Δεινόσαυρος πρόγονος των πτηνών

ΑΘΗΝΑ 25/09/2009

Ένας μικρός δεινόσαυρος της τάξης των θηριόποδων, ηλικίας 155 εκατομμυρίων ετών, καλυμμένος με πούπουλα και με τέσσερα φτερά, αντί για δύο, βρέθηκε στην Κίνα, όπως ανακοίνωσαν ο διάσημος παλαιοντολόγος Ξινγκ Ξου και οι συνάδελφοί του στην επιστημονική επιθεώρηση Nature.

Οι Κινέζοι παλαιοντολόγοι βρήκαν αρχικά ένα κομμάτι απολιθώματος και κατόπιν έναν ολόκληρο απολιθωμένο δεινόσαυρο του είδους αγχιόρνις στην επαρχία Λιαονίνγκ (βορειοανατολική Κίνα), σε ένα γεωλογικό στρώμα της ιουρασικής περιόδου, ηλικίας 151-161 εκατομμυρίων ετών.

Το είδος αυτό είναι παλαιότερο από τον αρχαιοπτέρυγο, που μέχρι σήμερα θεωρείτο ως ο πρόγονος των σύγχρονων πτηνών, μολονότι διέθετε πολλά χαρακτηριστικά ερπετού. Ο αρχαιοπτέρυξ ανακαλύφθηκε στο Σόλνχοφεν της Γερμανίας, σε ένα γεωλογικό στρώμα ηλικίας μικρότερης των 150 εκατομμυρίων ετών.

O αγχιόρνις κατατάσσεται στην οικογένεια των τρωοδοντίδων που είναι θηριόποδα συγγενικά των πτηνών.Μέχρι σήμερα η απουσία φτερώματος στους δεινόσαυρους που ήταν παλαιότεροι του αρχαιοπτέρυγου αποτελούσε το “χαμένο κρίκο” στην εξελικτική αλυσίδα.

Τον Ιούνιο ο Ξινγκ Ξου είχε ανακοινώσει ότι ανακαλύφθηκε άλλος ένας δεινόσαυρος, ο Λιμόσαυρος, ηλικίας 155 εκατομμυρίων ετών, που ενδέχεται να είναι και αυτός πρόγονος των πουλιών αφού είχε αναπτύξει δάχτυλα παρόμοια με των πτηνών.