Τα μοτίβα στο νηπιαγωγείο

Μοτίβο (pattern) λέμε τον τρόπο που επαναλαμβάνεται ένα οπτικό χαρακτηριστικό ή ένα αριθμητικό φαινόμενο ή ένας μουσικός ρυθμός.

Τα μοτίβα αναδεικνύουν την έννοια της μαθηματικής συνάρτησης και συμβάλλουν στην ανάπτυξη του μαθηματικού συλλογισμού των παιδιών και της αλγεβρικής σκέψης.

Το επίπεδο δυσκολίας του μοτίβου, ανεβαίνει ανάλογα με την ηλικία.

Μια εύκολη πρώτη προσέγγιση των μοτίβων είναι η απλή αντιγραφή ενός σχεδίου ως προς τη σειρά των χρωμάτων.

Ενδεικτικά προτείνω το παρακάτω φυλλάδιο από

synexizo-motiva-xromaton

Σε επόμενο στάδιο έρχονται τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα χρωμάτων:

Συνέχισε τα μοτίβα1

Εναλλακτικές ιδέες είτε για επαναλαμβανόμενα μοτίβα σχημάτων ή κάθετη συνέχιση χρωματικών μοτίβων με τουβλάκια θα βρείτε εδώ:

Μία άλλη τυπική άσκηση μοτίβων είναι θα δίνουμε την ακολουθία σχεδόν όλη και να ζητάμε μόνο το τελευταίο στοιχείο της ή να αφαιρούμε ένα στοιχείο από το μοτίβο και να ζητάμε να το συμπληρώσουν, όπως φαίνεται στην εικόνα παρακάτω.

Ένα επόμενο στάδιο είναι τα επαναλαμβανόμενα αριθμητικά μοτίβα, όπου ζητείται από τα παιδιά να συμπληρώσουν τον αριθμό που λείπει από τη σειρά.

Παραδείγματα θα βρείτε εδώ:

Πολλά παιδιά στο νηπιαγωγείο μπορούν να αναπαράγουν πιο δύσκολα συνεχιζόμενα μοτίβα, αλλά και να κατανοήσουν απλά αναπτυσσόμενα οπτικά μοτίβα.

Τα sudoku είναι επίσης μια έξυπνη ιδέα ανάπτυξης της λογικο-μαθηματικής σκέψης.

Μπορείτε να φτιάξετε μόνοι σας σε έναν πίνακα 4Χ4 τετράγωνο και να τα προσαρμόσετε στη θεματική ενότητα που επεξεργάζεστε την εκάστοτε περίοδο.

Το πρώτο μου sudoku

Ανοιξιάτικα sudoku

Καλή διασκέδαση!!

Το domino ως διδακτικό εργαλείο

Ένα απλό παιχνίδι σαν το ντόμινο μπορεί να μας προσφέρει πολλές ευκαιρίες μάθησης! Σας προτείνω παρακάτω κάποιες ιδέες πώς να το χρησιμοποιήσετε:

ΒΗΜΑ 1: Μάθετε τους κανόνες του παιχνιδιού και παίξτε το ώσπου να εξοικειωθείτε. Αν δεν έχετε το παιχνίδι μπορείτε να το φτιάξετε μόνοι σας εύκολα ή να το εκτυπώσετε. Οδηγίες και εκτυπώσιμο ντόμινο μπορείτε να βρείτε σε αυτόν τον ιστότοπο: οδηγίες και εκτυπώσιμες κάρτες ντόμινο

ΒΗΜΑ 2: Φτιάξτε καρτελάκια από το 0-13. Ζητήστε από τα παιδιά να μετρήσουν το σύνολο των τελειών στο πλακάκι του ντόμινο και τοποθετήστε δίπλα τον αριθμό με το άθροισμα

ΒΗΜΑ 3: Ζητήστε από το παιδί να φτιάξει με τα τουβλάκια του θέσεις πάρκινγκ αριθμημένες από το μηδέν εώς το 13. Ανάλογα με το άθροισμα παρκάρετε και τα πλακάκια του ντόμινο.

ΒΗΜΑ 4: Αν δείτε ότι το παιδί δυσκολεύεται με την αναγνώριση αριθμών, παίξτε μαζί του το παρακάτω ντόμινο αντιστοίχισης ποσότητας και αριθμού. Αλλιώς περάστε κατευθείαν στο ΒΗΜΑ 5



Λήψη αρχείου

ΒΗΜΑ 5: Διαδρομή ντόμινο αυτή τη φορά με τα αριθμητικά σύμβολα της πρόσθεσης. Έχω φτιάξει ντόμινο δύο επιπέδων δυσκολίας. Το ένα είναι με άθροισμα μέχρι πέντε και το άλλο με άθροισμα μέχρι 10.



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

ΒΗΜΑ 6: Παίξτε πιο ανταγωνιστικά παιχνίδια:

Παιχνίδι 1: Ρίξτε δύο ζάρια και ανάλογα με τη ζαριά παίρνετε το αντίστοιχο ντόμινο. Όποιος μαζέψει να πιο πολλά ντόμινο κερδίζει. Εναλλακτικά ζωγραφίστε ένα λουλούδι και όποιος συμπληρώσει με τις ζαριές του πιο γρήγορα τα πέταλα, κερδίζει.

Παιχνίδι 2: Ένα παιχνίδι που εξυπηρετεί και μια πρώτη επαφή με την στατιστική και τα κλάσματα, ανάλογα πώς θα το χειριστούμε. Εκτυπώστε την καρτέλα σκορ και την καρτέλα βραβείων.



Λήψη αρχείου

Κάθε παίκτης παίρνει 10 πλακάκια ντόμινο. Ανοίγουμε τα πλακάκια μας εναλλάξ και ανάλογα με το άθροισμα μαυρίζουμε ένα κουτάκι από την αντίστοιχη στήλη. Το αριθμός που θα έχει τα περισσότερα αποτελέσματα στον πίνακα του σκορ, κερδίζει/χρωματίζει το αντίστοιχο βραβείο (στην ισοπαλία κερδίζουν και οι δύο αριθμοί). Επαναλαμβάνουμε. Όποιος συγκεντρώσει όλα ή τα περισσότερα βραβεία είναι ο νικητής.

Πάσχα

Ένα πολύ ωραίο παζλ με θέμα το Πάσχα για την εξάσκηση κινητικών και νοητικών δεξιοτήτων. Τα γεγονότα του Πάσχα τοποθετούνται με παιγνιώδη τρόπο στη σειρά (υπάρχει η δυνατότητα αυτοδιόρθωσης αφού κάθε κομμάτι έχει τη θέση του), οι γραμμές έχουν σχετικά εύκολες καμπύλες και τα κομμάτια είναι λίγα ώστε η νοητική εμπλοκή να έχει να κάνει περισσότερο με τη θεματολογία παρά με τη συναρμολόγηση. Μπορεί να αποτελέσει και πολύ ωραία αφόρμηση για την εισαγωγή του θέματος στην τάξη.