ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ 2018-2019

Εκπαιδευτική επίσκεψη σε παλαιά οικία της πόλης μας

Την Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου επισκεφτήκαμε μια από τις παλαιότερες οικίες της Καρδίτσας. Αφού χωριστήκαμε σε ομάδες εργασίας συμπληρώσαμε δύο φυλλάδια σχετικά με την οικία τότε και σήμερα. Παρατηρήσαμε και συγκρίναμε την παλαιά φωτογραφία της οικίας αλλά και της πόλης με τη σημερινή εικόνα της και καταγράψαμε τις αλλαγές. Η δράση αυτή ήταν σχετική με το μάθημα της γλώσσας και την ενότητα: “Κατοικία”.

Επεξεργασία φυλλαδίων σχετικά με την παλαιά οικία Νικολάου και την Καρδίτσα λίγο μετά την απελευθέρωση (1881)

Την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου, στην αίθουσα της βιβλιοθήκης του σχολείου, συνεχίσαμε την εργασία πάνω στην παλαιά οικία Νικολάου αλλά και την πόλη της Καρδίτσας λίγα χρόνια πριν το 1900. Εργαστήκαμε με τις ίδιες ομάδες που είχαμε επισκεφτεί την παλαιά οικία και εκφράσαμε γραπτώς τις απόψεις μας για τους ιδιοκτήτες του σπιτιού παρατηρώντας μια φωτογραφία τους. Στο δεύτερο φυλλάδιο συγκρίναμε την πόλη της Καρδίτσας τότε και σήμερα προσπαθώντας να εντοπίσουμε τις αλλαγές μέσα από μια φωτογραφία της εποχής που χτίστηκε το συγκεκριμένο σπίτι.

Παρέλαση 28η Οκτωβρίου 2018

Φωτογραφίες από την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου, σε μια κυριακάτικη ηλιόλουστη ημέρα!

Τρίκαλα: Φρούριο, Βαρούσι, Μύλος των Ξωτικών

Τη Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου επισκεφτήκαμε την πόλη των Τρικάλων. Το πρώτο μέρος της επίσκεψης περιελάμβανε το Φρούριο και το Βαρούσι.

Το φρούριο ανακαίνισε ριζικά ο Ιουστινιανός και επισκεύασαν πολλές φορές και οι Τούρκοι – τελευταία μετά τις θεσσαλικές επαναστάσεις του 1854 και 1878, αφού τα Τρίκαλα για αρκετό καιρό ήταν η διοικητική πρωτεύουσα της Θεσσαλίας στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας. Το τείχος του είναι πολυγωνικού σχήματος, με πέντε πύργους και πολλές μικρές πολεμίστρες και είναι κτισμένο σε τρία διαζώματα. Ανεβήκαμε και στον πύργο του ρολογιού για να απολαύσουμε την υπέροχη θέα.

Η ονομασία “Βαρούσι” χρησιμοποιήθηκε σε ολόκληρο το Βαλκανικό χώρο, χαρακτηρίζοντας οικισμούς που αναπτύχθηκαν έξω και γύρω από κάποιο κάστρο. Όλες οι οικονομικές και κοινωνικές μεταβολές στη νεώτερη ιστορική πορεία των Τρικάλων έβαλαν τη σφραγίδα τους πρώτα και κύρια στο Βαρούσι. Αποτέλεσμα λοιπόν της οικονομικής και πολιτιστικής ακμής, του 18ου αιώνα λόγω της ανάπτυξης του εμπορίου και της βιοτεχνίας και του 19ου αιώνα με τη δημιουργία της τάξης των μεγαλοκτημόνων, είναι τα τρικαλινά αρχοντόσπιτα του Βαρουσιού. Τα δίπατα, μεγάλα αυτά σπίτια αντικαθιστούν τα παλιότερα που ήταν απλώς λίγο καλύτερα από τις πλίθινες καλύβες των γειτονικών χωριών. Χτίζονται από Έλληνες ή αγοράζονται από εύπορους Έλληνες καθώς οι Τούρκοι σταδιακά εγκαταλείπουν το ελληνικό έδαφος. Έτσι το Βαρούσι αποκτά μέσα στο 19ο αιώνα τη μορφή της “αριστοκρατικής“ συνοικίας της πόλης, όπου, μέχρι τουλάχιστον την προσάρτηση της Θεσσαλίας, κατοικούν σχεδόν αποκλειστικά οι μεγαλέμποροι και κυρίως οι μεγαλοκτηματίες των Τρικάλων.

Παρατηρήσαμε τους τύπους των σπιτιών που υπάρχουν εκεί, προσέξαμε τα σαχνισιά, τις προεξοχές των ορόφων και τα υλικά κατασκευής των σπιτιών αυτών.

Το δεύτερο μέρος της επίσκεψης αφιερώθηκε στο Μύλο των Ξωτικών. Παρακολουθήσαμε στην αίθουσα προβολών ένα εικοσάλεπτο ντοκιμαντέρ σχετικό με το Μύλο Ματσόπουλου, ο οποίος είναι  ένα από τα σημαντικότερα μνημεία Βιομηχανικής Κληρονομιάς στην Ελλάδα, ένα κτιριακό συγκρότημα 3.500 μ2 . Φυσικά δεν έλειψε από την επίσκεψή μας η διασκέδαση. Περάσαμε υπέροχα!

ΦΡΟΥΡΙΟ – ΒΑΡΟΥΣΙ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΣΕ ΕΙΚΟΝΕΣ  ΕΔΩ

ΦΡΟΥΡΙΟ – ΒΑΡΟΥΣΙ: ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΔΩ

Πολιτιστικό Εργαστήρι Ρόδα – Για το δράμα και το θέατρο στην εκπαίδευση

Την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου πήγαμε στο θεατρικό εργαστήρι Ρόδο και παρακολουθήσαμε την θεατροπαιδαγωγική παράσταση “Ο Εξωγήινος”. Κεντρικό θέμα  της παράστασης είναι η αντιμετώπιση του διαφορετικού, του Άλλου.

 

Παρέλαση 25ης Μαρτίου 2019

Πρώτη εκπαιδευτική επίσκεψη στο δάσος του ορεινού όγκου περιμετρικά της λίμνης Πλαστήρα

Στην εκπαιδευτική επίσκεψη πήρε μέρος από την τάξη μας μόνο το ΣΤ΄1, μαζί με τα δύο τμήματα της έκτης τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 2 Απριλίου στην ανατολική πλευρά της λίμνης Πλαστήρα, στην περιοχή Τσαρδάκι – Άγιος Αθανάσιος Λαμπερού.

Σταματήσαμε στην Τσαρδακόβρυση όπου χωριστήκαμε σε μεικτές ομάδες, οι οποίες αποτελούνταν από παιδιά και των δύο σχολείων. Εκεί είδαμε τον Όλυμπο και η κάθε ομάδα υπολόγισε κατά προσέγγιση την απόσταση λίμνης Πλαστήρα – βουνό Ολύμπου σε ευθεία γραμμή. Στη συνέχεια αφού η κάθε ομάδα ανακοίνωσε  τον υπολογισμό της, μετρήσαμε την απόσταση με τη βοήθεια της κλίμακας του χάρτη.

Η δεύτερη δράση μας ήταν η δημιουργία ενός χάρτη κρυμμένου θησαυρού. Η κάθε ομάδα αφού έκρυψε το θησαυρό της σε επιλεγμένα σημεία του δάσους έφτιαξε το χάρτη της για να μπορέσει να τον ανακαλύψει στη δεύτερη εκπαιδευτική επίσκεψη τον Μάιο. Η επόμενη στάση μας ήταν στο μνημείο του αντάρτικου αεροδρομίου που λειτούργησε την περίοδο της γερμανικής κατοχής, το έτος 1943. Από εκεί είδαμε και τις ψηλότερες κορυφές της οροσειράς των Αγράφων: Σβον, Πέντε Πύργοι, Φλιτζάνι, Μπορλέρο, Βουτσικάκι, Καζάρμα. Τέλος, σταματήσαμε στο θεατράκι της Πλαζ Λαμπερού. Εκεί κάθε ομάδα κατέγραψε στο φυλλάδιό της τις υπάρχουσες τρεις  ζώνες βλάστησης (αλπική, κωνοφόρων, φυλλοβόλων) και υπολόγισε τα ποσοστά τους.

Εκπαιδευτική επίσκεψη στα Ιωάννινα

Την Παρασκευή η τάξη μας με τις Δ΄και Ε΄ τάξεις του σχολείου μας πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στην πόλη των Ιωαννίνων. Επισκεφτήκαμε το σπήλαιο του Περάματος, το κάστρο της πόλης και το νησάκι με το καραβάκι της γραμμής. Περάσαμε υπέροχα! Ήταν σίγουρα μια αξέχαστη εμπειρία.

Δεύτερη εκπαιδευτική επίσκεψη στο δάσος του ορεινού όγκου περιμετρικά της λίμνης Πλαστήρα

Η επίσκεψη αυτή ήταν συνέχεια της πρώτης η οποία πραγματοποιήθηκε στις 2 Απριλίου και συμμετείχαμε ξανά οι ίδιες τάξεις. Έγινε την Τετάρτη 29 Μαΐου στον ίδιο χώρο με την πρώτη. Οι ομάδες που είχαν κρύψει “τους θησαυρούς τους” έπρεπε με βάση τους χάρτες τους να τους ξαναβρούν. Τελικά όλα πήγαν καλά έστω και με κάποιες δυσκολίες, η μεγαλύτερη των οποίων ήταν η ανοιξιάτικη μεταμόρφωση της φύσης. Η επίσκεψη συνεχίστηκε στο φράγμα της λίμνης Πλαστήρα και η τελική τρίτη στάση έγινε στο ταβερνάκι που βρίσκεται κοντά στο φράγμα. Εκεί φυσικά σταματήσαμε για φαγητό, αλλά πριν από αυτό, το πρόγραμμα προέβλεπε να μάθουμε με ένα απλό και έξυπνο τρόπο να μετράμε το ύψος των δέντρων. Περάσαμε εξαιρετικά!

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Την Τετάρτη 5 Ιουνίου που είναι η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, η τάξη μας τιμώντας την ημέρα αυτή, επισκέφτηκε το διπλανό στο σχολείο μας πάρκο Ακαδημίας. Αφού περιηγηθήκαμε σε αυτό και γνωρίσαμε τα δέντρα και τους θάμνους του, στη συνέχεια τα αποτυπώσαμε σε ένα χάρτη, δημιουργώντας το χάρτη των δέντρων και θάμνων του πάρκου. Λύσαμε επίσης και το σταυρόλεξο του πάρκου.