Μαθαίνουμε για τον αέρα!

0

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΜΑΡΙΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 13-11-2020

Τι ξέρουμε για τον αέρα

Κρατάμε το χέρι της μαμάς μας, για να μην μας πάρει.

Ο αέρας κάνει κύματα στη θάλασσα

Ο δυνατός αέρας μας βγάζει την κουκούλα μας

Μας παίρνει την ομπρέλα

Όταν φυσάει, δεν πάμε στη θάλασσα, γιατί θα μας παρασύρει το κύμα

Όταν φυσάει αέρας, φοράμε μπουφάν για να μην κρυώσουμε

Ανοίγει την πόρτα

Μπορεί να πάρει τις τέντες

Μπορεί να πάρει τα ρούχα που έχουμε απλώσει

Δεν μου αρέσει ο αέρας γιατί

Μου τραβάει την ομπρέλα

Μου βγάζει την κουκούλα και κάνει πολύ κρύο

Μου βάζει τα μαλλιά στο πρόσωπο και δεν βλέπω

Με παρασέρνει

Με δυσκολεύει να κλείσω την πόρτα

Είναι καλός ο αέρας, γιατί

Όταν έχουμε ιδρώτα, μας βγάζει τον ιδρώτα και νιώθουμε χαλαρά, ωραία

Όταν ζεσταινόμαστε, μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα

Στεγνώνει τα ρούχα

Στεγνώνει τα παπούτσια

Ρίχνει τα φύλλα, για να βγουν άλλα

Στη θάλασσα μας στεγνώνει το σώμα

Πώς καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει αέρας;

Κουνιούνται τα λουλούδια, τα φύλλα, τα δέντρα, τα χόρτα, τα ρούχα, τα μαλλιά μας, τα χαρτιά, η σημαία, ο ανεμόμυλος.

Υπάρχει αέρας μέσα στην τάξη μας;

Υπάρχει, γιατί μπαίνει από το παράθυρο και κάτω από την πόρτα.

Κι αν κλείσουμε τα πάντα;

Για να το εξακριβώσουμε πήραμε σακουλάκια και μαζέψαμε αέρα μέσα στην τάξη μας.

 

Υπάρχει αέρας μέσα στο ντουλάπι;

Βάλαμε και κει σακουλάκι και μαζέψαμε αέρα.

Υπάρχει αέρας μέσα στο σώμα μας;

Ξαπλώσαμε ήρεμα, βάλαμε τα χέρια μας στο στήθος μας και παρατηρήσαμε ότι ανεβοκατεβαίνουν, είναι ο αέρας που μπαίνει και βγαίνει από τα πνευμόνια μας.

Χωρίς αέρα δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε.

 

Υπάρχει αέρας στη θάλασσα;

Όχι

Και τότε πως ζουν τα ψάρια και τα ζώα της θάλασσας;

Στην αυλή μας φωτογραφίσαμε μυρμηγκοφωλιές και αναρωτηθήκαμε αν υπάρχει αέρας στο χώμα. Υπάρχει γι’ αυτό μπορούν να ζουν στο χώμα τα μυρμήγκια και τα σκουλήκια.

 

Υπάρχει αέρας μέσα στο άδειο μπουκάλι;

Κάναμε το παρακάτω πείραμα, για να το εξακριβώσουμε. Βυθίσαμε ένα μπουκάλι σε μια λεκάνη με νερό και είδαμε να βγαίνουν μπουρμπουλήθρες. Το νερό μπαίνει μέσα στο μπουκάλι και παίρνει το χώρο του αέρα που βγαίνει και δημιουργεί τις μπουρμπουλήθρες.  Άρα υπάρχει αέρας.

 

 

2ο πείραμα:  Με το χωνί βάλαμε σόδα μέσα στο μπαλόνι, βάλαμε ξύδι μέσα σε ένα μπουκάλι και μετά προσαρμόσαμε το μπαλόνι στο στόμιο του μπουκαλιού. Μόλις η σόδα έπεσε στο ξύδι, δημιουργήθηκε ένωση και είδαμε αφρούς και συγχρόνως το μπαλόνι να φουσκώνει. Γιατί φουσκώνει το μπαλόνι; Το φουσκώνει το αέριο που δημιουργήθηκε και το είπαμε διοξείδιο του άνθρακα και είπαμε ότι δεν είναι καλό για την υγεία μας σε αντίθεση με το οξυγόνο. Είπαμε ότι το διοξείδιο του άνθρακα το ρουφούν τα δέντρα και μας δίνουν οξυγόνο, γι’ αυτό πρέπει να φυτεύουμε πολλά δέντρα και να περπατάμε στα δάση.

 

 

3ο πείραμα: Ανάψαμε ένα κεράκι , το σκεπάσαμε με ένα άδειο γυάλινο βάζο. Παρατηρήσαμε ότι μετά από λίγο το κεράκι έσβησε. Γιατί; Γιατί τελείωσε το οξυγόνο που υπήρχε στο βάζο. Φωτιά ανάβει όταν υπάρχει οξυγόνο.

 

 

 

4ο πείραμα: βάλαμε ένα κομμάτι χαρτί κουζίνας στον πάτο ενός ποτηριού. Βυθίσαμε το ποτήρι ανάποδα μέσα στο νερό. Το βγάλαμε από το νερό και παρατηρήσαμε ότι το χαρτί δεν βράχηκε. Γιατί; Γιατί ο αέρας που υπάρχει το ποτήρι εμποδίζει το νερό να ανεβεί και να φτάσει το χαρτί.

 

 

 

 

 

5ο πείραμα: γεμίσαμε ένα ποτήρι νερό, βάλαμε ένα χαρτόνι από πάνω και το αναποδογυρίσαμε πάνω από μια λεκάνη. Παρατηρήσαμε ότι δεν έπεσε το νερό. Γιατί; το χαρτόνι το πιέζει ο αέρας που είναι στην τάξη μας

 

 

 

Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε αέρα;

Με το στόμα μας και τη μύτη μας, με το πιστολάκι των μαλλιών, με την τρόμπα, όταν τρέχουμε, κουνώντας ένα χαρτί, κουνώντας μια βεντάλια, κουνώντας το χέρια μας, με τον ανεμιστήρα.

 

Είπαμε την ιστορία του Οδυσσέα και του Αίολου. Ο Αίολος ήταν ο ταμίας των ανέμων. Παρατηρήσαμε το καράβι του Οδυσσέα. Είδαμε ότι κινούνταν με κουπιά και πανιά. Και ποιος φούσκωνε τα πανιά; Ο αέρας.

Φτιάξαμε ένα καραβάκι με 2 φελλούς και ένα πανί από χαρτί περασμένο σε ένα μικρό ξυλάκι. Το βάλαμε στο νερό. Πώς θα κινηθεί;

Να δημιουργήσουμε αέρα. Πώς;

Με το στόμα μας

 

Με τα χέρια μας

 

Με την βεντάλια

 

Με ένα χαρτόνι

 

 

Με ένα μπαλόνι

 

( ο αέρας από το μπαλόνι έβγαινε απότομα και με δύναμη και το καράβι βυθιζόταν, καταλάβαμε λοιπόν ότι πρέπει να είναι κατάλληλος ο αέρας, για να ταξιδέψει ένα καράβι με πανί, όπως ο Ζέφυρος που άφησε ο Αίολος για  να πάει το καράβι του Οδυσσέα στην Ιθάκη)

 

Με ένα άδειο μπουκάλι

 

( πιέσαμε το άδειο μπουκάλι και βγήκε αέρας, η πίεση του χεριού μας τον έβγαλε από το μπουκάλι. Παρατηρήσαμε ότι το άδειο μπουκάλι έχει αέρα)

 

Πειραματιζόμενα τα παιδιά κατάλαβαν ότι όταν το καραβάκι έφτανε στο τοίχωμα της λεκάνης έπρεπε να πάνε από άλλη πλευρά και να δημιουργήσουν αέρα για να το κινήσουν.

 

Μπορείτε να κάνετε το παρακάτω κουίζ για να δείτε τι μάθατε, τι θυμάστε για το πού υπάρχει αέρας.

Πού υπάρχει αέρας;

 

Διαβάσαμε τον μύθο του Αισώπου, Ο ήλιος και ο βοριάς.  Μάθαμε τους διαλόγους και  παίξαμε με τις σκιές που δημιουργούνταν, όταν βάζαμε τις μάσκες και το σώμα μας  μπροστά από τον προβολέα.

 

 

 

 

 

 

 

 

Βγάλαμε στο παράθυρο το αυτοσχέδιο ανεμόμετρο και παρατηρήσαμε πώς λειτουργεί και τι μετράει.

 

 

 

Φτιάξαμε έναν ανεμοδείκτη με απλά υλικά. Μπορείτε να φτιάξετε και σεις .

Ανεμοδείκτης

 

και έτσι μιλήσαμε και για τα σημεία του ορίζοντα

 

 

 Και να ‘μαστε   με τα ουράνια τόξα που τρέχουν στον αέρα!!!

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση