1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων Οκτώβριος – Νοέμβριος 2024
Τίτλος Εργαστηρίου : “Νηπίων Παιδεία : Το πρώτο βήμα στην Δημοκρατία”
Στα πλαίσια εφαρμογής εργαστηρίων δεξιοτήτων στο Νηπιαγωγείο και πιο συγκεκριμένα του θεματικού κύκλου “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη, Συμπερίληψη : Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα” πραγματοποιήσαμε δραστηριότητες με τα παιδιά με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η συνεργασία και η δημιουργικότητα, δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής, όπως η υπευθυνότητα, η ενσυναίσθηση και η ευαισθησία και τέλος δεξιοτήτων διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης όπως είναι η επίλυση συγκρούσεων και η πολιτειότητα.
Εργαστήριο 1ο : Ας γνωριστούμε παίζοντας
Στο πρώτο εργαστήριο, έχοντας ως στόχο το δέσιμο και την ενεργοποίηση της ομάδας μέσα στην τάξη, έτσι ώστε να ενισχυθεί η ομαδική συνοχή και η αυτοεκτίμηση και να προωθηθεί η συνεργασία και η δημιουργική συνύπαρξη, τα παιδιά , με την συνοδεία κατάλληλης μουσικής, περπατούν ελεύθερα στον χώρο και όταν η μουσική σταματά, συστήνονται με το παιδί που συναντούν, σφίγγοντας το χέρι τους.
Επίσης, φτιάξαμε και ένα μπουκέτο με λουλούδια, όπου στο κάθε λουλούδι, τα παιδιά έβαλαν στο κέντρο την φωτογραφία τους, και στα πέταλά του, ζωγράφισαν το αγαπημένο τους παιχνίδι και έγραψαν το όνομά τους. Τέλος, τα κολλήσαμε όλα σε ένα χαρτόνι, συνθέτοντας το μπουκέτο της τάξης μας και το στολίσαμε στην αίθουσά μας!
Εργαστήριο 2ο : Όλοι έχουμε θέση σε αυτή την τάξη του νηπιαγωγείου. Η επίσκεψη της Σοφής, της ψευδής κουκουβάγιας!
Σε αυτό το εργαστήριο, έγινε προσπάθεια να προωθηθεί το αίσθημα του «Ανήκειν» στα παιδιά, ότι δηλαδή, όλοι έχουμε θέση σε αυτή την τάξη νηπιαγωγείου. Μέσα λοιπόν από την επίσκεψη της Σοφής, μιας κουκουβάγιας (γαντόκουκλα) που ζει λίγο παραπάνω από το σχολείο μας, στην πλαγιά του βουνού, μέσα στο δάσος, και πιο συγκεκριμένα μέσα από την προσωπική της ιστορία που μας αφηγήθηκε, αναπτύχθηκε ο σεβασμός για τους άλλους, η επίλυση των προβλημάτων συνεργατικά και δημιουργικά, η καλλιέργεια της κατανόησης της διαφορετικότητας, καθώς και η διαμόρφωση ανθρωπιστικής συνείδησης μέσα από την άμεση έκφραση των συναισθημάτων μας.
Η Σοφή μιλάει ψευδά, δεν μπορεί να πει το «σ» και το λέει «θ», και αυτός είναι ένας λόγος, που τα υπόλοιπα ζώα του δάσους, την κοροϊδεύουν. Έτσι και αυτή, απογοητευμένη, αποφάσισε να ψάξει αλλού για παρέα και ήρθε στο νηπιαγωγείο μας. Αφού αφηγήθηκε λοιπόν την ιστορία της στα παιδιά, προσπάθησαν όλα να βρουν μια λύση στο πρόβλημά της. Ακούστηκαν πολλές και διαφορετικές προτάσεις, συζητήσαμε για τα συναισθήματά της, και για το τι θα κάναμε εμείς αν ήμασταν στη θέση της, ή/και στη θέση των υπόλοιπων ζώων του δάσους.
Τέλος, είδαμε πολλές και διάφορες εικόνες που παρουσίαζαν καθημερινές καταστάσεις και τα παιδιά μέσα από συζήτηση προσπάθησαν να βρουν τρόπους επίλυσης.
Εργαστήριο 3ο :Εγώ και ‘συ μαζί! (Ανάγνωση παραμυθιού : «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια» )
Στο εργαστήριο αυτό, διαβάσαμε το παραμύθι «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια» του Ντε Πενάρ, και μέσα από την ιστορία της πρωταγωνίστριας, τα παιδιά προσπάθησαν να ερμηνεύσουν και να αναδείξουν τα οφέλη της διαφορετικότητας, να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και αλληλεγγύης, να μάθουν να διαχειρίζονται συγκρουσιακές καταστάσεις, να αναγνωρίζουν τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις καθώς και να εξοικειώνονται με διαφορετικά φυσικά και φυλετικά χαρακτηριστικά.
Αφού συζητήσαμε με τα παιδιά σχετικά με βασικά σημεία της ιστορίας, προσπαθήσαμε να δώσουμε εναλλακτικό τέλος στην ιστορία, απαντώντας σε διαφορετικές εκδοχές του ερωτήματος «τι θα συνέβαινε αν..»
Στη συνέχεια, ζωγραφίσαμε ό,τι μας έκανε εντύπωση, ή/και μας άρεσε από την ιστορία.
Τέλος, πήρε το κάθε παιδί από ένα τουβλάκι, και όλα μαζί τοποθέτησαν το ένα πάνω στο άλλο, φτιάχνοντας έναν πύργο. Τότε, ένα ένα παιδί, προσπάθησε να αφαιρέσει το τουβλάκι του από τον πύργο, δίχως αυτός να καταρρεύσει, και παρατήρησαν πως αυτό δεν μπορεί να γίνει, καθώς κάθε φορά ο πύργος έπεφτε. Με τον τρόπο αυτό, διαπίστωσαν πόσο σημαντικός είναι ο καθένας μας για την ομάδα.
Εργαστήρια 4ο και 5ο :Ο εαυτός μου… και οι άλλοι
Τα παιδιά, αφού συζητήσαμε όλοι μαζί για τα ιδιαίτερα εξωτερικά χαρακτηριστικά που έχει ο καθένας από εμάς, τις ομοιότητες και τις διαφορές μας, αποτύπωσαν με χρώματα τον εαυτό τους στο χαρτί.
Στη συνέχεια, παρακολουθήσαμε όλοι μαζί στον υπολογιστή της τάξης μας, το παραμύθι «Η εχθρόπιτα» και αφού συζητήσαμε σχετικά, προσπαθήσαμε να βρούμε λύσεις για το πώς να διαχειριζόμαστε μια κατάσταση διένεξης. Προτάθηκαν πολλές λύσεις, κυρίως οι αναπνοές (μυρίζω λουλούδι – σβήνω κερί), το μέτρημα μέχρι το δέκα, οι βόλτες, η μουσική, και φυσικά το μοίρασμα σε έναν ενήλικα.
Έπειτα, προσπαθήσαμε να βρούμε τα συστατικά που θα χρησιμοποιούσαμε για να φτιάξουμε μια πίτα φιλίας, και τέλος κάναμε μια ομαδική κατασκευή, όπου φτιάξαμε καρδούλες με μηνύματα αγάπης για τους φίλους μας, και με την σύνθεσή τους, δημιουργήθηκε μια κουρτίνα αγάπης, που κοσμεί πλέον μια γωνιά της τάξης μας.
Εργαστήρια 6ο : Η ταυτότητά μου
Στο εργαστήριο αυτό, διαβάσαμε ξανά ένα πολύ αγαπημένο μας παραμύθι, τον Έλμερ, τον παρδαλό ελέφαντα.
Συζητήσαμε και προβληματιστήκαμε με την ιστορία του Έλμερ, και τέλος ζωγραφίσαμε και μεις τον δικό μας, μοναδικό, διαφορετικό ελέφαντα, κατανοώντας και την δική μας διαφορετικότητα.
Εργαστήρια 7ο : Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι
Στο τελευταίο εργαστήριο, θέλοντας να ενισχύσουμε την αντίληψη από τα παιδιά των εννοιών της διαφορετικότητας και της ανεκτικότητας, κάναμε παρουσίαση της οικογένειάς μας.
Μέσα από φωτογραφίες, παρουσίασαν τα παιδιά τις οικογένειές τους, συζητήσαμε όλοι μαζί για ομοιότητες και διαφορές που εντοπίστηκαν και τέλος, αποτύπωσε το κάθε παιδί την δική του οικογένεια, επάνω σε πηλό.