Δημιουργική τάξη

SAMSUNG CAMERA PICTURES

 Μία υγιής, χαρούμενη και δημιουργική τάξη εμπνέει τους μαθητές και κάνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον και αποτελεσματικό. Οι συνθήκες που κυριαρχούν σε ένα μαθησιακό περιβάλλον επιδρούν και στην ψυχική υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών, και σε θετικά αποτελέσματα ως προς την απόκτηση γνώσεων και την κατάκτηση δεξιοτήτων. Ποιες είναι όμως οι συνισταμένες για τη δημιουργία μίας τέτοιας τάξης;

  1Γνωρίζουμε τους μαθητές ως μοναδικά άτομα

Πλησιάζουμε, γνωρίζουμε  και έχουμε γνήσιο ενδιαφέρον για τον κάθε ένα από τους μαθητές μας.

2 Φροντίζουμε να διατηρούν την αξιοπρέπειά τους

Είναι συνετό να προσέχουμε τον τρόπο των παρατηρήσεων στους μαθητές μας. Μπορεί να χρειάζεται να κάνουμε κάποιες παρατηρήσεις κατ’ ιδίαν, εφόσον κρίνουμε ότι ενώπιον όλων μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στο μαθητή μας.

3Αποτελούμε εμείς  το πρότυπο συμπεριφοράς για τους μαθητές μας

Ο εκπαιδευτικός δεν μπορεί να φωνάζει και  να εκνευρίζεται μέσα στην τάξη. Δεν ειρωνεύεται ούτε κοροϊδεύει συμπεριφορές. Αντίθετα, φροντίζει ώστε η συμπεριφορά του να είναι υποδειγματική στους μαθητές του.

4 Διατηρούμε υψηλές προσδοκίες για τους μαθητές 

Εννοείται ότι πρόκειται για εφικτούς στόχους που θα έχουμε για τους μαθητές, ανάλογα με τις δυνατότητές τους.

5 Γνωστοποίηση των διδαδκτικών στόχων

Κατά την έναρξη της διδασκαλίας, ο δάσκαλος ενεργοποιεί το ενδιαφέρον και τη δέσμευση των μαθητών του, εάν γνωστοποιεί  τους στόχους που πρέπει να επιτύχουν οι μαθητές. Με κατάλληλους προοργανωτές και με δραστηριότητες σύνδεσης με την πρότεη γνώση, η διδασκαλία είναι πιο αποτελεσματική.

6    Σαφείς οδηγίες

Για την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας μας πρέπει  να δώσουμε σημασία στις οδηγίες που παρέχουμε στους μαθητές. Όσο πιο σαφείς, τόσο πιο επιτυχημένο το μάθημα.

7 Δίνουμε σημασία στις λέξεις που χρησιμοποιούμε

Είναι πολύ σημαντικό να προσέχουμε ιδιαίτερα τι λέξεις επιλέγουμε να χρησιμοποιούμε διότι αυτές είναι που μας χαρακτηρίζουν, αλλά και επηρεάζουν τους μαθητές μας.

 8Δημιουργία ευκαιριών επιλογής

Όσο περισσότερες ευκαιρίες  παρέχουμε στους μαθητές  να εμπλέκονται ενεργά στη διαδικασία της μάθησης και να έχουν επιλογές, τόσο περισσότερο συνεπείς και δεσμευμένοι είναι στο μάθημα.

9 Αυτοαξιολόγηση

Η δυνατότητα που παρέχουμε στους μαθητές να αξιολογούν τον εαυτό τους  με κριτήρια είναι μία αποτελεσματική διαδικασία που βελτιώνει τη μάθηση.

10Η σημασία της ανατροφοδότησης

Δε μετράει η βαθμολόγηση σε οποιαδήποτε μαθητική δραστηριότητα εάν δεν υπάρχει και η ανάλογη ανατροφοδότηση. Ο σαφής σχολιασμός της εκάστοτε εργασίας  ολοκληρώνει τη μαθησιακή διαδικασία.