Γιορτάσαμε τη Διεθνής Ημέρα Μουσείων η οποία καθιερώθηκε το 1977 από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων
και πραγματοποιείται κάθε χρόνο στις 18 Μαΐου, με στόχο την ανάδειξη του ρόλου των μουσείων στη σύγχρονη κοινωνία.
Το θέμα του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων για το 2024 είναι “Μουσεία, Εκπαίδευση και Έρευνα”, με σκοπό να αναδείξει τα μουσεία ως χώρους που καλύπτουν ένα ευρύ πεδίο γνώσεων, όπως η τέχνη, η ιστορία, η επιστήμη, η τεχνολογία αλλά και η παράδοση, συμβάλλοντας έτσι στην κατανόηση ενός κόσμου βιώσιμου, συμπεριληπτικού και με ενσυναίσθηση.
Μ ε αφορμή την Π.Η. Μουσείων, συμμετείχαμε στη Διεθνή καμπάνια ColorOur Collections. Ζωγραφίσαμε αρχεία που με βάση το υλικό των συλλογών τους προσέφεραν Μουσεία Πανεπιστήμια, Βιβλιοθήκες και άλλα πολιτιστικά Ιδρύματα από όλο τον κόσμο,
όπως η Εθνική Βιβλιοθήκη της Χιλής, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, το Μουσείο Mendocino, το Πανεπιστήμιο Βατερλώ,
η Εθνική Βιβλιοθήκη του Ζάγκρεμπ, η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Ιλινόις, το Europeana, Το South Street Seaport Museum, το West Virginia & Regional History Center .
Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δραστηριοτήτων στη Δευτέρα τάξη είχαμε ασχοληθεί με τη σχολική ζωή των περασμένων χρόνων, και υπήρχε ενδιαφέρον από τη μεριά των μαθητών να δουν από κοντά παλιά σχολικά βιβλία. Τώρα, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων και το τέλος της συνεργασίας, οι μαθητές του Δ1 και ο δάσκαλός τους ετοίμασαν στην τάξη μια μικρή έκθεση παλιών σχολικών βιβλίων και αντικειμένων.
Γνωρίσαμε και πολλά άλλα παλιά βιβλία που υπάρχουν σε ψηφιακή μορφή.
Επίσης “ταξιδέψαμε” στο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Καλαμπάκας . Σ’ αυτό εκτίθενται μοναδικές συλλογές του συλλέκτη Παύλου Μπαλογιάννη σχετικές με την ελληνική εκπαίδευση και την παιδεία γενικότερα.
“Συναντήσαμε” Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ).
Στη συλλογή του περιλαμβάνονται αναγνωστικά και σχολικά βιβλία δημοτικού και γυμνασίου, σχολικά βιβλία από όλον τον κόσμο, παιδικά βιβλία, σχολικό υλικό (τετράδια, χάρτες, γραφική ύλη, αρχειακό και εποπτικό υλικό κ.λπ.). Ο επισκέπτης, μέσα από την περιήγηση, γνωρίζει τους σημαντικότερους σταθμούς στην ιστορία της εκπαίδευσης.
Είναι γνωστό ότι, με πρωτοβουλία κυρίως εκπαιδευτικών, έχουν γίνει, και συνεχίζονται, προσπάθειες συλλογής και διάσωσης παλιού εκπαιδευτικού υλικού. Σίγουρα είναι πολλοί αυτοί που έχουν στην κατοχή τους παλιά σχολικά αντικείμενα. Μια καλά οργανωμένη συλλογική προσπάθεια θα μπορούσε να οδηγήσει σε υπέροχα αποτελέσματα για τον τόπο μας.
Η σπουδαιότητα αυτής της προσπάθειας καταγράφεται στην αποστολή του
Μουσείου Σχολικής Ζωής του Δήμου Χανίων : “Η αποστολή του Μουσείου είναι η ανάδειξη της άρρηκτης σχέσης του πολιτισμού με την εκπαίδευση ως έκφραση και επικοινωνία, αλλά και ως κινητήρια δύναμη για την καλλιέργεια της συλλογικότητας. Σκοπός του είναι να συμβάλλει δημιουργικά, ώστε υπάρχοντα εκπαιδευτικά υλικά να εμψυχώνονται και να αναπλαισιώνονται. … Η πολιτιστική κληρονομιά και η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία να συστρατεύονται, ώστε η συμμετοχή, η εμπειρία, η δημιουργία, η έκφραση και η επικοινωνία, να υποστηρίζονται με μια προσωποποιημένη και γνήσια επαφή των ομάδων στόχου με τον πολιτισμό και την (εκ) παιδευτική διαδικασία.”
Οι Μαθητές και ο Δάσκαλος του Δ1, Καρατζάς Παρασκευάς