«Είναι στο παιδί ή μήπως είναι στο γονέα;»

     Πάντα κυκλοφορούσαν διάφορες θεωρίες σχετικά με τη σχολική επίδοση των μαθητών. Ως μαθήτρια αλλά και ως εκπαιδευτικός άκουγα και ακούω τους γονείς να χρησιμοποιούν τη φράση «είναι στο παιδί», «δεν παίρνει τα γράμματα» κ.τ.λ. Δεν είχα άποψη επί του θέματος μέχρι που διάβασα το βιβλίο της Άννας Φραγκουδάκη («Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης», Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 1985), το οποίο δίνει ξεκάθαρες απαντήσεις για τους παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση. Οι πολυπληθείς λοιπόν σχετικές έρευνες έδειξαν ότι τελικά «δεν είναι στο παιδί αλλά είναι στο γονέα». Δε βρέθηκαν γονίδια που να καθορίζουν το δείκτη ευφυΐας του ανθρώπου και τα διάφορα τεστ νοημοσύνης αμφισβητούνται ως προς την εγκυρότητά τους. Τι σημαίνει όμως «είναι στο γονέα»; Τα συμπεράσματα των ερευνών είναι ότι η σχολική επίδοση των μαθητών είναι άρρηκτα  συνδεδεμένη με την κοινωνική τους προέλευση. Το μορφωτικό επίπεδο των γονέων είναι ο σημαντικότερος παράγοντας της σχολικής επίδοσης. «..στα 100 παιδιά αγροτών, τα 5 μόνο θα αποκτήσουν πανεπιστημιακό πτυχίο, ενώ στα 100 παιδιά διπλωματούχων με ανώτερα επαγγέλματα, τα 90»(Άννα Φραγκουδάκη, «Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης», Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 1985, σελ.43).  Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει επίσης το οικονομικό επίπεδο της οικογένειας και η γεωγραφική προέλευση.

Βιβλιογραφία

Άννα Φραγκουδάκη, «Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης», Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 1985

Αφήστε μια απάντηση