«Διεθνές Έτος Φωτός 2015»

Plasma_globe_60th

Διεθνές Έτος Φωτός 2015

PowerPoint

 Το σχολείο μας συμμετείχε στην επιστημονική ημερίδα με τίτλο «Πανόραμα πειραμάτων φωτός» που διοργάνωσε το γραφείο Σχολικών Συμβούλων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας, το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών επιστημών Ηλείας

και η Ένωση Ελλήνων Φυσικών,την Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015, στον χώρο του 2ου Γυμνασίου Πύργου , υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής για τον παγκόσμιο εορτασμό  του Διεθνούς έτους φωτός.

Η επιλογή του 2015 ως Διεθνούς Έτους Φωτός δεν ήταν τυχαία. Βασίστηκε, αντίθετα, στο γεγονός ότι η χρονιά αυτή συμπίπτει με την επέτειο ορισμένων σημαντικών επιστημονικών ανακαλύψεων που συνέβαλαν καθοριστικά στις προσπάθειες των επιστημόνων να αποκρυπτογραφήσουν την φύση του φωτός. Σε αυτά τα σημαντικά ορόσημα συγκαταλέγονται και τα εξής: 1000 χρόνια από την έκδοση του συγγράμματος του Άραβα φιλόσοφου και επιστήμονα Ibn al-Haytham (περ. 965–1040) για την Οπτική, 200 χρόνια από τότε που ο Γάλλος φυσικός Augustin–Jean Fresnel (1788-1827) υποστήριξε σε μελέτη του την κυματική φύση του φωτός, 150 χρόνια από την δημοσίευση της θεωρίας του James Clerk Maxwell (1831–1879) για τον ηλεκτρομαγνητισμό, καθώς και 100 χρόνια από την δημοσίευση της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας του Άλμπερτ Αϊνστάιν (1879–1955), στις εξισώσεις της οποίας ο σπουδαίος αυτός φυσικός ενσωμάτωσε την ταχύτητα του φωτός ως μία θεμελιώδη φυσική σταθερά για την περιγραφή του χωροχρόνου.

Ταξίδεψαν στο μαγικό κόσμο του «φωτός»

Συμμετείχαν 850 και πλέον μαθητές απ’ όλη την Ηλεία
Άρτια διοργάνωση από του Σχολικούς Συμβούλους, το ΕΚΦΕ Ηλείας και την Ένωση Φυσικών

Στον υπέροχο και μαγικό κόσμο των φυσικών επιστημών ταξίδεψαν χθες εκατοντάδες μαθητές απ’ όλη την Ηλεία που συμμετείχαν στην επιστημονική ημερίδα που διοργάνωσαν το γραφείο Σχολικών Συμβούλων Β/θμιας Εκπαίδευσης Ηλείας, το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) του Νομού και η Ένωση Ελλήνων Φυσικών με τίτλο «Πανόραμα πειραμάτων φωτός».
Περισσότεροι από 850 μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων της Ηλείας, παρακολούθησαν 38 πειράματα σε σχέση με το φως που προετοίμασαν υπό την καθοδήγηση του υπεύθυνου του ΕΚΦΕ Ηλείας Ηλία Καλογήρου παιδιά 11 σχολικών μονάδων, στο πλαίσιο αφιερώματος του παγκόσμιου εορτασμού του Διεθνούς έτους φωτός που έχει χαρακτηριστεί το 2015 από την UNESCO.

Στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα του γυμναστηρίου του 2ου Γυμνασίου Πύργου, οι μαθητές παρακολούθησαν με ενδιαφέρον σειρά πειραμάτων με εφαρμογές του φωτός, όπως το πώς διορθώνεται η όραση με τη βοήθεια των φακών, τι  συμβαίνει στους σωλήνες φωτεινών διαφημίσεων, πως βλέπουμε με ένα  τηλεσκόπιο, τι σημαίνει κεραυνός και αστραπή και γιατί δημιουργείται ο σπινθήρας στον αέρα, πως λειτουργεί η φωτογραφική μηχανή, πως είναι η αρχή του κινηματογράφου, γιατί έχουμε φθορισμό και φωσφορισμό σε διάφορες ουσίες, ανάλυση του φωτός, ανασύνθεση του λευκού φωτός αλλά και κατασκευές για την οπτική ίνα, κατασκευές συνδυασμένες με την επιστήμη και την τέχνη, κατασκευές για εύρεση διαφόρων φυσικών σταθερών και πολλά άλλα.

«Τα παιδιά εθίζονται στον επιστημονικό τρόπο σκέψης»

«Μοιράσαμε 38 πειράματα σε έντεκα σχολεία, συνεργάστηκα με τους καθηγητές οι οποίοι προπόνησαν τους μαθητές τους και σήμερα τα παρουσιάζουμε» επισήμανε στην «Πρωινή» ο κ. Καλογήρου προσθέτοντας ότι στόχος τους είναι να θίξουν όχι μόνο το φως ως Φυσική αλλά και τις τεχνολογικές εφαρμογές και την καλαισθησία και την τέχνη. «Μέσω των πειραμάτων, εθίζουμε τα παιδιά σε ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης που είναι ο επιστημονικός τρόπος σκέψης, που θα τους είναι χρήσιμος για όλη τη ζωή τους. Τα δε παιδιά είναι πολύ ευαίσθητα σε τέτοιους τρόπους διδασκαλίας διότι συμβιβάζονται  με τη φύση του παιδιού και τη φυσιολογική του περιέργεια να ρωτάει».

«Το παιχνίδι, οδηγεί στη γνώση»

Στα εντυπωσιακά όπως τα χαρακτήρισε πειράματα που είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εκατοντάδες Ηλείοι μαθητές, αναφέρθηκε ο Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών της Β/θμιας Εκπαίδευσης  Ηλείας κ. Ανδρέας Νιώτης. Όπως είπε, τα πειράματα αυτά, είχαν σχέση με το φως αλλά κάλυπταν όχι μόνο τη Φυσική αλλά και τη Χημεία, τη Βιολογία και τις Τεχνολογικές Εφαρμογές. «Σκοπός μας είναι να το δούνε τα παιδιά ως παιχνίδι καταρχήν, γιατί το παιχνίδι θα τα οδηγήσει στη γνώση, θα κατακτήσουν τη γνώση και μετά θα  προχωρήσουν στην εφαρμογή της γνώσης τους και στη καθημερινή ζωή και επιστημονικά. Οι φυσικές επιστήμες πάντα ήταν το μάθημα που μπορούσε να γίνει με βιωματικό τρόπο, και όλοι οι συνάδελφοι δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό, προκειμένου οι μαθητές να αγαπήσουν τις φυσικές επιστήμες, να μη μαθαίνουν στείρα πράγματα αλλά να τα κατανοούν και να τα εφαρμόζουν. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το σημερινό αφιέρωμα ώστε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών και στη συνέχεια να τους οδηγήσουμε στο χώρο αναζήτησης. Γενικά θα πρέπει τα παιδιά να μάθουν να ψάχνουν, να ρωτούν και να αναζητούν. Η αναζήτηση θα δημιουργήσει απορίες, οι απορίες θα αρχίσουν πρωτογενείς απαντήσεις, συγκρούσεις, συνθέσεις στο τέλος».

(Απόσπαασμα, Εφημερίδα «Πρωινή»)



Αφήστε μια απάντηση