Σαν σήμερα, 80 χρόνια πριν

0

Συγγραφέας: Μαρίλυ Τζεβελεκάκη | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 27-10-2020

Μάθαμε να γράφουμε το ΟΧΙ. Βρήκαμε τα γράμματα που το αποτελούν, τα σχεδιάσαμε με το δάχτυλό μας στον αέρα, τα σχηματίσαμε με το σώμα μας, τα γράψαμε με ραβδιά και στεφάνια. Γράψαμε το ΟΧΙ με πλαστελίνη. Το γράψαμε με μαρκαδόρους όσες φορές ήθελε ο καθένας. Το γράψαμε και το στολίσαμε με μπαλάκια από γκοφρέ.

Μάθαμε το 1940. Το σχηματίσαμε με μαγνητικούς αριθμούς και το στολίσαμε.

Μιλήσαμε για τον πόλεμο και την ειρήνη και τα συναισθήματα που έχουν οι άνθρωποι σε καθεμία από τις δυο καταστάσεις. Ακούγαμε μουσική και αποφασίζαμε αν ταίριαζε στον πόλεμο ή στην ειρήνη. Αν ταίριαζε στον πόλεμο, τα παιδιά έμπαιναν σε ένα μαύρο κύκλο, αλλιώς σε έναν άσπρο. Παίξαμε το ίδιο παιχνίδι με λέξεις.

Τα παιδιά βρήκαν λέξεις που ταιριάζουν στον πόλεμο και λέξεις που ταιριάζουν στην ειρήνη:
ΠΟΛΕΜΟΣ:
Πεθαίνουμε (Νεφέλη), σκοτώνονται (Σοφία Μ.), κλάμα (Ολίβια), κρύο (Κατερίνα), βόμβες (Μιχάλης Π.), πείνα (Ολίβια), φόβος (Ειρήνη), όπλα (Μαρία), σπαθιά (Γιάννης Μ.), λύπη (Κατερίνα), καταστροφές (Γιάννης Μ.).

ΕΙΡΗΝΗ:
Χαρά (Ειρήνη), σχολείο (Γιάννης Μ.), αγάπη (Μαρία), παιχνίδι (Σοφία Κ.), φιλάκι (Μαρία), αγκαλίτσες (Ειρήνη), καρδούλα (Σοφία Μ.), λουλούδια (Γιάννης Μ.), φαγητό (Ολίβια), έκπληξη (Μαρία), βόλτες (Ειρήνη), ζωγραφιές (Ολίβια), ρούχα (Νεφέλη), παπούτσια (Γιάννης Μ.), τραγούδι (Ειρήνη), χορός (Κατερίνα), θέατρο (Ειρήνη), πεταλούδες (Ολίβια), πουλιά (Ειρήνη)

Παρακολουθήσαμε το βίντεο « Ο σπόρος της ειρήνης»      ένα αντιπολεμικό παραμύθι της  Ίζαμπελ Πιν                                        

Ο σπόρος της ειρήνης

Συζητήσαμε για την αιτία ενός πολέμου, για παραβίαση συνόρων, την συναδέλφωση των λαών και δημιουργήσαμε όλοι μαζί μια αφίσα με το σύμβολο της ειρήνης, το περιστέρι.

Στις 27 Οκτωβρίου γιορτάζουμε κάθε χρόνο τη γιορτή της σημαίας μας. Μιλήσαμε λοιπόν για τη σημαία μας και όλες τις σημαίες, είπαμε ότι είναι σύμβολα και έχουν όλες οι χώρες. Συνθέσαμε την ελληνική σημαία αλλά και άλλες με  λωρίδες με διαφορετικό χρώμα, μέγεθος και πάχος.

Θέλουμε Ειρήνη!

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΑΥΓΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 27-10-2020

Η Άννα Φρανκ  με το ημερολόγιο της μας βοήθησε να κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο και να μεταφερθούμε στη περίοδο ενός μεγάλου πολέμου. Σβήσαμε τα φώτα, ανάψαμε ένα κερί και την ακούσαμε να μας διηγείται με τον δικό της μοναδικό τρόπο τις κακουχίες του πολέμου.

Η ιστορία ήταν αρκετά συγκινητική και βοήθησε τα παιδιά να αντιληφθούν τι σημαίνει πόλεμος. Βρήκαν πολλές λέξεις για να τον εκφράσουν. Πόλεμος είναι δυστυχία, στενοχώρια, κλάμα, φόβος, όπλα, στρατιώτες, να αφήνουμε τα σπίτια μας, να κρυβόμαστε, να μην πηγαίνουμε σχολείο, να μην παίζουμε.

Εικόνες της ειρήνης και του πολέμου μας βοήθησαν ακόμα περισσότερο να αντιληφθούμε τις διαφορές ανάμεσα στις δύο αυτές έννοιες.

Καθίσαμε σε κύκλο και ο καθένας πήρε από μια εικόνα για να την περιγράψει. Στην συνέχεια τις ομαδοποιήσαμε και τις χωρίσαμε στις εικόνες της ειρήνης και του πολέμου. Γράψαμε αντίστοιχα τις λέξεις ΕΙΡΗΝΗ, ΠΟΛΕΜΟΣ.

Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όλοι αγαπάμε την ειρήνη γιατί μας δίνει χαρά, αγάπη, γέλιο, ευχαρίστηση, ελευθερία, παιχνίδι. Έτσι είπαμε ότι θα ασχοληθούμε πολύ με αυτήν και θα της αφιερώσουμε όλη μας την καλλιτεχνική διάθεση. Βάλαμε το ταλέντο μας και της κάναμε υπέροχες ζωγραφιές.

Βουτήξαμε τα χεράκια μας μέσα σε φωτεινά χρώματα (τα χρώματα της ειρήνης όπως είπαν τα παιδιά) και το αποτύπωμά τους πάνω σε χαρτί έγινε το σύμβολό της.

Αυτά τα χέρια θέλουν την ειρήνη.

Καθένας μας έφτιαξε και το δικό του σύμβολο χρωματίζοντας κύκλους και κολλώντας  ξυλάκια.

Τα χεράκια μας έγιναν και περιστεράκια της ειρήνης που κουβαλούσαν το δικό τους μήνυμα:

« Όχι στον πόλεμο». Τα κολλήσαμε πάνω στο δάφνινο στεφάνι που φτιάξαμε (με πολλή υπομονή αφού κολλήσαμε τόσα φύλλα πάνω σε χάρτινο πιατάκι).

Τα περιστεράκια θα πετούσαν μακριά σε όλες τις χώρες του κόσμου για να μεταφέρουν το μήνυμά τους.

Πήραμε την υδρόγειο σφαίρα και βρήκαμε πολλές χώρες. Είδαμε και  τις σημαίες τους. Παρατηρήσαμε τα σχέδια και τα χρώματα.

Επικεντρωθήκαμε στην Ελληνική σημαία μιλήσαμε για τα χρώματα, το μπλε της θάλασσας και το άσπρο από τον αφρό των κυμάτων. Πήραμε ένα μπλε ύφασμα, λωρίδες από άσπρο γκοφρέ και φτιάξαμε μια τεράστια Ελληνική σημαία.

Στην συνέχεια ο καθένας έφτιαξε το δικό του σημαιάκι κολλώντας άσπρες λωρίδες πάνω σε μπλε χαρτόνι.

Φυσικά φτιάξαμε και τις δικές  μας σημαίες όπως τις φανταστήκαμε.

Δραματοποιήσαμε την ιστοριούλα «Ο γίγαντας και ο νάνος» και κατανοήσαμε τις έννοιες θάρρος, γενναιότητα και ηρωισμός.

Πολλή βροχή!…

0

Συγγραφέας: Μαρίλυ Τζεβελεκάκη | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 22-10-2020

Καθώς η βδομάδα μας ξεκίνησε με πολλή βροχή, ασχοληθήκαμε με τη βροχή!
Με αφορμή το βιβλίο της Σοφίας Μαντουβάλου «Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα», ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με τον κύκλο του νερού.
Κάναμε και το πρώτο μας σχετικό πείραμα: βάλαμε νερό σε ένα διάφανο βαζάκι και σημειώσαμε τη στάθμη του με μαρκαδόρο. Το αφήσαμε στο παράθυρο να το βλέπει ο ήλιος και θα περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει.

Φυσικά, κάναμε τις υποθέσεις μας. Τα παιδιά είπαν:
– Θα γεμίσει περισσότερο νερό
– Θα καίει
– Θα είναι πιο χαμηλά ή πιο ψηλά η στάθμη του νερού, επειδή δεν είναι πάντα το ίδιο
– Θα ανέβει η στάθμη
– Θα είναι πολύ ψηλά ή όχι
– Θα γίνει ατμός, θα πάει στον ουρανό και θα βγει το περισσότερο νερό

Προσπαθήσαμε να μιμηθούμε τον ήχο της βροχής, χρησιμοποιώντας τα μουσικά όργανα της τάξης μας, με τρόπο διαφορετικό από αυτόν που έχουμε μάθει. Αφού πειραματιστήκαμε, ο καθένας διάλεξε ένα μουσικό όργανο, κλείσαμε τα μάτια μας, για να είμαστε συγκεντρωμένοι στον ήχο που κάνουμε, και αναπαραστήσαμε τη βροχή, από την ψιχάλα ως την καταιγίδα.

Ζωγραφίσαμε την καταιγίδα, χρησιμοποιώντας λαδοπαστέλ (ευθείες, σπείρες) και νερομπογιές. Κόψαμε ομπρέλες που ζωγραφίσαμε μόνοι μας (καμπύλες) και… αφήσαμε την καταιγίδα να τις παρασύρει στο χορό της!

Παίξαμε με τα όργανα της βροχής:

Φθινοπωρινά φύλλα αλλιώς!

0

Συγγραφέας: Μαρίλυ Τζεβελεκάκη | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 22-10-2020

Τώρα που μάθαμε τις γραμμές, μπορούμε να τις χρησιμοποιούμε για να στολίζουμε και να ζωγραφίζουμε. Έτσι, φτιάξαμε ένα φύλλο (με δυο καμπύλες) και τα νεύρα του (με ευθείες). Κάθε κουτάκι που δημιουργήθηκε το στολίσαμε με διαφορετικές γραμμές και σχήματα, ασκώντας τη λεπτή μας κινητικότητα. Κολλήσαμε το φύλλο μας σε φόντο με φθινοπωρινά χρώματα.

Φθινοπωρινές παρατηρήσεις!

0

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΜΑΡΙΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 21-10-2020

 

 

Αυτό είναι το παρατηρητήριο μας, το παράθυρο στο χώρο  της παρεούλας μας.

 Από δω παρατηρούμε τα πουλιά, σπουργίτια, κοτσύφια και κοράκια. Ακούμε τις φωνές τους και παρατηρούμε τι τρώνε και πού.

Από τις παρατηρήσεις μας καταλάβαμε ότι τα σπουργίτια δεν φεύγουν για άλλα μέρη και τα ξεχωρίσαμε από τα ταξιδιάρικα πουλιά(χελιδόνια, πελαργούς, φλαμίνγκο). Άραγε βρίσκουν φαγητό; Σκεφτήκαμε τι θα βρίσκουν το χειμώνα να τρώνε και ότι μπορούμε εμείς να τους πετάμε από το παράθυρο τα ψίχουλα από τις πετσετούλες μας αλλά και να τους φτιάξουμε μια ταΐστρα. Γεμίσαμε λοιπόν μια αυγοθήκη με σπόρους και την αφήσαμε εκεί που έχουμε παρατηρήσει ότι κατεβαίνουν και τρώνε, σπόρους, κάμπιες, κλπ.

 

 

 

 

 

 

Από το παρατηρητήριο μας απολαύσαμε την πρώτη δυνατή βροχή, την κατεύθυνση της, κατακόρυφη και πλάγια, όταν τη φυσούσε ο αέρας, ακούσαμε τον ήχο της, μυρίσαμε τη μυρωδιά της, δηλαδή τη μυρωδιά βρεγμένου χώματος, παρατηρήσαμε τα ποταμάκια που έφτιαξε στο χώμα, τους ομόκεντρους κύκλους που κάνει, όταν πέφτει  στο τσιμέντο και το χρώμα των φύλλων και των κορμών των δέντρων που έγιναν πιο σκούρα, πιο έντονα.

Τα παιδιά είπαν ότι χρειάζεται η βροχή, για να μεγαλώνουν τα μανιτάρια, τα χόρτα, τα δέντρα, τα λουλούδια και οι θάμνοι.

 

 

Εξερεύνηση στη ζούγκλα!

0

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΜΑΡΙΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 21-10-2020

Η εξερεύνηση στη ζούγκλα συνεχίζεται! Αρέσει πολύ στα παιδιά η εξερεύνηση σε αυτήν την γωνιά, φέρνουν από το σπίτι ζώα και την εμπλουτίζουν, παρατηρούν εικόνες

 

 

και σαν καλοί εξερευνητές χρησιμοποιούν και κιάλια

 

που φτιάξαμε χρωματίζοντας ρολά υγείας

 

Τα κιάλια θα μας είναι χρήσιμα κάθε φορά που θα θέλουμε να εστιάσουμε την προσοχή μας κάπου και να παρατηρήσουμε καθώς και όταν θα θέλουμε να ξεχωρίσουμε το πιο σημαντικό.

Ένα φιδάκι μας μαθαίνει τις γραμμές!

0

Συγγραφέας: ΜΑΡΑΥΓΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 20-10-2020

Γραμμές ευθείες, οριζόντιες και κάθετες, καμπύλες, ζιγκ ζαγκ υπάρχουν παντού. Ψάξαμε και βρήκαμε πολλές. Πάνω στα ρούχα μας, δείτε μερικές από αυτές.

Πίνακες ζωγραφικής είναι γεμάτοι με γραμμές, όμως του Sol Lewitt τράβηξαν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον μας.

Στις ζώνες χρώματος (color bands) όπως ονομάζονται οι πίνακες του, μαγευτικές καμπύλες και γραμμές παίζουν με τα υπέροχα χρώματα.

Ξαφνικά στην παρεούλα μας εμφανίστηκε ένα φιδάκι που έχασε το σώμα του και έψαχνε να το βρει. Υποσχεθήκαμε να το βοηθήσουμε και ψάξαμε στην τάξη μας να βρούμε υλικά για να φτιάξουμε το σώμα του. Το φτιάξαμε με διάφορους τρόπους καμπύλες, ζιγκ ζαγκ και ευθείες γραμμές. Χρησιμοποιήσαμε χαρτοταινία, ξυλάκια, σχοινάκι και πλαστελίνη.

Ήμασταν όλοι τόσο ευχαριστημένοι που είπαμε να το ζωγραφίσουμε, έτσι ώστε να μοιάζει με την τεχνική  που ακολουθούσε ο Sol  Lewitt με πολλά χρώματα.

Πρώτα με καμπύλη

μετά ζιγκ ζαγκ

και στο τέλος με ευθείες

Η φαντασία μας και η δημιουργικότητα μας δεν σταμάτησε εκεί. Είπαμε κι εμείς να φτιάξουμε δικούς μας πίνακες με γραμμές. Οι γραμμές ήταν μπατονέτες. Βουτήξαμε τις άκρες τους σε χρώμα και αφού στέγνωσαν τις κολλήσαμε όπως ήθελε ό καθένας σε ένα μαύρο χαρτόνι. Δώσαμε και τίτλο στους πίνακες «Όταν οι γραμμές ενώνονται».

Γραμμές υπήρχαν και στο επιδαπέδιο παιχνίδι «το φιδάκι» με το οποίο παίξαμε και διασκεδάσαμε.

Είμαι μοναδική, είμαι μοναδικός!

0

Συγγραφέας: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΜΑΡΙΑ | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 19-10-2020

«Είμαι μοναδική, είμαι μοναδικός», αυτό είναι ένα άλμπουμ  με δραστηριότητες  που φτιάξαμε, για να μιλήσουμε για τον εαυτό μας και συγχρόνως να ασκηθούμε στην σύνθεση του ονόματός μας , του τηλεφώνου μας (αργότερα), και στην μέτρηση

 

Την ιδέα πήραμε από εδώ

Σπείρα είναι και γυρίζει…

0

Συγγραφέας: Μαρίλυ Τζεβελεκάκη | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 19-10-2020

Συνεχίζοντας το ταξίδι μας στον κόσμο των γραμμών, γνωρίσαμε τη σπείρα: μια γραμμή που συνεχώς ξετυλίγεται ή τυλίγεται. Αναζητήσαμε σπείρες που ξέρουμε. Τα παιδιά βρήκαν το σαλιγκάρι, τη νεροτσουλήθρα, τη στριφογυριστή σκάλα, το κουλουριασμένο φίδι, τον γαλαξία, κ.ά.
Σχηματίσαμε τη σπείρα με σχοινί και περπατήσαμε πάνω της:

Χρωματίσαμε ένα πιάτο, χρησιμοποιώντας ένα ρολό κουζίνας τυλιγμένο με πλαστικό με φουσκάλες, ζωγραφίσαμε και κόψαμε μια σπείρα, προσθέσαμε μάτια και διχαλωτή γλώσσα και φτιάξαμε κουλουριασμένα φίδια!

Παιχνίδια με τις καμπύλες!

0

Συγγραφέας: Μαρίλυ Τζεβελεκάκη | Κατηγορία Χωρίς κατηγορία | , στις 17-10-2020

Ζωντανέψαμε την καμπύλη: έγινε στόμα, φεγγάρι, κούνια, κύμα, βουνό, αεροπλάνο, δάχτυλο, λουκάνικο, καπέλο, ήλιος, λιοντάρι, κροκόδειλος, καράβι, σαλατιέρα, καρδούλα, κ.ά!

Η καμπύλη μπορεί να στριφογυρίζει και να δημιουργεί σχήματα. Σχηματίσαμε καμπύλες, περπατώντας ανάμεσα σε κώνους. Πρώτα περπατήσαμε κυματιστά. Μετά κυκλώνοντας τους κώνους.

Τοποθετήσαμε ένα σχοινί, για να «ζωγραφίσουμε» τη διαδρομή μας.

Περπατήσαμε πάνω στο σχοινί.

Ζωγραφίσαμε τη διαδρομή μας στο χαρτί και τη στολίσαμε με διάφορα χρώματα.

Γνωρίσαμε το ζωγράφο και γλύπτη Αλεξάντερ Κάλντερ, που του άρεσε να δημιουργεί με γραμμές. Ανακαλύψαμε πίνακες που έμοιαζαν με τη χαρούμενη μουντζούρα μας!

Και άλλους, που είχαν τις καμπύλες που ζωγραφίσαμε περνώντας ανάμεσα στους κώνους!

Μα αυτό μπορούμε να το κάνουμε κι εμείς! Τελικά, είμαστε κι εμείς ζωγράφοι!

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων