Και τώρα πείραμα! Πώς θα ενεργοποιήσουμε ένα σβησμένο, ανενεργό ηφαίστειο; Με ζεστό νερό,, χρώμα ζαχαροπλαστικής, σόδα φαγητού και ξύδι! Έκρηξη ηφαιστείου στο Νηπιαγωγείο μας!
Εργαστήριο 1ο – τι γνωρίζετε για τον πλανήτη γη
κατασκευή με πλαστελίνη
- Ενημερώσου για τον σεισμό, τη σεισμικότητα της περιοχής και τα μέτρα προστασίας.
- Συζήτησε με τα μέλη της οικογένειάς σου και επισήμανε ποια είναι τα κατάλληλα σημεία προφύλαξής σου ανά χώρο, πώς κλείνει ο γενικός διακόπτης του ηλεκτρικού ρεύματος, ποια είναι τα χρήσιμα τηλέφωνα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (π.χ. Ευρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 112), ποιος είναι ο κοντινός ασφαλής χώρος που θα καταφύγετε και θα συναντηθείτε μετά από ένα σεισμό.
- Εφοδιάσου με μερικά είδη πρώτης ανάγκης, όπως φαρμακείο, φορητό ραδιόφωνο, φακό, κ.λπ.
- Μερίμνησε ώστε να είναι ασφαλές το σπίτι σου. Επισήμανε επικινδυνότητες και προσπάθησε να τις μειώσεις. Τοποθέτησε σε χαμηλά ράφια τα βαριά ή εύθραυστα αντικείμενα. Στήριξε κατάλληλα τα ογκώδη έπιπλα, τα φωτιστικά, τους ανεμιστήρες οροφής κ.ά.. Μην κρεμάς βαριά αντικείμενα στους τοίχους πάνω από τα κρεβάτια. Διόρθωσε βλάβες που τυχόν υπάρχουν στο κτίριο π.χ. διαρροές, ρωγμές.
- Λάβε μέρος σε ασκήσεις ετοιμότητας.
Τι πρέπει να κάνεις ΜΕΤΑ τον σεισμό: Εφάρμοσε το προσεισμικό σχέδιο σου.
1. Εκκένωσε το κτίριο από το κλιμακοστάσιο, αφού πρώτα κλείσεις τους διακόπτες του ηλεκτρικού ρεύματος, του φυσικού αερίου και του νερού, φορέσεις κατάλληλα για την εποχή ρούχα και παπούτσια και πάρεις μαζί σου τα εφόδια έκτακτης ανάγκης που θεωρείς απαραίτητα.
2. Προσπάθησε να μην χρησιμοποιήσεις άσκοπα το τηλέφωνό σου ή το αυτοκίνητό σου. Οι γραμμές τηλεφωνίας πρέπει να παραμείνουν σε λειτουργία και οι οδικοί άξονες πρέπει να είναι ελεύθεροι.
3. Κατάφυγε στον προεπιλεγμένο ανοιχτό, κοντινό, ασφαλή χώρο (πάρκο, πλατεία κ.λπ.), μακριά από τις προσόψεις των κτιρίων ή άλλα επικίνδυνα σημεία.
4. Περίμενε μετασεισμούς. Οι μετασεισμοί που ακολουθούν έναν ισχυρό σεισμό μπορεί να προξενήσουν επίσης βλάβες στα κτίρια.
5. Βοήθησε συνανθρώπους σου που έχουν ανάγκη. Μην μετακινήσεις βαριά τραυματισμένους, παρά μόνο αν υπάρχει κίνδυνος να τραυματιστούν περισσότερο. Ενημέρωσε σχετικά τις αρμόδιες υπηρεσίες (Πυροσβεστική: 199, Ε.Κ.Α.Β.: 166).
2ο εργαστήριο (1 διδακτική ώρα): Ποια είναι τα φυσικά φαινόμενα που πλήττουν τον πλανήτη και τη χώρας μας;
Οι μαθητές θα αναγνωρίσουν τα φυσικά φαινόμενα που πλήττουν την Ελλάδα και άλλες χώρες του πλανήτη. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δραστηριότητας δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να μιλήσουν για τα βιώματά τους σχετικά με τα φυσικά φαινόμενα, τις επιπτώσεις τους και τις περιοχές που πλήττουν (σύμφωνα με αυτά που έχουν βιώσει ή ακούσει ή δει στην τηλεόραση).
3ο εργαστήριο (1 διδακτική ώρα): Θέλετε να μάθετε μύθους για τους σεισμούς και τα ηφαίστεια;
Οι μαθητές πληροφορούνται για το πώς εξηγούσαν την εκδήλωση των σεισμών και την ηφαιστειακή δραστηριότητα οι αρχαίοι λαοί μέσα από μύθους που συσχετίζονταν με τις παραστάσεις που είχαν από την καθημερινότητά τους. Η δραστηριότητα περιλαμβάνει συζήτηση σχετικά με τους σεισμούς και τη μυθολογική και επιστημονική προσέγγισή τους
4ο εργαστήριο (3 διδακτικές ώρες): Πώς μπορούμε να προστατευτούμε σε περίπτωση σεισμού, τσουνάμι, ή ηφαιστειακής δραστηριότητας;
Το εργαστήριο περιλαμβάνει 7 υποενότητες στο πλαίσιο των οποίων οι μαθητές ενημερώνονται και εκπαιδεύονται στη λήψη μέτρων προστασίας για την περίπτωση σεισμού.