H Πληροφορική στη Σχολική Εκπαίδευση της Αν. Κρήτης






         Ιστολόγιο που φιλοδοξεί να συγκεντρώσει τη δημιουργικότητα αλλά και την ανάγκη για επικοινωνία και συνεργασία των εκπαιδευτικών Πληροφορικής της Αν. Κρήτης

13 Ιουλίου, 2009

Απολογισμός της σχολικής χρονιάς 2008-2009 (ΓΕΛ Ασημίου)

Φέτος για πρώτη φορά έγινε χρήση του περιβάλλοντος της «Αλγοριθμικής» στην Α’ Λυκείου, στο μάθημα επιλογής με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Καταφέραμε να ολοκληρώσουμε αρκετές δραστηριότητες από διάφορα σενάρια της Αλγοριθμικής. Πολλά από τα παιδιά επέδειξαν ενδιαφέρον και οι έτοιμες δραστηριότητες πρόσφεραν τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως επιπέδου, να ασχοληθούν. Βασίστηκα σχεδόν αποκλειστικά στις δραστηριότητες δίνοντας επιπλέον συνοδευτικό υλικό για αναφορά. Η γλώσσα των φυλλαδίων δραστηριοτήτων «ξένισε» λίγο αρχικά, όμως αυτό διορθώθηκε γρήγορα.
Ένα θέμα που τέθηκε από μερικά παιδιά ήταν να γίνεται η ενότητα αυτή στην επόμενη τάξη, ώστε να υπάρχει «συνέχεια» με το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον της Γ’ Λυκείου.

Επίσης στην Α’ Λυκείου φέτος λειτούργησε πολύ καλά το κομμάτι του μαθήματος που ασχοληθήκαμε με υπολογιστικά φύλλα. Επειδή στο μάθημα της «Τεχνολογίας» οι μαθητές συνήθως συντάσσουν και χρησιμοποιούν ερωτηματολόγια, στήριξα σχεδόν όλη την ενότητα στο πλαίσιο αυτό, δηλαδή στατιστική επεξεργασία ερωτηματολόγιου. Φάνηκε από το ενδιαφέρον των μαθητών και την μετέπειτα ενασχόλησή τους με την εργασία στο μάθημα της «Τεχνολογίας» ότι η «σύνδεση» των δεξιοτήτων και των γνώσεων που απέκτησαν ήταν επιτυχημένη. Στην ενότητα αυτή του μαθήματος δουλέψαμε όλοι σε ένα ερωτηματολόγιο που είχα ετοιμάσει για το σκοπό του μαθήματος. Στο πρώτο μάθημα έγινε μια σύντομη σύνδεση με προηγούμενη γνώση στα υπολογιστικά φύλλα και διάγνωση των αναγκών των μαθητών. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν συγκεκριμένες δυνατότητες των υπολογιστικών φύλλων, θεωρία και πρακτική εξάσκηση με το ερωτηματολόγιο. Οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο καταγράφηκαν από κάθε ομάδα χωριστά δίνοντας ένα προσωπικό τόνο στην εργασία και κάθε ομάδα εργάστηκε για την εξαγωγή στατιστικών στοιχείων και οπτικοποίηση των αποτελεσμάτων με γραφήματα, ανάλογα με το επίπεδο.

Στην Β’ Λυκείου λειτούργησε ξανά πολύ καλά η ενότητα των πολυμέσων στο μάθημα επιλογής. Ακολουθήσαμε το ίδιο πλάνο ανάπτυξης του μαθήματος όπως και πέρυσι (παρουσίαση & προγραμματισμός των εργασιών, εισηγήσεις & πρακτική εξάσκηση και εκπόνηση εργασίας και παρουσίασή της στην τάξη μετά από την προθεσμία παράδοσης των εργασιών). Υπενθυμίζουμε πως, όπως και πέρυσι έτσι και φέτος ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών δεν διέθετε προσωπικό ηλεκτρονική υπολογιστή και έτσι ήταν απαραίτητο να δοθεί αρκετός χρόνος εξάσκησης και εργασίας εντός των ωρών του μαθήματος.
Προς το τέλος της σχολικής χρονιάς έγινε μια πολύ σύντομη (δύο ώρες) αλλά ταυτόχρονα πολύ υποσχόμενη ενασχόληση με τα Wikis έπειτα από το σεμινάριο για την χρησιμοποίηση των Blogs και Wikis στην εκπαιδευτική διαδικασία που πραγματοποιήθηκε για όλους τους συναδέλφους πληροφορικής. Στο σχολείο μας δεν είχαμε αξιοποιήσει τη χρήση wikis στην εκπαιδευτική διαδικασία και τις εργασίες των μαθητών, όμως σίγουρα την επόμενη σχολική χρονιά θα τα αξιοποιήσουμε (είτε μέσα στα μαθήματα πληροφορικής είτε σε συνεργασία με άλλους καθηγητές).

Επίσης στη Β’ Λυκείου, στο μάθημα κατεύθυνσης Τεχνολογία Επικοινωνιών, έγινε εκτενής χρήση παρουσιάσεων που όπως αξιολόγησαν τα παιδιά έδωσε περισσότερο ενδιαφέρον στο μάθημα και ζήτησαν να επεκταθεί την επόμενη σχολική χρονιά. Από τις εργασίες των μαθητών περισσότερο ενδιαφέρον προκάλεσε όπως και πέρυσι η εργασία σχεδίασης με υπολογιστή, με χρήση του εργαλείου Google SketchUp (http://sketchup.google.com/).

Στην Γ’ Λυκείου ολοκληρώθηκε μια σειρά συνοδευτικού υλικού πάνω στο εκπαιδευτικό βιβλίο. Μέρος της σειράς αυτής σας αποστέλλω με την παράκληση για τις διορθώσεις σας, τις παρατηρήσεις σας, το σχολιασμό σας και, εφόσον αποφασίσετε να χρησιμοποιήσετε κάποιο από το υλικό αυτό, τη συνδρομή σας και κοινοποίηση των αλλαγών σας σε εμάς.

Σχετικά με την εκτέλεση του διδακτικού έργου στο σχολείο μας έχουμε να σημειώσουμε τα παρακάτω.
· Το σχολικό εργαστήριο πληροφορικής και εφαρμογών ηλεκτρονικών υπολογιστών χρησιμοποιείται συνεχώς σε όλα τα μαθήματα πληροφορικής (άλλωστε υπάρχει πρόβλημα χώρου στο σχολείο).
· Το εργαστήριο υπολογιστών διαθέτει παλαιωμένο εξοπλισμό ο οποίος δεν είναι καθόλου εύκολο να αντικατασταθεί λόγω των ιδιαίτερων οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει η ενιαία σχολική επιτροπή Γυμνασίου και Λυκείου Ασημίου. Γνωρίζουμε πως και άλλα σχολεία αντιμετωπίζουν δυσκολίες όμως στην περίπτωσή μας υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και η χρηματοδότηση πάρα πολύ ελλιπής. Φέτος καταφέραμε να λειτουργήσουμε επαρκώς χάρη στη δωρεά υπολογιστών (τεσσάρων εκ των οποίων εξακολουθούν να λειτουργούν τρεις, κυκλοφορίας 2001) από την Αγροτική Τράπεζα, μετά από παρέμβαση του προέδρου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας. Του χρόνου η κατάσταση φαίνεται πως θα είναι ακόμη πιο δύσκολη. Είναι βεβαίως, όπως είχαμε σημειώσει και πέρυσι, ευτυχές το γεγονός ότι καταφέρνουμε να λειτουργήσουμε με δύο μαθητές ανά υπολογιστή, κατά κανόνα, με την έγκριση της προϊσταμένης αρχής.
· Το επίπεδο των μαθητών είναι γενικά καλό αλλά με μεγάλη διακύμανση καθώς κάποιοι από τους μαθητές μας δεν έχουν προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή και αυτό λειτουργεί επιβραδυντικά σε ορισμένες περιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Συνολικά υπάρχει ενδιαφέρον από τους μαθητές και καλή συμπεριφορά. Πρέπει όμως να αναφέρουμε ξανά το αρνητικό στοιχείο της μη προσμέτρησης του βαθμού των μαθημάτων επιλογής που οδηγεί κάποιους μαθητές στην επιλογή τους ακριβώς για αυτό το λόγο γεγονός που δυσκολεύει την εκπαιδευτική διαδικασία.
· Σε σχέση με τα βιβλία και το αναλυτικό πρόγραμμα δεν έχουμε να συμπληρώσουμε κάτι παραπάνω από τα ήδη γνωστά θέματα, όπως είχαμε σημειώσει και πέρυσι. Φαίνεται όμως σχεδόν επιτακτικό πλέον ότι όλο το υλικό που χρησιμοποιείται στην εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να βρίσκεται «online» και να αξιοποιείται «online». Φυσικά σε ένα σχολικό περιβάλλον όπου αρκετοί μαθητές δεν έχουν προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή – πόσο μάλλον άμεση πρόσβαση – χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή να μην δημιουργήσουμε «αδυναμίες» στους ‘μη έχοντες’ μαθητές και, τελικά, «αντιπάθεια» στο μάθημα αλλά ταυτόχρονα και αντίστοιχα ιδιαίτερη προσοχή στην καλλιέργεια της μεθοδικότητας στην αξιοποίηση αυτών των «εργαλείων».

Με εκτίμηση,

Ο καθηγητής πληροφορικής
Σταύρος Παπαδάκης

Ο Διευθυντής
Δημήτριος Γρηγορίου
ΠΕ19 ΠΕ04 Φυσιογνώστης
Διευθυντής ΓΕ.Λ. Ασημίου

5 Ιουλίου, 2009

Απολογισμός σχ. Έτους 2008-2009

Απολογισμός σχολικού έτους 2008-09
Και φέτος ισχύουν γενικά οι περσινές παρατηρήσεις. Προς αποφυγήν επαναλήψεως συνοψίζω τα βασικά σημεία:
– Η μία ώρα την εβδομάδα δεν αρκεί για την κάλυψη της ύλης.
– Ο προγραμματισμός στην Γ’ τάξη είναι πρόβλημα. Οι περισσότεροι μαθητές δεν μπορούν να κατανοήσουν βασικές έννοιες.
– Πρέπει να αλλάξει ο τρόπος εξέτασης στις απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου. Το 6 από τα 9 θέματα (με έξι θεωρητικές ερωτήσεις) δεν είναι το καταλληλότερο για τον προγραμματισμό.

Το βασικό πρότζεκτ στο οποίο συμμετείχαν πολλοί μαθητές ήταν η έκδοση βιβλίου με τίτλο «1ο Γυμνάσιο Σητείας – η ιστορία του σχολείου», στο πλαίσιο του μαθήματος της τοπικής ιστορίας. Κατά τη διάρκεια αυτής της μεγάλης εργασίας, οι μαθητές έμαθαν και καλλιέργησαν πολλές δεξιότητες όπως:
– Ηχογράφηση συνετεύξεων με ψηφιακό καταγραφέα και απομαγνητοφώνηση αυτών.
– Συλλογή μεγάλου όγκου στοιχείων από το αρχείο του σχολείου και επεξεργασία αυτών με χρήση υπολογιστικού φύλλου.
– Δακτυλογράφηση των κειμένων.
– Εύρεση από το Διαδίκτυο δωρεάν λογισμικού για την μετατροπή των αρχείων doc σε pdf
– Λήψη ψηφιακών φωτογραφιών και επεξεργασία αυτών.
– Σάρωση παλιών φωτογραφιών και βελτίωση της ποιότητάς τους με το κατάλληλο εργαλείο.
– Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
– Παρουσίαση του βιβλίου στους τοπικούς φορείς της πόλης.

Διβανίδης Κυριάκος – 1ο Γυμνάσιο Σητείας

Reblog this post [with Zemanta]

2 Ιουλίου, 2009

Ανάλυση αποτελεσμάτων εξετάσεων

Ο συνάδελφος Κογχυλάκης Γιώργος του 7ου Γυμνασίου Ηρακλείου ανέλυσε τα αποτελέσματα των εξετάσεων Πληροφορικής της Γ’ Γυμνασίου του σχολείου του ως προς είδος/κατηγορία θεμάτων ως προς φύλο και επιτυχία. Από το άρθρο βγαίνουν κάποια ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τίθενται κάποια ερωτήματα τα οποία συντείνουν στην ανάλυση της ίδιας της διδασκαλίας της Logo στο Γυμνάσιο. Τον ευχαριστούμε και θα τον περιμένουμε να συζητήσουμε σε κάποια από τις συναντήσεις μας την ερχόμενη σχολική χρονιά ή ακόμα και στο ιστολόγιο μέσω σχολιασμού της συγκεκριμένης ανάρτησης.

http://plirancrete.sch.gr/files/EreunitikesErgasies/analisi%20ejetaseon%20gymnasiou2008-09.pdf

Απολογισμός σχολικής χρονιάς 2008-2009

Φέτος ήταν η πρώτη χρονιά που δίδαξα στο Γυμνάσιο με το καινούριο βιβλίο (πέρυσι έκανα Λύκειο) και μπορώ να πω ότι τα πράγματα δεν πήγαν τέλεια.
Για άλλη μια φορά οι λίγες ώρες ήταν το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετώπισα (είναι γνωστά τα προβλήματα και δεν χρειάζεται να τα αναφέρω ξανά).
Το καινούριο βιβλίο βοηθάει περισσότερο στην οργάνωση αλλά η ύλη που θεωρούν οι συγγραφείς ότι μπορεί να βγει κάθε φορά σε μια ώρα, είναι εκτός τόπου και χρόνου. Μάλιστα με παρέσυρε στο να διδάξω πολύ θεωρία, κάτι που σίγουρα θα αλλάξω του χρόνου. Ως συνέπεια αυτού αλλά και των λίγων ωρών ήταν να μην καταφέρουμε να ολοκληρώσουμε κάποια projects που είχα στο μυαλό μου.
Για τη Γ Γυμνασίου τα προβλήματα έχουν ήδη αναφερθεί από άλλους και δεν χρειάζεται να τα ξαναπώ.
Προτάσεις θα είμαι σε θέση να κάνω του χρόνου μια που φέτος ήταν για μένα χρονιά προετοιμασίας για το καινούριο βιβλίο.

Νεκτάριος Κοκολάκης
Καθηγητής ΠΕ19

28 Ιουνίου, 2009

Εισηγήσεις ημερίδας ασφαλούς διαδικτύου Ιούνιος 2009

Την Τρίτη 23/06/2009 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η ημερίδα με θέμα «Ημέρα Γνώσης: εκπαίδευση εκπαιδευτικών στο ασφαλές Διαδίκτυο».

Την ημερίδα διοργάνωσε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου σε συνεργασία με το Σχολικό Σύμβουλο Πληροφορικής Πανσεληνά Γεώργιο κατά τη διάρκεια της οποίας αναπτύχθηκαν και συζητήθηκαν οι εξής θεματικές ενότητες : ·

  • Παιδιά και Διαδίκτυο: ο ρόλος του εκπαιδευτικού ·
  • «Η γνώση είναι δύναμη» Ασφαλής χρήση του Διαδικτύου – πρακτικές συμβουλές για ασφαλές σερφάρισμα ·
  • Διαδίκτυο και εξάρτηση ·
  • Ανοιχτή γραμμή Safeline: πώς θα καταγγείλουμε ύποπτο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο ·
  • Ο ρόλος της ενημέρωσης σχετικά με την ασφαλέστερη χρήση των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας

Τις παρουσιάσεις για τις τρεις (3) πρώτες εισηγήσεις μπορείτε να τις κατεβάσετε από το σχετικό σύνδεσμο:

http://plirancrete.sch.gr/files/EkdilwseisSeminaria/Eisigiseis_asfales_diadiktyo%202009.zip

12 Ιουνίου, 2009

Εκπαιδευτικό υλικό για το Γενικό Λύκειο

Στα πλαίσια της πρόσκλησης για τον απολογισμό της τρέχουσας σχολικής χρονιάς ο συνάδελφος Πολύκαρπος Καραμαούνας μου έστειλε το ιδιαίτερα πλούσιο και αξιόλογο εκπαιδευτικό του υλικό για 3 μαθήματα του Γενικού Λυκείου με την άδειά να το αναρτήσω στο δικτυακό τόπο:

  • http://plirancrete.sch.gr/files/ekpYliko/lykeio/AEPP_Karamaounas.zip (Ανάπτυξη Εφαρμογών)
  • http://plirancrete.sch.gr/files/ekpYliko/lykeio/PD_Karamaounas.zip (Πολυμέσα Δίκτυα)
  • http://plirancrete.sch.gr/files/ekpYliko/lykeio/EP_Karamaounas.zip (Εφαρμογές Πληροφορικής)

Σε αυτό το σημείο έχει σημασία να επισημάνω ότι το υλικό που υπάρχει στο δικτυακό τόπο μπορεί να αξιοποιηθεί ελεύθερα. Όπως όμως είναι φυσικό δεν επιτρέπεται η εμπορική του χρήση. Τέτοια χρήση μπορεί να κάνει μόνο ο συντάκτης του υλικού.

Με την ευκαιρία αυτής της ανάρτησης θα ήθελα να σας επισημάνω ότι οι παρατηρήσεις και το υλικό που στείλατε για τον απολογισμό της προηγούμενης σχολικής χρονιάς αξιοποιήθηκαν:

  • τόσο στον προγραμματισμό της τρέχουσας:
  1. πολλοί συνάδελφοι χρησιμοποίησαν τις νέες ιδέες και το εκπαιδευτικό υλικό που αναπτύχθηκε
  2. διαμορφώθηκαν διορθωτικές παρεμβάσεις (δες Αξιολόγηση της Γ’ Γυμνασίου – Ιστολόγιο)
  3. εκπονήθηκε και εφαρμόστηκε διαθεματικό σχέδιο εργασίας (project) Πληροφορική και τα Μαθηματικά σε συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο Μαθηματικών Γ, Κανέλλο και τους συναδέλφους του Πειραματικού Γυμνασίου Ν. Σπανουδάκη (Μαθηματικό) και Γ. Χαλκιαδάκη (Πληροφορικό). Περισσότερα νέα γι’ αυτό σύντομα. Το σχέδιο εργασίας πρόκειται να τρέξει και του χρόνου με δυνατότητα να ενημερωθείτε γι’ αυτό αλλά και να παρακολουθήσετε την εφαρμογή του.
  • όσο και με τη μορφή προτάσεων προς το ΥΠΕΠΘ και το ΠΙ (από εμένα ή και από το σύνολο των σχ. συμβούλων Πληροφορικής).

Επομένως και η φετινή πρόσκληση έχει νόημα, διότι αξιόλογες προσπάθειες γίνονται σε πάρα πολλά σχολεία και όλοι έχουμε όφελος από αυτή την από κοινού αναζήτηση και παρουσίαση.

Περιμένω τις προτάσεις, το υλικό και τις παρατηρήσεις σας, είτε με απευθείας ανάρτηση στο blog είτε με τη δική μου διαμεσολάβηση.

Καλό Σαββατοκύριακο

Γιώργος Πανσεληνάς

1 Ιουνίου, 2009

Αγαπητοί/ες συνάδελφοι,

Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς καλούμαστε να κοιτάξουμε πίσω στο διδακτικό έργο που εκπονήθηκε. Ο στόχος είναι να τροφοδοτήσουμε με νέες ιδέες το καινούριο που ξεκινάει από το Σεπτέμβριο.

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, διαπιστώσατε ποια εκπαιδευτικά σενάρια που υλοποιήσατε λειτούργησαν αποτελεσματικά και ποια όχι, ενώ είναι λογικό να αντιμετωπίσατε και κάποια προβλήματα, τα οποία δυσκόλεψαν το έργο σας.

Με αυτή μου την πρόσκληση σας καλώ:

Α) να προτείνετε σενάρια μαθήματος, διδακτικές ιδέες, μεθόδους διδασκαλίας και σχέδια εργασίας (project), τα οποία εκπονήσατε την τρέχουσα σχολική χρονιά και «έτρεξαν» αποδοτικά στο σχολείο σας. Επίσης είναι δυνατό να εισηγηθείτε προτάσεις που αφορούν στη χρήση εκπαιδευτικών εργαλείων λογισμικού, τα οποία βρήκατε χρήσιμα και είναι δυνατό να ενταχθούν στα ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ.

Β) σε ξεχωριστή ενότητα, να διατυπώσετε τις παρατηρήσεις ή/και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά την εκτέλεση του διδακτικού σας έργου (μαθησιακή διαδικασία, βιβλία, αναλυτικό πρόγραμμα, εργαστήρια κτλ), ώστε αν υπάρχει δυνατότητα να τα αντιμετωπίσουμε τοπικά με διορθωτικές ενέργειες.

Οι παρατηρήσεις σας θα ληφθούν υπόψη στην έκθεση που θα καταθέσω προς την Περιφερειακή Δ/νση, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τα αρμόδια τμήματα του ΥΠΕΠΘ. Ήδη στους αρμόδιους φορείς έχουν γίνει προτάσεις και έχουν επισημανθεί προβλήματα που αντιμετωπίζει η διδασκαλία και μάθηση της Πληροφορικής στο σχολείο, όπως έγιναν γνωστά από τις δικές μας –μέχρι τώρα- επισημάνσεις.

Ενδεικτικά πλαίσια ενδιαφέροντος μπορεί να είναι:

  • Διαθεματικά σχέδια εργασίας
  • Σχολικές δραστηριότητες και Πληροφορική (Περιβαλλοντική εκπαίδευση, Αγωγή Υγείας, Πολιτιστικά, E-twinning, Δαίδαλος, Τεχνομάθεια κ.α.)
  • Η διδασκαλία της γλώσσας Logo
  • Η προσέγγιση της διδακτέας ύλης στο μάθημα Πληροφορικής του Γυμνασίου
  • Το μαθήματα επιλογής του Γενικού Λυκείου (Εφαρμογές Πληροφορικής/Υπολογιστών, Πολυμέσα και Δίκτυα κ.α.)
  • Διδακτικά σενάρια και προγραμματισμός της ύλης στα μαθήματα του ΕΠΑΛ
  • Τα Πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα ΑΕΠΠ, Δομημένος Προγραμματισμός και Δίκτυα
  • …ότι άλλο εσείς νομίζετε..

Σας καλώ να αναρτήσετε τις εισηγήσεις σας στο ιστολόγιο plirancrete.blogspot.com χρησιμοποιώντας ως ετικέτα την «Απολογισμός σχ. Έτους 2008-2009».

Όσοι δεν είστε ήδη συγγραφείς/συντάκτες στο συγκεκριμένο ιστολόγιο μπορείτε να γίνετε εύκολα αποστέλλοντάς μου ένα email.

Όσοι συνάδελφοι, για οποιονδήποτε λόγο, δεν αναρτήσουν στο ιστολόγιο να μου αποστείλουν με email την εισήγησή τους.

Στις αναρτήσεις σας καλό είναι να ληφθούν υπόψη και οι περυσινές εισηγήσεις, οι οποίες υπάρχουν στο ιστολόγιο plirancrete.blogspot.com (ετικέτα «Απολογισμός σχ. Έτους 2007-2008»).

Εισηγήσεις/Προσπάθειες που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των συναδέλφων είναι δυνατό να παρουσιαστούν σε δύο ημερίδες, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν το 1ο τρίμηνο του επόμενου σχολικού έτους στο Ν. Ηρακλείου και στο Ν. Λασιθίου.

Η συμμετοχή σε αυτή την προσπάθεια «συ(ν)-ζήτησης» θα μας δώσει τη δυνατότητα να εμπλουτίσουμε και να βελτιώσουμε τη σχολική πράξη, αποδίδοντας στη δημιουργική μάθηση και στην εν γένει βελτίωση της σχολικής καθημερινής ζωής εκπαιδευτικών και μαθητών.

Περιμένω τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις σας έως 30 Ιουνίου 2009.

Σας ευχαριστώ για την ευχάριστη και δημιουργική συνεργασία.

Ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης

Πανσεληνάς Γιώργος

30 Απριλίου, 2009

Ξεκίνησα να θέσω αυτά που ακολουθούν ως σχόλιο στην ανάρτηση «Ιδέες για αξιοποίηση των Wikis και των Blogs (;) στην εκπαιδευτική διαδικασία», όμως, αποφεύγω να παρεκτρέψω τη συζήτηση στο θέμα εκείνο, και προτιμώ να κάνω ξεχωριστή ανάρτηση με τους δικούς μου προβληματισμούς. Λοιπόν:
  • Μήπως με την Πληροφορική κάνουμε το ίδιο λάθος -και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό- με τα Αγγλικά στο σχολείο; Έχουμε την ψευδαίσθηση ότι το δημόσιο σχολείο προσφέρει, με το υφιστάμενο Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, δεξιότητες Πληροφορικής στον απόφοιτο Λυκείου, άξιες αναφοράς; Με χειρότερες συνθήκες απ’ ότι του μαθαίνει Αγγλικά; τα οποία τουλάχιστον είναι υποχρεωτικά σε 3+6 τάξεις με άφθονες ώρες την εβδομάδα;
  • Μήπως, ακόμα, το Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών Πληροφορικής για Γυμνάσιο και Λύκειο κάνει ακόμα πιο ταξικό το δημόσιο ελληνικό σχολείο, επιβραβεύοντας τον τυχερό μαθητή, που το οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον του έχει υπολογιστή στο σπίτι, ιδιαίτερο για τον υπολογιστή και τυφλό σύστημα πληκτρολόγησης από τα 12; Πώς ακριβώς υποθέτουμε ότι ένας πιτσιρικάς στα 13, ή στα 17 του, έχει την ικανότητα της γρήγορης πληκτρολόγησης στον υπολογιστή; Πόσο κείμενο άραγε να υποθέσουμε ότι μπορεί να πληκτρολογήσει, ας πούμε σε 30 λεπτά; Πώς ακριβώς θεωρούμε δεδομένο ότι μια εργασία με κατ’ οίκον «έρευνα στο Ίντερνετ» μπορεί να διεκπεραιωθεί από μαθητές χωρίς υπολογιστή ή ευρυζωνική σύνδεση στο σπίτι; 
  • Ή, μήπως, εντέλει, απλώς εκπαιδεύουμε λογοκλόπους μαθητές, ή μαθητές που τα βρίσκουν έτοιμα από τρίτους; Μαθητές που θα κάνουν copy paste από 5 site που θα βρουν στα πεταχτά, οι ίδιοι, ή οι γονείς τους, ή ο υφιστάμενος του γονέα τους. Μια διαδικασία κοπιπαστάδας που τις περισσότερες φορές δεν τηρεί ούτε τα προσχήματα της ενιαίας σύνταξης, με τελικά «κείμενα», τα οποία ο μαθητής δεν έχει καν μπει στον κόπο να διαβάσει.
Αφορμή, τα όμορφα και ωραία για μαθητές που «γράφουν» συνεργατικά, μόνοι ή με τους δασκάλους τους, σε wikis και blogs. Μη με παρεξηγήσετε· μ’ αρέσουν και μένα αυτές οι ιδέες, και μπορώ να διακρίνω την παιδαγωγική τους αξία. Προσωπικά ερωτήματα για πάνω από 15 χρόνια, τα οποία, βεβαίως, με έχουν κατευθύνει και σε συγκεκριμένη μεθοδολογία στη δουλειά μου: 
  • εργασία από τους μαθητές μόνο μέσα στο εργαστήριο, με απαιτήσεις έκτασης συμβατής σε μετριοπαθή πρόβλεψη ικανότητας πληκτρολόγησης σε δεδομένα χρονικά όρια
  • καμία ανάθεση εργασίας για το σπίτι που να προϋποθέτει την ύπαρξη υπολογιστή
  • καθοδηγούμενη διαδικτυακή «βιβλιογραφία», κι όχι γενικές κατευθύνσεις του τύπου «ψάξτε στο google…»
  • δυνατότητα και ενθάρρυνση προς τους «προνομιούχους» μαθητές (βλέπε παραπάνω) για περισσότερη εργασία και πρωτοβουλία, με κίνητρο την προσωπική τους ικανοποίηση· με ρητή και δημόσια επισήμανση ότι η αξιολόγηση δεν έχει ως κριτήριο την ποσότητα.
Θα χαρώ να διαβάσω τις απόψεις σας, και να συζητήσουμε.
ΥΓ. Μεταξύ άλλων, διαβάζω προσφάτως και ιδέες – προτάσεις συναδέλφων για θεσμοθέτηση «πιστοποιητικών» Πληροφορικής μέσα στα σχολεία. Δεν ξέρω αν περισσότερο αγανακτώ για την υποκρισία, ή θλίβομαι για την αφέλεια, πίσω από τέτοιες συζητήσεις. Άραγε τα κρατικά πιστοποιητικά γλωσσομάθειας αναβάθμισαν το μάθημα των αγγλικών στο σχολείο, ή έδιωξαν τα παιδιά από το φροντιστήριο ξένων γλωσσών;
(Προφανώς και εκφράζω προσωπικές μου απόψεις. Αν αυτό δεν εμπίπτει στη θεματολογία του ιστολογίου, ας αφαιρεθεί η ανάρτηση)
7 Απριλίου, 2009

Ιδέες για αξιοποίηση των Wikis και των Blogs (?) στην εκπαιδευτική διαδικασία

  • Οδηγοί μελέτης από ομάδες μαθητών για τους συμμαθητές τους και για τους ίδιους: κάθε ομάδα προετοιμάζει τον οδηγό για μια πτυχή του θέματος ή η ευθύνη περιστρέφεται ανά τρίμηνο/τετράμηνο. Για παράδειγμα «Διαδικασία επίλυση αλγοριθμικού προβλήματος», «Λύση συγκεκριμένου αλγοριθμικού προβλήματος ή προβλήματος δικτύωσης μιας επιχείρησης». Ανταλλαγή διαφορετικών προσεγγίσεων!
  • Λεξιλόγιο και παραδείγματα χρήσης των λέξεων από μαθητές  (σε εξέλιξη σε όλη τη διάρκεια του έτους). 
  • Λεξιλόγιο επιστημονικών όρων Πληροφορικής το οποίο διαμορφώνεται από τους μαθητές χρησιμοποιώντας εικόνες (πχ από το Flickr) και συνδέσμους σε άλλες ιστοσελίδες για εκτεταμένες πληροφορίες πάνω στους όρους.
  • Το wiki ως οργανωτικό και πνευματικό επίκεντρο της τάξης (http://aristotle-experiment.wikispaces.com/) – αναθέσεις εργασιών, σχέδια εργασίας, συλλογικές-συνεργατικές δραστηριότητες, Επεξηγηματικά κείμενα, κλπ. 
  • Τα προϊόντα των ερευνητικών έργων, συνεργατικά σχέδια εργασίας: ιστορικές μάχες, η ιστορία των υπολογιστών, καλλιτεχνικά κινήματα, οι κλιματικές αλλαγές, και πρόληψης ασθενειών, «μια μέρα στον κόσμο» γραμμένη από διαφορετικά σχολεία σε διαφορετικά μέρη κ.λ.π. Να θυμάστε ότι τα προϊόντα δεν χρειάζεται να είναι μόνο σε γραπτό κείμενο. Μπορούν να περιλαμβάνουν ηλεκτρονικά αρχεία, εικόνες, βίντεο, κλπ. Η δημιουργία μιας οργανωτικής δομής για το περιεχόμενο είναι ένα σημαντικό μέρος, αν το έργο. 
  • Μια σχολιασμένη συλλογή παραδειγμάτων από το μη σχολικό κόσμο: τηλεόραση και καθημερινή ζωή, οι φίλοι μου, ο αθλητισμός, η βία, το άλλο φύλλο κ.λπ. με εικονογράφηση, όπου αυτό είναι δυνατόν. 
  • Ένας τόπος διαμοιρασμού συμπληρωματικών ή ανακεφαλαιωτικών πληροφοριών και σχολίων σχετικά με σημαντικές έννοιες πριν από γραπτές δοκιμασίες ή τελικές εξετάσεις.
  • Ένας τόπος όπου οι μαθητές προσθέτουν τις δικές τους παρατηρήσεις σχετικά με τους τρόπος που η σχολική γνώση διαχέεται στην καθημερινή τους ζωή. Για παράδειγμα, ένας μαθητής μπορεί να γράψει για το πώς μια αλγεβρική εξίσωση τον βοήθησε να κάνει τομές σε ένα ξύλο ώστε να φτιάξει κάτι . Η΄ που χρησιμοποίησε αλγοριθμική σκέψη για λύσει ένα πρόβλημα της καθημερινής ζωής.
  • Ένα οδοιπορικό της τάξης από μια εκδρομή ή από μια φανταστική εκδρομή, ίσως στα πλαίσια μιας σχολικής δραστηριότητας.
  • Άρθρα από μαθητές που απουσιάζουν από την τάξη (ίσως σε ταξίδι) για θέματα που έμαθαν πριν φύγουν: θηλαστικά που είδα στο δρόμο για την Disney, στοιχεία Γεωγραφίας, Ιστορίας, Κοινωνιολογίας.
  • Μια λίστα από FAQ για ένα συγκεκριμένο θέμα- Μάθημα. Οι μαθητές θέτουν ερωτήσεις, απαντούν και επεξεργάζονται συλλογικά τις απαντήσεις. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι η διαδικασία μπορεί να FAQ υποκαταστήσουν πλήρως τις παραδοσιακές δραστηριότητες στην τάξη, ιδίως αν παρεμβάλετε κάποιες δικές σας ερωτήσεις. Αυτό θα εξαρτηθεί από το αν υπάρχει συνεχής πρόσβαση στο διαδίκτυο σε καθημερινή βάση.

27 Φεβρουαρίου, 2009

Καταγραφή ύλης Δομημένος

Προς :
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Δ/νση Σπουδών Δ/μιας Εκπαίδευσης
Τμήμα B΄
Ανδρέα Παπανδρέου 37
15180 Μαρούσι

Θέμα: «Τρόπος καταγραφής, στους πίνακες παρακολούθησης και συντονισμού, της ύλης του μαθήματος Δομημένος Προγραμματισμός (ΕΠΑΛ)»

Αξιότιμες/-οι κυρίες/-οι,

Σκοπός του συγκεκριμένου εγγράφου αποτελεί η επισήμανση προβλήματος στην καταγραφή, στους πίνακες παρακολούθησης και συντονισμού, της ύλης του μαθήματος Δομημένος Προγραμματισμός, αλλά και μια πρόταση για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Αυτή τη στιγμή η ύλη στο συγκεκριμένο μάθημα καταγράφεται σημειώνοντας κάθε φορά τον αριθμό της τελευταίας σελίδας που μέχρι τότε έχει διδαχθεί. Αυτός ο τρόπος είναι κατάλληλος για μαθήματα που προσεγγίζονται σειριακά. Όμως, στο μάθημα Δομημένος Προγραμματισμός, η ύλη προσεγγίζεται παράλληλα, με διττή αναφορά σε δύο, τουλάχιστον, ενότητες της ύλης (Αλγοριθμική – Προγραμματιστικό περιβάλλον).
Ο σημερινός τρόπος καταγραφής της ύλης δημιουργεί προβλήματα αφού τα σχολεία δηλώνουν το κάθε ένα με διαφορετικό τρόπο τον τελικό αριθμό σελίδας και έτσι δεν είναι δυνατή η παρακολούθηση και ο συντονισμός της. Για παράδειγμα, στην περίπτωση (1-31, 69-103) άλλα σχολεία δηλώνουν 31 και άλλα 103, ενώ έχουν κάνει την ίδια ύλη, ενώ σχολεία που έχουν δηλώσει τον ίδιο αριθμό τελευταίας σελίδας πχ 66 μπορεί να έχουν κάνει διαφορετικές σελίδες και διαφορετικό πλήθος σελίδων.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, προτείνονται κατά προτεραιότητα καταλληλότητας, οι ακόλουθες λύσεις:
1. η καταγραφή με διαστήματα σελίδων, για παράδειγμα (1-31, 69-103), με την οποία έχουμε όλη την πληροφορία. Η λύση αυτή είναι η καλύτερη, κατά τη γνώμη τη δική μου αλλά και των συναδέλφων με τους οποίους επικοινωνώ καθημερινά.
2. Εάν όμως η υπηρεσία σας επιμένει στην καταγραφή με ένα και μόνο ένα αριθμό, προτείνεται από την καινούρια σχολική χρονιά η καταγραφή του πλήθους των σελίδων (στο προηγούμενο παράδειγμα πλήθος σελίδων 66). Με τον τρόπο αυτό έχουμε μόνο την ποσοτική πληροφορία, αλλά και ένα κοινό μέτρο σύγκρισης των σχολείων μεταξύ τους και κάθε σχολείου ως προς το σύνολο της εξεταστέας ύλης.

Παρακαλώ για τη δική σας θέση επί του θέματος.

Με εκτίμηση,

Ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης
Πανσεληνάς Γιώργος

« Προηγούμενη Σελίδα Επόμενη Σελίδα: »

© 2025 H Πληροφορική στη Σχολική Εκπαίδευση της Αν. Κρήτης   Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση