Η χαρτογράφηση των βασικών γεωμετρικών σχημάτων.
Σενάριο διδασκαλίας 3ου Κεφαλαίου Γεωμετρίας Α΄ Γυμνασίου
(Τρίγωνα – Παραλληλόγραμμα – Τραπέζια)
Σύντομη περιγραφή σεναρίου: Το σενάριο έχει σχεδιαστεί και πραγματοποιηθεί μέσω μεικτής μεθόδου διδασκαλίας [σύγχρονη και ασύγχρονη (e-class)], κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητές θα εξερευνήσουν, θα γνωρίσουν τα τρίγωνα και τα τετράπλευρα και θα χαρτογραφήσουν τις ιδιότητες τους.
Ø Την 1η διδακτική ώρα: Αρχικά, επιχειρείται η πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών μέσω της ανακαλυπτικής μεθόδου, καθώς αφού τους ζητηθεί να πάρουν 3 μη συνευθειακά σημεία, να τα ενώσουν και να αναγνωρίσουν το σχήμα που δημιουργείται, στην συνέχεια να διακρίνουν ως προς τι διαφέρουν. Έπειτα, ονομάζουμε τα κύρια στοιχεία ενός τριγώνου και μέσω εννοιολογικού χάρτη γίνεται η κατηγοριοποίηση τους ως προς τα κύρια στοιχεία σε συνεργασία με τους μαθητές (XMind). Στην συνέχεια, με κατάλληλο υλικό (προβολή σχετικού video), γίνεται αναφορά στα δευτερεύοντα στοιχεία και στις ειδικές περιπτώσεις σε κάποια είδη τριγώνων. Στο τέλος της 1ης διδακτικής ώρας, ζητείται από τους μαθητές να μελετήσουν τόσο το θεωρικό κομμάτι που έχει αναρτηθεί στην e-class (θεωρία και εννοιολογικός χάρτης), όσο και να ξαναδούν το video, ώστε να διαπιστώσουν πως φέρνουμε τα δευτερεύοντα στοιχεία ενός τριγώνου ανάλογα με το είδος του, τέλος τους ζητείται να επιλύσουν ένα φύλλο εργασίας που έχει δημιουργηθεί από τον εκπαιδευτικό και να το παραδώσουν στην e-class.
Ø Την 2η διδακτική ώρα: Αρχικά, γίνεται μια υπενθύμιση, στις σχέσεις που συνδέουν τις γωνίες που δημιουργούνται από παράλληλες ευθείες που τέμνονται από άλλη ευθεία και στο ότι από ένα σημείο διέρχονται άπειρες ευθείες. Στη συνέχεια, χωρίζουμε σε ομάδες των 3 ατόμων τους μαθητές και αφού τους επιδεικνύουμε σχετικό πρόγραμμα για απόδειξη του αθροίσματος γωνιών τριγώνου, τους ζητάμε να διερευνήσουν αναλόγως, στα διάφορα είδη τριγώνων που ανατίθενται σε κάθε ομάδα ξεχωριστά. Στην συνέχεια, αφού γίνει η παρουσίαση των αποτελεσμάτων από τις ομάδες, γενικεύουμε τα ευρήματα και καταλήγουμε στην απόδειξη του αθροίσματος των γωνιών ενός τριγώνου είναι 180°. Κατόπιν, αναφέρουμε τις ιδιότητες τόσο του ισοσκελούς, όσο και του ισόπλευρού τριγώνου. Για την επόμενη φορά, ζητάμε από τους μαθητές να ασχοληθούν με τις δυο μικρο-δραστηριότητες (geobebra), που έχουν αναρτηθεί στην e-class, αφού προηγουμένως μελετήσουν το αναρτημένο υλικό.
Ø Την 3η διδακτική ώρα: Αρχικά, με χρήση του εργαλείου XMind προσκαλώντας τους μαθητές σαν συνεργάτες δημιουργούμε από κοινού ένα εννοιολογικό χάρτη με τα είδη τετραπλεύρων με βάση τα κύρια χαρακτηριστικά τους. Στην συνέχεια, επιδεικνύουμε τον τρόπο που φέρουμε τα ύψη στα παραλληλόγραμμα, με χρήση μιας μικρό-εφαρμογής στο geogebra και έπειτα ζητάμε από τους μαθητές να εξασκηθούν και να μας το παρουσιάσουν. Ακολούθως, μέσω διαλόγου εντοπίζουμε και κατηγοριοποιούμε τα κριτήρια και τις ιδιότητες όλων των ειδών παραλληλογράμμων και ισοσκελούς τραπεζίου. Τέλος, γίνεται ανάθεση εργασίας αυτοαξιολόγησης των γνώσεων που αποκτήθηκαν, επίσης ένα σταυρόλεξο για να το συμπληρώσουν οι μαθητές, καθώς και ένα study set, όπου περιλαμβάνει διάφορες μικρό-δραστηριότητες με σκοπό οι μαθητές να μάθουν, να ελέγξουν τις γνώσεις τους μέσω διαδραστικών παιχνιδιών που περιλαμβάνει.
https://blogs.sch.gr/panavtzis/files/2021/05/Αβτζής-Παναγιώτης-Σενάριο-Διδασκαλίας.pdf