Εκπαιδευτικός Κόσμος-ΛΑΔΑ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ

Δημοτικό σχολείο Ναυστάθμου Κρήτης

Τεχνικές κατανόησης κειμένου

Ιούλ 201715

reading 1

Οι τεχνικές κατανόησης κειμένου είναι ένα σύνολο ενεργειών  του εκπαιδευτικού ώστε να προάγει την κατανόηση κειμένων που διαβάζουν οι μαθητές.

  1. Απάντηση σε ερωτήσεις

Ο δάσκαλος εκπονεί ερωτήσεις οι οποίες βοηθούν ώστε ο μαθητής

  • να σκέφτεται ενεργητικά καθώς διαβάζει
  • να έχει ένα σκοπό καθώς διαβάζει
  • να επικεντρώνεται σε αυτό που έχει να μάθει
  • συσχετίζει αυτό που διαβάζει με αυτά που ήδη γνωρίζει.

Υπάρχουν 4 τύποι ερωτήσεων κειμένου:

  • ερωτήσεις όπου η απάντηση βρίσκεται σε μία λέξη ή φράση του κειμένου
  • ερωτήσεις στις οποίες η απάντηση βρίσκεται σε ένα μεγάλο μέρος του κειμένου, για παράδειγμα, «Γιατί ο Μικρός Πρίγκιπας σκέφτηκε με αυτόν τον τρόπο εκείνη τη στιγμή;»
  • ερωτήσεις που αφορούν στην πρότερη γνώση του μαθητή. Για παράδειγμα, «Πώς θα έλυνες εσύ το συγκεκριμένο πρόβλημα;»
  1. Γραφικοί οργανωτές

Πρόκειται για σχεδιαγράμματα του κειμένου, σχήματα, χρονικές γραμμές, σχέδια δομής κ.ά. Οι οργανωτές παρουσιάζουν ανάγλυφα έννοιες και τις σχέσεις των εννοιών μεταξύ τους. Επίσης, επικεντρώνονται στα κυριότερα σημεία του κειμένου.

Ο εκπαιδευτικός μαζί με τους μαθητές δημιουργεί το γραφικό οργανωτή στον πίνακα ή σε ψηφιακή μορφή. Εναλλακτικά, και με την πάροδο του χρόνου, τον οργανωτή δημιουργούν μόνοι τους οι μαθητές.

  1. Μεταγνωστικές δραστηριότητες

Η μεταγνώση σχετίζεται με τον τρόπο που σκέφτεται κάποιος πάνω στο πώς μαθαίνει. Πρόκειται για μία ανώτερη λειτουργία της μάθησης.  Ο μαθητής πριν ξεκινήσει τη διαδικασία της ανάγνωσης προκαλείται να σκεφτεί γιατί ασχολείται με αυτό το κείμενο,  ποιος είναι ο σκοπός της ανάγνωσης.

Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν διάφορες στρατηγικές επίβληψης της κατανόησης:

  • εντοπίζουν το συγκεκριμένο σημείο που τους δυσκολεύει

Για παράδειγμα, «Δεν καταλαβαίνω τι εννοεί ο ήρωας στην Τρίτη παράγραφο της σελίδας 35»

  • σηματοδοτούν το είδος της δυσκολίας. αναδιατυπώνουν μια πρόταση με δικά τους λόγια

Για παράδειγμα, «Στο κείμενο ο ήρως αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα…»

  • ανατρέχουν σε προηγούμενα σημεία του κειμένου εφόσον χρειαστεί

Για παράδειγμα, «Δε θυμάμαι το λόγο, οπότε ας ξαναδιαβάσω την αρχή του προηγούμενου κεφαλαίου.»

  • διακρίνουν το είδος του κειμένου (λογοτεχνικό κείμενο, επιστολή κ.λ.π.)

Οι παραπάνω τεχνικές είναι πολύ σημαντικές να εφαρμόζονται από την πλευρά του δασκάλου κάθε φορά που ασχολείται με ένα κείμενο μαζί με τους μαθητές του. Ο ίδιος δίνει το παράδειγμα, ώστε οι μαθητές μετά από εξάσκηση να εφαρμόζουν αυτές τις στρατηγικές, στην αρχή ενσυνείδητα και έπειτα ασυνείδητα, κάθε φορά που ασχολούνται με την επεξεργασία κειμένου. Η διαδικασία αυτή διδάσκεται από τις μικρές τάξεις και εξελίσσεται ανάλογα με την ηλικία των μαθητών.

Σταυρούλα Λαδά, Εκπαιδευτικός, M.Ed.

Αφήστε μια απάντηση

Τοπική ώρα

Σαν σήμερα

  1. 31/10/1948: Γίνεται η τελευταία εγγραφή στο ημερολόγιο του πλοίου - θρύλος «Αβέρωφ»... «Συνήθης εν όρμω υπηρεσία. Κινήσεις συμφώνως τω πίνακι. Έκτακτον ουδέν» γράφει και περνά στην ιστορία.

Online Εκπαιδευτικό Λογισμικό Α’Βάθμιας & Β’Βάθμιας Εκπαίδευσης

Online Εκπαιδευτικό Λογισμικό Α’Βάθμιας & Β’Βάθμιας Εκπαίδευσης

Φωτόδεντρο

Φωτόδεντρο

αερόστατο

αερόστατο

Εκπαιδευτική Τηλεόραση

Εκπαιδευτική Τηλεόραση

Παιχνίδια για την αυλή

Παιχνίδια για την αυλή

Μουσείο Ακρόπολης

Μουσείο Ακρόπολης

European Schoolnet

European Schoolnet

Κουρκλίδου Σοφία-Ιστότοπος

Κουρκλίδου Σοφία-Ιστότοπος

Μια γεύση από παιδί και εκπαίδευση

Μια γεύση από παιδί και εκπαίδευση

Ευγενία Παπαδημητρακοπούλου

Σταυρούλα Λαδά

Σταυρούλα Λαδά

Δασκάλα ΠΕ 70, επικοινωνία: pde4424@msn.com

Σχολική εφημερίδα ΜΑΘΗΤΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Σχολική εφημερίδα ΜΑΘΗΤΙΚΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Ψηφιακή Εκπαίδευση

Ψηφιακή Εκπαίδευση

Εφημερίδα με νέα του ψηφιακού κόσμου για την εκπαίδευση

Εκπαιδευτικός Κόσμος-Blogger

Εκπαιδευτικός Κόσμος-Blogger

Ο ιστότοπος προστατεύεται από δικαιώματα χρήσης Creative Commons

Ο ιστότοπος προστατεύεται από δικαιώματα χρήσης Creative Commons

Ο ιστότοπος προστατεύεται από δικαιώματα χρήσης Creative Commons



Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων