Ο Εθισμός στο Διαδίκτυο και τα Διαδικτυακά Παιχνίδια

Ένα φαινόμενο που αναδύεται στις μέρες μας είναι ο εθισμός στα διαδικτυακά παιχνίδια. Πολλοί νέοι δεν έχουν τη δύναμη να σταματήσουν ή έστω να μειώσουν την ποσότητα των ωρών που αφιερώνουν μπροστά στην οθόνη παίζοντας διαφόρων ειδών ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα όπως επιθετικότητα, εθισμό και κοινωνική απομόνωση. Αρνητικές συνέπειες του εθισμού εμφανίζονται επιπλέον και σε τομείς όπως οικογένεια, εκπαίδευση και επάγγελμα.
Από έρευνα, που έγινε σε ένα δείγμα 363 εφήβων μαθητών Α΄ και Β΄ λυκείου, προέκυψε ότι 41,6% προτιμούσαν κυρίως διαδικτυακά παιχνίδια δράσης, με σημαντικότερο λόγο ενασχόληση να αναφέρεται στο αίσθημα της κοινωνικοποίησης (34,4%). Στους μαθητές με ήπια και σοβαρή εξάρτηση στο διαδίκτυο (34,4%), οι προσδιοριστικοί παράγοντες για τον εθισμό ήταν:
α) η επικοινωνία μεταξύ γονέων-παιδιών (όσο χειρότερη τόσο μεγαλύτερος ο βαθμός εξάρτησης), β) η επικοινωνία μεταξύ των γονέων (όσο χειρότερη τόσο μεγαλύτερο ο βαθμός εξάρτηση), γ) οι εβδομαδιαίες ώρες ενασχόλησης με τα διαδικτυακά παιχνίδια (τα παιδιά που έπαιζαν περισσότερες από 11 ώρες την εβδομάδα είχαν το μεγαλύτερο βαθμό εξάρτησης).
Τα άτομα που παρουσιάζουν εθισμό στα παιχνίδια έχουν πολλά προβλήματα στην καθημερινότητα τους και τη ψυχική τους διάθεση. Επηρεάζεται η εργασία τους (για τους ενήλικες), η ακαδημαϊκή πορεία ή επίδοση στο σχολείο, οι σχέσεις τους με γονείς και συνομηλίκους, αφού το παιχνίδι γίνεται, όχι απλά η κύρια ασχολία, αλλά το μοναδικό πράγμα που απασχολεί τη σκέψη τους και τη συμπεριφορά τους.
Σε επίπεδο ψυχικής υγείας και λειτουργίας, ο εθισμός στα παιχνίδια συσχετίζεται με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής, με αισθήματα μοναξιάς και κενού, κατάθλιψη, νευρωτισμό, αποφευκτή συμπεριφορά και άλλα προβλήματα που δεν αργούν να γίνουν εμφανή στο άτομο.

Όταν κάποιος παίζει στον υπολογιστή χάνει την αίσθηση του χρόνου & της πραγματικότητας. Μαγεύεται από τον εικονικό κόσμο του διαδικτύου προσπαθώντας παράλληλα να αγγίξει το όριο των δυνατοτήτων του. Οι παίχτες “βουτούν” σε έναν φανταστικό & ψευδαισθητικό κόσμο, με αποτέλεσμα να βυθίζονται όλο & πιο βαθιά. Τα παιχνίδια μπορούν να μαγέψουν τον καθένα αφού επικοινωνεί & παίζει με ανθρώπους από ολόκληρο τον κόσμο. Σήμερα όμως η χρήση των διαδικτυακών παιχνιδιών έχει αρνητικές επιδράσεις στους νέους. Ο χρήστης φτιάχνει έναν χαρακτήρα ο οποίος συναναστρέφεται με άλλους διαδικτυακούς χαρακτήρες δίνοντας την αίσθηση μιας online Κοινωνίας, στην οποία το παιδί ζει παράλληλα, μέσω του χαρακτήρα που έχει φτιάξει στο παιχνίδι.
Ένα ακόμα σημαντικό θέμα είναι κατά πόσο τα παιχνίδια που περιέχουν βία επιδρούν στη συμπεριφορά του παιδιού. Οι παίχτες επηρεάζονται & φέρονται με βία & στην πραγματική τους ζωή, με αποτέλεσμα να έχουν βίαιη & παράνομη συμπεριφορά στο σχολείο ή το σπίτι. Τέλος σημαντικό είναι οτι μειώνεται για τους νέους η αξία της επικοινωνίας με το πραγματικό περιβάλλον αφού το εικονικό διαθέτει ακριβώς τα ίδια στοιχεία όπως η συζήτηση, η συνεργασία, οι επιτυχίες, οι αποτυχίες & η εξέλιξη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *