Διαδικτυακά Παιχνίδια και Εθισμός

16 Μάρτιος 2015

Κατά την διάρκεια των σχολικών μου χρόνων είχα τρία ηλεκτρονικά παιχνίδια… Η αντιστοιχία συνέπεσε να είναι ένα ανά σχολική βαθμίδα. Το πρώτο είχε για ήρωα έναν δύτη, ο οποίος έψαχνε έναν θησαυρό στον βυθό της θάλασσας. Αντιμετώπιζε καρχαρίες και νάρκες αλλά η επιβράβευσή του ήταν μεγάλη όταν άνοιγε το σεντούκι και αντίκριζε τα χρυσά νομίσματα. Το δεύτερο ήταν στην λογική του Tetris… Ατελείωτα τουβλάκια που έπεφταν με όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα. Και μετά ήρθε το ίδιο το Tetris!!!

Οι ώρες που αφιέρωνα σε αυτό το μαγικό παιχνίδι ατελείωτες… Άγγιζα τα όρια του εθισμού…αλλά ελεγχόμενα…αν υπάρχει κάτι τέτοιο. Αν και δεν το άφηνα από τα χέρια μου, αν δεν ολοκλήρωνα την πίστα! Υπήρχε πάντως και επιμορφωτική διάσταση… Ένα από τα μουσικά θέματα που μπορούσε κάποιος να επιλέξει ανήκε στις Γαλλικές Σουίτες του Bach, βιβλίο το οποίο μελετούσα εκείνη την εποχή στο πιάνο! Φυσικά ζήτησα να είναι αυτό το επόμενο κομμάτι που θα μάθαινα και επέδειξα ιδιαίτερο ζήλο κατά την εκμάθησή του… Αυτό είναι ένα από τα κομμάτια που θυμάμαι απ’έξω ακόμα και σήμερα!

Ο μόνος λόγος που άφηνα το Tetris από τα χέρια μου ήταν το ότι τελείωναν οι μπαταρίες. Εξυπακούεται ότι πήγα και αγόρασα φορτιστή και σειρά από επαναφορτιζόμενες μπαταρίες, έτσι ώστε η διασκέδαση να μην τελειώνει ποτέ!

Τα χρόνια πέρασαν, οι ασχολίες και τα ενδιαφέροντα άλλαξαν… Εκτός από το πιάνο! Αυτό παραμένει πάντα πρώτο στις προτιμήσεις μου!

Πριν από μερικά χρόνια, νοστάλγησα το Tetris! Ακόμα έχω την δισκέτα του παιχνιδιού αλλά ο φορτιστής είχε χαλάσει από καιρό… Έτσι, έγινα αμέσως μέλος στην επίσημη ιστοσελίδα του παιχνιδιού…για παιχνίδι χωρίς όρια! Οι επιλογές που προσφέρονταν πολλές… Παιχνίδια ατομικά και ομαδικά. Συνήθως επέλεγα τα ατομικά αλλά δεν ήταν λίγες οι φορές που με κέρδιζαν και τα ομαδικά, κυρίως γιατί οι εναλλακτικοί τρόποι παιχνιδιού ήταν περισσότεροι και υπήρχε και επιβράβευση! Στα ατομικά δεν είχε κατάταξη παικτών ούτε απονομές μεταλλίων και κυπέλλων!

Στα ομαδικά παιχνίδια όμως, υπήρχε κάτι απροσδιόριστο που με απωθούσε… Υποσυνείδητα, άρχισα να αραιώνω από τις κοινότητες αυτών των παιχνιδιών… Διαβάζοντας αργότερα άρθρα για τις συμπεριφορές που εκδηλώνονται από κάποιους παίκτες, κατάλαβα ότι αν και ενήλικη, υπήρξα θύμα τέτοιων συμπεριφορών! Υπήρχαν παίκτες που δρούσαν επιθετικά ή και εκδικητικά κάποιες φορές, είτε γιατί κάποιος άλλος είχε κερδίσει σε παιχνίδι όπου αυτοί κατείχαν τα πρωτεία είτε έτσι απλά γιατί μπορούσαν και αυτό τους προσέφερε, κατά έναν διεστραμμένο τρόπο, διασκέδαση και ευχαρίστηση! Πραγματικά μου προκαλεί ρίγος όταν συνειδητοποιώ το τι είχα υποστεί χωρίς να το καταλαβαίνω, ειδικά όταν σκέφτομαι ότι ανάλογα περιστατικά συμβαίνουν και στους μαθητές μας, στην τόσο τρυφερή ηλικία στην οποία βρίσκονται!

Τα παιδιά βρίσκουν πολύ διασκεδαστικό να παίζουν στο Διαδίκτυο, έναν τόπο όπου μπορούν ταυτόχρονα να συνομιλούν και να παίζουν. Οι συνομιλίες έχουν σαν θέμα το εκάστοτε παιχνίδι και συχνά οι παίκτες ανταλλάσσουν ονόματα χρηστών (user names) για να προχωρήσουν στο επόμενο επίπεδο αλλά και για να συζητούν για διάφορα θέματα μεταξύ τους.

Οι κίνδυνοι που μπορεί να εμφανιστούν είναι πολλοί. Αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες, βρήκα σε μια ιστοσελίδα τα εξής (Πηγή: http://www.safeline.gr):

«1. Εθισμός

Τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορούν συχνά να εθίσουν τα παιδιά. Απορροφώνται τόσο πολύ από τις κοινότητες των παιχνιδιών που χάνουν την επαφή με τους φίλους τους στον φυσικό κόσμο και διαθέτουν τον χρόνο τους στους διαδικτυακούς τους φίλους. Πολλοί σπαταλούν πολλές ώρες τη νύχτα παίζοντας και προσέρχονται στο σχολέιο άυπνοι και απροετοίμαστοι. Για τον λόγο αυτό συστήνεται ο υπολογιστής να τοποθετείται σε επιβλέψιμο χώρο. Έτσι οι γονείς θα μπορούν να ελέγχουν τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά τους ώστε να σιγουρεύονται ότι αυτά είναι κατάλληλα για την ηλικία τους, καθώς και τις ώρες που αφιερώνουν σε αυτά.

2.  Τυραννία

Μερικά παιδιά που παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια μπορούν να βασανίσουν άλλους παίκτες. Η εκάστοτε επιθετική συμπεριφορά εμφανίζει ποικιλομορφία. Μπορεί να είναι απλά δυσάρεστα σχόλια στο δωμάτιο συνομιλίας του παιχνιδιού μέχρι την μόνιμη νίκη και την άρνηση γνώσεων στο πώς να προχωρήσει κάποιος στο επόμενο επίπεδο. Συνιστάται στα παιδιά να συμπεριφέρονται στους αντιπάλους τους στα διαδικτυακά παιχνίδια με τον ίδιο τρόπο που θα ήθελαν να συμπεριφέρονται και σε αυτά.

3. Επικίνδυνη συμπεριφορά.

Υπάρχουν παιδιά που θέτουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο για να μπορέσουν να κλέψουν ή να ενημερωθούν για το πώς θα συνεχίσουν το παιχνίδι. Ενήλικες των οποίων οι σεξουαλικές τάσεις περιλαμβάνουν παιδιά, τα παροτρύνουν να εμπλακούν σε ακατάλληλες συμπεριφορές μέσω κάμερας ή συνομιλιών σεξουαλικού περιεχομένου ανταλλάσσοντας για τις συμπεριφορές αυτές ως επιβράβευση τις γνώσεις που έχουν. Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι η συμπεριφορά τους στο Διαδίκτυο έχει συνέπειες και εκτός Διαδικτύου και ότι εάν κάποιος τα παροτρύνει να εμπλακούν σε σεξουαλικές δραστηριότητες θα πρέπει αμέσως να ενημερώσουν κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται.»

Τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορούν να αποτελέσουν ένα ευχάριστο διάλειμμα και μια πηγή ψυχαγωγίας και διασκέδασης, πάντα όταν υπάρχει μέτρο. Γι’αυτό καλό είναι να διαφυλάσσουμε τους μαθητές μας από πιθανούς κινδύνους, ώστε η διαδικτυακή τους εμπειρία να είναι ασφαλής και ευχάριστη!

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση