6 Μαρτίου 2022: Πανελλήνια ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού

Η 6η Μαρτίου καθιερώθηκε ως πανελλήνια ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού με στόχο την πρόληψη του φαινομένου, την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την υιοθέτηση ενός κώδικα μη βίαιης επικοινωνίας και επίλυσης των προβλημάτων στις διαπροσωπικές, ενδοσχολικές και κοινωνικές σχέσεις. Ένα ασφαλές και δημοκρατικό σχολείο αποτελεί δείκτη πολιτισμού, προόδου και αλληλεγγύης. Τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να ζουν σε ειρηνικό και ασφαλές περιβάλλον, να μην αισθάνονται κάθε είδους απειλή.


Το σχολείο μας λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις αιτίες όσο και τις συνέπειες της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και στη μαθησιακή του πορεία, καθώς επίσης και την αναγκαιότητα της έγκαιρης πρόληψης του φαινομένου, εκπονεί εκπαιδευτικά προγράμματα, βιωματικές δράσεις που στοχεύουν τόσο στην ειρηνική επίλυση των διαφορών, στην αλληλοκατανόηση, στην αποδοχή του άλλου, του διαφορετικού, στην εξάλειψη των προκαταλήψεων, της ρητορικής του μίσους, της ξενοφοβίας, του ρατσισμού όσο και στην αντιμετώπιση των φαινομένων Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού μέσα από την ανάληψη θετικών συλλογικών δράσεων από τη σχολική κοινότητα.


Με αφορμή την ημέρα πρόληψης της σχολικής βίας και εκφοβισμού από τις 06-03-2023 έως και τις 10-03-2023 θα υλοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης των μαθητών μας σε θέματα πρόληψης κατά της βίας και του εκφοβισμού. 

Η ημέρα αυτή αποτελεί μια ακόμη ευκαιρία για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.


ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ 06-10/03/2023    (η σελίδα ενημερώνεται)

Αγαπητοί γονείς και μαθητές .

Μέσα σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο δεν πρέπει να ξεχνάμε τα κοινωνικά Θέματα που απασχολούν κάθε σχολική Κοινότητα και όλους τους μαθητές. Στις, 6 Μαρτίου , είναι η Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας Και του εκφοβισμού. Ένα πρόβλημα που υπάρχει και αφορά όλους τους μαθητές από τη θέση που βρίσκονται. Ο καθένας μας μπορεί να βοηθήσει ώστε κανένα παιδί να μην είναι μόνο του και δυστυχισμένο στη σχολική του ζωή.

Το σχολείο μας θα πραγματοποιήσει κάποιες δράσεις ενημέρωσης σε συνεργασία  με τους εκπαιδευτικούς. Επίσης στο ιστολόγιο και στην e class έχει αναρτηθεί και σχετικό ενημερωτικό υλικό για το θέμα.

Είμαστε στη διάθεση σας για να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε περιστατικό ανάρμοστης συμπεριφοράς παρουσιάζεται μέσα στο σχολικό αλλά και στο «διαδικτυακό» περιβάλλον.                                 ““““““““““““““““““““““““““““““““““““““`

Α1:    Συζήτηση για το φαινόμενο της σχολικής βίας και τις μορφές της.

Ανάγνωση και διδακτική αξιοποίηση του βιβλίου «Τα χέρια δεν  χτυπάνε, τα χέρια αγαπάνε».

Προβολή βίντεο «Ο Όλιβερ Μπάτον είναι φλούφλης» και σχετική εικαστική δημιουργία.

 Α2:  Προβολή  της ταινίας  :”Τα μπλε γυαλιά”

Ανάγνωση  του παραμυθιού “Η Μόνα σε καινούριο  σχολείο “

Προβολή  εκπαιδευτικής ιστορίας με τον Όλιβερ Μπάτον

Εικαστική  δημιουργία 

Β: Οι μαθητές, με σκοπό να κατανοήσουν και να διακρίνουν τα διαφορετικά είδη σχολικού εκφοβισμού και να σκεφτούν τρόπους αντίδρασης και καταπολέμησής του, αφού πρώτα γίνει η απαραίτητη συζήτηση και η αποσαφήνιση των όρων που σχετίζονται με το bullying (θύμα-θύτης-παρατηρητής, σχολικός εκφοβισμός), πρόκειται να συμμετέχουν στις εξής δράσεις: 

  1. Ανάγνωση και παιδαγωγική αξιοποίηση του εικονογραφημένου βιβλίου σε ηλεκτρονική μορφή “Μόνα η Χελώνα σε καινούριο σχολείο”: ένα παραμύθι με θέμα τον εκφοβισμό στο σχολείο των ζώων του δάσους. Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού, οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν το πείραμα της “ραγισμένης καρδιάς”. Με την καθοδήγηση της δασκάλας τους θα ενεργοποιήσουν την ικανότητά τους για ενσυναίσθηση, θα μπουν στην θέση των πρωταγωνιστών του βιβλίου και κρατώντας στο χέρι από μια χάρτινη καρδιά θα φανταστούν πώς νιώθει η καρδιά των ηρώων που υφίσταται bullying.  
  2. Προβολή του βίντεο “Το Παιχνίδι με τα Μήλα”: ένα ενδιαφέρον μάθημα κατά της βίας σε συνδυασμό με την ταινία μικρού μήκους “Amazing Greek Anti-Bullying short-film by students” και παιδαγωγική αξιοποίησή τους.
  3. Εικαστικές δημιουργίες σχετικές με τον σχολικό εκφοβισμό και όσων δράσεων προηγήθηκαν.

 

Γ:  Προβολή ταινιών μικρού μήκους για αφορμή και συζήτηση τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός.

Διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού :

¨Η τσαλακωμένη καρδιά του Πρασινούλη¨

Ακροαση σχετικών τραγουδιών

Προβολή ταινίας:Τα μπλε γυαλιά

Εικαστική δημιουργία (αφίσας με θέμα τα χέρια είναι για να φροντίζουν και όχι να φοβίζουν)

Δ1: Συζήτηση με σκοπό την ενημέρωση των διαφόρων μορφών βίας,την έκφραση και το μοίρασμα των συναισθημάτων και προσωπικών εμπειριών των μαθητών.

Υποβολή προτάσεων για την απόκτηση δεξιοτήτων που συμβάλλουν στη δημιουργική επίλυση των συγκρούσεων και την αλλαγή του «Εγώ» και «Εσύ» σε «Εμείς».

Εικαστική έκφραση για τη δημιουργία αφισών με μηνύματα κατά της σχολικής βίας και υπέρ της συνεργατικότητας,της φιλίας…

Προβολή ταινίας:Τα μπλε γυαλιά 

  • Στόχος των παραπάνω δράσεων αποτελεί η δημιουργία ενός περιβάλλοντος στη σχολική κοινότητα , στο οποίο τα παιδιά να αισθάνονται ότι υπάρχει ασφάλεια ,συνεργασία και επικοινωνία.

Δ2 Προβολή και επεξεργασία ταινίας “Το κόκκινο μπαλόνι” 1956, του Άλμπερτ Λαμορίς. Βιωματικές δράσεις σχετικές με την ενδοσχολική βία.

Ανάγνωση του λογοτεχνικού βιβλίου της Στέργια Κάββαλου “Η δυστυχία του να είναι κανείς μαθητής” και βιωματικές δράσεις σχετικά με τη σχολική βία.

Ε: Προβολή και επεξεργασία ταινίας “Το κόκκινο μπαλόνι” 1956, του Άλμπερτ Λαμορίς. Βιωματικές δράσεις σχετικές με την ενδοσχολική βία. 

ΣΤ1: Συζήτηση για το θέμα της σχολικής βίας και τις μορφές της. Εικαστική κατασκευή (μηνύματα κατά της σχολικής βίας- αφίσα για τη φιλία)

ΣΤ2Η Διεθνής Συνθήκη ΟΗΕ για τα δικαιώματα του παιδιού συζήτηση και εικαστική δημιουργία. 

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: 

Α’, Β’, Γ’ και Δ’ τάξη: Μέσα από την γνωριμία με τα βασικά άρθρα της Διεθνούς Συνθήκης του ΟΗΕ (1989) για τα δικαιώματα του παιδιού θα οδηγηθούμε σε ένα βιωματικό θεατρικό παιχνίδι σωματικού θεάτρου.

………………………………………….


Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο για την αντιμετώπιση του Σχολικού Εκφοβισμού

https://antibullyingprevention.wordpress.com/


Επισκεφτείτε και τη σελίδα μας: Σχολικός εκφοβισμός


Περιεχόμενα προτεινόμενου εκπαιδευτικού υλικού:

  1. Ένα πολύ χρήσιμο,διαδραστικό εγχειρίδιο της ΕΨΥΠΕ (Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου) για την αντιμετώπιση του φαινομένου.
  2. ΈΝΤΥΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
  3. Δύο ιστορίες για τον εκφοβισμό, γραμμένες καιεικονογραφημένες από παιδιά.
  4. Παρουσίαση του cross mediaδιαδραστικού εκπαιδευτικού εργαλείουαπό το Χαμόγελο του παιδιού.
  5. 30 φύλλα εργασίας για τη συναισθηματική αγωγή
  6. Βιωματικές Δραστηριότητες κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης για Α, Β τάξεις
  7. Οδηγός Αντιμετώπισης του Σχολικού Εκφοβισμού για γονείς και εκπαιδευτικούς.
  • 1. ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ -ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΕΨΥΠΕ by Nikos Papagelopoulos on Scribd



Λήψη αρχείου

Σας παρακαλώ ψάξτε για τα κρυφά σημάδια.

Μην αφήνετε κάτι ύποπτο χωρίς διερεύνηση.

Ασχοληθείτε με κάθε αλλαγή συμπεριφοράς.

Γενικές χρήσιμες πληροφορίες:

Η απόκτηση γνώσης σε όλες τις καταστάσεις είναι το πρώτο και βασικό βήμα που πρέπει να γίνει για να μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις. Και στο σχολικό εκφοβισμό το πρώτο που πρέπει να ειπωθεί είναι τι δεν είναι σχολικός εκφοβισμός.

Σχολικός εκφοβισμός λοιπόν δεν είναι μια διαμάχη, σύγκρουση μεταξύ δυο μαθητών ή μαθητριών, δεν είναι το πείραγμα, το αστείο προς κάποιον συμμαθητή που γίνονται σε συγκεκριμένο χρόνο, δεν έχουν συνέχεια και δεν επηρεάζουν την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών.

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα πιο σύνθετο φαινόμενο που αυτό που τον ξεχωρίζει από το πείραγμα και τον τσακωμό, είναι η ένταση του, η διάρκεια του, η ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και η συναισθηματική επίδραση που έχει πάνω στα παιδιά.

Με λίγα λόγια ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια κατάσταση επαναλαμβανόμενη, κατευθύνεται σε συγκεκριμένα παιδιά από παιδιά (πολλές φορές και ομάδα παιδιών) που υπερέχουν σωματικά και έχουν ως αποτέλεσμα το παιδί που εκφοβίζεται να νοιώθει απομονωμένο, να βιώνει άγχος και φόβο, να παρουσιάζει σχολική άρνηση και διάφορες συναισθηματικές δυσκολίες.

Γενικά ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να περιλαμβάνει:

Χτυπήματα

Απειλές, εκβιασμό, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία , διάδοση φημών

Εσκεμμένο αποκλεισμό μαθητών από διάφορες κοινωνικές και σχολικές δραστηριότητες,

Σεξουαλική παρενόχληση

Κλοπές ή και Ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού που βιώνει εκφοβισμό

Ηλεκτρονικό bullying / cyber bullying. Το cyberbullying είναι ο εκφοβισμός που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών.

Τις περισσότερες φορές τα παιδιά που βιώνουν εκφοβισμό δεν το λένε σε κανένα γιατί:

Ντρέπονται.

Η ντροπή είναι ένα συναίσθημα που ακολουθεί τον σχολικό εκφοβισμό καθώς τα παιδιά νοιώθουν ότι όλοι γελάνε μαζί τους

Φοβούνται.

Τα παιδιά θεωρούν ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι και φοβούνται ότι ο οποιοσδήποτε χειρισμός θα θυμώσει το παιδί ή τα παιδιά που το εκφοβίζουν και τα πράγματα θα χειροτερεύσουν

Νοιώθουν ότι φταίνε.

Η σκέψη των παιδιών είναι ενοχική και ιδιαίτερα σε καταστάσεις βίας. Θεωρούν ότι εκείνα φταίνε, ότι εκείνα προκάλεσαν αυτή την κατάσταση

Σκέφτονται ότι θα απογοητεύσουν / στενοχωρήσουν τους γονείς τους.

Όλα τα παιδιά αποζητούν την αγάπη και τον θαυμασμό των γονιών τους. Θεωρούν λοιπόν ότι αν μάθουν οι γονείς τους αυτό που συμβαίνει θα απογοητευτούν και θα στενοχωρηθούν.

Γι’ αυτό οι γονείς θα πρέπει:

Να παρατηρήσουν τη συμπεριφορά του παιδιού τους. Οποιαδήποτε ξαφνική και χωρίς εμφανή αιτία αλλαγή στη συμπεριφορά τους, στη διάθεση τους, στην όρεξη τους, στον ύπνο τους, στη γνώμη τους για κάποια άτομα, στη σχολική τους παρουσία, στην σχολική τους επίδοση πρέπει να τους προβληματίσει και διακριτικά να διερευνήσουν τι συμβαίνει.

Εάν αντιληφθούν ότι το παιδί τους βιώνει εκφοβισμό θα πρέπει σε πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης να κουβεντιάσουν με το παιδί τους για την εμπειρία του και γενικά για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού

Να αποενοχοποιήσουν το παιδί.

Να εξηγήσουν στο παιδί ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να του φέρεται έτσι

Να επιβραβεύσουν το παιδί που συμμετείχε στην κουβέντα και αποκάλυψε σημαντικά πράγματα

Να μην βάλουν το παιδί σε διαδικασίες αντεκδίκησης. Δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα

Να αναδείξουν στο παιδί τη σημασία του να έχει επικοινωνία με το δάσκαλο και να εξηγήσουν τη διαφορά του «μαρτυράω» από το «ζητάω» βοήθεια

Να θυμούνται ότι ο στόχος είναι να βοηθήσουν το παιδί τους και όχι να τιμωρηθεί το άλλο παιδί

Να επικοινωνήσουν με το δάσκαλο

Σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, δωρεάν και ανώνυμα, η οποία είναι στελεχωμένη με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και λειτουργεί όλο το 24ώρο.

2. ΈΝΤΥΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Στόχος μας είναι η κινητοποίηση, η συνεργασία και η εμπλοκή όλων των θεσμικών φορέων και των πολιτών στην πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου για ένα ασφαλές, ειρηνικό και δημοκρατικό σχολείο.

  • 3. Ακούστε δύο ιστορίες για τον εκφοβισμό, γραμμένες και εικονογραφημένες από παιδιά. Διαβάζει η ηθοποιός Ευδοκία Στατήρη.

“Τα Μπαλόνια της Φιλίας» & «Η Μόνα σε καινούριο Σχολείο»



Λήψη αρχείου

  • 4. Παρουσίαση του cross media διαδραστικού  εκπαιδευτικού εργαλείου:

Διαδραστικό εκπαιδευτικό εργαλέιο για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού

5.  30 φύλλα εργασίας για τη συναισθηματική αγωγή που μπορείτε να τα κατεβάστε εδώ:

*Τα φύλλα εργασίας δημιουργήθηκαν από τον Αντώνη Ζαρίντα.


  • Το Χαμόγελο του Παιδιού έχει αναπτύξει πολλές δράσεις για την πρόληψη και διαχείριση καταστάσεων του Σχολικού Εκφοβισμού. http://www.hamogelo.gr

Μέσω της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής για τα Παιδιά SOS 1056 πραγματοποιείται τηλεφωνική υποστήριξη για την διαχείριση τέτοιων φαινόμενων (βλ. http://www.hamogelo.gr/7-1/754/Ethnikh-thlefonikh-grammh-gia-ta-poidia-SOS-1056 )

Μέσω των Τμημάτων Κοινωνικής και Ψυχολογικής Στήριξης πραγματοποιείται συμβουλευτική στήριξη σε γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς (βλ. http://www.hamogelo.gr/7-1/767/Koinonikh-koi-psyxologikh-sthrixh-poidion)

Το Χαμόγελο του Παιδιού είναι ο συντονιστικός φορέας για την δημιουργία πανευρωπαϊκής καμπάνιας ευαισθητοποίησης και πληροφόρησης για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (βλ. http://www.hamogelo.gr/147.1/Erga-se-exelixh )

 


7. Οδηγός Αντιμετώπισης του Σχολικού Εκφοβισμού για γονείς και εκπαιδευτικούς.



Λήψη αρχείου

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση