Ένα από τα παλαιότερα ελληνικά έθιμα για τη σαρακοστή και το Πάσχα είναι η Κυρά Σαρακοστή, η οποία δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο που μετρούσε τις εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής, η επίσημη έναρξη της οποίας είναι η Καθαρά Δευτέρα.
Το παραμύθι του χειμώνα: το κάστρο της Κρυσταλλίας
Η χιονούλα και ο βοριάς
Γράφοντας το δικό τους βιβλίο … ” Η Χιονούλα και ο Βοριάς ”
Τα παιδιά αυτενεργούν, ερευνούν και συνεργάζονται για να δημιουργήσουν ένα έργο που θα απευθύνεται σε όλη την τάξη !
Το « Βιβλίο» είναι μια δημιουργική εργασία, κατά την οποία οι μαθητές αναπτύσουν δεξιότητες (γνωστικές, κοινωνικές και επικοινωνιακές) με φυσικό και βιωματικό τρόπο, διότι μαθαίνουν μέσα από τα ίδια τους τα έργα, κατανοούν τι μαθαίνουν και γιατί το μαθαίνουν.
Επίσης, συμβάλλει στη σύνδεση διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων, στη μεταφορά και καλύτερη ανάπτυξη δεξιοτήτων (βλ. Bordallo et Ginestet, 1993, Huber, 2005) η οποία δίνει ξεχωριστό νόημα στη μαθησιακή διαδικασία.
Σύμφωνα με τον D. Sénore (2008), το « Βιβλίο » « είναι ένα μαγικό μέσο για να κινητοποιήσουμε την ενέργεια των παιδιών ώστε να καταλαβαίνουν το νόημα αυτών που μαθαίνουν στο σχολείο ». Για τον Ph. Meirieu (2008) πρόκειται για ένα δημιουργικό Σχέδιο Εργασίας και μέσα από αυτό « ένας μαθητής μπορεί πραγματικά να συμφιλιωθεί με το σχολείο και να μειώσει τις αδυναμίες του.
Διαβάστε πόσο ωραία ιστορία φτιάξαμε για το Χειμώνα ….με τίτλο ”Η Χιονούλα και ο Βοριάς”
”Το σημαντικό είναι να θέλει να πετύχει σε αυτό που κάνει. ”
Η Χιονούλα
Η Αμυγδαλιά του Van Gogh
Η Αμυγδαλιά του Vicent Van Gogh.
Οι αμυγδαλιές του Βαν Γκογκ άνθισαν και φέτος… Η εποχή της Αμυγδαλιάς… Παρατηρήσαμε τον πίνακα του ζωγράφου Βαν Γκονγκ και γίναμε και εμείς ζωγράφοι.
Με έμπνευση και πάλι από την αμυγδαλιά του Βαν Γκονγκ, τα παιδιά δημιούργησαν ένα ομαδικό έργο τέχνης με την <<ανθισμένη αμυγδαλιά>> και στόλισαν την πόρτα της τάξης μας.
Ακολουθεί βήμα-βήμα η εργασία των παιδιών … απολαύστε την …!
Η Άνοιξη
Το κοριτσάκι της Άνοιξης.
Η εποχή της αναγέννησης, η εποχή που η φύση μεταμορφώνεται σε ένα ξέφρενο φεστιβάλ από ήχους, χρώματα και μυρωδιές! Μετά από ένα μακρύ, κρύο και σκοτεινό χειμώνα, η άνοιξη είναι μια νότα αισιοδοξίας, που μας φτιάχνει τη διάθεση, μας γεμίζει με όνειρα και όρεξη για ζωή!
Περιμέναμε με ανυπομονησία να βάλουμε την άνοιξη στην τάξη μας ! οι γονείς μας έφεραν τόσο όμορφα λουλούδια για να στολίσουμε το έργο μας …! όλα τα παιδάκια της τάξης συμμετείχαν στην όμορφη δραστηριότητά μας …ζωγραφίσαμε και έξω … ήταν όλα υπέροχα ..!
“Την άνοιξη αν δεν την βρείς… τη φτιάχνεις.” – Οδυσσέας Ελύτης
απολαύστε την ….μαζί με τα παιδιά σας …!
Το Παραμύθι της Άνοιξης
Το παραμύθι της Άνοιξης !
Αποχαιρετώντας το χειμώνα …
Το Φεβρουάριο με τα χιόνια και το κρύο φτιάξαμε τα δικά μας σπιτάκια ..τα χιονισμένα σπιτάκια !όπως εμείς τα ονειρευτήκαμε ψηλά πάνω στο χιονισμένο παράθυρο της τάξης μας .. το κάθε παιδάκι έβαψε το δικό του χάρτινο σπιτάκι με νερομπογιές ,κόλλησε χάρτινες πόρτες και παράθυρα απο χαρτόνια βελουτέ και γλασέ ,έφτιαξε μία χιονισμένη σκεπή από βαμβάκι και το τοποθέτησε στο παράθυρο….ήταν πολύ ωραία…!
Η Κυρά Σαρακοστή:Το παμπάλαιο έθιμο και η συνταγή.
Ξεκινώντας από την Καθαρά Δευτέρα, κάθε Σάββατο που περνούσε, της έκοβαν και από ένα πόδι κι έτσι ήξεραν πόσες εβδομάδες απέμεναν μέχρι το Πάσχα. Το Μεγάλο Σάββατο έκοβαν και το τελευταίο της πόδι και το κομμάτι αυτό χαρτί το έκρυβαν σ’ ένα ξερό σύκο από αυτά που είχαν αποξηράνει το καλοκαίρι ή στο ψωμί που έψηναν για το βράδυ της Ανάστασης.
Όποιος έβρισκε το χάρτινο πόδι της Κυράς Σαρακοστής στη φέτα του ψωμιού που τού αναλογούσε ή στο σύκο που έπιανε από το καλάθι, πίστευαν πως θα ήταν καλότυχος, θα του έφερνε τύχη, γούρι.
Εκτός από χαρτί, σε πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας έφτιαχναν την Κυρά Σαρακοστή από ζυμάρι, με αλεύρι, αλάτι και νερό.
Έτσι την φτιάξαμε και εμείς …
Με αλευρι , νερό , πολύ αλάτι.. φτιάξαμε χρωματιστά ζυμάρια βάζοντας στο νερό πολλά χρώματα ..!είδαμε την ανάμειξη των χρωμάτων, ανακατέψαμε τα υλικά, ζυμώσαμε και τη στολίσαμε με γαρύφαλλα και μπαχάρι ! ανάψαμε τον φούρνο και μοσχομύρισε το σχολείο! … την ψήσαμε για πολύ ώρα στο φούρνο ! …έτσι η δασκάλα έκατσε στο σχολείο μέχρι αργά το βράδυ !
”Είχε την ευκαιρία και το τμήμα της κυρίας Πεμπετζίδου να φτιάξει μια ομαδική κατασκευή ! ”
Περάσαμε υπέροχα και αξέχαστα ! Και του Χρόνου ! με Υγεία !!!
Το κοριτσάκι του Φθινοπώρου
Η αξία των εικαστικών τεχνών είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξη ενός παιδιού, καθώς μέσω αυτών μαθαίνει να εκφράζεται με διαφορετικούς τρόπους, αφήνει τη φαντασία του ελεύθερη, αναπτύσσει τις λεπτές δεξιότητές του, γίνεται δημιουργικό και μαθαίνει να χειρίζεται τα διάφορα αντικείμενα. Ακόμα, ανακαλύπτει τις διαφορετικές υφές των αντικειμένων, γίνεται ανεξάρτητο και αποκτά αυτοπεποίθηση, όταν καταφέρνει να δημιουργεί κάτι μόνο του.
Επιπλέον,το παιδί όταν κάνει ομαδικές εργασίες αποκτά άμιλλα, αναπτύσσει τις επικοινωνιακές του ικανότητες, εξασκεί την υπομονή του και την προσοχή του.
Η ζωγραφική είναι μια εικαστική τέχνη πολύ σημαντική για τα παιδιά. Μέσω της ζωγραφικής, το παιδί εκφράζεται και αναπτύσσεται συναισθηματικά, κοινωνικά και διανοητικά. Η ζωγραφική δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να πειραματισθούν, να έρθουν σε επαφή με υλικά όπως κηρομπογιές, λαδομπογιές, μαρκαδόροι και νερομπογίες, καθώς επίσης τους δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσουν τυπώματα με σφουγγάρια, να χρησιμοποιήσουν με διαφορετικό τρόπο ρολά χαρτιού, φρούτα, λαχανικά, κιμωλίες, υφάσματα και πολλά άλλα υλικά.
Μέσω της ζωγραφικής, τα παιδιά αναπτύσσουν την επινοητικότητά τους και την παρατηρητικότητά τους, μαθαίνουν τα σχήματα, τα χρώματα, τις γραμμές και τις καμπύλες. Αυτές οι δεξιότητες που αναπτύσσει το παιδί μέσω της ζωγραφικής το βοηθούν στην μετέπειτα εξέλιξη των δεξιοτήτων της γραφής.
Είναι πραγματικά θαυμάσιο το πόσες γνώσεις και δεξιότητες μπορεί να απορροφήσει και να αναπτύξει, αντίστοιχα, ένα παιδί μέσα από μία και μόνο δραστηριότητα και μάλιστα με έναν τρόπο πολύ αυθόρμητο και φυσικό. Αν ψάχνετε κι εσείς έναν δημιουργικό τρόπο για να απασχολήσετε το παιδί σας και να διασκεδάσετε πραγματικά μαζί του στο σπίτι, δεν έχετε παρά να το “εφοδιάσετε” με τα κατάλληλα υλικά και να το αφήσετε να εκφραστεί με το μοναδικό δικό του τρόπο. Θα εντυπωσιαστείτε με το πόσα μπορείτε να καταλάβετε για το παιδί σας μέσα από τα δημιουργήματά του.
Ετσι, φτιάξαμε το κοριτσάκι του φθινοπώρου απο το βιβλίο μας το ” Μ α γ ι κ ό Φ θ ι ν ό π ω ρ ο”…
Αρχικά ξάπλωσε ένα παιδάκι για να σχεδιάσουμε το περίγραμμα του σώματος .Μετά με μαρκαδόρο ζωγραφίσαμε τα χαρακτηριστικά του προσώπου ..βγήκαμε έξω στην αυλή του σχολείου μας, που είχε υπέροχο καιρό ,ανακατώσαμε τα χρώματα(ανάμειξη χρωμάτων) , δημιουργήσαμε ένα π0λύ μεγάλο έργο , μαζέψαμε φθινοπωρινά φύλλα , ζωγραφίσαμε με πινέλα,κολλήσαμε υφάσματα, χαρτάκια …και … το αποτέλεσμα ήταν μαγικό…
μακάρι είπαν τα παιδιά να ήταν πραγματικό αυτό το κοριτσάκι ….!
Μετά το έργο μας φάγαμε για πρώτη φορά έξω στην αυλή! ήταν υ π έ ρ ο χ α!!!
Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο
παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο…
Στα πλαίσια του εορτασμού της γιορτής του Πολυτεχνείου τα παιδιά έφτιαξαν απο το τραγούδι
Τα παιδιά ζωγραφίζουν
Καλλιτέχνης: Τσανακλίδου Τάνια
Συνθέτης: Χατζηνάσιος Γιώργος
Στιχουργός: Μπουρμπούλης Μιχάλης
Είδος μουσικής: Έντεχνο
Θεματολογία: Αγάπη
Έτος Κυκλοφορίας: 1980…
”δύο καρδιές και έναν ήλιο στη μέση” …
Δυο καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση
Και μου λες… πως σ’ αρέσει!
Κι η φωνή τους τον κόσμο αλλάζει
Σαν ανθός… στο περβάζι!
Κι η ζωή μου γιορτή σε πλατεία
Με μικρή … πολιτεία!