Ορθογραφία

Δεν πρέπει να τη φοβόμαστε!

 Το άγχος για πολλούς γονείς είναι η ορθογραφία του παιδιού τους. Και βέβαια, δεν είναι αβάσιμος ο προβληματισμός αυτός. Όντως, πολλοί μαθητές Δημοτικού, και Γυμνασίου και Λυκείου, ακόμη και ορισμένοι ενήλικες έχουν θέματα με την ορθή γραφή των λέξεων. Πόσο μάλλον όταν η γλώσσα μας, ως ζωντανή γλώσσα, μεταβάλλεται συνεχώς.

Παρόλες όμως τις δυσκολίες που ενδεχομένως έχουν οι μαθητές, η ορθογραφία είναι κάτι που διδάσκεται και η ορθή γραφή αποκτιέται με μελέτη και προσπάθεια.

Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε με μία βασική διάκριση για την ορθογραφία. Πρόκειται για την ορθογραφία που βασίζεται σε 

  • γραμματικούς κανόνες και
  • την ιστορική ορθογραφία που ορίζει πώς γράφεται μία λέξη διότι έτσι έχει προέλθει από το παρελθόν.

Παράδειγμα: Τα ρήματα σε –αίνω γράφονται πάντα με αι (πλην των εξαιρέσεων) διότι έτσι ορίζει η Γραμματική.

Αντίθετα, το ουσιαστικό «πλήθος» γράφεται με «η» διότι έτσι έχει προέλθει από το παρελθόν. 

Τρόπος εργασίας για την Ορθογραφία στο σχολείο

δέντρο
  • Ασκήσεις με οικογένειες λέξεων π.χ. παίζω,παιχνίδι, παιδί, 

    παιδότοπος, παιδικός, εμπαιγμός

  • Εύρεση παράγωγων  λέξεων

 

ήλιος
  • Εύρεση λέξεων με την ίδια κατάληξη π.χ.

    ρήματα σε -εύω

  •  Δημιουργία προτάσεων με τις δύσκολες

    λέξεις του κειμένου

SAM_8631
  •  Οι μαθητές φτιάχνουν μόνοι τους καρτέλες

    με κανόνες γραμματικής

σύκο
  • Για δύσκολες λέξεις, φτιάχνουν μια

εικόνα χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους π.χ. το σύκο γράφεται με «υ» επειδή έχει σχήμα σαν «υ»

λεξικο
  • Χρήση λεξικού με κάθε ευκαιρία, για κάθε

    μάθημα

SAM_7089
  • Δημιουργία πίνακα με δύσκολες λέξεις

    που συναντάμε

  • Μετά την υπαγόρευση ορθογραφίας, οι

    μαθητές κάνουν αυτοδιόρθωση

κρυπτολεξο
  • Παιχνίδια με ορθογραφία

    (σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα).

 

Γράφει η Σταυρούλα Ι. Λαδά, Δασκάλα, M.Ed.