Ραψωδία ε (165-252)

Κάτω από: Ομήρου "Οδύσσεια" | ΘΕΟΔΩΡΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ
Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2020 6:53 μμ |

Ραψωδία ε (165-252)_________________________________________________

[Περιληπτική αναδιήγηση των β, γ, δ, ε (1-164)

Την επόμενη μέρα, μετά την λεκτική «αναμέτρηση» Τηλέμαχου- Αντίνοου-Ευρύμαχου, ο Τηλέμαχος συγκαλεί συνέλευση των Ιθακησίων όπου καταγγέλλει την αδικία των μνηστήρων σε βάρος της πατρικής του περιουσίας. Ζητά καράβι για το ταξίδι του στην Πύλο και τη Σπάρτη, για να αναζητήσει πληροφορίες για τον Οδυσσέα. Το επόμενο πρωί ξεκινά το ταξίδι του και φθάνει στην Πύλο. Ο Νέστορας τον συμβουλεύει να επισκεφθεί τον Μενέλαο στη Σπάρτη, γιατί είναι πιθανό εκείνος να γνωρίζει τι έχει συμβεί στον Οδυσσέα. Στη Σπάρτη ο Τηλέμαχος πληροφορείται πως τον Οδυσσέα κρατά στο νησί της άθελά του η νεράιδα Καλυψώ. Ο Τηλέμαχος βιάζεται ικανοποιημένος με όσα έχει πληροφορηθεί να επιστρέψει, ενώ οι μνηστήρες ετοιμάζονται να του στήσουν ενέδρα και να τον σκοτώσουν.

Στο μεταξύ, το δεύτερο συμβούλιο των θεών πραγματοποιείται και η Αθηνά παίρνοντας τον λόγο τονίζει την αδικία με την οποία αντιμετωπίζεται ο Οδυσσέας, αφού μόνος, χωρίς συντρόφους, παραμένει στο νησί – όμηρος της Καλυψώς. Ο Δίας δίνει εντολή στον Ερμή να μεταβεί άμεσα στην Καλυψώ και απερίφραστα να της ανακοινώσει την απόφαση των θεών να απελευθερώσει τον Οδυσσέα. Ο Ερμής υπακούει, και φθάνει στο νησί της θεάς, όπου και της ανακοινώνει το θέλημα των θεών, του Δία. Εκείνη ξεσπά με ένα χείμαρρο επικρίσεων προς τους θεούς, όμως τελικά υποτάσσεται, υποχωρεί και υπόσχεται πως θα βοηθήσει τον Οδυσσέα συμβουλεύοντάς τον και εφοδιάζοντάς τον με τα απαραίτητα για το ταξίδι του].

Αναλυτική επεξεργασία ε (165-252)­­­­­­­­­

Για τις απαντήσεις στο φύλλο εργασίας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στοιχεία από τον ακόλουθο σύνδεσμο:

https://blogs.sch.gr/norapou/2013/01/28/%cf%81%ce%b1%cf%88%cf%89%ce%b4%ce%af%ce%b1-%ce%b5-%cf%83%cf%84%ce%af%cf%87%ce%bf%ce%b9-165-251/

  1. Σκηνή: παρουσιάζει ένα μέρος της δράσης που έχει ενότητα, μπορεί όμως να περιλαμβάνει περισσότερες από μία εικόνες. Βασική διάκριση των σκηνών είναι: α) η αλλαγή του τοπίου, β) η αλλαγή προσώπων, γ) η αλλαγή τόπου και προσώπων, δ) η διαφοροποίηση του χρόνου.

­­­­Λαμβάνοντας υπόψιν την παραπάνω διευκρίνηση, χωρίστε την ενότητα σε δύο σκηνές και δώστε από έναν τίτλο στην κάθε μία από αυτές:

Σκηνή 1η: στίχοι 165……..   : _________________________________________________________________________

Σκηνή 2η: στίχοι ………………: ________________________________________________________________________

  1. Στίχοι 165-175: Ποια η εικόνα του Οδυσσέα έτσι όπως μας παρουσιάζεται στους στίχους αυτούς; Τι εντύπωση προκαλεί ο ήρωας που θρηνεί;
  2. Συνδυάστε την πρόταση της στήλης Α με τις σωστές από τη στήλη Β:
Στήλη Α Στήλη Β
Η Καλυψώ παρουσιάζει την απόφαση για την

αποδέσμευση του Οδυσσέα ως δική της, γιατί:

1.       Ελπίζει πως έτσι θα τον πείσει να μείνει κοντά της.
2.     Πραγματικά τον αγαπά και τον νοιάζεται.
3.     Θέλει να φανεί γενναιόδωρη
4.     Πρέπει να παραμείνει αξιοπρεπής, υπακούοντας στην πικρή για εκείνη απόφαση των θεών.
5.     Ο Οδυσσέας πρέπει ο ίδιος να αποφασίσει ελεύθερα και υπεύθυνα τον νόστο του, και να τον κατακτήσει με δική του προσπάθεια.

 

  1. Ποιες είναι οι αντιθέσεις μέσα από τις οποίες αναδεικνύεται η απόσταση ανάμεσα στον Οδυσσέα και την Καλυψώ (ετερόκλητο ζεύγος);
  2. Ποια η αντίδραση του Οδυσσέα, όταν ακούει την Καλυψώ να του επιτρέπει να φύγει από το νησί της; Δικαιολογείται;
  3. Πώς αίρεται η δυσπιστία του ήρωα; Τι γνωρίζετε σχετικά; (βλ. σημ. 4, σελ. 58 σχολ. βιβλίου)
  4. Γιατί στο αποχαιρετιστήριο δείπνο φαίνεται πως ο Οδυσσέας και η Καλυψώ είναι ετερόκλητο /αταίριαστο ζευγάρι;
  5. Μετά το δείπνο η θεά επιδίδεται στην τελευταία, απελπισμένη προσπάθεια να κρατήσει κοντά της τον Οδυσσέα. Καταγράψτε στον πίνακα που ακολουθεί τι προσφέρει η θεά σε αυτόν και τι επιλέγει εκείνος (στ. 223-248)
Καλυψώ Οδυσσέας
 

 

 

 

 

 

 

  1. Συνδυάστε την πρόταση της στήλης Α με τις σωστές από τη στήλη Β:
Στήλη Α Στήλη Β
Α.Η Καλυψώ παρουσιάζει στον Οδυσσέα τις δυσκολίες που αυτός θα αντιμετωπίσει φεύγοντας από το νησί της, γιατί: 1. Ελπίζει πως έτσι θα τον πείσει να μείνει κοντά της.
Β. Η θεά τονίζει τη δική της ανωτερότητα σε σχέση με την Πηνελόπη, γιατί:
Γ. προσφέρει τη βοήθειά της στον Οδυσσέα, γιατί:
2.     Πραγματικά τον αγαπά και τον νοιάζεται.
3.     Θέλει να φανεί γενναιόδωρη
4.     Πρέπει να παραμείνει αξιοπρεπής, υπακούοντας στην πικρή για εκείνη απόφαση των θεών.
5.     Ο Οδυσσέας πρέπει ο ίδιος να αποφασίσει ελεύθερα και υπεύθυνα τον νόστο του, και να τον κατακτήσει με δική του προσπάθεια.

 

  1. Πώς θα χαρακτηρίζατε τον Οδυσσέα από την ενότητα αυτή; Συμπληρώστε τα σχετικά στοιχεία, όπως στο παράδειγμα που ακολουθεί:

Α. Στίχ 190-198: διστακτικός, δύσπιστος, επιφυλακτικός. Δυσκολεύεται να πιστέψει πως ξαφνικά η θεά αποφάσισε να τον αποδεσμεύσει μετά από τόσα χρόνια.

Β. στ. 236: πολύγνωμος χαρακτηρίζεται από τον ίδιο τον ποιητή, δηλαδή ευφυής, επινοητικός, συνετός επίσης, γιατί κατάφερε να απορρίψει την πρόταση της Καλυψώς να μείνει κοντά της με ………………………, χωρίς να την ……………………………………………………………………………………………………………….

Γ. 237-241: ευφυής και διπλωματικός, γιατί εξηγεί πως ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δ. στ. 242-243: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Ε. στ. 244-246: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Στ. στ. 247-248: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Στοιχεία της στήλης Α και στοιχεία της στήλης Β να ενωθούν:
Στήλη Α Στήλη Β
·       «έλιωνε η γλυκιά ζωή του από τον καημό του γυρισμού»

·       «το χέρι της απλώνει και τον χάιδεψε, μετά μιλώντας είπε ω, παραείσαι πονηρός, κι όχι μονάχα ξύπνιος»

·       «δεν κρύβω μες στα στήθη καρδιά από σίδερο, σπλαχνίζομαι κι εγώ»

·       Λαερτιάδη διογέννητε….

·       Κι αν, όπως λες, κάποιος θεός θελήσει να με χτυπήσει καταμεσής στο μπλάβο πέλαγος, θα το υπομείνω.

 

 

 

·       Προοικονομία

 

·       Ανθρωπομορφισμός

 

·       Μεταφορά

 

·       Τυπικό στοιχείο

 

 

 

  1. Ποια ηθική σημασία έχει το γεγονός ότι ο Οδυσσέας δεν έχει ιδέα πως η επιστροφή του είναι θέλημα της μοίρας και απόφαση των θεών.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2ο_ 5η ΕΝΟΤΗΤΑ

Κάτω από: Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου | ΘΕΟΔΩΡΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ
Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2020 1:32 μμ |

Φύλλο εργασίας 2ο _ Ενότητα 5η :

Συμπληρώστε τα κενά στο κείμενο που ακολουθεί με τον σωστό τύπο των σύνθετων:

Με τον πρόσφατο πόλεμο που συγκλόνισε την παγκόσμια κοινή γνώμη, μια εύλογη απορία των παιδιών είναι «γιατί να γίνεται πόλεμος;» και «πώς θα μπορούσε να σταματήσει;». Η απάντηση βρίσκεται στο πώς …………………… (εκ + παιδεύομαι) ο άνθρωπος από μικρή ηλικία για να …………………… (αντί + μέτωπο) ……………………… (συν + κρούση) και διαφωνίες σε …………………….. (διά + πρόσωπο) και ομαδικό επίπεδο. Το σχολείο μπορεί να ……………………. (από + τελώ) τον χώρο όπου το παιδί μαθαίνει την ειρηνική ……………… (επί + λύση) διαφωνιών και συγκρούσεων. Σε πρώτο επίπεδο προτείνεται η διαμεσολάβηση των ………………………. (συν + μαθητής). Στις δύσκολες συγκρούσεις τις οποίες δεν μπορούν να λύσουν μόνοι τους οι ……………………………… (εν + πλέκω), είναι χρήσιμη η ύπαρξη ενός ………………………….. (εκ + παιδεύομαι) σώματος συμμαθητών που θα ………………………. (προ + τείνω) λύσεις. Αυτό γίνεται σε ……………………….. (συν + έργο) με τους δασκάλους.                                                                                           εφημερίδα Το Βήμα, 25/5/03 (διασκευή)

 

Άσκηση γραπτού λόγου

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ είναι ανάγκη το εκπαιδευτικό σύστημα να ενισχύει συνεχώς το πνεύμα ειρήνης. Συντάσσετε ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα στο οποίο αρχικά θα εξηγείτε τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό και στη συνέχεια θα υποδείξετε τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην καλλιέργεια πνεύματος ειρήνης. (300-350 λέξεις)

Πρόλογος στον οποίο σημειώνετε την αφόρμηση…

Κύριο μέρος:

Α’ παράγραφος για το πρώτο ερώτημα, ήτοι γιατί επιβάλλεται σήμερα κυρίως να ενισχύει το πνεύμα ειρήνης; (οι νέοι εκτίθενται στη βία, στο σφυροκόπημα από τα μμε με καταναλωτικά προτυπα, σχέσεις ανθρώπινες αλλοτριωμένες-απομόνωση, οικονομικά προβλήματα, απομάκρυνση από τη μόρφωση, την τέχνη, τη γνώση γενικά του παρελθόντος, τις ανθρωπιστικές αξίες….)

Β΄παράγραφος: το β΄ερώτημα, ήτοι πώς μπορεί η εκπαίδευση να βοηθήσει ();;;;;

Επίλογος

Προσοχή

στο πρόσωπο (γ΄ενικό/ πληθ/κό)

Στο στήσιμο των παραγράφων… στη σύνδεση των νοημάτων με εύστοχες μεταβατικές λέξεις (ανατρέξτε στα σχετικά φυλλάδια που έχετε στο αρχείο σας.)…. Στο λεξιλόγιο που χρησιμοποιείτε… στην οργάνωση των επιχειρημάτων σας.

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 5Η – ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

Κάτω από: Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου | ΘΕΟΔΩΡΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ
Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2020 1:31 μμ |

5Η ΕΝΟΤΗΤΑ _ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ _________________________________________________________________________

-Ειρήνη, ειρηνικός, πασιφισμός (= η αντίθεση στη διεξαγωγή πολέμου και στη χρήση βίας, αντίθεση στον πόλεμο, υπεράσπιση της αναγκαιότητας για παγκόσμια ειρήνη ) ειρηνιστής, πασιφιστής, φιλειρηνικός, φιλειρηνιστής, ειρηνόφιλος, ειρηνεύω, ειρήνευση, ειρηνευτικός.

-ανθρωπισμός, διάλογος, πειθώ, αλληλοσεβασμός, αλληλοκατανόηση, αλληλεγγύη, ανεκτικότητα, διαλλακτικότητα, συμφιλίωση, αφοπλισμός, ευημερία.

-Πολεμώ, πόλεμος, πολεμικός, εμπόλεμος, φιλοπόλεμος, πολεμοκάπηλος, πολεμοχαρής

-όπλο, εξοπλισμός, οπλοστάσιο, ένοπλος, αφοπλισμός

-ανταγωνισμός, επιθετικότητα, έριδες, αντιπαράθεση, αντιπαλότητα, μάχη, μάχομαι, μαχητικός, διαμάχες, σύγκρουση, σύρραξη.

-επίθεση, εισβολή, άμυνα, αντίσταση

– συμφέοντα, προπαγάνδα, φανατισμός, μίσος, μισαλλοδοξία, εθνικισμός, εθνικιστικός.

Προσοχή: O εθνικισμός είναι ιδεολογία, η οποία επικεντρώνεται γύρω από την έννοια του Έθνους, έχοντας ως βασική παραδοχή τη διχοτομία ανάμεσα σε «κατώτερα» και «ανώτερα» έθνη. Υπερασπίζεται την επιβολή των «ανώτερων» εθνών στα «κατώτερα», όπως και την πλήρη κυριαρχία επάνω σε μια γεωγραφική περιοχή, ιστορικής συνήθως σημασίας

Ο εθνισμός= ιδεολογική στάση που προωθεί την καλλιέργεια της εθνικής συνείδησης χωρίς να δείχνει περιφρόνηση απέναντι στην ιστορία και την ταυτότητα άλλων εθνών

– επεκτατικός, επεκτατισμός, ιμπεριαλισμός, casus belli (=αιτία πολέμου)

-καταστροφή, απώλεια, όλεθρος, εξόντωση, αφανισμός,θύματα

 

Φράσεις

  • ονοματικά σύνολα

Ειρηνικός-ή-ό: επίλυση, διευθέτηση, διακανονισμός διαφορών, σχέσεις, ζωή, διαβίωση, συμβίωση.

Όπλα: συμβατικά, πυρηνικά, χημικά

Πόλεμος: επιθετικός, αμυντικός, ψυχρός, ιερός, εμφύλιος (Με τον όρο Ψυχρός Πόλεμος έμεινε γνωστός στην ιστορία ο ανταγωνισμός σε γεωπολιτικό, στρατιωτικό και οικονομικό επίπεδο ανάμεσα σε δύο κύρια μπλοκ χωρών –  το Δυτικό μπλοκ, με ηγέτιδα δύναμη τις ΗΠΑ και το Ανατολικό μπλοκ με ηγέτιδα δύναμη την ΕΣΣΔ–  από το τέλος του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου μέχρι την πτώση της ΕΣΣΔ.

Πολεμικός-ή-ό: προετοιμασία, σύρραξη, επιχειρήσεις, βιομηχανίες

Φιλειρηνικό: κίνημα, έλεγχος εξοπλισμών

  • Ρηματικά σύνολα:

Συνάπτω, εγκαθιδρύω, παγιώνω, εδραιώνω, εμπεδώνω, απειλώ την ειρήνη

Αγωνίζομαι, διαδηλώνω για την ειρήνη

Υποκινώ, προκαλώ, κηρύσσω, διεξάγω, τερματίζω, κερδίζω, χάνω τον πόλεμο.

Καλλιεργώ, αναπτύσσω, εξελίσσω πνεύμα

Αναδιαρθρώνω το Αναλυτικό πρόγραμμα

Αποκαθιστώ το χαμένο κύρος κάποιων μαθημάτων (γλώσσα, ιστορία, νεοελληνική λογοτεχνία)

Προβληματίζω, θέτω ζητήματα προς συζήτηση, αφορμώμαι από κείμενα για μια εποικοδομητική συζήτηση με στόχο την αφύπνιση, τον προβληματισμό σχετικά με τις βλαπτικές για τον άνθρωπο συνέπειες του πολέμου, τα αγαθά της ειρήνης

  • Μεταφορική χρήση της γλώσσας

Η ειρήνη είναι ευλογία

Θεμελίωση της ειρήνης μέσα από την εκπαίδευση

Υπονομεύω – δυναμιτίζω την ειρήνη

Εκρηκτική κατάσταση

Πολεμικό κλίμα, ατμόσφαιρα

Ηχούν οι σειρήνες ή τα τύμπανα του πολέμου.

Στις φλόγες του πολέμου

Στη δίνη -αναστάτωση του πολέμου

Υποδαυλίζω, συδαυλίζω= υποκινώ πόλεμο

Ιαχές του πολέμου

Μαίνεται = εξελίσσεται με σφοδρότητα ο πόλεμος

Θέατρο = πεδίο, τόπος των μαχών

Ο πόλεμος θερίζει τους ανθρώπους

Θυσία (ή εκατόμβη) στο θεό του πολέμου

Ο πόλεμος είναι «βίαιος διδάσκαλος» (Θουκυδίδης)

 

 

 

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ_ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ_____________________________________________

Να συμπληρώσετε τα κενά με τον σωστό τύπο λέξης στην παρένθεση:

  • Γέρων δειλός ὁρᾷ καθ’ ὓπνους ὂτι ὁ υἱός ὑπό λέοντος (λέων, γενική ενικού) κατησθίετο. Εὐθύς δ’ἐκ τοῦ φόβου οἲκημα καλόν και μετέωρον κατασκευάζει και ἐνταῦθα μετά θεραπόντων (θεράπων, γενική πληθ/κού) τον υἱόν ἐγκλείει. Κοσμεῖ δ’ ἒνδον το οἲκημα άνδριᾱσι (ἀνδριάς, δοτ. Πληθ/κού) και ἂλλῳ κόσμῳ, ἐπί δε τοῦ τοίχου γράφει προς τέρψιν τοῦ υἱοῦ……γίγαντας. (γίγας, αιτιτ. Πληθ.), …λέοντας (λέων, αιτιατ, πληθ.) και παντοῖα ζῷα. Οὓτω γάρ λέοντες (λέων, ονομ πληθ) και ἐλέφαντες (ἐλέφας, ονομ πληθ) ἀκίνδυνοι ἦσαν τῷ υἱῷ.

Να συμπληρώσετε τις επόμενες προτάσεις  με τον κατάλληλο τύπο των επιθέτων  που βρίσκονται στην παρένθεση :

  • Πολλάκις οὐκ ἐσμέν μνήμονες (μνήμων) τῶν ὑπό τῶν θεῶν  παρεχομένων ἀγαθῶν.
  • Νίκας τοῖς εὐσεβέσι (εὐσεβής) κατά βαρβάρων δωρούμενος.
  • Ὁ τῶν Ἀθηναίων δῆμος ἐπίστευσε πολλάκις τοῖς ἂφροσι (ἂφρων) ῥήτορσι.
  • Τό σῶμα Κυρίου ὑπό τοῦ Πιλάτου παρεδόθη τῷ εὐσχήμονι (εὐσχήμων) Ἰωσήφ.
  • Ὦ ἂφρον (ἄφρων) , πρός τί  τοσαῦτα πλούτη σωρεύεις;
  • Οἱ πλεῖστοι τῶν πλουσίων θυμόν [= καρδιά] ἐλεήμονα (ἐλεήμων) οὐκ ἔχουσι.
  • Ἀεί φύλαττε τό σῶμα ὑγιές (ὑγιής).
  • Κύριος ἦν …μεγαλοπρεποῦς…..(μεγαλοπρεπής) βασιλείου.
  • Τὸ τῆς πόλεως ἦθος ἴδοι τις ἄν τοιοῦτον ὄν ἀψευδές (ἀψευδὴς).
  • Ἐφόρει χιτῶνα ποδήρη (ποδήρης).
  • Εἰς Σάρδεις ἥκομεν πόλιν …εὐδαίμονα…. (εὐδαίμων).
  • Νοῦς ……ὑγιής…. (ὑγιὴς) ἐν σώματι ………ὑγιεῖ…. (ὑγιὴς).
  • Οἱ γηράσκοντες …δυσμαθεῑς…. (δυσμαθὴς) ἀποβαίνουσι.
  • Βάδιζε τὴν …εὐθεῑαν…. (εὐθὺς) ὁδὸν.
  • Τοῖς …ἐπιμελέσι…. (ἐπιμελὴς) ἐνθρώποις πάντα δοῦλα γίγνεται.
  • Οἱ δὲ τὸ μὲν ἐπιθυμοῦν τοῦ πλοῦ οὐκ ἐξῃρέθησαν ὑπὸ τοῦ ……ὀχλώδους (ὀχλώδης) τῆς παρσκευῆς.
  • Οἱ στρατιῶται …μέλανας. (μέλας) χιτῶνας ἐνεδύοντο.
  • Οἱ τύραννοι τοὺς πολίτας ποιοῦσι ……τάλανας. (τάλας).
  • Ἄξιον γὰρ ἦν ὀλίγον ἀμελοῦντας …πολλῶν (πολὺς) ἀγαθῶν φείσασθαι.

Να κλίνετε σε ενικό και πληθ/κό τα ονοματικά σύνολα:

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ον. ὁ ἀγενὴς ἄνθρωπος Το αὒταρκες τέκνον Το βαρύ πένθος Ἡ βραχεῖα τέρψις
Γεν.τοῦ ἀγενοῦς ἀνθρώπου Τοῦ αὐτάρκους τέκνου Τοῦ βαρέος πένθους Τῆς βραχείας τέρψεως
Δοτ τῷ ἀγενεῖ ἀνθρώπῳ Τῷ αὐτάρκει τέκνῳ Τῷ βαρεῖ πένθει Τῇ βραχείᾳ τέρψει
Αιτ τον ἀγενῆ ἂνθρωπον Το αὒταρκες τέκνον Το βαρύ πένθος Την βραχεῖαν τέρψιν
Κλητ ὦ ἀγενές ἂνθρωπε ὦ αὒταρκες τέκνον ὦ βαρύ πένθος ὦ βραχεῑα τέρψι
ΠΛΗΘ/ΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ον. Οἱ ἀγενεῖς ἂνθρωποι Τά αὐτάρκη τέκνα Τά βαρέα πένθη Αἱ βραχεῖαι τέρψεις
Γεν.τῶν ἀγενῶν ἀνθρώπων Τῶν αὐτάρκων τέκνων Τῶν βαρέων πενθῶν Τῶν βραχειῶν τέρψεων
Δοτ τοῖς ἀγενέσι ἀνθρώποις Τοῖς αὐτάρκεσι τέκνοις Τοῖς βαρέσι πένθεσι Ταῖς βραχείαις τέρψεσι
Αιτ τούς ἀγενεῖς ἀνθρώπους Τά αὐτάρκη τέκνα Τά βαρέα πένθη Τάς βραχείας τέρψεις
Κλητ. ὦ ἀγενεῖς ἂνθρωποι ὦ αὐτάρκη τέκνα ὦ βαρέα πένθη ὦ βραχεῖαι τέρψεις.

 

Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα, όπου χρειάζεται, τοποθετώντας τα ρήματα στους υπόλοιπους χρόνους (στο ίδιο πρόσωπο, αριθμό και έγκλιση).

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΩΝ ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
Πρεσβεύῃς         —— ————– Πρεσβεύσῃς Πεπρεσβεύκῃς    ——————
Πράττομεν ἐπράττομεν Πράξομεν ἐπράξαμεν Πεπράχαμεν ἐπεπράχεμεν
πείθομεν ἐπείθομεν Πείσομεν ἐπείσαμεν Πεπείκαμεν ἐπεπείκεμεν
Διώκησθε ————– ———— διώξησθε Δεδιωγμένοι ἦτε ——————–
-παύονται ἐπαύοντο Παύσονται ἐπαύσαντο πέπαυνται ἐπέπαυντο
Κρύπτηται —————– —————- κρύψηται Κεκρυμμένος, η, ον ἦ ———————-
Σκευάζει/ῃ ἐσκευάζου Σκευάσῃ ἐσκευάσω ἐσκεύασαι ἐσκεύασο

 

Να σχηματίσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό.

ὁ κόραξ: τοῦ κόρακος (γενική ενικού)  οἱ κόρακες (ονομαστική πληθυντ.)

ἡ ἐλπίς: τῇ ἐλπίδι (δοτική ενικού) ταῑς ἐλπίσι (δοτική πληθυντικού)

ὁ γύψ: τον γῦπα (αιτιατική ενικού) τῶν γυπῶν (γενική πληθυντικού)

ὁ ἀστήρ: τον ἀστέρα (αιτιατική ενικού)

ὁ πατήρ: τῷ πατρί (δοτική ενικού) τῶν πατέρων (γενική πληθυντικού)

ὁ αὐτοκράτωρ: αὐτοκράτορ (κλητ. ενικού) /……………αὐτοκράτορσι…………. (δοτ. πληθυντικού)

ὁ ἄξων: ………ἂξονι………… (δοτική ενικού)

ὁ χειμών: ………χειμῶνας……….. (αιτιατική πληθυντικού)

ὁ λιμήν: ………τοῦ λιμένος…………. (γενική ενικού)

τὸ πλῆθος: ………τῷ πλήθει…….. (δοτική ενικού)/………τά πλήθη……. (ονομαστ. πληθυντ.)

 

ὁ βαθύς: ……βαθέος…………. (γενική ενικού) /…………τά βαθέα…………. (ονομαστ. πληθ.)

ἡ βαρεῖα: …………βαρείᾳ………… (δοτική ενικού) /……………τάς βαρείας………. (αιτιατ. πληθ.)

ὁ ἀληθής: ………ἀληθῆ……………. (αιτιατ. ενικού) /……ἀληθέσι…………………. (δοτική πληθ.)

τὸ ἐπιμελές: ………ἐπιμελές……….. (κλητική ενικού) / ……τά ἐπιμελῆ..……….… (ονομ. πληθ.)

ὁ σώφρων: ……σώφρονι……….. (δοτική ενικού) / ………σωφρόνων………… (γεν. πληθ.)

Συμπληρώστε τα κενά με τους τύπους που ζητούνται:

  • Βλάπτω (οριστική αορίστου, υποτακτική αορίστου β΄ενικό)

___ἒβλαψας_____, __________βλάψῃς______

  • Βλάπτομαι (οριστική παρακειμένου, υποτακτική παρακειμένου, γ΄πληθ/κό)

_____βεβλαμμένοι, αι, α εἰσί_______, _____βεβλαμμένοι, αι, α ὦσι

  • Διακινδυνεύω (οριστική παρατατικού, υποτακτική παρακειμένου, β΄πληθ.κό)

_____διεκινδυνεύετε_______, _____διακεκινδυνεύκητε_____

  • Διαπράττομαι (οριστική μέλλοντα, υποτακτική αορίστου, β΄ενικό)

_____διαπράξει/ῃ__________, ______διαπράξῃ_____

  • Δημεύω (υποτακτική αορίστου, α΄πληθ.κό)____δημεύσωμεν______
  • Εἰμί (υποτακτική ενεστώτα: γ΄ενικό, γ΄πληθ.κό, β΄πληθ.κό

ενεστώτα)___ἧ, ὧσι, ἧτε_________

Συντάξτε πλήρως τις προτάσεις που ακολουθούν (σύνταξη απαρεμφάτου, ταυτοπροσωπία, ετεροπροσωπία, υποκείμενο απαρεμφάτου):

  1. Συνεβούλευσεν ὑμῖν τοὺς θεοὺς σέβειν.

Ρήμα:συνεβούλευσεν

Υποκ ρήμ οὗτος

Αντ. 1: ὑμῖν, αντ 2 σέβειν (τελικό απαρέμφατο)

Υποκ απαρ ὑμᾱς (ετεροπροσωπία)

Αντικ απαρ τούς θεούς

  1. Ἐθεώρει τούς ἀνθρώπους ἀγαθούς εἶναι.

Ρήμα ἐθεώρει

Υποκ οὗτος

Αντκ τούς ἀνθρώπους, εἶναι (ειδικό απαρ)

Υποκ απαρ τούς ἀνθρώπους (ετεροπροσωπια)

Κατηγορουμ ἀγαθούς

  1. Ἐκἐλευσεν τούς στρατιώτας ἐπιθέσθαι τοῖς πολεμίοις.

Ρήμα ἐκέλευσεν

Υποκ οὗτος

Αντκ τούς στρατιώτας, ἐπιθέσθαι (τελικό)

Υποκ απαρ. τούς στρατιώτας

Αντικ απαρ τοῖς πολεμίοις

AΡΧΑΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ_ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ_ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ_____________________________________________

Να συμπληρώσετε τα κενά με τον σωστό τύπο λέξης στην παρένθεση:

  • Γέρων δειλός ὁρᾷ καθ’ ὓπνους ὂτι ὁ υἱός ὑπό …………………………………………………………(λέων, γενική ενικού) κατησθίετο. Εὐθύς δ’ἐκ τοῦ φόβου οἲκημα καλόν και μετέωρον κατασκευάζει και ἐνταῦθα μετά ………………………. (θεράπων, γενική πληθ/κού) τον υἱόν ἐγκλείει. Κοσμεῖ δ’ ἒνδον το οἲκημα …………………… (ἀνδριάς, δοτ. Πληθ/κού) και ἂλλῳ κόσμῳ, ἐπί δε τοῦ τοίχου γράφει προς τέρψιν τοῦ υἱοῦ………………………….. (γίγας, αιτιτ. Πληθ.), ……………………….. (λέων, αιτιατ, πληθ.) και παντοῖα ζῷα. Οὓτω γάρ …………………………… (λέων, ονομ πληθ) και ………………………………. (ἐλέφας, ονομ πληθ) ἀκίνδυνοι ἦσαν τῷ υἱῷ.

Να συμπληρώσετε τις επόμενες προτάσεις  με τον κατάλληλο τύπο των επιθέτων  που βρίσκονται στην παρένθεση :

  • Πολλάκις οὐκ ἐσμέν ……………..(μνήμων) τῶν ὑπό τῶν θεῶν  παρεχομένων ἀγαθῶν.
  • Νίκας τοῖς …………………(εὐσεβής) κατά βαρβάρων δωρούμενος.
  • Ὁ τῶν Ἀθηναίων δῆμος ἐπίστευσε πολλάκις τοῖς ………………(ἄφρων) ῥήτορσι.
  • Τό σῶμα Κυρίου ὑπό τοῦ Πιλάτου παρεδόθη τῷ …………………(εὐσχήμων) Ἰωσήφ.
  • Ὦ …………….(ἄφρων) , πρός τί  τοσαῦτα πλούτη σωρεύεις;
  • Οἱ πλεῖστοι τῶν πλουσίων θυμόν [= καρδιά] ……………………(ἐλεήμων) οὐκ ἔχουσι.
  • Ἀεί φύλαττε τό σῶμα ……………………….(ὑγιής).
  • Κύριος ἦν ……………………………..(μεγαλοπρεπής) βασιλείου.
  • Τὸ τῆς πόλεως ἦθος ἴδοι τις ἄν τοιοῦτον ὄν ………………………. (ἀψευδὴς).
  • Ἐφόρει χιτῶνα ………………………. (ποδήρης).
  • Εἰς Σάρδεις ἥκομεν πόλιν ………………………. (εὐδαίμων).
  • Νοῦς ………………………. (ὑγιὴς) ἐν σώματι ………………………. (ὑγιὴς).
  • Οἱ γηράσκοντες ………………………. (δυσμαθὴς) ἀποβαίνουσι.
  • Βάδιζε τὴν ………………………. (εὐθὺς) ὁδὸν.
  • Τοῖς ………………………. (ἐπιμελὴς) ἐνθρώποις πάντα δοῦλα γίγνεται.
  • Οἱ δὲ τὸ μὲν ἐπιθυμοῦν τοῦ πλοῦ οὐκ ἐξῃρέθησαν ὑπὸ τοῦ ………………………. (ὀχλώδης) τῆς παρσκευῆς.
  • Οἱ στρατιῶται ………………………. (μέλας) χιτῶνας ἐνεδύοντο.
  • Οἱ τύραννοι τοὺς πολίτας ποιοῦσι ………………………. (τάλας).
  • Ἄξιον γὰρ ἦν ὀλίγον ἀμελοῦντας …………………………. (πολὺς) ἀγαθῶν φείσασθαι.

Να κλίνετε σε ενικό και πληθ/κό τα ονοματικά σύνολα:

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ον. ὁ ἀγενὴς ἄνθρωπος Το αὒταρκες τέκνον Το βαρύ πένθος Ἡ βραχεῖα τέρψις
Γεν.
Δοτ
Αιτ
κλητ
ΠΛΗΘ/ΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Ον
Γεν.
Δοτ
Αιτ
κλητ

 

Να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα, όπου χρειάζεται, τοποθετώντας τα ρήματα στους υπόλοιπους χρόνους (στο ίδιο πρόσωπο, αριθμό και έγκλιση).

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΩΝ ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
Πρεσβεύῃς
ἐπράττομεν
πείθομεν
Δεδιωγμένοι ἦτε
Παύσονται
κρύψηται
Σκευάσῃ

 

Να σχηματίσετε τις πτώσεις που ζητούνται για κάθε ουσιαστικό.

ὁ κόραξ: …………………..…. (γενική ενικού) /…….…….………. (ονομαστική πληθυντ.)

ἡ ἐλπίς: ……………………. (δοτική ενικού) /….……………………. (δοτική πληθυντικού)

ὁ γύψ: ……………..……. (αιτιατική ενικού) /…………………….. (γενική πληθυντικού)

ὁ ἀστήρ: …………………….…… (αιτιατική ενικού)

ὁ πατήρ: ………………… (δοτική ενικού) /……………………… (γενική πληθυντικού)

ὁ αὐτοκράτωρ: ………………. (κλητ. ενικού) /………………………. (δοτ. πληθυντικού)

ὁ ἄξων: ………………… (δοτική ενικού)

ὁ χειμών: ……………….. (αιτιατική πληθυντικού)

ὁ λιμήν: …………………. (γενική ενικού)

τὸ πλῆθος: …………….. (δοτική ενικού)/……………. (ονομαστ. πληθυντ.)

 

ὁ βαθύς: ………………. (γενική ενικού) /……………………. (ονομαστ. πληθ.)

ἡ βαρεῖα: …………………… (δοτική ενικού) /……………………. (αιτιατ. πληθ.)

ὁ ἀληθής: ……………………. (αιτιατ. ενικού) /………………………. (δοτική πληθ.)

τὸ ἐπιμελές: ……………….. (κλητική ενικού) / ……..……….… (ονομ. πληθ.)

ὁ σώφρων: …………….. (δοτική ενικού) / ………………… (γεν. πληθ.)

Συμπληρώστε τα κενά με τους τύπους που ζητούνται:

  • Βλάπτω (οριστική αορίστου, υποτακτική αορίστου β΄ενικό)

___________________________________, ________________________________

  • Βλάπτομαι (οριστική παρακειμένου, υποτακτική παρακειμένου, γ΄πληθ/κό)

____________________________________, ________________________________

  • Διακινδυνεύω (οριστική παρατατικού, υποτακτική παρακειμένου, β΄πληθ.κό)

____________________________________, ________________________________

  • Διαπράττομαι (οριστική μέλλοντα, υποτακτική αορίστου, β΄ενικό)

____________________________________, ________________________________

  • Δημεύω (υποτακτική αορίστου, α΄πληθ.κό)________________________________
  • Εἰμί (υποτακτική ενεστώτα: γ΄ενικό, γ΄πληθ.κό, β΄πληθ.κό

ενεστώτα)___________________________________________________________

Συντάξτε πλήρως τις προτάσεις που ακολουθούν (σύνταξη απαρεμφάτου, ταυτοπροσωπία, ετεροπροσωπία, υποκείμενο απαρεμφάτου):

  1. Συνεβούλευσεν ὑμῖν τοὺς θεοὺς σέβειν.

 

 

  1. Ἐθεώρει τούς ἀνθρώπους ἀγαθούς εἶναι.

 

 

  1. Ἐκἐλευσεν τούς στρατιώτας ἐπιθέσθαι τοῖς πολεμίοις.
« Προηγούμενη ΣελίδαΕπόμενη Σελίδα: »