Σεπ 13
25

«Άνοιγμα της εκπαίδευσης» για την τόνωση της καινοτομίας και των ψηφιακών δεξιοτήτων σε σχολεία

Πάνω από το 60% των παιδιών ηλικίας εννέα ετών στην ΕΕ φοιτούν σε σχολεία τα οποία δεν έχουν ακόμη ψηφιακό εξοπλισμό. Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάζει το «Άνοιγμα της εκπαίδευσης», ένα σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση του θέματος αυτού και άλλων ψηφιακών προβλημάτων, τα οποία παρεμποδίζουν τα σχολεία να παρέχουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση και ψηφιακές δεξιότητες οι οποίες θα απαιτούνται για το 90% των θέσεων εργασίας έως το 2020. Για να βοηθήσει στην εναρκτήρια πρωτοβουλία, η Επιτροπή εγκαινιάζει σήμερα ένα νέο δικτυακό τόπο, Ανοιχτή εκπαίδευση Europa, που θα επιτρέπει σε σπουδαστές, επαγγελματίες και εκπαιδευτικά ιδρύματα να μοιράζονται δωρεάν ανοικτούς εκπαιδευτικούς πόρους.

Μεταξύ 50% και 80% των σπουδαστών στις χώρες της ΕΕ δεν χρησιμοποιούν ποτέ ψηφιακά διδακτικά βιβλία, λογισμικό ασκήσεων, εκπομπές/βιντεομηνύματα (podcast), προσομοιώσεις ή εκπαιδευτικά παιχνίδια. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν θεωρούν τους εαυτούς τους ως «ψηφιακά σίγουρους» ή ικανούς να διδάσκουν αποτελεσματικά ψηφιακές δεξιότητες, και 70% θα ήθελαν περισσότερη κατάρτιση στη χρήση ΤΠΕ. Οι μαθητές στη Λετονία, τη Λιθουανία και την Τσεχική Δημοκρατία είναι πιθανότερο να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο στο σχολείο (πάνω από 90%), σε διπλάσιο ποσοστό από την Ελλάδα και την Κροατία (περίπου 45%).

Μια κοινή πρωτοβουλία, με επικεφαλής την αρμόδια επίτροπο για θέματα εκπαίδευσης, πολιτισμού, πολυγλωσσίας και νεολαίας, και την αντιπρόεδρο της Επιτροπής, αρμόδια για το ψηφιακό θεματολόγιο, το άνοιγμα της εκπαίδευσης, εστιάζεται σε τρεις βασικούς τομείς:

  • Δημιουργία ευκαιριών για οργανισμούς, εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους προκειμένου να καινοτομήσουν
  • Αυξημένη χρήση των Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων (Open Educational Resources – OER), εξασφαλίζοντας ότι τα εκπαιδευτικά υλικά που παράγονται με δημόσια χρηματοδότηση είναι διαθέσιμα σε όλους και
  • Βελτίωση της υποδομής των ΤΠΕ και της συνδεσιμότητας στα σχολεία.

Πρωτοβουλίες που συνδέονται με το άνοιγμα της εκπαίδευσης θα χρηματοδοτηθούν με στήριξη από το πρόγραμμα Erasmus+, το νέο πρόγραμμα της ΕΕ για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό, και το Horizon 2020, το νέο πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας, καθώς και τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ. Για παράδειγμα, το πρόγραμμα Erasmus+ θα προσφέρει χρηματοδότηση σε παρόχους εκπαίδευσης, προκειμένου να εξασφαλίσουν επιχειρηματικά μοντέλα προσαρμοσμένα στις τεχνολογικές αλλαγές και να υποστηρίξουν την εξέλιξη των εκπαιδευτικών μέσω ανοικτών ηλεκτρονικών μαθημάτων. Το σύνολο του εκπαιδευτικού εξοπλισμού που θα υποστηρίζεται από το Erasmus + θα είναι δωρεάν διαθέσιμο στο κοινό με «ανοικτές άδειες».

Ιστορικό: Ζούμε σε συνδεδεμένες κοινωνίες, όπου όλο και περισσότεροι άνθρωποι όλων των ηλικιών κάνουν χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στην καθημερινή τους ζωή. Ωστόσο, όταν πολλά παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο εισέρχονται σε ένα σύστημα που δεν αντικατοπτρίζει αυτή την καθημερινή πραγματικότητα. Ο κόσμος του διαδικτύου μεταβάλλει τον τρόπο με τον οποίο η εκπαίδευση αντλεί πόρους, παρέχεται και απολαμβάνεται. Κατά τα επόμενα 10 έτη, η αγορά ηλεκτρονικής μάθησης προβλέπεται από ορισμένους να αναπτυχθεί κατά 15 φορές περισσότερο, αντιστοιχώντας έτσι στο 30% του συνόλου της αγοράς εκπαίδευσης. Τα οφέλη αυτών των εξελίξεων θα πρέπει να είναι διαθέσιμα σε όλους τους Ευρωπαίους.

Η αλλαγή αυτή θα πρέπει να διαμορφωθεί από εκπαιδευτές και υπεύθυνους για τη χάραξη πολιτικής, και όχι ως κάτι που απλώς συμβαίνει.



Αφήστε μια απάντηση