H Πληροφορική στη Σχολική Εκπαίδευση της Αν. Κρήτης






         Ιστολόγιο που φιλοδοξεί να συγκεντρώσει τη δημιουργικότητα αλλά και την ανάγκη για επικοινωνία και συνεργασία των εκπαιδευτικών Πληροφορικής της Αν. Κρήτης

27 Φεβρουαρίου, 2009

Καταγραφή ύλης ΑΕ

Προς :
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Δ/νση Σπουδών Δ/μιας Εκπαίδευσης
Τμήμα Α΄
Ανδρέα Παπανδρέου 37
15180 Μαρούσι

Θέμα: “Τρόπος καταγραφής στους πίνακες παρακολούθησης και συντονισμού της ύλης του μαθήματος Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΓΕΛ)”

Αξιότιμες/-οι κυρίες/-οι,

Σκοπός του συγκεκριμένου εγγράφου αποτελεί η επισήμανση προβλήματος στην καταγραφή στους πίνακες παρακολούθησης και συντονισμού της ύλης του μαθήματος Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, αλλά και μια πρόταση για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Αυτή τη στιγμή η ύλη στο συγκεκριμένο μάθημα καταγράφεται σημειώνοντας κάθε φορά τον αριθμό της τελευταίας σελίδας που μέχρι τότε έχει διδαχθεί. Αυτός ο τρόπος είναι κατάλληλος για μαθήματα που προσεγγίζονται σειριακά. Όμως, στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, η ύλη προσεγγίζεται παράλληλα, με διττή αναφορά σε δύο, τουλάχιστον, ενότητες της ύλης (Αλγοριθμική – Προγραμματιστικό περιβάλλον) (Βιβλίο Καθηγητή, σελ. 19).
Ο σημερινός τρόπος καταγραφής της ύλης δημιουργεί προβλήματα αφού τα σχολεία δηλώνουν το κάθε ένα με διαφορετικό τρόπο τον τελικό αριθμό σελίδας και έτσι δεν είναι δυνατή η παρακολούθηση και ο συντονισμός της. Για παράδειγμα, στην περίπτωση (1-59, 115-198) άλλα σχολεία δηλώνουν 59 και άλλα 198, ενώ έχουν κάνει την ίδια ύλη, ενώ σχολεία που έχουν δηλώσει τον ίδιο αριθμό τελευταίας σελίδας πχ 143 μπορεί να έχουν κάνει διαφορετικές σελίδες και διαφορετικό πλήθος σελίδων.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, προτείνονται κατά προτεραιότητα καταλληλότητας, οι ακόλουθες λύσεις:
1. η καταγραφή με διαστήματα σελίδων, για παράδειγμα (1-59, 115-198), με την οποία έχουμε όλη την πληροφορία. Η λύση αυτήν είναι η καλύτερη, κατά τη γνώμη τη δική μου αλλά και των συναδέλφων με τους οποίους επικοινωνώ καθημερινά.
2. Εάν όμως η υπηρεσία σας επιμένει στην καταγραφή με ένα και μόνο ένα αριθμό, προτείνεται από την καινούρια σχολική χρονιά η καταγραφή του πλήθους των σελίδων (στο προηγούμενο παράδειγμα πλήθος σελίδων 143). Με τον τρόπο αυτό έχουμε μόνο την ποσοτική πληροφορία, αλλά και ένα κοινό μέτρο σύγκρισης των σχολείων μεταξύ τους και κάθε σχολείου ως προς το σύνολο της εξεταστέας ύλης.

Παρακαλώ για τη δική σας θέση επί του θέματος.

Με εκτίμηση,

Ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης
Πανσεληνάς Γιώργος

5 Δεκεμβρίου, 2008

Σχολικές δραστηριότητες 2008-2009

Η οργάνωση και η υλοποίηση σχεδίων εργασίας (project) με περιβαλλοντικά, πολιτιστικά θέματα, θέματα αγωγής υγείας, θέματα αγωγής σταδιοδρομίας, καθώς και οι δια-σχολικές συνεργασίες έχοντας ως μέσο τις Νέες τεχνολογίες (e-twinning) αποτελούν ενδεδειγμένες μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης. Συχνά, η διδακτική αυτή προσέγγιση εξυπηρετεί τους στόχους των μαθημάτων Πληροφορικής, τη διαθεματική /διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης, τη συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας, τη σύνδεση του σχολείου με την καθημερινή ζωή και τα σημαντικά ζητήματα της κοινωνίας. Ενεργοποιεί τη συμμετοχή των μαθητών, αξιοποιεί τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους και μέσα από το βίωμα της δραστηριότητας επιδιώκει τη διαμόρφωση ευαισθητοποιημένων πολιτών (δείτε και περσινό σχετικό δικό μου έγγραφο http://plirancrete.sch.gr/files/Nea/PliroforikiSxolikesDrastiriotites.doc).

Τα προγράμματα πρέπει να κατατεθούν στη Δ/νση Δευτ/θμιας μέχρι

15 Δεκεμβρίου 2008

http://dide.ira.sch.gr/loipa/081124125314loi081124.zip

και για το e-twinning http://www.etwinning.gr/index.php μέχρι 10 Δεκεμβρίου 2008

2 Δεκεμβρίου, 2008

Αξιολόγηση Γ΄ Γυμνασίου

Στόχος του μαθήματος της Πληροφορικής στη Γ΄ Γυμνασίου δεν είναι η εκμάθηση της γλώσσας προγραμματισμού Logo αλλά η καλλιέργεια δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων που λύνονται με αλγοριθμικό τρόπο και μάλιστα

με τη μέθοδο «δίνω οδηγίες στον υπολογιστή –>μαθαίνω τον υπολογιστή να επιλύει προβλήματα->και με αυτό τον τρόπο «αναγκάζομαι» ο ίδιος να καταπιαστώ με το πρόβλημα, να το λύσω, να σκεφτώ αλγοριθμικά και να διατυπώσω τον αλγόριθμο» ή αλλιώς

με τη μετάβαση από τη μέθοδο «trial and error» (εκτέλεση εντολών – ανατροφοδότηση – διόρθωση εντολών και πάλι εκτέλεση) στην αλγοριθμική επίλυση προβλημάτων (λύνω το πρόβλημα και διατυπώνω τη λύση του προβλήματος πριν εκτελέσω το πρόγραμμα, χρησιμοποιώντας και έτοιμους αλγόριθμους που έχω στη διάθεσή μου).

Επίσης, όπως έγινε φανερό κατά την περσινή χρονιά υπάρχει δυσκολία στη σύνταξη των εντολών της Logo (διατύπωση αλγορίθμου με αυστηρό συντακτικό) από τους μαθητές μέσα στο μικρό σχολικό χρόνο που αφιερώνεται στο μάθημα της Πληροφορικής, ενώ είναι πολύ πιθανό οι μαθητές να έχουν επιλύσει το πρόβλημα!

Συνεπώς, όπως συζητήθηκε και στις συναντήσεις μας (http://plirancrete.sch.gr/files/ekpYliko/gymnasio/Gymnasia_2008-2009_panselinas.zip), κατά τα γραπτά διαγωνίσματα (ωριαία ή ολιγόλεπτα), όπως και στις απολυτήριες γραπτές εξετάσεις προτείνεται να δίνεται στους μαθητές

ο κατάλογος με τις εντολές της Logo και η σύνταξή τους, όχι όμως το αποτέλεσμα της εκτέλεσης της κάθε εντολής. Αν τώρα υπάρχει η δυνατότητα κατά τις γραπτές ωριαίες ή ολιγόλεπτες δοκιμασίες κάθε μαθητής να έχει μπροστά του έναν υπολογιστή (μικρά τμήματα) είναι στην ευχέρειά σας να τους δώσετε τη δυνατότητα να τον χρησιμοποιήσουν.

Στο www.gymit.gr υπάρχει υλικό και πίνακας με τις εντολές του microworlds Pro, ενώ πρόσφατα αναρτήθηκε και εκπαιδευτικό λογισμικό.

Γιώργος Πανσεληνάς

16 Νοεμβρίου, 2008

Οδηγός εγκατάστασης (s/w) εργαστηρίου Windows, με αυτόματες διευθύνσεις δικτύου, χωρίς domain ή Active Directory

Παρέλαβα τον Σεπτέμβριο το εργαστήριο στο νέο μου σχολείο, και χρειάστηκε να στήσω τα πάντα από την αρχή. Για λόγους που εξηγώ αλλού, κατευθύνθηκα σε λύση Windows & MS-Office, με όλα τα υπόλοιπα open source ή free. Επίσης, με βάση τις ανάγκες του σχολείου, περίσσευε η ανάγκη για domain ή/και Active Directory.

Χρειάστηκε να ψάξω για τον πιο αποδοτικό τρόπο εγκατάστασης και εξασφάλισης της λειτουργικότητας του εργαστηρίου, ώστε η συντήρησή του να είναι στη συνέχεια εύκολη, και οι μαθητές να μη στερούνται όσα χρειάζονται. Η κεντρική ιδέα ήταν να αποφύγω την επανάληψη των ίδιων διαδικασιών για πολλαπλούς χρήστες του ίδιου μηχανήματος, και των ίδιων διαδικασιών για πολλαπλά μηχανήματα.

Επειδή μου πήρε κόπο και χρόνο, και καθώς τίποτε δεν αποκλείει την πιθανότητα κι εγώ ο ίδιος να χρειαστεί στο μέλλον να επαναλάβω τη διαδικασία, κατέγραψα, και μοιράζομαι μαζί σας, τη διαδικασία. Φυσικά, δεν διεκδικώ το αλάθητο, αντιθέτως, πιθανόν να έχετε επί μέρους εναλλακτικές προτάσεις, που θα χαρώ να ακούσω, ώστε να συμπληρώσουμε ακόμη καλύτερα τον οδηγό αυτό.

Για την ιστορία, το εργαστήριο που παρέλαβα, και όπου έγιναν αυτά που αναφέρει ο οδηγός, είχε 12+1 μηχανήματα τεχνολογίας 1999: Pentium III-700 MHz, 128 MB RAM, 20 GB HDD, usb 1.1, DVD ROM. Οι μνήμες αρχαίες, 1 SDRAM dimm PC-133, low density. Το 13ο μηχάνημα διέφερε μόνο στη μνήμη (256 ΜΒ), και στους δίσκους (2×30 GB), ενώ αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι το τοπικό δίκτυο τρέχει στα 10 Mbit (!!!). Δεν ετίθετο, λοιπόν, θέμα λειτουργίας με οποιοδήποτε λειτουργικό (ούτε καν η λύση *ubuntu thin clients) με το υφιστάμενο hardware.

Έτσι, 40 ημέρες προσωπικές δοσοληψίες μέσω ebay (γιατί πουθενά αλλού δεν βρίσκεις τόσο παλιές μνήμες, και καμία νεότερη δεν δούλεψε, καθώς όλες οι PC133 που βγαίνουν ακόμη είναι απλά high density, και πανάκριβες) είχαν ευτυχή κατάληξη, και πλέον όλα τα μηχανήματα έχουν 2×256+1×128=640 MB RAM (το 640 προέκυψε ως σύμπτωση, για 512 πήγαινα, αλλά κάποιοι προμηθευτές που μου δίνανε τα τελευταία τους κομμάτια, μου χάρισαν ό,τι τους έμενε). Το όλον, πέρα από τον προσωπικό χρόνο και κόπο, στοίχισε μαζί με 1 επιστροφή λίγο κάτω από 300 ευρώ, κι ας είναι καλά ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων, που έβαλε το χέρι στην τσέπη.

To bottleneck είναι πλέον οι πολύ αργοί και αρχαίοι για σήμερα 20άρηδες (και τριαντάρηδες) seagate. Οι ίδιοι αποτελούν και τα πιθανά μελλοντικά points of failure, δεδομένης της παλαιότητάς τους. Αυτό που με κάνει απλώς αισιόδοξο είναι το ότι δεν έχουν δουλέψει πολλές ώρες.

12 Νοεμβρίου, 2008

ΗΛΦ – Συνάρτηση Μέσου Όρου

Σχέδιο Μαθήματος
Τίτλος: Χρήση συνάρτησης Μέσου Όρου

Τάξη: Γ’ Γυμνασίου

Εκτιμώμενη διάρκεια: Μία (1) διδακτική ώρα

Διδακτικοί στόχοι
Μετά το τέλος του μαθήματος οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν:
· να εξηγούν πότε χρειάζεται η χρησιμοποίηση της συνάρτησης Μ.Ο.
· να χρησιμοποιούν τη συνάρτηση Μ.Ο.
· να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν τα σωστά ορίσματα της συνάρτησης Μ.Ο.
· να είναι θετικά διακείμενοι ως προς τη χρήση συναρτήσεων

Εκτίμηση των γνωστικών δυσκολιών των μαθητών:
· Οι μαθητές έχουν εξοικειωθεί με το περιβάλλον των Ηλεκτρονικών Λογιστικών Φύλλων (ΗΛΦ) π.χ. κελιά, αναφορές κλπ
· Οι μαθητές ήδη γνωρίζουν την έννοια του μέσου όρου από τα μαθηματικά
· Υπάρχει δυσκολία στην επαλήθευση ορθής λειτουργίας

Παιδαγωγική προσέγγιση
· Στην εισαγωγή χρησιμοποιούνται ερωτήσεις-απαντήσεις.
· Οι μαθητές δουλεύουν ατομικά ή/και ομαδοσυνεργατικά (ομάδες των 2-3 μαθητών).
· Ο ρόλος του διδάσκοντα είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός των δραστηριοτήτων των μαθητών.
· Η χρήση της συνάρτησης του μέσου όρου εισάγεται με επίδειξη,

Μέσα διδασκαλίας
Λογισμικό επεξεργασίας ΗΛΦ (π.χ. Excel)
Φύλλο εργασίας των μαθητών

Φάσεις
1. Εισαγωγή
α) Δίνεται ένα έτοιμο φύλλο εργασίας (πρώτο φύλλο στο συνημμένο αρχείο).
Τα δεδομένα αντιστοιχούν σε πίνακα μαθητών και βαθμολογιών σε δύο μαθήματα: Πληροφορική και Τεχνολογία.
Το ζητούμενο είναι η εξαγωγή του μέσου όρου.
Παρατηρήσεις:
– επιλέχθηκε η δύαδα αυτή των μαθημάτων καθώς είναι παράδειγμα άμεσα συνδεδεμένο με τη σχολική τους πραγματικότητα.
– τα δεδομένα πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένα έτσι ώστε οι Μ.Ο. να μην έχουν δεκαδικά (και η μορφοποίηση αντίστοιχα).
β) Υπενθυμίζεται η μαθηματική έννοια του μέσου όρου: (α+β) / 2
γ) Υπενθυμίζεται η χρήση τύπων στο ΗΛΦ: στη συγκεκριμένη περίπτωση πρέπει στο κελί E4 να πληκτρολογηθεί ο τύπος =(C4+D4) / 2

2. Νέα στοιχεία
Εισάγεται η έννοια της συνάρτησης στο ΗΛΦ από το πλήκτρο Σ, επιλέγοντας τα κατάλληλα ορίσματα.
α) Γίνεται πρώτα επίδειξη από τον καθηγητή σε ένα κελί.
β) μετά γίνεται εφαρμογή από τους μαθητές στο δικό τους φύλλο εργασίας για όλα τα κελιά.
Παρατήρηση
– η εφαρμογή της συνάρτησης γίνεται χωρίς χρήση αυτόματης συμπλήρωσης (πρέπει να επιλέξουν οριζόντια τα ορίσματα).

3. Εμπέδωση
α) Οι μαθητές μπορούν να αλλάξουν τις τιμές (βαθμολογίες επιμέρους μαθημάτων) και να δουν πώς αμέσως αλλάζει και ο μέσος όρος.
β) Οι μαθητές μπορούν να συμπληρώσουν τους Μ.Ο. και ανά μάθημα (και κάθετα)
γ) Ως επανάληψη και εμπέδωση γίνεται παρατήρηση και επεξήγηση της σύνταξης της συνάρτησης (από τη γραμμή τύπων)
δ) Επειδή πολύ συχνά, όταν οι μαθητές ακούν Μ.Ο. σκέφτονται αμέσως (α+β)/2 (και όχι /3 ή /ν) υπάρχουν και τα 2 επόμενα φύλλα εργασίας
– δεύτερο φύλλο εργασίας με Μ.Ο. 3 μαθημάτων (π.χ. Άλγεβρα, Γεωμετρία, Μαθηματικά Κατεύθυνσης)

– τρίτο φύλλο εργασίας με όλα τα μαθήματα και εφαρμογή ανά μαθητή και μάθημα (οριζόντια και κάθετα)

Ευνόητο ότι τα παραπάνω ισχύουν τόσο για Microsoft Excel όσο και για ανοικτό λογισμικό π.χ. του OpenOffice.

Τροποποιήστε ελεύθερα!

Παρακαλώ αν έχετε παρατηρήσεις για βελτίωση,
στείλτε τις στην Αφροδίτη Μιχαηλίδη (mail amichail@sch.gr)

Σελίδα Ασκήσεων Γυμνασίου – Γενικού Λυκείου

Στην σελίδα http://daidalos.dyndns.org έχω μαζέψει κάποιες ασκήσεις για μαθητές γυμνασίου λυκείου. Ιδιαίτερη έμφαση έχω δώσει στις ασκήσεις προγραμματισμού με το kTurtle (έκδοση για KDE 3. Κάποια στιγμή και για KDE 4 … ), αλλά υπάρχουν και ασκήσεις για το OpenOffice Writer καθως και HTML

Πέρισυ δουλέψαμε σχεδόν εξ’ολοκλήρου με όλες τις τάξεις απο αυτήν την σελίδα. (Α,Β Λυκείου και Γ γυμνασίου).

Πέρα απο την εξοικονόμιση χαρτιου, το μεγάλο πλεονέκτημα είναι ότι κάθε μαθητής κινείται με τον δικό του ρυθμό και σε ασκήσεις που αντιστοιχούν στο επίπεδό του. Για παράδειγμα στην Β Λυκείου είχα μαθητές που έκαναν HTML και μαθητές που έκαναν επεξεργασία κειμένου στο ίδιο εργαστήριο. Φέτος στην Α άλλοι κάνουν επεξεργασία κειμένου και άλλοι προγραμματισμο.

Το μεγάλο μειονέκτημα: αν δεν υπάρχει internet δεν έχουν ασκήσεις… (έχει συμβεί δυο-τρεις φορές και με έχει φέρει σε δύσκολη θέση!)

Επίσης μειονέκτημα είναι το ότι χρειάζεται να πηγαίνεις γύρω-γύρω σε κάθενα και να αφιερώνεις λίγο χρόνο παραπάνω για να τον βοηθήσεις. (Αυτό δεν είναι απαραίτητα μειονέκτημα βέβαια, άλλα έχει χρειαστεί να πώ το ίδιο πράγμα δέκα φορές μέσα σε 10 λεπτά)

Οι ασκήσεις αλλάζουν συνεχως προκειμένου να γίνουν πιο κατανοητές και πιο απλές.

Ειδικά οι ασκήσεις προγραμματισμού νομίζω ότι έχουν πολύ ενδιαφέρον!

Οποιαδήποτε σχόλια είναι ευπρόσδεκτα.

Ευχαριστώ για το χρόνο σας,
Χαριτάκης Γιάννης ΠΕ19 –
Γυμνάσιο/Λύκειο Χάρακα Ηρακλείου

22 Οκτωβρίου, 2008

Βασικές μορφοποιήσεις με την html (Σενάριο Μαθήματος)

Αντικείμενο Διδασκαλίας:
Δημιουργία Ιστοσελίδας – γλώσσα html
Βασικές μορφοποιήσεις με την html

Σφακιανάκης Μανόλης
Φρεσκάκης Δημήτρης

Βαθμίδα/Τάξη:
Β΄ ΕΠΑ.Λυκείου

Γνωστικό Υπόβαθρο μαθητών:
Χρήση Η/Υ, Χρήση Διαδικτύου ( Φυλλομετρητή, αναζήτηση πληροφορικών κλπ), Επεξεργασία κειμένου, φύλλα εργασίας.

Διδακτικοί στόχοι του μαθήματος:
Να κατανοήσουν καλύτερα την έννοια της ετικέτας-οδηγίας,
να μάθουν τις βασικές ετικέτες μορφοποίησης b, u, i, font , hr,
να εξασκηθούν στην χρήση τους
και να οδηγούνται πιο εύκολα στην σωστή επιλογή τους

Διδακτικές Τεχνικές/Προσεγγίσεις:
Εισήγηση,
Παρουσίαση των παραπάνω ετικετών και επεξήγηση της χρήσης και λειτουργίας τους με παραδείγματα στον πίνακα.
Εργασία σε Ομάδες,
• Με χρήση φυλλομετρητή οι μαθητές θα επισκεφτούν την ιστοσελίδα του σχολείου και θα αναγνωρίσουν τις παραπάνω ετικέτες στον κώδικα της σελίδας.
• Να συμπληρωθεί και να βρεθούν τα λάθη στον εννοιολογικό χάρτη που θα δοθεί

Χρονοπρογραμματισμός Διδασκαλίας
Διάρκεια διδασκαλίας: 2 διδακτικές ώρες

Εποπτικά και Διδακτικά μέσα:
Πίνακας, Υπολογιστές, Φυλλομετρητής, Φύλλο Εργασίας & Φύλλο Αξιολόγησης (Εργασία για το σπίτι) που έχει σχεδιαστεί από τον εκπαιδευτικό.

Αξιολόγηση:
Θα δοθεί φύλλο αξιολόγησης στο οποίο θα ζητείται από τον μαθητή να φτιάξει μια απλή ιστοσελίδα κάνοντας χρήση του κειμενογράφου «Σημειωματάριο», παρουσιάζοντας τον εαυτό του (τα στοιχεία του) κάνοντας χρήση των παραπάνω μορφοποιήσεων καθώς και της προηγούμενης γνώσης πάνω στην html.

Φύλλο Εργασίας

Θα πρέπει να δημιουργηθούν ομάδες εργασίας των δύο μαθητών ανά Η/Υ και κάθε ομάδα καλείται να ασχοληθεί με τις δύο παρακάτω εργασίες:

• Ανοίξτε τον φυλλομετρητή που είναι εγκαταστημένος στον Η/Υ σας και μεταβείτε στην ιστοσελίδα του σχολείου μας (δίδετε). Δέστε τον κώδικα της σελίδας και αναγνωρίστε πέντε (5) μορφοποιήσεις με τις ετικέτες που διδαχτήκατε σήμερα. Εξηγήστε τι περιμένετε απ’ αυτές τις μορφοποιήσεις και στη συνέχεια διαπιστώστε την ορθότητάς τους στην κεντρική σελίδα.

• Δίνετε ο παρακάτω εννοιολογικός χάρτης.

Καλείστε να συμπληρώσετε τα κενά κελιά και να διαπιστώσετε αν τυχόν υπάρχουν λάθη στον παραπάνω πίνακα.

Φύλλο Αξιολόγησης

Χρησιμοποιώντας ένα οποιονδήποτε κειμενογράφο(συνιστάται ο κειμενογράφος «Σημειωματάριο»), προσπαθήστε να φτιάξετε ένα βιογραφικό με τα βασικά στοιχεία σας, όπως: ονοματεπώνυμο, ηλικία, σχολείο, τάξη, δ/νση κατοικίας, τηλ. επικοινωνίας, ενδιαφέροντα – χόμπι και ότι άλλο εσείς θεωρείτε ως αξιόλογο.
Στην κορυφή η ιστοσελίδα θα ξεκινάει με την επικεφαλίδα ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ.
Θα πρέπει να προσέξουμε να κάνουμε ορθή χρήση των ετικετών μορφοποίησης έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι αισθητικά όσο το δυνατόν πιο άρτιο.

Σχέδιο Μαθήματος ΑΕ

Σκοπός – Αντικείμενο Διδασκαλίας
Η δραστηριότητα αυτή αφορά στην κατανόηση της δομής απλής επιλογής στο σχεδιασμό αλγορίθμων.

Γνωστικό υπόβαθρο των μαθητών
• Οι μαθητές γνωρίζουν ήδη να χρησιμοποιούν βασικές τεχνικές (ψευδοκώδικα, λογικό διάγραμμα) και βασικές συνιστώσες (π.χ. μεταβλητές, σταθερές, εντολές εισόδου/εξόδου) δημιουργίας αλγορίθμου.
• Επίσης χρησιμοποιούν ήδη τη δομή ακολουθίας για την επίλυση προβλημάτων.

Διδακτικοί στόχοι
Μετά το τέλος του μαθήματος οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν
• Να αναγνωρίζουν τη δομή που χρησιμοποιεί ένας δοσμένος αλγόριθμος (ακολουθίας ή επιλογής)
• Να αναγνωρίζουν την έννοια και το ρόλο της συνθήκης σε ένα αλγόριθμο με δομή επιλογής
• Να αναφέρουν πιθανές μορφές για συνθήκη σε ένα αλγόριθμο με δομή επιλογής
• Να διακρίνουν τις διαφορές ανάμεσα στη δομή ακολουθίας και στη δομή επιλογής

Δραστηριότητες / Διδακτικές τεχνικές
• Ερωτοαπαντήσεις με αναφορά στην καθημερινότητα (‘τι σημαίνει επιλέγω;’, οι μαθητές αναφέρουν παραδείγματα με επιλογές από την καθημερινή τους ζωή)
• Ο εκπαιδευτικός αναφέρει πώς αναπαρίσταται γενικά η δομή της επιλογής σε ψευδοκώδικα (Αν συνθήκη Τότε Εντολές 1 αλλιώς Εντολές 2 Τέλος_αν)
• Δίνει παραδείγματα (προβλήματα με συνθήκες)
• Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες και από κοινού επιλύουν προβλήματα (ομαδοσυνεργατική προσέγγιση)

Εκπαιδευτικά μέσα
• Η αποτελεσματική χρήση του προγραμματιστικού περιβάλλον που δίνεται (Διερμηνευτής ΓΛΩΣΣΑΣ) για επίλυση απλών προβλημάτων προγραμματισμού

Αξιολόγηση
• Χρησιμοποίηση φύλλου εργασίας

Επιμέλεια : Κυριακή Μαραγκάκη – Σταυρούλα Κιζλαρίδου

11 Σεπτεμβρίου, 2008

Η φετινή σχολική χρονιά ήταν μια χρονιά προσαρμογής στο νέο σχολικό βιβλίο, ιδιαίτερα για την Γ΄ Γυμνασίου στην οποία άλλαξε σε μεγάλο βαθμό και η διδακτέα ύλη. Ιδιαίτερα προβλήματα δεν παρατηρήθηκαν, ωστόσο θα ήθελα να κάνω μερικές επισημάνσεις, οι οποίες βέβαια έχουν συζητηθεί και στις ενημερωτικές συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του έτους.

Το βασικό πρόβλημα ξεκινάει από τα περιορισμένα χρονικά όρια της μίας διδακτικής ώρας την εβδομάδα, στη διάρκεια της οποίας είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αξιοποιηθεί ουσιαστικά ο εργαστηριακός εξοπλισμός και να καλυφθεί ταυτόχρονα το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Ειδικά φέτος με τις απεργίες, σχολικές εκδηλώσεις, αργίες και εκδρομές χάθηκαν πάρα πολλές ώρες διδασκαλίας, με αποτέλεσμα να καλυφθεί μικρό μόνο μέρος της διδακτέας ύλης. Αξίζει να αναφέρω ότι σε τμήματα της Β΄ τάξης μετά το μάθημα της 2/4/2008, το επόμενο και τελευταίο μάθημα του έτους έγινε στις 14/5/2008! Συνολικά όλο το 3ο Τρίμηνο πραγματοποιήθηκαν το πολύ 5 ώρες διδασκαλίας. Αυτές οι συνθήκες, αφενός καθιστούν αναποτελεσματική τη διαδικασία της μάθησης και αφετέρου οδηγούν στην απαξίωση του μαθήματος από την πλευρά των μαθητών. Επιπλέον, πώς μπορεί να αξιολογήσει αντικειμενικά ένας εκπαιδευτικός που έχει δει τους μαθητές του 5 φορές στη διάρκεια 3 μηνών; Θεωρώ επομένως επιτακτική την ανάγκη για προσθήκη τουλάχιστον μιας ακόμα διδακτικής ώρας την εβδομάδα.

Αναλυτικά για κάθε τάξη διαπιστωθήκαν τα παρακάτω:

  • Τα μαθήματα στην Α΄ τάξη κύλησαν ομαλά και το νέο βιβλίο βοήθησε σημαντικά τη διαδικασία. Οι ερωτήσεις και οι δραστηριότητες του βιβλίου διευκολύνουν αρκετά τον εκπαιδευτικό. Γίνονται εύκολα κατανοητές από τους μαθητές και είναι αρκετά ευχάριστες για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Οι ενότητες είναι κατάλληλα δομημένες ώστε να καλύπτονται στα πλαίσια 1 έως 2 διδακτικών ωρών και δεν πλατειάζουν στη θεωρία ώστε να κουράζουν τους μαθητές (σε σύγκριση πάντα με το προηγούμενο βιβλίο). Το συνοδευτικό υλικό παρουσιάσεων που διατέθηκε στο Internet είναι επίσης μια καλή βάση που, με μικρές προσαρμογές, αποτελεί χρήσιμο βοήθημα για τον καθηγητή. Συμπερασματικά, σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, διαπιστώνω σημαντική βελτίωση στον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων και θετική ανταπόκριση από τους μαθητές. Πιστεύω πως το νέο βιβλίο έπαιξε καταλυτικό ρόλο για αυτό το αποτέλεσμα.
  • Στη Β΄ Τάξη αντίθετα υπήρξαν αρκετά προβλήματα. Εκτός από την απώλεια διδακτικών ωρών που αναφέρθηκε παραπάνω, η χρήση του παλιού βιβλίου για την κάλυψη της νέας διδακτέας ύλης δημιούργησε τεράστια σύγχυση στους μαθητές και μεγάλη δυσκολία στην εκπαιδευτικό. Ενότητες που θα έπρεπε να καλυφθούν σε 2 διδακτικές ώρες (π.χ. τα Πολυμέσα ή Internet), περιλαμβάνονται σε 30 σελίδες του παλιού βιβλίου. Κατά συνέπεια, το βιβλίο χρησιμοποιήθηκε μόνο στις πρώτες ενότητες (Εσωτερικό του Υπολογιστή, Ψηφιακός Κόσμος) και στη συνέχεια σχεδόν εγκαταλείφθηκε (εξάλλου οι ίδιοι μαθητές από την προηγούμενη σχολική χρονιά το είχαν καταργήσει).

Για την καλύτερη κατανόηση των πρώτων ενοτήτων χρησιμοποιήθηκε εκπαιδευτικό λογισμικό που έχει σταλεί από το ΥΠΕΠΘ (ΔΕΛΥΣ, Ανακαλύπτω τις Μηχανές, CD ROM Πληροφορικής Γυμνασίου). Έχει διαπιστωθεί και από προηγούμενα σχολικά έτη, ότι οι δραστηριότητες στο λογισμικό ΔΕΛΥΣ (Συναρμολόγηση του ΗΥ, Ψηφιακή Ζυγαριά, Κωδικοποίηση – Αποκωδικοποίηση), είναι ιδιαίτερα ευχάριστες για τους μαθητές. Ωστόσο αφιερώθηκαν αρκετά περισσότερες ώρες από τις προβλεπόμενες για να γίνει δυνατή η κατανόηση των παραπάνω εννοιών (bitbyte, κωδικοποίηση).

Για την κάλυψη των ενοτήτων Πολυμέσα και Internet, οι μαθητές υλοποίησαν μια παρουσίαση στο PowerPoint στην οποία ενσωμάτωσαν εικόνες από clipart και από το Internet, φωτογραφίες τους από την web camera του εργαστηρίου, έτοιμα ηχητικά εφέ και δικά τους μηνύματα που ηχογράφησαν στο εργαστήριο, κουμπιά ενεργειών, υπερσυνδέσεις σε διαφάνειες και ιστοσελίδες, εφέ εναλλαγής και κίνησης. Στο τέλος κάθε μαθητής παρουσίασε την εργασία του σε όλη την τάξη. Επίσης χρησιμοποιήθηκε ελεύθερο λογισμικό επεξεργασίας εικόνας για την κατανόηση των φίλτρων, λογισμικό δημιουργίας και επεξεργασίας midi καθώς και η εφαρμογή Movie Maker για δημιουργία και επεξεργασία video. Όπως γίνεται αντιληπτό, πάλι αφιερώθηκαν πολύ περισσότερες ώρες από τις προβλεπόμενες, ωστόσο δραστηριοποιήθηκαν όλοι οι μαθητές, ακόμα και οι πολύ αδύναμοι.

Η ενότητα των υπολογιστικών φύλλων παρουσιάστηκε πολύ σύντομα στο τέλος του έτους.

  • Στη Γ΄ Τάξη οι διδακτικές ώρες αφιερώθηκαν σχεδόν εξ’ ολοκλήρου στον Προγραμματισμό σε γλώσσα Logo.

Στη μέση περίπου του σχολικού έτους, έγινε αναφορά στις υπηρεσίες Internet και στο Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο (καθώς δεν είχαν διδαχθεί σε προηγούμενα έτη), ανοίχθηκαν λογαριασμοί για τους μαθητές στο Σχολικό Δίκτυο και έγινε σύντομη παρουσίαση του δικτυακού τόπου students.sch.gr και των υπηρεσιών που προσφέρει. Επίσης έγινε συζήτηση για τους κινδύνους και την ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Έγινε προσπάθεια να παρακινηθούν τα παιδιά ώστε να χρησιμοποιούν το λογαριασμό του σχολικού δικτύου για τη μεταξύ τους επικοινωνία και την αποστολή των εργασιών τους στην καθηγήτρια, αλλά ανταπόκριση υπήρξε από πολύ μικρή μερίδα μαθητών.

Σε ότι αφορά στην ενότητα του Προγραμματισμού σε Logo χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό Microworlds Pro που έχει διατεθεί στο σχολείο μας από το ΥΠΕΠΘ. Έχω να παρατηρήσω τα εξής:

· Το νέο βιβλίο δε δόθηκε στην Γ΄ τάξη και το παλιό δεν κάνει καμία αναφορά στη γλώσσα Logo. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μοιράζονται φωτοτυπίες του βιβλίου στους μαθητές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, δόθηκαν συνοπτικοί πίνακες με τις βασικές εντολές της Logo και τη σύνταξή τους, φύλλα εργασιών και ασκήσεων για το σπίτι, αλλά οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε πολύ καλά που καταλήγουν οι φωτοτυπίες που δίνουμε στους μαθητές μας…

· Για να γίνουν κατανοητές οι έννοιες των μεταβλητών και των δομών επιλογής και επανάληψης αφιερώθηκαν πάρα πολλές ώρες (πολύ περισσότερες από τις προβλεπόμενες) και πάλι με αμφίβολα αποτελέσματα.

Έχω την αίσθηση ότι μόνο μια μικρή μερίδα μαθητών μπορεί να παρακολουθήσει ουσιαστικά τις έννοιες που εξετάζονται. Ένα μεγάλο ποσοστό αντιλαμβάνεται τις απλές εντολές εμφάνισης μηνυμάτων και σχεδίασης γραφικών, αλλά εγκαταλείπει μόλις παρουσιαστούν πιο σύνθετες έννοιες όπως μεταβλητές, επιλογή και επανάληψη.

· Οι μαθητές μαθαίνουν σχετικά εύκολα να τροποποιούν υπάρχουσες εντολές στον υπολογιστή ώστε να αλλάζουν έτοιμες διαδικασίες, αλλά η εξ’ αρχής δημιουργία διαδικασιών, τους είναι ιδιαίτερα δύσκολη και στο περιβάλλον της Logo, πόσο μάλλον στο χαρτί που δεν έχουν άμεση αντίληψη του αποτελέσματος κάθε εντολής που συντάσσουν. Κατά συνέπεια, σχεδόν κάθε γραπτή εξέταση έχει απογοητευτικά αποτελέσματα. Πώς θα ανταποκριθούν λοιπόν αυτά τα παιδιά στις Γραπτές Εξετάσεις του Ιουνίου; (Για να μην αναφέρω ότι η οδηγία 9 θέματα – 6 θεωρία είναι πλέον ανάξια σχολιασμού…)

· Οι δραστηριότητες μορφής παιχνιδιού (κυνηγητό σκύλου-γάτας, λαβύρινθος,…) αντιμετωπίστηκαν με ενδιαφέρον από το σύνολο των μαθητών αλλά οι περισσότεροι εστίασαν στην ένθεση των γραφικών, στην αλλαγή των χρωμάτων και των μοτίβων, και όχι στις εντολές της γλώσσας και τη δομή του προγράμματος.

Συμπερασματικά, αναλογιζόμενη και την εμπειρία προηγούμενων ετών στα οποία προσπάθησα να διδάξω προγραμματισμό στο Γυμνάσιο σε άλλα περιβάλλοντα (QBasic, Pascal,…), αναρωτιέμαι εάν τελικά είναι σκόπιμο να δίνεται τόση βαρύτητα σε αυτό το διδακτικό αντικείμενο στη συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα.

Ως θεματική ενότητα είναι εκείνη που πραγματικά αγαπώ να διδάσκω. Αναγνωρίζω την τεράστια δύναμη του προγραμματισμού στην ανάπτυξη της λογικής, της θετικής σκέψης, της κρίσης, της ανάλυσης και σωστής διατύπωσης και ομολογώ ότι δε θα είχα κανένα πρόβλημα να ασχολούμαι μόνο με αυτό το διδακτικό αντικείμενο σε όλο το Γυμνάσιο. Αλλά ποιες είναι τελικά οι απαιτήσεις μας από ένα μαθητή Γυμνασίου και πόσο επιτυγχάνουμε το στόχο μας με τον τρόπο κάλυψης του συγκεκριμένου μαθήματος;

Κάποιοι από τους μαθητές μου κατάφεραν πραγματικά (και με ιδιαίτερη ευκολία θα έλεγα) να αντιληφθούν και να κατανοήσουν το μάθημα, έφτιαξαν δικές τους δραστηριότητες, τις εμπλούτισαν μόνοι τους με στοιχεία που δεν είχαν ακόμα διδαχθεί. Αλλά ήταν μόνο μια μικρή ελίτ. Η πλειοψηφία, ενώ ξεκίνησε αρκετά θετικά, εγκατέλειψε απογοητευμένη προς το τέλος της χρονιάς. Και αναρωτιέμαι: μπορώ να έχω απαίτηση από ένα παιδί που δυσκολεύεται να γράψει μία λέξη της ελληνικής γλώσσας χωρίς να ξεχάσει κάποιο γράμμα, να πληκτρολογήσει μια εντολή που ακόμα και στην εξελληνισμένη της έκδοση απαιτεί συγκεκριμένη ορθογραφία και σύνταξη; Όλοι γνωρίζουμε ότι ένας interpreter δεν μπορεί να δείξει «κατανόηση για τα ορθογραφικά». Πώς να ενθαρρύνω ένα παιδί που ενώ έχει πραγματικά τη θέληση να φτιάξει ένα ευχάριστο παιχνιδάκι, δεν μπορεί να φτιάξει τίποτε, γιατί όλες οι εντολές έχουν λάθη και μέχρι να τα διορθώσει έχει χτυπήσει το κουδούνι; Μήπως το σύνθημα «ο υπολογιστής ως εργαλείο έκφρασης και δημιουργίας» ακυρώνεται τελικά από το ίδιο το μάθημα;

Δυστυχώς δεν έχω καταλήξει κι εγώ η ίδια σε μια ολοκληρωμένη τοποθέτηση για το θέμα. Δε θέλω να προτείνω να φύγει ο προγραμματισμός από το Γυμνάσιο γιατί υπάρχουν μαθητές που μπορούν να επωφεληθούν σημαντικά από την ενασχόληση με αυτόν. Αλλά θεωρώ ότι εφόσον είναι υποχρεωτικό και εξεταζόμενο μάθημα για όλους τους μαθητές πρέπει ο τρόπος αντιμετώπισής του να προσαρμοστεί κατάλληλα ώστε να ληφθούν υπόψη οι δυνατότητες και οι ανάγκες όλων των μαθητών.

Θα μπορούσε να βοηθήσει ένα αποκλειστικά γραφικό περιβάλλον ανάπτυξης; Ή ίσως ένας ενσωματωμένος editor εντολών που θα διορθώνει αυτόματα συντακτικά λάθη; Η προσθήκη επιπλέον διδακτικών ωρών ειδικά για την Γ΄ Γυμνασίου; Η αλλαγή του τρόπου αξιολόγησης; Η μετατροπή του μαθήματος από υποχρεωτικό σε επιλογής; Πιστεύω πως αν τεθούν και διερευνηθούν συστηματικά τα παραπάνω θέματα θα μπορέσει να βρεθεί μια αποτελεσματική λύση.

Κλείνοντας, σε ότι αφορά τη γενικότερη χρήση του εργαστηρίου Πληροφορικής (για το οποίο έχει αποσταλεί αναλυτική έκθεση στο ΚΕΠΛΗΝΕΤ), αξίζει να αναφερθεί ότι στα πλαίσια άλλων μαθημάτων (ΣΕΠ, Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία,…), το εργαστήριο χρησιμοποιήθηκε από εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων και ομάδες μαθητών για την εκπόνηση εργασιών και την παρουσίαση πολυμεσικού υλικού. Η ανταπόκριση των μαθητών ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντική, ιδιαίτερα στη χρήση διαδραστικών εφαρμογών και στην υλοποίηση δικών τους εργασιών.

Τέλος θα ήθελα να επισημάνω ότι, στα πλαίσια της διαθεματικής προσέγγισης που εφαρμόζεται πλέον στα περισσότερα μαθήματα, γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική η ανάγκη συνεχούς επιμόρφωσης των υπευθύνων εργαστηρίων Πληροφορικής, αλλά και των καθηγητών Πληροφορικής γενικότερα, τόσο σε θέματα διαχείρισης του Σχολικού Εργαστηρίου όσο και σε θέματα διδακτικής προσέγγισης με χρήση νέων τεχνολογιών. Η επιμόρφωση αυτή θα πρέπει να εξειδικεύεται στις απαιτήσεις κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας και να περιλαμβάνει την παρουσίαση αλλά και την πρακτική εφαρμογή νέων εργαλείων ανάπτυξης και τίτλων εκπαιδευτικού λογισμικού.

Συμπερασματικά, η σχολική χρονιά κύλησε αρκετά ικανοποιητικά με μικροπροβλήματα στην Β΄ τάξη και τη Γ΄ τάξη. Θεωρώ ότι υπάρχουν αρκετά περιθώρια βελτίωσης, που εξαρτώνται κυρίως από την αποτελεσματικότερη προσαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος της Πληροφορικής Γυμνασίου στις πραγματικές ανάγκες της συγκεκριμένης βαθμίδας εκπαίδευσης.

Σητεία 23/05/2008

Ελπίδα Λαγουδάκη

Καθηγήτρια Πληροφορικής

2ου Γυμνασίου Σητείας

Εργασίες μαθητών σε Logo

**

Σενάρια μαθήματος που εκπονήθηκαν τη σχολική χρονιά 2007-2008

Στη διάρκεια του σχολικού έτους 2007-2008 εκπονήθηκαν στα πλαίσια του μαθήματος της Πληροφορικής δύο σχολικές δραστηριότητες όπου ήμουν υπεύθυνη και είχα τον συντονισμό των εργασιών.
Η πρώτη σχολική δραστηριότητα είχε θέμα: «Νέες Τεχνολογίες και Επάγγελμα» και εκπονήθηκε από δύο μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου στο διάστημα από 14-1-2008 μέχρι 5-5-2008. Αναλυτική περιγραφή του περιεχομένου του προγράμματος αυτού επισυνάπτω στο φάκελο «Νέες Τεχνολογίες και Επάγγελμα» μαζί με την εργασία των μαθητριών.
Η δεύτερη σχολική δραστηριότητα ήταν ένα σενάριο μαθήματος πάνω στο γνωστικό μου αντικείμενο. Συγκεκριμένα οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου ανέλαβαν να υλοποιήσουν το σενάριο μαθήματος με θέμα: «Έρευνα μαθητών Τάξης Β’ Γυμνασίου για τις ασχολίες των μαθητών τον ελεύθερο χρόνο τους καθώς επίσης και για τον χρόνο που αφιερώνουν εβδομαδιαίως για το αγαπημένο τους ανάγνωσμα» στο διάστημα από 14-1-2008 έως 7-5-2008. Αναλυτική περιγραφή αυτής της εργασίας επισυνάπτω στο φάκελο «Έρευνα μαθητών» μαζί με τις εργασίες των μαθητών.
Τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια υλοποίησης των παραπάνω δραστηριοτήτων ήταν:
α) Ο περιορισμένος χρόνος που διαθέτουν οι μαθητές δεδομένου ότι το μάθημα της Πληροφορικής είναι 1 ώρα την εβδομάδα και κάτω από το βάρος της διδασκόμενης ύλης δεν πρόλαβαν όλα τα τμήματα της Β’ Γυμνασίου να υλοποιήσουν μέχρι τέλους την εργασία που αναφέρεται στην «Έρευνα μαθητών για τις ασχολίες τους τον ελεύθερο χρόνο τους». Έτσι επιλεκτικά σου στέλνω τις εργασίες των μαθητών που υλοποίησαν μέχρι τέλους το παραπάνω σενάριο μαθήματος.
β) Η πολύ συμπυκνωμένη ύλη της ενότητας που αναφέρεται στο φύλλο υπολογισμών και η μη αναφορά του παλιού σχολικού βιβλίου στο λογισμικό παρουσιάσεων (Power Point) δυσκόλεψε το έργο μου γιατί έπρεπε να αφιερώσω επιπλέον χρόνο να αναφερθώ στο συγκεκριμένο λογισμικό, ώστε όλοι οι μαθητές να μπορούν με άνεση να το χρησιμοποιούν.
γ) Ο πολύς μεγάλος αριθμός μαθητών που χρησιμοποιούν το εργαστήριο Πληροφορικής, λόγω συστέγασης του σχολείου μας με το Εσπερινό γυμνάσιο, δημιουργεί συχνά προβλήματα στη μη λειτουργία των υπολογιστών οπότε αυτό έχει ως συνέπεια να μην τηρούνται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα καθώς επίσης και να μην ολοκληρώνονται οι εργασίες από τους μαθητές.

Με φιλικούς χαιρετισμούς
Μαρία Μαραγκουδάκη
Καθηγήτρια Πληροφορικής

Σενάρια μαθήματος – Δραστηριότητες

« Προηγούμενη Σελίδα Επόμενη Σελίδα: »

© 2025 H Πληροφορική στη Σχολική Εκπαίδευση της Αν. Κρήτης   Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση