος bullying άρχισε να γίνεται πιο έντονος και να τον συναντάμε πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, το φαινόμενο όμως προϋπήρχε και σε πολύ παλαιότερες κοινωνίες. Καθώς όμως η επιθετικότητα και η βία αυξάνονται στις μέρες μας, αναλόγως αυξάνονται και τα κρούσματα αυτού του φαινομένου, το οποίο άρχισε να γίνεται περισσότερο αντιληπτό από γονείς, δασκάλους και επιστήμονες, με αποτέλεσμα να έχουν αυξηθεί οι μελέτες πάνω στο φαινόμενο αυτό. Διαβάστε όλο το άρθρο »

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχολικός εκφοβισμός (bullying)    

Αξιολόγηση μαθητών

Φεβ 201314
Με τον όρο αξιολόγηση των μαθητών εννοούμε τη διαδικασία ελέγχου του βαθμού με τον οποίο οι μαθητές κατακτούν τους σκοπούς και τους στόχους, τους οποίους επιδιώκει το σχολείο.Σκοπός της αξιολόγησης είναι η αποτίμηση του μαθησιακού αποτελέσματος και η ενημέρωση διδασκόντων και διδασκομένων για την έκβαση των προσπαθειών τους. Η αξιολόγηση των μαθητών στο σχολείο μας: Διαβάστε όλο το άρθρο »
από κάτω από: Μαθητές | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Αξιολόγηση μαθητών    

Υλικό κατηγοριών

Εκπαίδευση

Αυτό είναι το προσωπικό  blog της Ιωάννας Πολυχρονίδου.

Ευχαριστώ για την παρουσία σας εδώ.

Αύγουστος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιαν    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Αρχείο



Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων