Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με θέμα «Τρόπος ζωής και οικολογικό αποτύπωμα: Γεωργία, Διατροφή. Περιβάλλον»Τα καταναλωτικά πρότυπα και οι αξίες που προβάλλονται και επιβάλλονται από του σύστημα και τους νόμους της αγοράς (με κύριους εκφραστές και πολλαπλασιαστές τα ΜΜΕ, τις διαφημίσεις, τα περιοδικά lifestyle κλπ) ωθούν σε μια άκριτη κατανάλωση. Διαρκώς εφευρίσκονται νέες «ανάγκες» που οι καταναλωτές πρέπει να ικανοποιήσουν αγοράζοντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Από το αντιηλιακό μαλλιών μέχρι το τελευταίο μοντέλο ενός ακριβού τζιπ και την «in» καφετέρια όπου συχνάζουν οι «μυημένοι», οι «επιτυχημένοι» ή και οι «επαναστατημένοι», η σύγχρονη κοινωνία δίνει ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στο «φαίνεσθαι» παρά στο «είναι». Τα πρότυπα ευτυχίας στα οποία υποκύπτουμε μας ωθούν στην εντατικοποίηση του ρυθμού της καθημερινής μας ζωής. Fast food, delivery, πουκάμισα που δε χρειάζονται σιδέρωμα, συσκευασίες και προϊόντα μιας χρήσης, το φοράς και το πετάς, όλοι και όλα υπόσχονται διαδικασίες express. Αντίστοιχη ανυπομονησία μοιάζει να διέπει και τις ανθρώπινες σχέσεις. Σπανίζουν ολοένα και περισσότερο οι «επίμονοι κηπουροί» της φιλίας, του έρωτα, της συζυγικής σχέσης. Όσο περισσότερο βιαζόμαστε και «αγχωνόμαστε» (το ρήμα της εποχής) τόσο περισσότερη ζήτηση έχουν οι τεχνικές χαλάρωσης, αυτοσυγκέντρωσης, διαλογισμού και ανάκτησης της εσωτερικής ισορροπίας. Η κατανάλωση αντικαταθλιπτικών αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς στη χώρα μας. Η αναζήτηση νοήματος, στη ζωή, την εκπαίδευση, την εργασία, μοιάζει να αποτελεί πρόβλημα για όλο και περισσότερους ανθρώπους, και μάλιστα νέους, στις προηγμένες χώρες. Τα απογοητευτικά στοιχεία για την κατανάλωση αλκοόλ και χρήση τσιγάρου από τους νέους στην Ελλάδα είναι ίσως μια ένδειξη.Ο τρόπος ζωής όμως, οι καθημερινές συνήθειες και οι αξίες μας δεν αφορούν μόνο εμάς τους ίδιους αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Η επιλογή αγοράς ενός συγκεκριμένου προϊόντος ή υπηρεσίας, o τρόπος που διατρεφόμαστε και ντυνόμαστε, η κατοικία που διαλέγουμε να χτίσουμε ή να μην χτίσουμε, όλα αυτά συνδέονται άμεσα με την υπερθέρμανση του πλανήτη, με τη χρήση φυσικών πόρων, με την κατάσταση του περιβάλλοντος, γενικότερα, τη φτώχεια, την ανισότητα μεταξύ ανεπτυγμένου και αναπτυσσόμενου κόσμου και τελικά και με τους τρεις πυλώνες αυτού που καλούμε «αειφόρο ανάπτυξη»: το φυσικό περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία.Γι αυτό έχουμε επιλέξει να εστιάσουμε, στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στο δίπτυχο «τρόπος ζωής και οικολογικό αποτύπωμα». Στο πλαίσιο του τετραετούς (2008-12) προγράμματός μας ΠΕ, και με κεντρικό άξονα αυτό το δίπτυχο σχεδιάζουμε εκπαιδευτικό υλικό για τα θέματα «διατροφή», «ενδυμασία»,
«ψυχαγωγία» και «κατοικία». Πρόκειται για θέματα που αφορούν άμεσα την καθημερινότητα των παιδιών και τα πραγματευόμαστε από την περιβαλλοντική αλλά και κοινωνικο-οικονομική, πολιτική και «φιλοσοφική» τους διάσταση. Ξεκινώντας από το πρώτο θέμα: «διατροφή-γεωργία-περιβάλλον», ετοιμάσαμε το συγκεκριμένο υλικό που προς το παρόν προσφέρεται μόνο στην ιστοσελίδα μας. Έχει στόχο να μας κάνει να διαβάσουμε και να αποκρυπτογραφήσουμε όχι μόνο τη σύνθεση των προϊόντων διατροφής που αγοράζουμε, εκείνα τα ψιλά γράμματα, αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό. Να μπορέσουμε να διαχωρίσουμε, μαθητές και δάσκαλοι, τις δικές μας επιθυμίες, από τις επιθυμίες των διαφημιστών και της αγοράς. Είναι άραγε δυνατό αυτό σήμερα; Κι όμως είναι. Από το τι θα βάλουμε στο πιάτο μας μέχρι το πώς θα φερθούμε στο σύντροφο, τον αδερφό, τον φίλο και τον άγνωστο που μας παίρνει τη θέση παρκαρίσματος, όλα είναι στο χέρι μας. Ας ξεκινήσουμε από το στομάχι μας!http://www.wwf.gr/index.php?option=content&task=view&id=663 Μαρίνα ΣυμβουλίδουΠρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Ευαισθητοποίησης ΚοινούWWF Ελλάς210 3314893m.symvoulidou@wwf.gr
perekpel’s blog
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Δ.Ε. ν. Πέλλας
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.