H Πληροφορική στη Σχολική Εκπαίδευση της Αν. Κρήτης






         Ιστολόγιο που φιλοδοξεί να συγκεντρώσει τη δημιουργικότητα αλλά και την ανάγκη για επικοινωνία και συνεργασία των εκπαιδευτικών Πληροφορικής της Αν. Κρήτης

5 Οκτωβρίου, 2009

Μια ακόμα πρόταση για το Εφαρμογές Πληροφορικής Α΄ Γενικού Λυκείου και για την Γ’ Γυμνασίου (συμπληρωματική της Logo) είναι το Scratch.
Σας αναρτώ κάποιες διευθύνσεις.
Θα κοιτάξω να το δούμε πιο αναλυτικά σε κάποια συνάντηση-σεμινάριο ή ημερίδα μέσα στη χρονιά.

Ενδεικτικές διευθύνσεις για όσες/όσους θέλουν να το ψάξουν

http://scratch.mit.edu/


http://grscratch.blogspot.com/

http://makolas.blogspot.com/

Α

Τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν την φετινή σχολική χρονιά είναι τα γνωστά:
1) Η μια ώρα δεν επαρκεί για το μάθημα της πληροφορικής
2) Η εξέταση του μαθήματος του προγραμματισμού θα έπρεπε να γίνεται πρακτικά

Σίγουρα οι έννοιες του προγραμματισμού είναι δυσνόητες για τα παιδιά της Γ’ τάξης άλλα η χρήση της Microworlds Pro – Logo με πρακτικά απλά παραδείγματα παρόμοια με το νέο βιβλίο της κάνουν περισσότερο κατανοητές.

Στη Α’ Γυμνασίου οι μαθητές έφτιαξαν την εργασία τους στον κειμενογράφο όπου πρόσθεσαν εικόνες και δημιούργησαν ένα άρθρο με δική τους επιλογή θέματος που θα μπορούσε να δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου τους.

Στη Β΄ Γυμνάσιου έγινε εργασία με θέμα την ιστορία του χωριού του Αγίου Μύρωνα όπου οι μαθητές αναζήτησαν και έγραψαν στοιχεία για την ιστορία, τα αξιοθέατα, τα ήθη, και τα έθιμα του τόπου τους. Χρησιμοποίησαν το φύλλο παρουσιάσεων όπου πρόσθεσαν οπτικοακουστικό υλικό. Επίσης έγινε και εργασία στο φύλλο υπολογισμών όπου οι μαθητές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια για τα ενδιαφέροντα τους και τη χρήση του ελεύθερου χρόνου τους, συνέλεξαν και επεξεργάστηκαν τα στοιχεία σε ομάδες για να βγάλουν τα στατιστικά της τάξης τους.

Στη Γ’ Γυμνασίου οι μαθητές επέλεξαν το θέμα της εργασίας τους (κάπνισμα, μόλυνση του περιβάλλοντος, διατροφή, βία στα γήπεδα, αναβολικά κ.α.) και δούλεψαν σε ομάδες για να την υλοποιήσουν στο φύλλο παρουσιάσεων. Αναζήτησαν οπτικοακουστικό υλικό στο διαδίκτυο για να εμπλουτίσουν την εργασία τους. Η τελική παρουσίαση των εργασιών έγινε στην τάξη όπου οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν σε αυτά τα σημαντικά θέματα.

Καθηγήτρια Πληροφορικής Γυμνασίου Αγ. Μύρωνα
Χατζάκη Αικ.

Απολογισμός σχ. έτους 2008-2009. Νίκος Σαριδάκης

Ο παρών απολογισμός είναι ο πρώτος από αυτή την θέση (του εκπαιδευτικού), δεν μπορώ όμως παρά να τον κάνω με “ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια”, μια και εννέα χρόνια στον Ιδιωτικό τομέα είναι πολλά και σου αφήνουν “κουσούρια”.

ΩΡΑΡΙΟ:
Φέτος είχα την τιμή και την τύχη να εργάζομαι σε δύο σχολεία όπως και πέρσι, με τη διαφορά όμως ότι το ωράριό μου ήταν ελαφρώς δυσκολότερο, με την έννοια ότι τρεις από τις πέντε ημέρες της εβδομάδας πήγαινα και στα δύο σχολεία (έφευγα από το ένα και πήγαινα στο άλλο). Τα δύο αυτά σχολεία ήταν το 1ο Γυμνάσιο Αγίου Νικολάου και το Γενικό Λύκειο Αγίου Νικολάου.

ΣΥΝΘΗΚΕΣ:
Στο 1ο Γυμνάσιο, οι συνθήκες είναι σχεδόν άσχημες. Οι Η/Υ του εργαστηρίου είναι σχετικά ok (για την εργασία που τους θέλουμε), όμως ο χώρος είναι εντελώς ακατάλληλος -κλειστός, με τους Η/Υ κολλητά τον ένα με τον άλλο-. Δεν υπάρχει χώρος για υποστήριξη βιντεοπροβολέα, πράγμα που σημαίνει ότι ή θα πρέπει να εγκαταστήσουμε ένα λογισμικό προβολής παρουσιάσεων σε δικτυακό περιβάλλον, ή να αλλάξουμε χώρο. Δεν είμαι ο υπεύθυνος εργαστηρίου στο 1ο Γυμνάσιο και δεν μπορώ να παρέμβω δυναμικά για να λύσω αρκετά μικρά αλλά συσσωρευμένα προβλήματα που υπάρχουν.
Στο Γενικό Λύκειο τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Βιντεοπροβολέας υπήρχε όμως η ποιότητά του τον έκανε σχεδόν άχρηστο (προβληματική λάμπα, κακή ποιότητα εικόνας κλπ.). Το τελευταίο λύθηκε στο τέλος της χρονιάς, αφού η διεύθυνση προμηθεύτηκε νέους βιντεοπροβολείς. Στην αρχή της χρονιάς προμηθευτήκαμε και οθόνες wide 19″ και βελτιώθηκε ακόμα περισσότερο η ποιότητα. Σημειώνω ότι στο Γενικό Λύκειο ενώ υπάρχουν δύο εργαστήρια, δεν μπορούσα να οριστώ ως υπεύθυνος γιατί θα έπρεπε να πάρω δύο υπερωρίες και κατόπιν ειδοποίησης της ΔΙΔΕ Ν. Λασιθίου, υπήρχε κίνδυνος να μην τις πληρωθώ οπότε και το εργαστήριο έμεινε “ορφανό”.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
1ο Γυμνάσιο Γ’ Γυμνασίου (Πληροφορική Γυμνασίου), Γενικό Λύκειο Β’ Γεν. Λυκείου Κατεύθυνση Πληροφορικής και Υπηρεσιών (Τεχνολογία Επικοινωνιών)
Α’ Γεν. Λυκείου (Εφαρμογές Πληροφορικής)
Β’ Γεν. Λυκείου (Εφαρμογές Υπολογιστών)
Γ’ Γεν. Λυκείου (Εφαρμογές Υπολογιστών)
Γ’ γεν. Λυκείου (Δίκτυα & Πολυμέσα)

Στο μάθημα “Πληροφορική Γυμνασίου”, τα πράγματα είναι απλά: από τις 30 προυπολογιζόμενες ώρες γίνανε οι 24 κατά μ.ο. σε κάθε τμήμα. Αν βγάλουμε τις ώρες για τις μεγάλες δραστηριότητες (4 με το ζόρι) και ένα 2ωρο για το τελευταίο κομμάτι (Πληροφορική και Κοινωνία) -μισό τρίμηνο κοντά δηλαδή-, μένουν περίπου 18 ώρες από τις οποίες πρέπει να αφαιρεθούν 4 για αναγκαστικές επαναλήψεις και διαγωνίσματα οπότε φτάνουμε στο τραγικό για μένα 15 ώρες διδασκαλίας προγραμματισμού… Φέτος είχα 4 μετεξεταστέους και είχαμε και το “γνωστό” ελαφρυντικό με το βιβλίο (αν και τους έδινα σημειώσεις)… Του χρόνου που θα έχουν βιβλίο θα δω πως θα πάνε, όμως σε 15 ώρες έπρεπε να ενταχθούν: πρόβλημα, αλγόριθμος, προγραμματισμός, εισαγωγή στο περιβάλλον προγραμματισμού μικρόκοσμων, είσοδος/έξοδος δεδομένων, πράξεις, δομή επανάληψης (που δεν την κατάλαβαν οι μισοί), δομή επιλογής (που δεν την κατάλαβε το 75% των μαθητών) και όλα αυτά σε παιδιά που δεν έχουν ασχοληθεί ΠΟΤΕ με τον παραδοσιακό προγραμματισμό (5 παιδιά στα 120 είχαν ασχοληθεί με κατασκευή ιστοσελίδων). Αν αναλογιστούμε ότι οι 15 αυτές ώρες μοιράζονται περίπου σε 5 ώρες το τρίμηνο, δεν μπορώ να κατανοήσω πως το Υπουργείο έχει βάλει ένα τέτοιο μάθημα ως μάθημα Α’ ομάδας στα μαθήματα Γυμνασίου στην Γ’ τάξη, χωρίς να αλλάζει το ωράριο του μαθήματος σε 2 τουλάχιστον ώρες. Νομίζω όμως ότι αρκετά γκρίνιαξα.

Στο μάθημα “Τεχνολογία Επικοινωνιών”, τα προβλήματα γνωστά. Το βιβλίο είναι ακατάλληλο. Έτσι λοιπόν το μάθημα γινόταν με τη βοήθεια παρουσιάσεων -επισκοπήσεων (σε βιντεοπροβολέα) της ύλης σε κάθε ενότητα (και με την προσθήκη προβολών για το πως λειτουργούν διάφορα πράγματα όπου έκρινα απαραίτητο, από το Διαδίκτυο). Ενώ λοιπόν στο Α’ τετράμηνο η επίδοση των μαθητών ήταν επαρκής έως ικανοποιητική θα έλεγα, στο Β’ τετράμηνο η απόδοση έπεσε εντελώς, τα παιδιά χαλάρωσαν, με τελικό αποτέλεσμα τις εξετάσεις του Ιούνη που τα αποτελέσματα ήταν ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΙΚΑ, αν και δεν έμεινε κάποιος μαθητής στο τμήμα μου. Τα παιδιά είναι φανερό ότι μπορείς και θεατρικό να τους κάνεις όταν γίνεται η παράδοση, όταν έρθει η ώρα όμως να διαβάσουν από το βιβλίο, ζορίζονται άσχημα και αυτό μου το είπε καλή μαθήτρια στο τέλος της περιόδου.

Τα μαθήματα επιλογής θα τα χωρίσω σε δύο ομάδες. Το μάθημα της α’ λυκείου και τα μαθήματα της β’ και γ’ λυκείου. Στο πρώτο ακολούθησα το βιβλίο (ήταν και λίγα τα παιδιά) και μπορώ να πω ότι κύλησε ομαλότατα χωρίς προβλήματα και με ενδιαφέρον άπω πλευράς των μαθητών. Στα μαθήματα των β’ και γ’ λυκείου όμως αν και κύλησαν ομαλά, το ενδιαφέρον ήταν μειωμένο από πλευράς μαθητών, αν και είχαμε κάνει στην αρχή της περιόδου “συμβόλαιο”. Τα περισσότερα θέματα στην Β’ και στην Γ’ τάξη τους φάνηκαν “δύσκολα” με αποτέλεσμα να παραιτούνται και να μην ακολουθούν, ειδικά στα παιδιά της Θεωρητικής κατεύθυνσης. Φυσικά κινήθηκα εκτός ύλης γιατί δεν υπήρχε περίπτωση να με ακούνε τις δύο τελευταίες ώρες του σχολικού προγράμματος να τους μιλάω για Λειτουργικά συστήματα, κατηγορίες λογισμικού κλπ. Έτσι λοιπόν ασχολήθηκα με το Powerpoint, το Excel, την Access, την δημιουργία ιστοσελίδων και κάποια προγράμματα επεξεργασίας εικόνας και ήχου. Του χρόνου αν είμαι πάλι εδώ θα εγκαταστήσω κάποιο πρόγραμμα εικονικού περιβάλλοντος για να τους μάθω πως να κάνουν format και εγκατάσταση ενός Λ.Σ. (π.χ. Windows XP, ή Linux).

Εν κατακλείδι, θα έλεγα ότι με προβλημάτισε φέτος το μάθημα της Πληροφορικής Γυμνασίου, και του χρόνου σκέφτομαι να προτείνω κάποια πράγματα. Κάθε παρατήρηση είναι ευπρόσδεκτη και καλοδεχούμενη. Ευχαριστώ για τη συνεργασία και τον χρόνο σας.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,
Νίκος Σαριδάκης
Εκπαιδευτικός Πληροφορικής κλ.ΠΕ 20

4 Οκτωβρίου, 2009

Εφαρμογές Πληροφορικής (Α΄ τάξη)

· Απαιτείται νέο πιο σύγχρονο πρόγραμμα σπουδών και νέο βιβλίο. Το μάθημα δεν πρέπει να περιορίζεται στον αυτοματισμό γραφείου, υποτίθεται ότι οι μαθητές έχουν πάρει τις βάσεις από το Γυμνάσιο.
· Ενδεικτικά το μάθημα μπορεί να περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
o Επισκόπηση του περιβάλλοντος των λειτουργικών συστημάτων Windows και Linux.
o Αυτοματισμός γραφείου
o Πολυμέσα
o Δίκτυα Η/Υ και Διαδίκτυο
§ Ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα ασφάλειας
o Ηλεκτρονικό εμπόριο
Οι παραπάνω ενότητες θα πρέπει να είναι σύντομες και να ακολουθούνται από διερευνητικές κυρίως δραστηριότητες, οι οποίες να προκαλούν το ενδιαφέρον και την προσοχή των μαθητών.
· Πρέπει να δοθεί έμφαση στο λογισμικό ανοικτού κώδικα.
· Το μάθημα θα ήταν προτιμότερο να διδάσκεται 4 ώρες/εβδομάδα (δύο δίωρα) και αυτό για δύο λόγους:
o Στο ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα προβλέπονται 3 ώρες/εβδομάδα και λόγω του ότι αυτές γίνονται συνεχόμενα, δημιουργείται μεγάλο πρόβλημα με την παρακολούθηση από πλευράς μαθητών (κούραση και μειωμένο ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια της 3ης ώρας).
o Για καλύτερη κάλυψη ενός νέου πιο σύγχρονου προγράμματος σπουδών.

– Εφαρμογές Πολυμέσων (Γ΄ τάξη).
ΤΟΜΕΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ. ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ Η/Υ.

· Απαιτείται νέο πρόγραμμα σπουδών και νέο βιβλίο.
· Πρέπει να δοθεί έμφαση στο λογισμικό ανοικτού κώδικα για επεξεργασία εικόνας, ήχου και βίντεο.

– Επιπλέον, νομίζω ότι πρέπει να συζητηθεί σοβαρά η έκδοση σύγχρονων ηλεκτρονικών βιβλίων για όλα τα μαθήματα της πληροφορικής (και όχι μόνο) και η ύπαρξη μίας ομάδας εργασίας (στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο;;) με αντικείμενο ασχολίας την οργάνωση και την υποστήριξη του συνεχούς εμπλουτισμού και της επικαιροποίησης των βιβλίων αυτών.

Στο δικτυακό τόπο αναρτήθηκε φάκελος με διδακτικό υλικό για το μάθημα εφαρμογές
πληροφορικής της Α’ τάξης ΕΠΑΛ και πιο συγκεκριμένα:
μερικές ιδέες για ασκήσεις στο Excel και μία πρόταση
για την εργασία που πρέπει να εκπονήσουν οι μαθητές
(ένα έντυπο στο οποίο συμπληρώνουν την πρόταση για το θέμα με το
οποίο θέλουν να ασχοληθούν και μία ενδεικτική εκφώνηση για την
ανάθεση, εκτέλεση και αξιολόγηση της εργασίας).

Αγγελιδάκης Νίκος
Καθ/τής Πληροφορικής-ΠΕ19
6ο ΕΠΑΛ Ηρακλείου

30 Σεπτεμβρίου, 2009

Δικτυακός τόπος για το μάθημα Δίκτυα ΙΙ των Ε

Δικτυακοί τόποι από συνάδελφο των Χανίων για το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα Δίκτυα ΙΙ.

http://diktia.chania-lug.gr

http://diktia.dyndns.org

25 Σεπτεμβρίου, 2009

Απολογισμός διδακτικού έτους 2008-2009 –

Θα ήθελα να εκφράσω τις απόψεις και τα σχόλιά μου αναφορικά με το νέο βιβλίο της Πληροφορικής Γυμνασίου και να κάνω ένα απολογισμό με τη λήξη του σχολικού έτους για τη χρονιά που πέρασε.

Αρχικά θέλω να αναφέρω ότι είναι η πρώτη φορά που δίδαξα το νέο βιβλίο στους μαθητές της Α’ και Β’ Γυμνασίου, μιας και την προηγούμενη χρονιά οι μαθητές της Β’ και Γ’ είχαν το παλιό βιβλίο ενώ στην Α’ Γυμνασίου δεν έκανα μάθημα.

v Απολογισμός σχολικής χρονιάς 2008-09

Αναφορικά με την Α’ τάξη έχω να επισημάνω τα εξής: Σε σύνολο 26 διδακτικών ωρών η κατανομή τους έγινε ως εξής:

Ενότητες

Ώρες

Ενότητα 1: Γνωρίζω τον Υπολογιστή

8

Ενότητα 2: Το Λογισμικό του Υπολογιστή

8

Ενότητα 3: Χρήση εργαλείων έκφρασης και δημιουργίας

8

Ενότητα 4: Γνωριμία με το Διαδίκτυο και τις υπηρεσίες του

2

Σύνολο

26

Στην κατανομή των διδακτικών ωρών δεν ακολούθησα την προβλεπόμενη κατανομή από το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών ενώ στο σύνολο των ωρών που αφιέρωσα για κάθε ενότητα, συμπεριλαμβάνονται οι ασκήσεις Αυτοαξιολόγησης, επαναλήψεις και διαγωνίσματα Α’ και Β’ τριμήνου. Εκεί που χρειάστηκε να αφιερώσω περισσότερες διδακτικές ώρες από αυτές που προέβλεπε το αναλυτικό πρόγραμμα ήταν, στην ενότητα 1 κεφάλαιο 2 (Υλικό του υπολογιστή) και στην ενότητα 2 κεφάλαιο 5 (Γνωριμία με το Λογισμικό του υπολογιστή). Αντίθετα στην ενότητα 4 που αναφέρεται στο Διαδίκτυο αφιέρωσα τις λιγότερες ώρες. Συγκεκριμένα στις 2 ώρες που αφιέρωσα έγινε απλή αναφορά στις υπηρεσίες του Διαδικτύου, στο Παγκόσμιο Ιστό και στην άντληση πληροφοριών από τον Παγκόσμιο Ιστό. Δεν πρόλαβα να αναφερθώ στο κεφάλαιο 14 ( Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο) της ενότητας 3 και στη ενότητα 5 (Ο υπολογιστής μας στην καθημερινή ζωή) εκτός από κάποιες συζητήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των διδακτικών ωρών, όπου αναφέρθηκε ότι ο υπολογιστής στις ημέρες μας αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο ανεξαρτήτως του επαγγέλματος που οι μαθητές- αυριανοί πολίτες θα ακολουθήσουν.

Οι Δραστηριότητες που έγιναν στη διάρκεια του διδακτικού έτους στο εργαστήριο ήταν:

  • Ζωγραφική – 6 αρχεία
  • Επεξεργασία κειμένου – 4 αρχεία

Όλες οι δραστηριότητες εμπεριέχονται στο φάκελο Δραστηριότητες_ Τάξης Α

Αναφορικά με την Β’ τάξη έχω να επισημάνω τα παρακάτω:

Σε σύνολο 26 διδακτικών ωρών η κατανομή τους έγινε ως εξής:

Ενότητες

Ώρες

Ενότητα 1: Γνωρίζω τον Υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα

10

Ενότητα 2: Επικοινωνώ με τον υπολογιστή

5

Ενότητα 3: Χρήση εργαλείων έκφρασης, επικοινωνίας, ανακάλυψης και δημιουργίας

11

Σύνολο

26

Στην κατανομή των διδακτικών ωρών δεν ακολούθησα την προβλεπόμενη από το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Χρειάστηκε να αφιερώσω περισσότερες διδακτικές ώρες από τις προβλεπόμενες στο αναλυτικό πρόγραμμα, στο κεφάλαιο 1 (Ψηφιακός κόσμος), κεφάλαιο 2 (Το εσωτερικό του υπολογιστή), κεφάλαιο 3 (Πολυμέσα) της ενότητας 1, κεφάλαιο 5 (Αρχεία, – Φάκελοι) της ενότητας 2 και στο κεφάλαιο 9 (Γραφήματα και Παρουσιάσεις) της ενότητας 3.

Δεν πρόλαβα να αναφερθώ στο κεφάλαιο 4 της ενότητας 1 που αναφέρεται στα Δίκτυα Υπολογιστών, στη ενότητα 4 (Ο υπολογιστής στο Επάγγελμα).

Επίσης όπως και στην Τάξη Α στο σύνολο των ωρών που αφιέρωσα για κάθε ενότητα, συμπεριλαμβάνονται οι ασκήσεις Αυτοαξιολόγησης, επαναλήψεις και διαγωνίσματα Α’ και Β’ τριμήνου.

Οι Δραστηριότητες που έγιναν στη διάρκεια του διδακτικού έτους στο εργαστήριο ήταν:

  • Επεξεργασία κειμένου – 4 αρχεία (συνέχεια Α’ Τάξης)
  • Υπολογιστικά Φύλλα – 3 αρχεία
  • Σενάριο μαθήματος – Διατροφικές συνήθειες μαθητών

Οι Ασκήσεις που αναφέρονται στον επεξεργαστή κειμένου και στα υπολογιστικά φύλλα είναι απλές ασκήσεις για την εμπέδωση των προγραμμάτων αυτών και δεν εμπεριέχονται στις δραστηριότητες τάξης Β. Εκείνο που αξίζει να αναφερθεί είναι

το σχέδιο εργασίας (project) που εκπονήθηκε από τους μαθητές της Β’ τάξης στη διάρκεια του σχολικού έτους το οποίο συνδυάζει Υπολογιστικά φύλλα και πρόγραμμα Παρουσίασης και είναι: «Σενάριο μαθήματος – Διατροφικές συνήθειες μαθητών» που εμπεριέχεται στο φάκελο Σενάριο μαθήματος Διατροφικές συνήθειες μαθητών_ Τάξης Β. Οι μαθητές στη διάρκεια εκπόνησης αυτού του project έδειξαν ενδιαφέρον και προθυμία στη διεκπεραίωση του μιας και το θέμα της διατροφής στις ημέρες μας είναι επίκαιρο. Επέλεξα τις καλύτερες εργασίες μαθητών τις οποίες έχω ενσωματώσει στο φάκελο «Σενάριο μαθήματος Διατροφικές συνήθειες μαθητών_ Τάξης Β.

Αναφορικά με την Γ’ τάξη έχω να επισημάνω τα παρακάτω:

Σε σύνολο 25 διδακτικών ωρών η κατανομή τους έγινε ως εξής:

Κεφάλαια

Ώρες

Κεφάλαιο 9: Τα δίκτυα υπολογιστών

9

Κεφάλαιο 10: Ελέγχω προγραμματίζω

Τον υπολογιστή

16

Σύνολο

25

Στη Γ’ τάξη ακολούθησα την ύλη του παλιού Βιβλίου Πληροφορικής Γυμνασίου. Στην αρχή του έτους αναφέρθηκα στα Δίκτυα υπολογιστών, στο Διαδίκτυο, στις υπηρεσίες του και στην άντληση πληροφοριών από τον παγκόσμιο Ιστό. Οι μαθητές δεν είχαν διδαχθεί καθόλου Δίκτυα Υπολογιστών στις προηγούμενες τάξεις. Έτσι χρειάστηκε να αναφερθώ στο συγκεκριμένο κεφάλαιο. Στη συνέχεια αναφέρθηκα στο Κεφάλαιο 9 (έννοια αλγορίθμου, βασικές δομές αλγορίθμων με παραδείγματα) και κατόπιν στο κομμάτι του προγραμματισμού με γλώσσα LOGO ακολούθησα το νέο βιβλίο που αναφέρεται, στο περιβάλλον προγραμματισμού Microworlds Pro.

Επίσης όπως και στις προηγούμενες τάξεις στο σύνολο των ωρών που αφιέρωσα για κάθε ενότητα, συμπεριλαμβάνονται οι ασκήσεις Αυτοαξιολόγησης, επαναλήψεις και διαγωνίσματα Α’ και Β’ τριμήνου.

Οι Δραστηριότητες που έγιναν στη διάρκεια του διδακτικού έτους στο εργαστήριο εμπεριέχονται στο φάκελο Δραστηριότητες_ Τάξης Γ και αφορούν δραστηριότητες που έγιναν στο περιβάλλον προγραμματισμού Microworlds Pro.




v Επισημάνσεις-Συμπέρασμα

Το συμπέρασμα αναφορικά με την κατανομή των ωρών είναι ότι, είναι δύσκολο έως αδύνατο να καλυφθούν τα κεφάλαια κάθε ενότητας μέσα σε σύνολο 26 ή λιγότερων διδακτικών ωρών που αντιστοιχούν κατά τάξη και τμήμα και σύμφωνα με την κατανομή των ωρών που αναφέρεται στο βιβλίο καθηγητή. Αναγκαστικά ο διδάσκων/ διδάσκουσα δεν προλαβαίνει να καλύψει όλη την ύλη που αναφέρεται στο αναλυτικό πρόγραμμα. Επομένως εκείνο που θα ήθελα να προτείνω είναι αν γίνεται να μειωθεί ή ύλη ή να αυξηθούν οι ώρες του μαθήματος ιδιαίτερα για τους μαθητές της Β’ Γυμνασίου.

Αναφορικά με το διαδραστικό εκπαιδευτικό λογισμικό για υπολογιστικά συστήματα το Δ.Ε.Λ.Υ.Σ. το οποίο χρησιμοποίησα στη διδασκαλία της ενότητας 1, κεφάλαιο 2 (Το εσωτερικό του υπολογιστή) στη Β’ τάξη το βρήκα πολύ ενδιαφέρον και ελκυστικό για τους μαθητές. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα στους συναδέλφους ως συμπλήρωμα της μεθόδου διδασκαλίας που ακολουθούν.

Επίσης αυτή τη χρονιά όπως ανέφερα στην αρχή είχα την ευκαιρία να διδάξω το νέο βιβλίο πρώτη φορά και αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι, η ύλη του είναι πολύ συμπυκνωμένη και έτσι χρειάστηκε σε μερικά κεφάλαια του βιβλίου να δώσω επιπλέον φωτοτυπίες για καλύτερη κατανόηση εννοιών και συμπληρώσεις. Επίσης για εμπέδωση της ύλης σε μερικά κεφάλαια έδωσα επιπλέον ερωτήσεις και προβλήματα. Προτείνω να υπάρξουν περισσότερα από ένα διδακτικά βιβλία ώστε να επιλέγει ο καθηγητής εκείνο που θεωρεί καταλληλότερο ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν τις κατάλληλες γνώσεις και έτσι να επιτευχθεί ο στόχος του μαθήματος της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο. Επίσης θα πρότεινα για κάθε τάξη και ένα ξεχωριστό βιβλίο για το μάθημα και όχι όπως τώρα που υπάρχει ένα βιβλίο και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου.

Μαραγκουδάκη Μαρία (1ο Γυμνάσιο Ηρακλείου)

17 Σεπτεμβρίου, 2009

Δύο προτάσεις για προγραμματισμό στο Γυμνάσιο (και την Α΄ Λυκείου)

Πιθανόν να κομίζω γλαύκας ες Αθήνας για κάποιους, ή άλλοι να έχουν ήδη αποφασίσει· ωστόσο, ίσως υπάρχει ακόμη προβληματισμός, ή διάθεση για πειραματισμό, για την επιλογή του κατάλληλου περιβάλλοντος – γλώσσας προγραμματισμού για το Γυμνάσιο αλλά και την Α΄ Λυκείου, ιδιαίτερα για όσους συναδέλφους βρίσκονται σε εργαστήρια με Windows.

Κατευθείαν από τα εργαστήρια της «πολυαγαπημένης» :-p Microsoft μας έρχεται η Small Basic (που δεν πρέπει να μπερδέψουμε με την άλλη GNU SmallBASIC). Έχει ένα εξαιρετικά λιτό περιβάλλον, επιτρέπει προγραμματάκια από την πρώτη διδακτική ώρα, χωρίς απαιτήσεις χρονοβόρας πληκτρολόγησης από το μαθητή. Καλύπτει όλες τις βασικές έννοιες του προγραμματισμού, κι όλα αυτά με 15 μόνο keywords. Α, έχει φυσικά και χελώνα! Η έκδοση 0.6 είναι σταθερή -διορθώθηκαν αρκετά bugs- και ήδη μπορεί κανείς να βρει μια μικρή κοινότητα χρηστών που έχει ιδέες και παραδείγματα.

Τρέχει άνετα σε μηχανήματα με χαμηλές προδιαγραφές hardware, όμως, απαιτεί Windows XP ή Vista, και .NET Framework 3.5 Service Pack 1. Αν το τελυταίο σας λείπει, κατεβάστε τα μεγάλα εκτελέσιμα αρχεία offline εγκατάστασης, κι ετοιμαστείτε για μια χρονοβόρα εγκατάσταση. Δεν θυμάμαι αν χρειάστηκε πριν να περάσει από validation το λειτουργικό.

Η δεύτερη πρόταση, για να ξορκίσουμε το κακό 🙂 , είναι μια python· πληρέστατη, αλλά σε μορφή χελώνας. Η PythonTurtle μπορεί να βρίσκεται ακόμη στην έκδοση 0.1, όμως προσφέρει ένα πλήρες διαδραστικό κέλυφος Python, στο οποίο μπορούμε να κάνουμε ό,τι και με την πρότυπη γλώσσα. Δεν χρειάζεται να υπάρχει εγκατεστημένο εκ των προτέρων τίποτε σχετικό με python, καθώς το εκτελέσιμο εγκατάστασης θα φροντίσει να στηθεί ό,τι απαιτείται. Τέλος, οι πιο τολμηροί μπορούν να παίξουν και με τον κώδικα της εφαρμογής που τους διατίθεται.
Προφανώς, με τις παραπάνω προτάσεις δεν θέλω να αρνηθώ άλλες «logo-ειδείς» ή όχι γλώσσες προγραμματισμού Ελεύθερου/Ανοικτού Λογισμικού, είτε για Linux/KDE είτε για Windows/KDE.
15 Ιουλίου, 2009

Η φετινή σχολική χρονιά ήταν η πρώτη στη διάρκεια των 9 χρόνων υπηρεσίας μου, που (με εξαίρεση τις διαδικασίες μετάπτωσης δεδομένων στο Eschool στο τέλος του έτους) δεν ανέλαβα εξωδιδακτικές εργασίες, όπως άλλωστε είχα δικαίωμα, ως υπεύθυνη εργαστηρίου. Το γεγονός αυτό βοήθησε σημαντικά στην αποτελεσματικότερη άσκηση των εκπαιδευτικών μου καθηκόντων. Η χρονιά κύλησε ιδιαίτερα ομαλά και η συνεργασία με τους μαθητές ήταν πολύ πιο αρμονική.
Το εργαστήριο παρέμενε ανοικτό και κατά τη διάρκεια διαλειμμάτων και «κενών», προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα σε μαθητές που δεν είχαν στο σπίτι υπολογιστικό εξοπλισμό, να συγκεντρώνουν και να επεξεργάζονται υλικό για τις εργασίες τους.

Έγινε εγκατάσταση όλων των πακέτων εκπαιδευτικού λογισμικού που στάλθηκαν από το ΥΠΕΠΘ καθώς και τίτλων που υποδείχθηκαν από συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων. Επιπλέον, το εργαστήριο αξιοποιήθηκε και από διδάσκοντες καθηγητές ξένων γλωσσών (Αγγλικά, Γερμανικά) και η ανταπόκριση των μαθητών ήταν ιδιαίτερα θερμή. Σε ώρα εκτός του σχολικού μαθήματος, παρουσίασα μεμονωμένα κάποιους από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς τίτλους στους μαθητές, οι οποίοι βλέποντας τα εικονίδια είχαν την περιέργεια να ανακαλύψουν τι περιλαμβάνει κάθε εφαρμογή. Ενδιαφέρον έδειξαν οι μαθητές μετρίων και χαμηλών επιδόσεων οι οποίοι διαπίστωσαν ότι μπορούσαν να επιτύχουν σε δραστηριότητες εξάσκησης θεματικών πεδίων που θεωρούσαν απρόσιτα (Ιστορία, Αρχαία,…).

Σε ότι αφορά στον αρχικό προγραμματισμό του διδακτικού έργου, δεν υπήρξαν σημαντικές αποκλίσεις. Και φέτος βέβαια χάθηκαν κάποιες διδακτικές ώρες αλλά αυτό δεν επηρέασε σημαντικά την κάλυψη της διδακτέας ύλης.
Δόθηκε μεγαλύτερη έμφαση στην εκπόνηση δραστηριοτήτων στον ΗΥ, κάτι που γίνεται περισσότερο εφικτό χρόνο με το χρόνο, λόγω της προϋπάρχουσας εξοικείωσης των μαθητών με τις εφαρμογές που χρησιμοποιούνται.

Αναλυτικά για την κάθε τάξη, στις παρατηρήσεις της περσινής σχολικής χρονιάς μπορούν να συμπληρωθούν τα παρακάτω:
Α΄ τάξη
Η (αρκετά θεωρητική) ενότητα Ιστορία της Πληροφορίας και της Πληροφορικής συνδυάστηκε με αναζήτηση στοιχείων από το Διαδίκτυο και δημιουργία ενός Χρονολόγιου από τους ίδιους τους μαθητές. Αξιοποιήθηκε ο δικτυακός τόπος του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας http://www.tmth.edu.gr/ και η εφαρμογή παρουσιάσεων (απλή εισαγωγή εικόνων και κειμένου). Οι εργασίες εκτυπώθηκαν και δόθηκαν στους δημιουργούς τους.
Η ενότητα της Ζωγραφικής παρουσιάστηκε με την κατασκευή ενός κλόουν όπως υποδεικνύεται στο βιβλίο. Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν η διαφοροποίηση του τελικού αποτελέσματος σε κάθε μαθητή. Για το λόγο αυτό, δημιούργησα μια σύνθεση από τους κλόουν που ζωγράφισαν και, αφού την εκτύπωσα, την τοποθέτησα στην πόρτα του εργαστηρίου Πληροφορικής. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και καμάρωναν τα διαλείμματα δείχνοντας το έργο τους σε μεγαλύτερους μαθητές.
Στην ενότητα Παγκόσμιος Ιστός χρησιμοποιήθηκε ο δικτυακός τόπος http://www.saferinternet.gr/ για την συμπλήρωση ενός φύλλου εργασίας με τα πλεονεκτήματα, τους κινδύνους και τους τρόπους προστασίας κατά την πλοήγηση στο Διαδίκτυο και ακολούθησε συζήτηση. Οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προβληματισμό για το θέμα.
Τέλος, στην ενότητα του Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου, χρησιμοποιήθηκε η υπηρεσία web mail του Σχολικού Δικτύου και ανοίχθηκαν λογαριασμοί για όλους του μαθητές της Α’ τάξης. Διαπίστωσα με έκπληξη πως οι περισσότεροι είχαν ήδη προσωπικούς λογαριασμούς σε παρόχους δωρεάν e-mail και ήταν εξοικειωμένοι με τη διαδικασία αποστολής και λήψης μηνυμάτων. Ήταν μια καλή ευκαιρία να συζητηθούν οι κίνδυνοι εκμετάλλευσης προσωπικών δεδομένων, τα μηνύματα spam και η μετάδοση ιών μέσω αλληλογραφίας.

Στη Β΄ Τάξη τα πράγματα ήταν πολύ πιο εύκολα φέτος καθώς όλοι οι μαθητές είχαν το νέο βιβλίο. Παρ’ όλα αυτά, η ύλη που έπρεπε να καλυφθεί ήταν αρκετά μεγάλη και τα κεφάλαια Δίκτυα Υπολογιστών και Νέες Τεχνολογίες και Επάγγελμα δεν μπόρεσαν να παρουσιαστούν. Σχετική συζήτηση όμως έγινε όταν δόθηκε ευκαιρία στα πλαίσια άλλων ενοτήτων.
Όπως και πέρυσι χρησιμοποιήθηκε το εκπαιδευτικό λογισμικό ΔΕΛΥΣ (Συναρμολόγηση του ΗΥ, Ψηφιακή Ζυγαριά, Κωδικοποίηση – Αποκωδικοποίηση) και Ανακαλύπτω τις Μηχανές (το εσωτερικό της Κεντρικής Μονάδας και η Λειτουργία του ΗΥ).
Η αναζήτηση πληροφοριών από τον Παγκόσμιο Ιστό χρησιμοποιήθηκε για να συγκεντρωθεί υλικό που χρησιμοποιήθηκε στα πλαίσια δραστηριοτήτων άλλων ενοτήτων (Αρχεία πολυμέσων, Υπολογιστικά Φύλλα, Παρουσιάσεις, κτλ.).
Για την κάλυψη της ενότητας Παρουσιάσεις που διδάχτηκε λίγο πριν το Πάσχα, οι μαθητές υλοποίησαν μια παρουσίαση με θέμα τα έθιμα του Πάσχα στην οποία ενσωμάτωσαν εικόνες από clipart και από το Internet, έτοιμα ηχητικά εφέ και δικά τους μηνύματα που ηχογράφησαν στο εργαστήριο, κουμπιά ενεργειών, υπερσυνδέσεις σε διαφάνειες, εφέ εναλλαγής και κίνησης. Στο τέλος, κάθε μαθητής παρουσίασε την δουλειά του σε όλη την τάξη. Η εργασία αυτή δραστηριοποίησε ιδιαίτερα τους μαθητές. Μάλιστα κάποιοι έφτιαξαν επιπλέον παρουσιάσεις στο σπίτι με θέματα της αρεσκείας τους και τις παρουσίασαν στους συμμαθητές τους.

Στη Γ΄ Τάξη οι διδακτικές ώρες αφιερώθηκαν σχεδόν εξ’ ολοκλήρου στον Προγραμματισμό σε γλώσσα Logo. Χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό Microworlds Pro που έχει διατεθεί στο σχολείο μας από το ΥΠΕΠΘ. Ισχύουν σε γενικές γραμμές οι παρατηρήσεις της περυσινής χρονιάς με τη διαφορά ότι φέτος δόθηκε περισσότερη έμφαση στην υλοποίηση των δραστηριοτήτων / παιχνιδιών.
Μεγάλο ενδιαφέρον έδειξαν οι περισσότεροι στη σχεδίαση του ονόματός τους με καθοδήγηση της χελώνας. Η αντιστοίχιση γραμμάτων με τμήματα αλγορίθμων τους βοήθησε να θυμούνται καλύτερα μεθόδους κατασκευής απλών γεωμετρικών σχημάτων (κύκλος για το ο, τρίγωνο για το Δ κτλ…). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί μαθητής με δυσλεξία και ιδιαίτερα χαμηλές επιδόσεις, που έγραψε ολόσωστα τις εντολές σχεδίασης κύκλου στις γραπτές εξετάσεις του Ιουνίου και βρήκε ότι για να σχεδιάσει το σχήμα του απείρου ∞ η χελώνα έπρεπε να ζωγραφίσει έναν κύκλο, να στρίψει προς την αντίθετη κατεύθυνση και να σχεδιάσει ένα δεύτερο κύκλο (!) (ο μαθητής είχε το γράμμα ο στο όνομά του).
Επιπλέον, ιδιαίτερα ευρηματικές ήταν οι παραλλαγές της δραστηριότητας του παιχνιδιού ερωτήσεων:
Ερώτηση [ Ποιος ήταν κατά τη μυθολογία ο Θεός του πολέμου? ]
Ανδιαφορετικά ανήκει? απάντηση [ Αρης Άρης ΑΡΗΣ]
[Ανακοίνωση [ Κέρδισες 500 ευρώ!! ] ]
[Ανακοίνωση [ θα το πω στην καθηγήτρια σου! ] ]

Ερώτηση [Πότε βούλιαξε ο Τιτανικός?]
Ανδιαφορετικά απάντηση = 1912
[Ανακοίνωση [Αρχίζεις με 1000$!!] ]
[Ανακοίνωση [Ξαναδές το έργο!!] ]

Ερώτηση [Ποια είναι η πρωτεύουσα της Φιλανδίας?]
Ανδιαφορετικά ανήκει? απάντηση [Ελσίνκι ΕΛΣΙΝΚΙ]
[Ανακοίνωση [ΜΠΡΑΒΟ!!!!!!]]
[Ανακοίνωση [Μου φαίνεται ότι είσαι αγεωγράφητος!!!!]]

Ερώτηση [Πώς ονομάζεται ο πρωθυπουργός της Ελλάδας?]
ΑνΔιαφορετικα ανήκει? απάντηση [Καραμανλής ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ]
[Ανακοίνωση [Μου φαίνεται ότι σου αρέσει η πολιτική!!!]]
[Ανακοίνωση [Είσαι ΠΑΣΟΚ ?]]

Στο τέλος του έτους οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες για την υλοποίηση του δικού τους παιχνιδιού. Εκτός από λίγες εξαιρέσεις, οι περισσότεροι έδειξαν προθυμία και παρουσίασαν αρκετές ιδέες. Ωστόσο πολλές ομάδες, ειδικά εκείνες των αδύνατων μαθητών, περιορίστηκαν στη σχεδίαση των γραφικών και δεν ολοκλήρωσαν τις διαδικασίες που απαιτούνταν. Οι περιορισμένες διδακτικές ώρες και η έλλειψη κατάλληλου υπολογιστικού εξοπλισμού στο σπίτι ήταν ανασταλτικός παράγοντας. Η πλειοψηφία των μαθητών δούλεψε αποκλειστικά στο εργαστήριο σε ώρες μαθήματος, διαλειμμάτων ή κενών. Οι εργασίες που ξεχώρισαν ωστόσο, δεν ήταν δυστυχώς προϊόν ομαδικής αλλά ατομικής προσπάθειας. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε εργασία μαθήτριας που υλοποίησε επιπλέον κουμπιά (διαδικασίες) για να διευκολυνθεί στη δοκιμή της εργασίας της, ανακαλύπτοντας έτσι μόνη της τεχνικές debugging (!!!). Χρησιμοποίησε τη βοήθεια για να βρει εντολές που δεν είχαμε μάθει και τις αντέγραψε στον κώδικά της (φαίνεται η διαφορετική γραμματοσειρά!). Επιπλέον, συνέθεσε δικούς της ήχους και τους ενσωμάτωσε στην εργασία της.

Συμπερασματικά, αναλογιζόμενη την εμπειρία του προηγούμενου έτους, διαπιστώνω ότι υπήρξε κάποια βελτίωση στον τρόπο αντιμετώπισης του προγραμματισμού από τους μαθητές. Η δυσκολία στην κατανόηση της Δομής Επιλογής και των Μεταβλητών παρέμεινε η ίδια, αλλά προσπάθησα να μη δώσω τόση έμφαση στη χρήση τους μέσα στις εργασίες. Δούλεψα περισσότερο με μεταβολείς (που τα παιδιά κατανοούν ευκολότερα) και χρήση εντολών σε τμήματα των γραφικών για έλεγχο της ροής των διαδικασιών (π.χ. όταν μια χελώνα ακουμπάει στο κόκκινο χρώμα θα εμφανίζεται κάποιο μήνυμα, στο πράσινο θα γίνεται τερματισμός κτλ).
Εξακολουθώ να πιστεύω πως για να επιτευχθούν καλύτερα αποτελέσματα στον προγραμματισμό χρειάζεται να αυξηθεί ο αριθμός των ωρών διδασκαλίας και να ξεκινήσει η εξοικείωση με το περιβάλλον ανάπτυξης από μικρότερη τάξη.
Επιπλέον, η αξιοποίηση του θεσμού της ενισχυτικής διδασκαλίας και για το μάθημα της Πληροφορικής, ειδικά για την Γ’ Γυμνασίου, αν και αρχικά ξενίζει ως ιδέα, ίσως θα έπρεπε να διερευνηθεί.
Τέλος, θα ήθελα να προτείνω να ζητηθεί η αλλαγή των εντελώς ξεπερασμένων οδηγιών για την εξέταση του μαθήματος στις γραπτές εξετάσεις του Ιουνίου: ο κανόνας των 9 ισοδύναμων θεμάτων από τα οποία τα 6 πρέπει να είναι θεωρία και τα 3 ασκήσεις σε μάθημα προγραμματισμού Γυμνασίου μοιάζει πλέον ανέκδοτο. Εκτός και αν η σχεδίαση, υλοποίηση και κατανόηση αλγορίθμων στο χαρτί γίνεται αντιληπτή ως θεωρία (!).

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω την αίσθησή μου πως γίνονται ουσιαστικές προσπάθειες για την αναβάθμιση τόσο το μαθήματος όσο και του ρόλου του καθηγητή Πληροφορικής στα σχολεία. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσους βοήθησαν τη φετινή σχολική χρονιά να ακουστούν οι θέσεις και οι προτάσεις μας και να τους ενθαρρύνω να συνεχίσουν την προσπάθεια.

Ενδεικτικές εργασίες μαθητών/-τριών

Ελπίδα Λαγουδάκη
Καθηγήτρια Πληροφορικής

14 Ιουλίου, 2009

Απολογισμός σχ. Έτους 2008-2009 (13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου)

Καλημέρα σε όλους τους συναδέλφους και όλες τις συναδέλφισσες!
Ονομάζομαι Αντιγόνη Καμπουρέλη και είμαι νέο μέλος στο ιστολόγιό μας, το οποίο το παρακολουθώ τακτικά, αλλά δεν έτυχε έως τώρα να συμμετάσχω και εγώ με κάποια ανάρτηση. Διδάσκω Πληροφορική από το 1994 στα Γυμνάσια του Ηρακλείου και τα τελευταία 12 έτη στο 13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου ( στον ‘Αϊ Γιάννη).

Μετά από την προτροπή του Γιώργου Πανσεληνά αποφάσισα να γράψω και εγώ μερικές μου σκέψεις που αφορούν την διδασκαλία του μαθήματος Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και τις οποίες ήθελα να μοιραστώ με σας.

Φέτος (2008-2009) δίδαξα σε όλα τα 6 τμήματα της Α΄ τάξης (12 ώρες) και σε ένα τμήμα της Γ΄ τάξης (2 ώρες) και βέβαια είχα την υποχρεωτική 3-ωρη απασχόληση στο Εργαστήριο Πληροφορικής ως υπεύθυνη του Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ.

Πρώτα το θέμα του «νέου βιβλίου» (Α. Αράπογλου, Χ. Μαβόγλου, Η. Οικονομάκης, Κ. Φύτρος)

Όλοι νομίζω πως αρχικά χαρήκαμε όταν είδαμε πως μειώθηκε κάπως ο τεράστιος όγκος της Διδακτέας Ύλης, σε σχέση βέβαια με το προηγούμενο (μεγάλο μπλε) βιβλίο, αλλά και ή ίδια εμφάνιση του βιβλίου έγινε πιο ελκυστική για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Αυτή βέβαια ήταν η αρχική μου εντύπωση μόλις πρωτοξεφύλλισα το νέο αυτό βιβλίο με πολύ χαρούμενη εικονογράφηση.
Στην πράξη όμως γρήγορα άλλαξα γνώμη ως προς το μικρό όγκο ύλης, αφού είδα ότι δεν μπορώ με τίποτα να υλοποιήσω το χρονοσχεδιασμό που προτείνεται στο Βιβλίο Καθηγητή (βλέπε σελ. 15 για την Α΄ Τάξη, σελ. 67 για την Β΄ Τάξη και 103 για την Γ΄ τάξη). Προτίμησα λοιπόν να κάνω όσο πιο καλό μάθημα μπορώ και με τον ρυθμό που αντέχουν τα 13χρονα παιδιά κι ας μην τα προλάβω όλα.
Στη Α΄ τάξη κατάφερα μόνο να διδάξω αρκετά καλά νομίζω τα παρακάτω κεφάλαια:

Το 1ο: Βασικές έννοιες της Πληροφορικής και το 2ο: Το Υλικό του ΗΥ – ολόκληρα σε όλα τα τμήματα

Το 3ο: Εργονομία και 4ο: Ιστορία ΗΥ τα κατάφερα μόνο στα 2 τμήματα.

Το 5ο: Γνωριμία με το Λογισμικό, το 6ο: Γ.Π.Ε. ολόκληρα σε όλα τα τμήματα

Το 7ο: Ιοί και το 8ο : Πειρατεία Λογισμικού μόνο σε 2 τμήματα

Το 9ο: Ζωγραφική και το 10ο: Επεξεργασία Κειμένου – ολόκληρα σε όλα τα τμήματα και με περισσότερα παραδείγματα απ’ ότι έχει το βιβλίο. Τα παιδιά μάθανε πολλές χρήσιμες τεχνικές για τις Εργασίες των άλλων μαθημάτων (Τεχνολογία, Γεωγραφία ) και πρέπει να πω ότι σε αυτά τα δύο κεφάλαια απόλαυσαν πιο πολύ την χρήση του ΗΥ και δημιούργησαν τα δικά τους αριστουργήματα, χωρίς το άγχος της «θεωρίας των υπόλοιπων κεφαλαίων». Επισυνάπτω μια άσκηση στο Word, με την «Κρητική Μαντινάδα» που όπως διαπίστωσα άρεσε αρκετά στα παιδιά.

Και τις ενότητες: 4η (Διαδίκτυο ) και 5η (ΗΥ στη ζωή μας) τις άφησα για την Β’ τάξη, γιατί απλούστατα τέλειωσαν τα μαθήματα….(περίπου 22 με 24 μαθήματα ανά τμήμα). Κλείσαμε μια εβδομάδα μετά τις Διακοπές του Πάσχα, αφού ήμασταν και Βαθμολογικό Κέντρο).

Βέβαια, όταν κάναμε ασκήσεις που απαιτούσαν κάποια αναζήτηση στο Διαδίκτυο έπρεπε και εκεί να πω κάποια στοιχειώδη πράγματα για τον Παγκόσμιο Ιστό, διευθύνσεις και αναζήτηση, αν και όπως διαπίστωσα για τα περισσότερα παιδιά αυτά ήταν ήδη «παιχνιδάκι».

Επίσης νομίζω πως ένα από τα δύσκολα και λεπτά προβλήματα που έχουμε οι περισσότεροι όταν γίνονται ασκήσεις στη χρήση του Διαδικτύου είναι να κρατήσουμε τα παιδιά απασχολημένα με τους επιλεγμένους ιστότοπους που τους προτείνουμε και όχι να καταφέρνουν να μας “ξεγελάνε” και να προσπαθούν “όπως-όπως” να ξεφορτωθούν γρήγορα την άσκηση για να “σερφάρουν” στη συνέχεια εκεί που θέλουν, χωρής την έγκρισή μας. Πολλές φορές χρειάστηκε να επιστρατεύσω όλη μου την φαντασία και ευρηματικότητα ώστε να τους αποτρέψω από αυτές τις επιλογές.

Στην Γ΄ τάξη το κυριότερο πρόβλημα φέτος ήταν αυτό του «Παλαιού βιβλίου», γιατί όπως ξέρουμε υπήρχε μια προτροπή η φετινή Γ΄ τάξη να διδαχθεί «Προγραμματισμό» περισσότερο με Logo παρά με Basic ή Ψευδογλώσσα , μη έχοντας όμως το «νέο βιβλίο». Γι’ αυτό αποφασίσαμε με τη συνάδελφό μου να εφαρμόσουμε ένα μικτό σύστημα. Συγκεκριμένα η θεωρία περί αλγορίθμων και προγραμματισμού από το Παλαιό Βιβλίο (αφού αυτό είχαν επίσημα οι μαθητές) και η πρακτική εφαρμογή γνώσεων να γίνει σε διάφορα «Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα» ( Basic, MSW-Logo, MicroWorldsPro – Logo ), όπου θα χρησιμοποιηθεί μερικώς και «Νέο βιβλίο».

Το σχέδιο αυτό το υλοποιήσαμε σε 3 στάδια:

1ο στάδιο: QUICK BASIC

Παραδείγματα λύσεων απλών προβλημάτων (όχι μόνο μαθηματικών) σε Quick Basic. Εδώ μάθαμε τις εντολές Εισόδου, Εξόδου, Εκχώρησης, τις έννοιες : μεταβλητή, δομή επιλογής και επανάληψης.
Επισυνάπτω μερικά παραδείγματα ασκήσεων σε QuickBasic, που ήταν αρκετά κατανοητά στα παιδιά.

2ο στάδιο: MSW- Logo (εντολές της Logo στα αγγλικά )

Σταδιακή παρουσίαση της γλώσσας MSW- Logo και των δυνατοτήτων σχεδίασης σύμφωνα με την Γεωμετρία της Χελώνας ( με φωτοτυπίες βασικών εντολών ).
Επισυνάπτω παραδείγματα σε MSW- Logo που είχαν επιτυχία και τα ξεχώρισαν τα ίδια τα παιδιά.

3ο στάδιο: MicroWorldsPro – MicroWorldsPro – Logo (εντολές της Logo στα ελληνικά )

Παρουσίαση του νέου περιβάλλοντος σε σχέση με αυτό που γνώρισαν πριν και εκμάθηση των αντίστοιχων ελληνικών εντολών της Logo. Επίσης εδώ τα παιδιά διαπίστωσαν και άλλες δυνατότητες που δεν είδαν στο προηγούμενο στάδιο (Πολλαπλές χελώνες, Γραφικά, Μουσική κλπ).
Σ’ αυτό το στάδιο δόθηκαν αρκετές ασκήσεις τόσο από το Νέο Βιβλίο όσο και από άλλες πηγές.
Επισυνάπτω παραδείγματα σε MicroWorldsPro – Logo που έκαναν μεγάλη εντύπωση στα παιδιά (αφού με πολύ χαρά δημιούργησαν σχεδόν σκηνές κινούμενων σχεδίων!)

Τελικά τα παιδιά κατάλαβαν την έννοια «Προγραμματιστικού Περιβάλλοντος» αφού είχαν γνωρίσει ήδη τρία διαφορετικά περιβάλλοντα και όπως διαπιστώσαμε δεν είχαν πρόβλημα να τα μπερδέψουν. Μάλιστα στο τέλος συγκρίναμε τις Εντολές Εισόδου, Εξόδου και Εκχώρησης στην Basic και στη Logo.

Επίσης μεγάλη βοήθεια είδαμε από τη χρήση του Λογισμικού «Πληροφορική για Α΄, Β΄και Γ΄ Γυμνασίου» της εταιρίας «Κόρυμβος», όπου πολλές φορές προτρέπαμε τα παιδιά να μελετήσουν διάφορες ενότητες, ειδικά αυτές για τον «Προγραμματισμό».

Γενικά μπορώ να πω ότι αυτή η Σχολική Χρονιά πέρασε με λιγότερα προβλήματα σε σχέση με την προηγούμενη, αλλά δεν ήταν δυνατό να διδαχθεί όλη η διδακτέα ύλη, γεγονός που διαπιστώνουν όπως βλέπω και άλλοι συνάδελφοί μου.

Επισυνάπτω επίσης ένα Σταυρόλεξο Πληροφορικής, που το είχα σχεδιάσει πριν κάμποσα χρόνια και είδα ότι άρεσε στα παιδιά. Υπάρχει μεγάλο και μικρότερο σταυρόλεξο (χρησιμοποιούνται και αγγλικοί και ελληνικοί όροι). Νομίζω πως πρέπει να μοιραζόμαστε μεταξύ μας τις καλές και επιτυχημένες ιδέες στην διδασκαλία για να πάει ο κλάδος μας πιο μπροστά και το μάθημα της «Πληροφορικής» να πάρει επιτέλους τη θέση που του αρμόζει !

Αυτά είχα να πω,
Εύχομαι Καλό Καλοκαίρι σε όλους σας, Καλή Ξεκούραση και Καλή Δύναμη για την επόμενη χρονιά !!!

Αντιγόνη Καμπουρέλη
ΠΕ20 – 13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης

Απολογισμός σχ. Έτους 2008-2009 ΓΕΛ Μοιρών

ΣΧΕΤ.: Με τα αρίθμ. πρ. 281/01-06-2009 και 303/29-06-2009 έγγραφο του Γραφείου Σχολικών Συμβούλων Δ.Ε. Ν. Ηρακλείου

Σύμφωνα με τα παραπάνω σχετικά, ο απολογισμός και οι παρατηρήσεις μου σχετικά με την εκτέλεση του διδακτικού μου έργου έχει ως εξής:

Α) Μαθήματα που λειτούργησαν αποδοτικά το σχ. έτος 2008 – 2009.

Στην Α’ Λυκείου ένα από τα μαθήματα που λειτούργησε αποδοτικά ήταν το 1ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου «Ο Υπολογιστής και οι εφαρμογές του». Αντί χρησιμοποιήσω την εισήγηση, έφτιαξα φύλλα εργασίας, όπου το κάθε ένα διαχειριζόταν διαφορετική ενότητα του συγκεκριμένου κεφαλαίου (π.χ. ένα φύλο για τα ΑΤΜ των τραπεζών, ένα φύλο για τους αθλητικούς αγώνες, κλπ) και τα μοίρασα σε ομάδες των 2 – 4 ατόμων.

Στα φύλλα εργασίας άλλοτε τους καθοδηγούσα δίνοντας συγκεκριμένες ιστοσελίδες για να βρουν πληροφορίες (τις οποίες είχα προηγουμένως ψάξει) και άλλοτε τους άφηνα να κάνουν ελεύθερη αναζήτηση (χρήση Google και ελληνικής Βικιπαίδειας), δίνοντας λέξεις – κλειδιά.

Στο τέλος, κάθε ομάδα παρουσίασε την εργασία της στην ολομέλεια του τμήματος και τα παιδιά πληροφορήθηκαν για τις χρήσεις του Η/Υ στην καθημερινή τους ζωή από τους ίδιους τους συμμαθητές τους. (έτσι απέφυγα μία ανιαρή εισήγηση). Παράλληλα έμαθαν πώς να αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο.

Γενικά, στην Α΄ Λυκείου δούλεψα πολύ με φύλλα εργασίας και μικρά θέματα εργασιών κάθε φορά. Π.χ. τα παιδιά έφτιαξαν αφίσα με κανόνες προστασίας από τους σεισμούς, εβδομαδιαίο πρόγραμμα, μίνι εφημερίδα, παρουσιολόγιο μαθητών και εύρεση μέσου όρου τετράμηνων, κλπ.
(Δραστηριότητες Α’ Λυκείου)

Στην Β΄ και την Γ΄ Λυκείου οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες (2 – 4 άτομα) και εκπόνησαν μία εργασία, το θέμα της οποίας επέλεξε κάθε ομάδα μόνη της (π.χ. Διατροφή, κάπνισμα, μόδα, κλπ).

Συγκεκριμένα, στα πρώτα μαθήματα οι μαθητές αποφάσισαν για το θέμα της εργασίας τους και έκαναν ένα πλάνο για τις ενότητες που θα περιλαμβάνει, τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουν και πως, το χρόνο που χρειάζονται σε κάθε στάδιο εκπόνησης της εργασίας.

Στα επόμενα μαθήματα που ακολούθησαν άρχισαν την πρακτική εφαρμογή της εργασίας, αφού προηγουμένως γινόταν επίδειξη του εργαλείου – λογισμικού που χρησιμοποιούσαν κάθε φορά.

Οι εργασίες άρχισαν με τη συλλογή του υλικού (κείμενο, εικόνες, μουσική) που θα περιλάμβανε κάθε εργασία.

Η συλλογή του υλικού έγινε κατά 90-95 % από το διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης Google, την Ελληνική Βικιπαίδεια, το you tube, κλπ και κατά 10-5 % από άλλες πηγές (π.χ. βιβλία, περιοδικά ,κλπ).

Ακολούθησε η επεξεργασία και μορφοποίηση του υλικού (κείμενο, εικόνες, μουσική) με τα κατάλληλα εργαλεία – λογισμικά που διαθέτει το εργαστήριο (word, picture manager, Nero).

Έπειτα, κάθε ομάδα έφτιαξε ένα μίνι ερωτηματολόγιο (4-5 ερωτήσεις) για το θέμα της, το μοίρασαν στους συμμαθητές του ίδιου τμήματος και έκαναν επεξεργασία των αποτελεσμάτων στο excel.

Στη συνέχεια, έφτιαξαν μία παρουσίαση της εργασίας τους στο PowerPoint και την παρουσίασαν στην ολομέλεια του τμήματος.

Είχαμε αρχίσει αλλά δεν ολοκληρώσαμε (αρχικά στάδια) τη δημιουργία ιστοσελίδων (χρήση html σε απλό κειμενογράφο και εμφάνιση αποτελέσματος σε μορφή ιστοσελίδας) με περιεχόμενο την εργασία τους.
(Δραστηριότητες Β΄και Γ΄Λυκείου)

Β) Παρατηρήσεις – Προβλήματα

Η ελευθερία που διαθέτει το αναλυτικό πρόγραμμα όσο αφορά τη διαμόρφωση των διδακτικών ενοτήτων, η εκπόνηση εργασιών σε ομάδες κα με ελεύθερη επιλογή θεμάτων, η μη πιστή τήρηση του σχολικού βιβλίου λειτούργησε αποδοτικά στην όλη μαθησιακή διαδικασία.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισα και αποτέλεσε πραγματικά τροχοπέδη τόσο σε μένα ως εκπαιδευτικός όσο και στην απόδοση των μαθητών ήταν η υποδομή του σχολικού εργαστηρίου πληροφορικής.

Το εργαστήριο διαθέτει 12 σταθμούς εργασίας και λειτουργούν με τα βίας η 8, από τους οποίους οι 3 συχνά κολλούσαν, έκαναν επανεκκινήσεις, δεν άνοιγαν καθόλου, κλπ, με αποτέλεσμα οι ομάδες που δούλευαν σε αυτούς τους σταθμούς να μην μπορούν να προχωρήσουν και να πηγαίνει όλη η μαθησιακή διαδικασία πίσω.

Είχα λοιπόν να κάνω μ’ ένα εργαστήριο που από την μία παρείχε ευρυζωνικότητα και από την άλλη παλαιωμένο εξοπλισμό, με αποτέλεσμα το 2ο να αποτελεί κατασταλτικό παράγοντα στις δυνατότητες που προσφέρει το 1ο.

Σε όλο αυτό το σκηνικό να προστεθεί ότι κάποια τμήματα αποτελούντων από 25 μαθητές γεγονός που δυσχέραινε ακόμα περισσότερο το διδακτικό μου έργο, καθώς δεν μπορούσα να βοηθήσω και να έχω τον έλεγχο ταυτόχρονα τόσων μαθητών.

Και το σημαντικότερο είναι ότι τα οικονομικά του σχολείου είναι όχι απλώς πενιχρά αλλά μηδενικά με αποτέλεσμα οι ελπίδες για καινούργιο εξοπλισμό να αποτελούν απλώς ελπίδες.

Καλό καλοκαίρι!!

Η καθηγήτρια Πληροφορικής του Γενικού Λυκείου Μοιρών

Ραμουτσάκη Ιωάννα ΠΕ19

« Προηγούμενη Σελίδα Επόμενη Σελίδα: »

© 2025 H Πληροφορική στη Σχολική Εκπαίδευση της Αν. Κρήτης   Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση