Τίτλος 1ου εργαστηρίου Η μονα_δικη μου οικογένεια
Στόχοι του προγράμματος
- Να …ξανασυστηθουν οι μαθητές με κριτήριο το οικογενειακό τους πλαίσιο
- Να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών για τη διαφορετική δομή των άλλων οικογενειών πέρα από τη δική τους
- Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών
- Να εντοπίσουν την έννοια της οικογένειας
- Να έρθουν σε επαφή με την έννοια της οικογενειακής πολυμορφίας μέσα από τα παραμύθια
Πριν από το εργαστήριο ζητάμε από τα νήπια να ζωγραφίσουν στο σπίτι την οικογένεια τους, δίνοντας ένα πρότυπο
Φτιάξαμε σπιτάκια. Στο σπιτάκι 2 μένει οικογένεια με 2 μέλη, στο σπιτάκι 3 μένει οικογένεια με 3 μέλη……ως το σπιτάκι νούμερο 8 με 8 μέλη.
Συμπέρασμα είναι ότι οι οικογένειες μας είναι διαφορετικές
Όμως τι είναι ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ;
Προβάλλουμε στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι “η μονα_δική μου οικογένεια” της Ι. Μανάφη ( άδεια Creative Commons) Συζητάμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.
Μαθαίνουμε καινούργιες λέξεις όπως:
ΣΥΝΕΡΓΑΣΊΑ ΖΕΣΤΑΣΙΆ ΑΠΟΔΟΧΉ ΣΤΟΡΓΉ ΔΎΝΑΜΗ ΑΓΆΠΗ
Αυτές οι λέξεις μπορούν να χτίσουν ένα σπίτι μιας οικογένειας
Τίτλος 2ου εργαστηρίου “Πες μας πιγκουίνε ” Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια (1+1=2)
Τίτλος 3ου εργαστηρίου ” Πες μας λύκε!” Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια
(1+1=11)
Τίτλος 4ου εργαστηρίου “Πες μας καγκουρό! ” Συζητάμε για την Μονογονεϊκή οικογένεια.(1+1=1)
Τίτλος 5ου εργαστηρίου ” Πες μας κουκε”Συζητάμε για τη θετή οικογένεια
(1+1=3)
Ο θηλυκός κούκος γεννάει τα αυγά του στις φωλιές άλλων πουλιών, βρίσκοντας την κατάλληλη στιγμή και, απορρίπτοντας από την εκάστοτε φωλιά αντίστοιχο αριθμό αυγών του ιδιοκτήτη (συνήθως 1 αυγό ανά φωλιά, σπάνια 2). Κατόπιν απομακρύνεται γρήγορα, με την όλη διαδικασία να διαρκεί περίπου 10 δευτερόλεπτα. Ένα θηλυκό μπορεί να επισκεφθεί μέχρι και 25 φωλιές κατά τη διάρκεια της περιόδου αναπαραγωγής
Τίτλος 6ου εργαστηρίου ” Πες μας χελωνακι” Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά (1+1=0)
Κάθε χελώνα γεννά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες 100-120 αυγά σε μια τρύπα, που σκάβει στην άμμο κατά τη διάρκεια της νύχτας. Τα αυγά έχουν μέγεθος μιας μπάλας του τένις. Μετά από 46-70 ημέρες επώασης, τα αυγά εκκολάπτονται και οι νεοσσοί που έχουν μήκος πέντε εκατοστά και ζυγίζουν περίπου 15 γραμμάρια, κινούνται γρήγορα προς τη θάλασσα. Τα μικρά χελωνάκια κάνουν την έξοδό τους συνήθως όλα μαζί κατά τη διάρκεια της νύχτας και με πυξίδα τους τον φωτεινότερο ορίζοντα, βρίσκουν τη θάλασσα. Αυτό το πρώτο ταξίδι είναι το σημαντικότερο της ζωής τους, γιατί τα βοηθά να προσανατολιστούν και να μπορέσουν να ξαναγυρίσουν στον ίδιο τόπο μερικές δεκαετίες αργότερα. Οι νεοσσοί έχουν να αντιμετωπίσουν πάμπολλους φυσικούς εχθρούς -καβούρια, γλάρους και ψάρια- και η θνησιμότητά τους είναι εξαιρετικά υψηλή. Υπολογίζεται ότι από κάθε φωλιά επιζούν και ενηλικιώνονται μόνο δέκα!
Η χελώνα Καρέτα-Καρέτα θεωρείται είδος προς εξαφάνιση και προστατεύεται από τη Σύμβαση της Βέρνης. Η μεγαλύτερη απειλή που αντιμετωπίζει είναι η άναρχη τουριστική ανάπτυξη των βιότοπων όπου αναπαράγεται. Ο θόρυβος από τα ξενοδοχεία και τις ταβέρνες τρομάζει τις θηλυκές χελώνες, τα φώτα απορποσανατολίζουν τους νεοσσούς, ενώ τα οχήματα, οι ομπρέλες για τον ήλιο και οι ξαπλώστρες συμπιέζουν την άμμο προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στις φωλιές με τα αυγά. Να σημειωθεί ότι αν μέσα σε μια φωλιά σπάσει ένα αυγό, τότε αχρηστεύονται και τα υπόλοιπα. Ιδιαίτερο πρόβλημα αποτελούν οι πλαστικές σακούλες, αφού οι χελώνες τις τρώνε, νομίζοντας ότι είναι τσούχτρες, με αποτέλεσμα να πεθαίνουν από ασφυξία.
τέλος, κάποιες χελώνες τραυματίζονται, μερικές φορές θανάσιμα, από ταχύπλοα σκάφη που πλέουν κοντά στις παραλίες ωοτοκίας. Πάντως, με την εφαρμογή των απαραίτητων μέτρων προστασίας, αυτή η τελευταία απειλή τείνει πλέον να μειωθεί σημαντικά. Για την προστασία της Καρέτα-Καρέτα το ελληνικό κράτος έχει θεσπίσει στην περιοχή του Λαγανά τη Ζώνη Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) με την οποία καθορίζονται περιοχές απόλυτης και μερικής προστασίας της φύσης και περιοχές οργανωμένης και ελεγχόμενης τουριστικής ανάπτυξης.
” Οι μονα-δικές οικογένειες” Αξιολόγηση και διάχυση δράσεων
1) Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των νηπίων ώστε να κατανοήσουν πως αισθάνονται τα άτομα που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες
2) Να γνωρίσουν διάφορους τύπους οικογένειας
Η ημέρα οικογένειας γιορτάζεται 15 Μαϊου
Η αξιολόγηση γίνεται κατά τη διάρκεια και των επτά εργαστηρίων τόσο από τις ατομικές δημιουργίες , όσο και από την συμμετοχή τους στην ομάδα και τον σχεδιασμό κάθε δράσης.
Για την ατομική αξιολόγηση των νηπίων λαμβάνονται υπόψη
1) τα ατομικά φύλλα εργασίας που βρίσκονται στο φάκελο του παιδιού
2) Το φύλλο αξιολόγησης στο 7ο εργαστήριο
Στο τέλος του εργαστηρίου δίνουμε μια … χελώνα για το σπίτι για να τιμήσουμε το Μαρίκακι που επισκέφθηκε την τάξη μας