Το πρόγραμμα που προτείνει ο Σύλλογος Δίκτυο Τέχνης και Δράσης έχει τίτλο «Ομάδα Δράσης Μαθητών για την Προστασία των Ζώων Συντροφιάς» και σκοπό έχει να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, ώστε να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης. Στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές αρχικά να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του δεσποζόμενου και αδέσποτου ζώου, να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την αγάπη προς τα ζώα συντροφιάς, κατανοώντας ταυτόχρονα τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντί τους. Τέλος, να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις και πρωτοβουλίες ενημέρωσης της σχολικής και τοπικής κοινότητας για την πρόληψη της εγκατάλειψης ζώων, για την προστασία των αδέσποτων της περιοχής, καθώς και για την προώθηση στειρώσεων και υιοθεσιών μέσω φιλοζωικών σωματείων.
Στοχευόμενες δεξιότητες
1.Δεξιότητες Μάθησης
– Κριτική σκέψη (Critical thinking)
– Επικοινωνία (Communication)
– Συνεργασία (Collaboration)
– Δημιουργικότητα (Creativity)
2.Δεξιότητες Ζωής
– Πολιτειότητα
– Ενσυναίσθηση και ευαισθησία
– Προσαρμοστικότητα
– Ανθεκτικότητα
– Υπευθυνότητα
– Πρωτοβουλία
– Οργανωτική ικανότητα
3.MIΤ: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης
– Τεχνολογίες της Επικοινωνίας
4. Δεξιότητες του νου
– Στρατηγική σκέψη
– Επίλυση προβλημάτων
– Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
– Κατασκευές
– Πλάγια σκέψη
Δραστηριότητες
Εργαστήριο 1ο
Δραστηριότητα 1η : Καταιγισμός ιδεών-Τα ζώα γύρω μας Ποια ζώα βλέπουμε στη γειτονιά μας.
Οι μαθητές για 3 λεπτά λένε όσα ζώα βλέπουν καθημερινά στη γειτονιά τους, στον δρόμο προς το σχολείο, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή. Στη συνέχεια τα ομαδοποιούν και οι ομάδες που θα σχηματιστούν μπορεί να είναι: Ζώα οικόσιτα, ζώα συντροφιάς (δεσποζόμενα και αδέσποτα), άλλα ζώα που ζουν στην περιοχή.
Ένα κατοικίδιο ζώο είναι επιλεγμένο ζώο από κάποιον άνθρωπο για συντροφιά ή την ψυχαγωγία του. Ζει κοντά στον άνθρωπο ως μέλος της οικογένειας.
Οικόσιτα ζώα είναι ζώα που ζουν κοντά στον άνθρωπο αλλά εκτρέφονται για συγκεκριμένους σκοπούς όπως η παραγωγή τροφήςπ.χ κότες, αγελάδες ή για εργασία π.χ μεταφορά ή φύλαξη
Χωρίζουμε τα ζώα σε κατοικίδια και οικόσιτα.
Φύλλο εργασίας: τι ζώο μπορεί να συναντήσουμε στο ….. δρόμο αν κάνουμε μια βόλτα στη γειτονιά μας
Δραστηριότητα 2η: Παραμύθι
Ο ευγενικός κροκόδειλος της Λουτσία Παντσιέρι
Ένας κροκόδειλος, τεράστιος με πελώριο στόμα, 1000 κοφτερά δόντια, αλλά και μία ευγενική, ευαίσθητη καρδιά. Όνειρό του να βρει ένα σπίτι, μια οικογένεια. Να γίνει… ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΟ!
Δύσκολο; Ή μήπως ακατόρθωτο;
Ο Κροκόδειλος θέλει να ζει σ’ ένα πραγματικό σπίτι, να παίζει με τα παιδιά. Ξέρει να κάνει τόσα πράγματα. Να φτιάχνει μηλόπιτες, να κάνει κούνια τους ανθρώπους, να χορεύει ισορροπώντας πάνω σε ένα σχοινί. Θα μπορούσε ακόμα να γίνει φύλακας ή και να μεταμορφωθεί σε τούνελ για να περνάνε τα ξύλινα τρενάκια…
Εργαστήριο 2ο
Ευαισθητοποίηση μέσω έργων τέχνης και κειμένων
• Οι μαθητές παρατηρούν έργα τέχνης με θέμα ζώα συντροφιάς.
Παρατηρώντας προσεκτικά προσπαθούν να περιγράψουν το περιβάλλον
που απεικονίζει ο κάθε πίνακας, τους ήρωες, τα συναισθήματα των ηρώων
καθώς και τα συναισθήματα που προκαλούν οι πίνακες στα ίδια τα παιδιά.
Το έργο τέχνης μπορεί να συνδεθεί με τις εμπειρίες τους.
Αναφορά στον ´Αργο :
Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Άργος αναφέρεται ο πιστός σκύλος του Οδυσσέα που αναγνώρισε τον κύριό του ύστερα από είκοσι χρόνια. Αυτό έγινε παρά το γεγονός ότι ο Οδυσσέας ήταν μεταμφιεσμένος σε ζητιάνο προκειμένου να ανακαλύψει το τι συνέβαινε στο ανάκτορό του κατά τη μακρά απουσία του. Αμέσως μετά, ο Άργος ξεψύχησε συγκινημένος στα χέρια του Οδυσσέα.
Επέκταση δραστηριότητας:
Αν λίγο με αγαπούσες θα άνοιγες την καρδιά ❤️ σου για να με βάλεις μέσα..
Ένα παραμύθι ξεκινά
Μια ιστορία αγάπης
Μια ιστορία αλήθειας
Μια πρόθεση να ξεκινήσει ένα γηροκομείο σκύλων στην Ελλάδα .
Διαβάσαμε το παρακάτω βιβλίο.
Εργαστήριο 3ο : Πώς νιώθουν τα ζώα συντροφιάς; Τι σκέφτονται τα ζώα συντροφιάς;
Πώς σκέφτονται τα ζώα συντροφιάς; Τι νοιώθουν τα ζώα συντροφιάς;
Επιλέγουμε με τα παιδιά από το Διαδίκτυο εικόνες με ζώα συντροφιάς
“Τι σκέφτονται τα ζώα;’
Τα παιδιά παρατηρούν, σκέφτονται, καταγράφουν και ζωγραφίζουν τις ιδέες τους!
Εργαστήριο 4ο:
Δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς
Δραστηριότητες:
Συζήτηση για το ποια ζώα ονομάζονται δεσποζόμενα και ποια αδέσποτα. Τι υποχρεώσεις έχουμε όταν αποφασίζουμε να πάρουμε ένα κατοικίδιο.
Πως ζει ένα ζώο σε αδέσποτο και δεσποζόμενο περιβάλλον; ( Φύλλο εργασίας)
Παραμύθι
Εργαστήριο 5ο:
Δραστηριότητα 1η : Τα Δικαιώματα των ζώων
Καρτέλες με τα δικαιώματα, συζήτηση.
Άρθρο 1
1. Όλα τα ζώα γεννιούνται με ίσα δικαιώματα στη ζωή και στη δυνατότητα ύπαρξης.
Άρθρο 2
1. Ο άνθρωπος οφείλει να σέβεται τη ζωή κάθε ζώου.
2. Ο άνθρωπος ανήκει στο ζωικό βασίλειο και δεν μπορεί να εξοντώνει ή να εκμεταλλεύεται τα άλλα είδη του ζωικού βασιλείου. Αντίθετα, οφείλει να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για το καλό των ζώων.
3. Κάθε ζώο δικαιούται φροντίδας, προσοχής και προστασίας από τον άνθρωπο.
Άρθρο 3
1. Κανένα ζώο δεν πρέπει να υποβάλλεται σε κακομεταχείριση ή απάνθρωπη συμπεριφορά.
2. Αν η θανάτωση ενός ζώου θεωρηθεί υποχρεωτική πρέπει να γίνει στιγμιαία, ανώδυνα και χωρίς καμιά πρόκληση αγωνίας του ζώου.
Άρθρο 4
1. Κάθε ζώο δικαιούται να ζήσει στο φυσικό του χώρο (γη, θάλασσα, αέρας) και να αναπαράγεται σύμφωνα με τους φυσικούς νόμους,
2. Η στέρηση ελευθερίας του ζώου ακόμη κι αν γίνεται για μορφωτικούς σκοπούς είναι αντίθετη προς τη διακήρυξη δικαιωμάτων αυτού.
Άρθρο 5
1. Κάθε ζώο που από παράδοση θεωρείται κατοικίδιο δικαιούται να ζήσει με το ρυθμό και τις συνθήκες ζωής και ελευθερίας που αντιστοιχούν στο είδος του.
2. Η διαφοροποίηση αυτών των συνθηκών από τον άνθρωπο έχει σκοπούς κερδοσκοπικούς και είναι αντίθετη προς τη διακήρυξη.
Άρθρο 6
1. Κάθε ζώο που αποτελεί σύντροφο του ανθρώπου έχει δικαίωμα διάρκειας ζωής ανάλογης με τη φυσική του μακροβιότητα.
2. Η εγκατάλειψη ενός ζώου θεωρείται πράξη απάνθρωπη και εξευτελιστική.
Άρθρο 7
1. Αναφορικά με τα ζώα που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στον άνθρωπο, η διάρκεια και η ένταση δουλειάς πρέπει να είναι σε λογικά πλαίσια, η διατροφή τους ικανοποιητική και η ανάπαυσή τους υποχρεωτική.
Άρθρο 8
1. Οποιοσδήποτε πειραματισμός πάνω στα ζώα, ιατρικός, επιστημονικός, κλπ. αντιτίθεται προς τα δικαιώματα των ζώων, εφόσον προκαλεί πόνο σωματικό ή ψυχικό.
2. Πρέπει να επιδιώκεται η αντικατάσταση του πειραματισμού πάνω στα ζώα από άλλες υπάρχουσες τεχνικές.
Άρθρο 9
1. Τα ζώα που εκτρέφονται για τη διατροφή του ανθρώπου πρέπει να στεγάζονται, να τρέφονται, να μετακινούνται και να θανατώνονται χωρίς πρόκληση πόνου και αγωνίας.
Άρθρο 10
1. Απαγορεύεται η εκμετάλλευση των ζώων για τη διασκέδαση των ανθρώπων.
2. Η έκθεση ζώου και τα θεάματα που χρησιμοποιούν ζώα αποτελούν καταστρατήγηση της αξιοπρέπειας και του σεβασμού προς τη ζωή του ζώου.
Άρθρο 11
1. Κάθε πράξη που χωρίς λόγο προκαλεί θάνατο ζώου είναι βιοκτονία, είναι έγκλημα απέναντι στη ζωή.
Άρθρο 12
1. Κάθε πράξη που προκαλεί θάνατο μεγάλου αριθμού άγριων ζώων αποτελεί «γενοκτονία», έγκλημα απέναντι στο είδος.
2. Η μόλυνση και οποιαδήποτε καταστροφή του φυσικού μας περιβάλλοντος οδηγούν στη γενοκτονία.
Άρθρο 13
1. Σεβασμός επιβάλλεται ακόμη και στο νεκρό ζώο.
2. Κάθε σκηνή βίας στην τηλεόραση και το σινεμά, με θύματα ζώα πρέπει να απαγορευτεί και μόνο οι σκηνές που έχουν σκοπό να ενημερώσουν για τα δικαιώματα των ζώων οφείλουν να προβάλλονται.
Άρθρο 14
1. Οι οργανισμοί προστασίας και προάσπισης των ζώων πρέπει να αντιπροσωπεύονται από κάθε κυβέρνηση.
2. Τα δικαιώματα του ζώου πρέπει να κατοχυρωθούν απ’ τους νόμους, όπως ακριβώς και τα δικαιώματα του ανθρώπου.
Διεθνής Ένωση Δικαιωμάτων των Ζώων, Παρίσι 1978
Δραστηριότητα 2η
Ζωγραφίζω 2 από τα δικαιώματα που μάθαμε
Επέκταση δραστηριότητας
Παραμύθι “Ούσκο” της Μαίρης Τσόγκα ”
Εργαστήριο 6ο: Όλοι μαζί θα ακουστούμε πιο πολύ
Παραμύθι:
Υιοθετήστε ένα αδέσποτο ζώο.
Δεν παρατάμε τα ζώα μας στο δρόμο.
Τα άγρια ζώα δε ζούνε φυλακισμένα, ζούνε ελεύθερα. Όχι στο τσίρκο
Δεν πειράζουμε τα ζώα. Δεν τραβάμε ουρές, δεν τα ενοχλούμε όταν τρώνε και όταν πίνουν νερό.
Τα ζώα χρειάζονται φαγητό, νερό, αγάπη και κτηνίατρο.
Στειρωνω το ζωάκι μου.
Εργαστήριο 7ο:
Αξιολόγηση του προγράμματος
Τα παιδιά αξιολόγησαν το πρόγραμμα σαν πολύ ενδιαφέρον και ευχάριστο.
Στα πλαίσια του προγράμματος, επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων και παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα ” Πουλιά και ζώα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων”
Ενθύμιο
Τέλος